Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@14:44:13 GMT

ادعای بلینکن و پاسخ ظریف

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۵۷۴۶

ادعای بلینکن و پاسخ ظریف

فرارو- وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد برنامه هسته‌ای ایران قبل از خروج آمریکا از برجام تحت کنترل بوده است، اما اکنون دیگر تحت کنترل نیست و به همین دلیل آمریکا برای مهار برنامه هسته‌ای ایران از طریق احیای برجام «انگیزه واقعی» دارد. با این حال بلینکن  درباره انگیزه ایران برای بازگشت به برجام ابراز تردید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا بر ضرورت احیای برجام به‌منظور تحت کنترل درآوردن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.

بلینکن در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان درباره ضرورت پرداختن به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هم‌زمان با مذاکرات احیای برجام، تصریح کرد: «فوری‌ترین کاری که ما باید انجام دهیم این است که برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم زیرا اگر ایران تبدیل به یک قدرت هسته‌ای شود، خطرات ناشی از سایر اقدامات و برنامه‌هایش تشدید خواهد شد.»

او ادامه داد: «برنامه هسته‌ای ایران قبل از خروج ایالات متحده از برجام تحت کنترل بود، اما اکنون تحت کنترل نیست.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مذاکرات جاری در وین برای از سرگیری اجرای کامل برجام نیز اظهارنظر کرد. او گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر.»

بلینکن تأکید کرد: «هرچه مذاکرات بیشتر طول بکشد، زمان گریز [زمان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای] کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند به چند هفته برسد. بنابراین ما یک انگیزه واقعی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران [از طریق احیای برجام] داریم.»

پاسخ ظریف

سخنان بلینکن با واکنش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همراه شد.

ظریف در پیامی توئیتری نوشت: «هنوز مشخص نیست آیا رئیس‌جمهور آمریکا و بلینکن آماده‌اند سیاست "فشار حداکثری" ترامپ و پامپئو را کنار گذاشته و استفاده از تروریسم اقتصادی به عنوان اهرم فشار برای چانه‌زنی را متوقف کنند یا خیر. ایران به برجام پایبند است. کافی است بند ۳۶ را مطالعه کنید. زمان تغییر مسیر است.»

هفته گذشته آخرین دور از مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شد و هیات های مذاکره کننده برای مشورت به پایتخت ها بازگشتند. براساس اعلام دیپلمات ها مذاکرات به مرحله حساس خود رسیده و چند نکته مهم و کلیدی برای توافق باقی مانده است. 

منبع: فرارو

کلیدواژه: آمریکا ایران برجام بلینکن ظریف برنامه هسته ای ایران احیای برجام امور خارجه تحت کنترل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۵۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست

به گزارش همشهری آنلاین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جمع گروهی از سران یهودی گفت که تشدید بیشتر تنش با ایران در راستای منافع ایالات متحده یا اسرائیل نیست.

اظهارات بلینکن را سه منبع حاضر در این جلسه به پایگاه خبری آکسیوس که یک رسانه نزدیک به منابع اسرائیلی و آمریکایی است گفته است.

جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ در عملیاتی موسوم به «وعده صادق» ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل شلیک کرد.

این عملیات برای تنبیه رژیم اسرائیل به دلیل حمله موشکی این رژیم به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین‌ماه انجام شد. در آن حمله ۷ نفر به شهادت رسیدند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اقدام نظامی ایران ذیل بند ۵۱ منشور سازمان ملل در خصوص دفاع مشروع صورت گرفته است.

در روزهای گذشته برخی از مقام‌های اسرائیلی و یا رسانه‌های نزدیک به آنها مدعی شده‌اند که حمله ایران را پاسخ خواهند داد.

یک مقام ارشد آمریکایی به آکسیوس گفت ارزیابی واشنگتن این است که ایران به هر گونه حمله قابل توجه و آشکار اسرائیل در خاک ایران با حملات موشکی و پهپادی جدیدی پاسخ خواهد داد.

کد خبر 845043 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل آنتونى بلينكن خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • پاسخ امیرعبداللهیان به احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران | در صورت تکرار ماجراجویی اسرائیل پاسخ حداکثری ایران چه خواهد بود؟
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • بلینکن به رهبران یهودی: تشدید تنش با ایران به‌نفع‌مان نیست
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • بلینکن: تنش بیشتر با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست