Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:55:51 GMT

علوفه مرتعی در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاهش دارد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۵۷۷۰

علوفه مرتعی در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاهش دارد

شاهپور علایی مقدم روز دوشنبه در نشست با فرماندار، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و معتمدین عشایر شهرستان نهبندان اظهار داشت: معادل ریالی ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کمبود علوفه در کشور داریم یعنی یارانه دو ماه کشور که دولت پرداخت می کند چراکه به ازای یک میلیمتر بارندگی کمتر، یک کیلوگرم ظرفیت مرتع ما کم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه جبران اثرات ناشی از خشکسالی نیاز به حمایت همه جانبه همه دستگاه‌ها دارد، خرید تضمینی دام را یکی از راهکارهای این سازمان در کمک به عشایر برای عبور از بحران خشکسالی عنوان کرد و افزود: سه میلیون تُن نهاده دامی از محل ارز دولتی تامین و دام عشایر خرید تضمینی می‌شود.

رییس سازمان امور عشایر خراسان جنوبی گفت: حدود سه روز در مقطع حساس خشکسالی در یکی از استان‌هایی که به شدت تحت تاثیر نزولات کمِ آسمانی است حضور یافتم تا تمامی نقاط استان را به صورت میدانی بررسی و مشکلات را احصا کنیم.

وی با بیان اینکه شنیدن مشکلات عشایر ما را در تصمیم‌گیری کمک می‌کند افزود: ایراداتی که در مصوبات و مرکز انجام می‌شود به این دلیل است که افراد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در میدان نیستند تا مشکلات را رفع کنند لذا تصمیمات به مشکل بر می‌خورد.

علایی مقدم گفت: سازمان امور عشایر ایران یک سازمان توسعه‌ای جامع است که در چند وجه کار و نه تنها در بخش دام و مرتع کار می‌کند بلکه تمامی وظایفی که یک وزارت کشور، یک استاندار در سطح استان و یک فرماندار در شهرستان دارد؛ در سازمان ما جمع شده است.

وی افزود: مسائل بهداشتی، آب، راه، برق، گازرسانی، موارد پدافندی و امنیتی را باید انجام دهیم و از دستگاه‌های متولی نیز مطالبه‌گری کنیم؛ این در صورتی که همه قدرت در دست ما نیست.

وی تصریح کرد: ۲۴۶ هزار خانوار معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت عشایری کشور است که نقش بی‌بدیلی در امنیت غذایی، توسعه پایدار کشور و خودکفایی در گوشت قرمز کشور دارند.

رییس سازمان امور عشایر با بیان اینکه کشور به ۸۸۰ هزار تن گوشت قرمز نیاز دارد گفت: از این میزان ۲۰۰ هزار تن گوشت توسط یک میلیون و ۲۰۰ نفر تامین می‌شود یعنی عشایر  ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تهیه می‌کنند.

وی افزود: ۳۵ درصد از منابع دام زنده و گوشتی که از دام زنده است را عشایر تامین می‌کنند لذا عشایر قشر ارزشمندی هستند که کار آنها برای کشور ذی‌قیمت است و هر نفر عشایر، گوشت ۱۶ ایرانی را با کمترین مزاحمت و بیشترین فایده تاممن می‌کند.

علایی مقدم با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در کشور زیاد است و کشوری خشک و نیمه خشک هستیم گفت: عشایر تکنیکی را به کار گرفته‌اند به نام زیست بشری که کهن‌ترین زیست در دنیا شناخته شده است و عشایر با استراتژی کوچ در امتداد اقلیم حرکت می‌کنند تا به آب مجازی برسند.

وی اظهار داشت: عشایر محققین بومی و واقعی در صرفه‌جویی آب هستند که این افراد باید حمایت ویژه شوند و یارانه بگیرند چراکه خشکسالی بیشترین اثر سوء را به عشایر می‌زند.

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: ۱۶۵ میلیون هکتار سطح ایران است که ۱۵۰ میلیون هکتار آن زیر چتر وزارت جهاد کشاوزی است و مرتع یا زیر کشت است و از این میزان ۸۴ میلیون هکتار مرتع داریم که از ۸۴ میلیون هکتار ۳۴ میلیون هکتار مرتع تحت اختیار عشایر کشور است.

وی با بیان اینکه اعتبارات عشایر قبلا خیلی کم بود افزود: امسال با تعامل و همکاری دولت ظرفیت قانونی را برای عشایر ایجاد کردیم و در برنامه ششم ۱۷ بار اسم عشایر در قانون آمده است.

علایی مقدم گفت: با پیگیری‌های انجام شده با فراکسیون کشاورزی و نمایندگان استان‌ها امسال بودجه ما بیش از سه هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم است.

وی افزود: ۳۷۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به مناطق عشایری در نظر گرفته شده است همچنین ۶۱۵ پروژه آبرسانی در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

رییس سازمان امور عشایر دومین اولویت در بودجه عشایر را آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: دختران عشایر قربانیان عشایر هستند که بازمانده از تحصیل می‌شوند زیرا ورودی دانش‌آموزان عشایر ۹۲ درصد اما خروجی این دانش‌آموزان ۲۰ درصد است.

وی بیان کرد: لذا مجلس شورای اسلامی ۵۰۰  میلیارد تومان امسال برای تجهیز، نوسازی مدارس، توسعه مدارس، سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس و آب تفاهم‌نامه امضا کرده است.

علایی مقدم گفت: طبق قانون باید ۳۲ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی در کشور باشد که از این محل با پیگیری سازمان ۵۰۰ میلیارد تومان دریافت می‌شود.

رییس سازمان امور عشایر کشور امروز در سومین روز سفر به خراسان جنوبی از مناطق عشایری شهرستان سربیشه نیز بازدید کرد.

وی به همراه نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی با حضور در جمع عشایر جمال‌آباد، محمد لکه، کلاته سرهنگ و کلاته بیدک با آنها دیدار و گفت و گو کرد.

علایی مقدم در زمینه آبرسانی به محلات عشایری، تامین علوفه و کنسانتره و تسهیلات کم‌بهره به عشایر قول مساعد داد.

رییس سازمان امور عشایر ایران از روز شنبه (۱۵ خرداد) به همراه نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه از مناطق عشایری شهرستان‌های قاینات، زیرکوه، سرایان، فردوس، بشرویه و طبس نیز بازدید کرد.

علایی مقدم و همراهان در طبس از پروژه آبرسانی پایدار در منطقه عشایری چاه مسافر بازدید کردند و روند پیشرفت این پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر معادل ۸۱ هزار نفر در خراسان جنوبی زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق مرزی استان شامل شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است.

برچسب‌ها کم آبی نهبندان سازمان امور عشایر ایران دام و طيور خراسان جنوبی خرید تضمینی پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی نهبندان سازمان امور عشایر ایران کم آبی نهبندان سازمان امور عشایر ایران دام و طيور خراسان جنوبی خرید تضمینی رییس سازمان امور عشایر مجلس شورای اسلامی میلیارد تومان میلیون هکتار خراسان جنوبی نماینده مردم علایی مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۵۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در چهل و هشتمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی بیان کرد: هرگونه الحاق زمین به طرح هادی روستایی مستلزم دریافت مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها است.

وی افزود: دفاتر مختلف سازمان باید نشست‌هایی با بخش‌های متناظر خود در مدیریت‌های امور اراضی استان برگزار و بر فعالیت آنان نظارت کنند و ایرادهای کار رفع شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: نظارت بر طرح‌های معاف از عوارض مانند گلخانه‌ها با دقت و حساسیت زیاد انجام شود تا انحراف از طرح‌ها صورت نگیرد.

وی افزود: تخصیص اراضی کشاورزی درجه یک و دو برای هر فعالیتی جز کشاورزی ممنوع است و همه استان‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند.

افلاطونی اعلام کرد: هماهنگی‌ها انجام شده است تا برای ۳۴ شهرستان حساس در کشور نیز فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی منصوب شود تا بتوانیم با تغییر کاربری‌های غیرمجاز برخورد کنیم.

کد خبر 6086844

دیگر خبرها

  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • شماری از مهاجران افغان از ایران خارج شدند
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • رفع تداخلات ارضی از ۶۸ درصد زمین‌های کشاورزی
  • وصول ۹۸۴ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال گذشته
  • ۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود
  • پروژه آبرسانی قشلاقات مغان تحویل شرکت آب و فاضلاب می‌شود
  • شناسایی ۲.۷ میلیون پرونده جدید مالیاتی در کشور
  • پرداخت ۵۰ درصد از مالیات از یک درصد مودیان
  • آیت‌ الله سبحانی: مرد باید ببیند پول مالیات کجا خرج می‌شود