Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@14:27:58 GMT

داروی آلزایمر در آمریکا تأیید شد

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۷۰۷۸

داروی آلزایمر در آمریکا تأیید شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد به داروی ساخت شرکت «بیوژن» بر اساس نتایج آزمایش‌هایی که نشان می‌دهند این دارو «با احتمال معقولی» به بیماران آلزایمر کمک می‌کند، مجوز داده است.

این دارو تنها دارویی است که این سازمان ناظر دارویی آمریکا می‌گوید احتمال دارد بیماری زمینه‌ای را هم درمان کند و فقط برطرف‌کننده علائم بیماری مانند اضطراب و بی‌خوابی نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصمیم که می‌تواند بر زندگی میلیون‌ها نفر از سالمندان و خانواده‌هایشان تاثیر بگذارد، یقینا باعث اختلاف نظر شدیدی در میان پزشکان، پژوهشگران پزشکی و گروه‌های بیماران بر سر تاثیربخشی این دارو خواهد شد. تایید این دارو همچنین پیامدهای گسترده‌ای از لحاظ معیارهای مورد استفاده برای ارزیابی درمان‌های تجربی از جمله درمان‌هایی خواهد داشت که فقط سودمندی‌های افزایشی نشان می‌دهد.

این داروی که شرکت آمریکایی بیوژن به همراهی شرکت ژاپنی «ایسائی» ساخته است، روند زوال ذهنی را به کلی متوقف نمی‌کند، اما یک بررسی نشان داده است که این دارو این روند را کند می‌کند.

این دارو با نام ژنریک «ادوکانوماب» (adcanumab)  با نام Aduhelm بازاریابی خواهد شد و به صورت تزریق داخل وریدی هر چهار هفته یکبار تجویز می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای تایید کرد که تردیدهایی درباره این دارو باقی مانده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا بر اساس شرایط «تایید شتاب‌یافته» شرکت سازنده دارو را ملزم کرده است تا بررسی پیگیری برای ثابت کردن سودمندی‌های دارو برا یبیماران انجام دهد، اگر این بررسی پیگیری نتواند اثربخشی دارو را نشان دهد، FDA می‌تواند دارو از بازار خارج کند، گرچه این سازمان ندرتا این کار را انجام داده است.

بیماری آلزایمر به تدریج  نوحی از مغز را که برای کارکرد حافظه، استدلال، ارتباط و انجام وظایف روزانه لازم است، تخریب می‌کند. افراد مبتلا در مراحل نهایی بیماری حتی توانایی بلع را از دست می‌دهند. انتظار می‌رود بار جهانی این بیماری که شایع‌ترین علت زوال عقل است به میلیون‌ها نفر برسد چرا که شمار بیشتری از افرادی که پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده‌اند به دهه ۶۰ و ۷۰ زندگی‌شان می‌رسند.

داروی «ادیوکانیومب» (adcanumab) به پاک شدن پروتئین مربوط به آلزایمر به نام «بتا- آمیلوئید» از مغز کمک می‌کند. سایر داروهای تجربی نیز این کار را انجام داده‌اند، اما هیچکدام تفاوتی از لحاظ توانایی بیماران برای فکر کردن، مراقبت از خودشان و زندگی مستقل ایجاد نکرده‌اند.

صنعت داروسازی سال‌هاست که با وجود میلیاردها دلار هزینه پژوهشی نتوانسته‌ است درمان‌های جدیدی برای آلزایمر ایجاد کند. این تایید FDA احتمالا باعث جلب علاقه دوباره به سرمایه‌گذاری‌ها به درمان‌های مشابه می‌شود که قبلا شرکت‌های داروسازی آن را به کناری گذاشته بودند.

این داروی جدید از سلول‌های زنده تشکیل شده است که از طریق تزریق وریدی در مطب دکتر یا بیمارستان تجویز می‌شود.

پژوهشگران هنوز نمی‌دانند چه چیزی باعث آلزایمر می‌شود، اما این توافق گسترده وجود دارد که پلاک‌های مغزی که داروی «ادیوکانیومب» آنها را هدف قرار می‌دهد، فقط یک عامل در ایجاد بیماری است. شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهند که سابقه خانوادگی، تحصیلات، بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری قلبی هم ممکن است در ایجاد آلزایمر نقش داشته باشند.

بررسی‌ها نشان داده است که در بیمارانی که ادیوکانیومب مصرف کرده بودند، نسبت به بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، روند کاهش مهارت‌های فکر کردن ۲۲ درصد کندتر رخ می‌دهد.

اما این تفاوت فقط در یک مقیاس ۱۸ نمره‌ای از توانایی شناختی و کارکردی فقط معادل ۰.۳۹ است و از طرف دیگر روشن نیست چنین سنجه‌هایی چقدر سودمندی عملی مانند استقلال بیشتر بیمار یا توانایی یادآوری جزئیات مهم ایجاد می‌کنند.

کد خبر 606049 برچسب‌ها بیماری - آلزایمر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۷۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا رنگ ادرار نشان‌دهنده سلامتی است؟

ادرار ترکیبی از آب، الکترولیت‌ها و مواد زائد است که کلیه‌ها از خون تصفیه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به گفته متخصصان کلینیک کلیولند، ادرار فرد سالمی که به اندازه کافی آب‌ مصرف‌کرده است باید تقریبا بین بی‌رنگ‌ که نشان‌دهنده نوشیدن آب زیاد است‌ و عسلی یا کاهی روشن باشد. این رنگ ادرار در افرادی که به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، به رنگ زرد تیره یا کهربایی در می‌آید.

دلیل رنگ‌های دیگر ادرار می‌تواند رژیم غذایی یا مشکلات سلامتی باشد.

ادرار قهوه‌ای تیره نشانه کم‌آبی خطرناک است. این رنگ می‌تواند به معنای وجود صفرا در ادرار هم باشد که نشانه بیماری کبدی است.

رنگ نارنجی ادرار هم از کم‌آبی بدن خبر می‌دهد اما می‌تواند علامت مشکل کبد یا مجرای صفراوی هم به شمار رود. البته در برخی موارد هم ممکن است به رنگ خوراکی یا داروهای مصرفی مربوط می‌شود.

ادرار به رنگ صورتی و قرمز هم می‌تواند علامت خطر و هم پیامد خوردن لبو، زغال‌اخته یا ریواس باشد که در این صورت جای نگرانی نیست.

به گزارش ایندیپندنت، رنگ ادرار همچنین مواردی مانند بیماری کلیوی، مسمومیت با سرب و انواع خاصی از سرطان را هم نشان می‌دهد که در چنین مواقعی بهتر است حتما به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • علت گرفتگی و سفتی دست‌ها در هنگام صبح چیست؟
  • تغییر ژن‌های ایمنی در خون بیماران آلزایمر
  • تأمین قابل توجه برند اصلی داروی بیماران تالاسمی در سال ۱۴۰۲
  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • صنعا: سلاح‌های سنگین علیه ما بی‌فایده است
  • آیا رنگ ادرار نشان‌دهنده سلامتی است؟
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟