Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@15:32:22 GMT

دو گام ضروری دولت آینده در اقتصاد

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۸۴۶۸

خبرگزاری آریا - یک کارشناسی اقتصادی معتقد است: اولین کار دولت آینده باید اصلاح ساختاری در بودجه و کنترل سلطه مالی باشد و اجازه دهد بانک مرکزی نهاد پولی باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، فرشاد پرویزیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌ و گو با ایبِنا با اشاره به اینکه مجموعه سیاست پولی، بخش‌های کیفی آن، رفتار بانک‌ها و مجموعه ناترازی دولت و شبکه بانکی به گونه‌ای بوده که در یک سیکل معیوبی قرار گرفته، افزود: بنابراین بر نرخ تسعیر و سبد ارزی تاثیر گذاشته و این سیکل معیوب نرخ ارز، ناکارآمدی بیشتر سیاست‌های پولی و تشدید تورم را به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه اضافه کرد: نکته اساسی دیگر این است گرچه نرخ تورم یک معیار کارشناسی محسوب می‌شود و مورد قبول تمام کارشناسان و بانک مرکزی است، اما وقتی اقتصاد پولی می‌شود، حرکت سریع تبدیل نقدینگی به دارایی رخ می‌دهد.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: روی دادن چنین اتفاقی به این معناست که حرکت اقتصاد متاسفانه به سمت دلاری شدن بوده و چنانچه تامین مالی از طریق اوراق قرضه روی نمی‌داد، بی‌شک ونزوئلایی شده بودیم. یعنی فروش اوراق جلوی روند سقوط را گرفت و در صورتی که اجازه ادامه این سیاست به بانک مرکزی داده می‌شد و بر دالان سود بین بانکی به این دلیل که شاید بتوانند به بازار از دست رفته سرمایه کشور کمک کنند، فشار وارد نمی‌کردند شاید حتی نرخ تورم تا این اندازه افزایش نمی‌یافت.
پرویزیان در ادامه تصریح کرد: با فشار به بانک مرکزی یا غیر آن اتفاقی که در نهایت روی داده، ناکارآمدی سیاست‌های پولی بوده که مسبب درجه بی‌اعتمادی مردم به نهاد پولی شده است. در حالی برای افزایش پایه پولی به این نهاد فشار وارد می‌شود که ابزار نظارت بر شبکه بانکی به ویژه بانک‌های خصوصی را ندارد، تا این بانک‌ها به دلیل ناترازی خلق نقدینگی نکنند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: 80 درصد اقتصاد ایران دولتی است و 85 درصد تامین منابع مالی هم از سوی شبکه بانکی صورت می‌گیرد، در چنین اقتصادی کاملا روشن است تمام راه‌ها به بانک‌ها ختم خواهد شد و مردم مشکلات خود را ناشی از عملکرد آن‌ها می‌بینند. زمانی که بانک مرکزی اعلام می‌کند 90 هزار میلیارد تومان در اختیار 11 نفر است و بلوکه شده، کاملا روشن است که ناکارآمدی‌ها را در بخش بانکی می‌بینند و این در حالی است که دارای یک کسر بودجه ساختاری و یک سلطه مالی در اقتصاد هستیم که بر بانک مرکزی فشار وارد می‌کند تا از سر اجبار دست به اطاعت بزند.
پرویزیان در این‌باره که دولت آینده چه تغییراتی را در چنین شرایطی باید مدنظر قرار دهد؟ چنین توضیح داد: اولین کار دولت آینده باید اصلاح ساختاری در بودجه و کنترل سلطه مالی باشد و اجازه دهد بانک مرکزی نهاد پولی باشد. اکنون بانک مرکزی در عمل خزانه دولت به حساب می‌آید.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دولت آینده بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۸۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

بانک مرکزی تاکید کرد: با اجرای طرح «کهربا»، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی چگونه می‌تواند به کمک تحقق شعار سال بیاید؟
  • چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج
  • همه چیز درباره کارت بانکی کهربا + جزئیات دقیق
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم