Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@01:55:55 GMT

همه چیز اندیشه است؛ سینما

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۹۵۵۶

همه چیز اندیشه است؛ سینما

در طول تاریخ بشریت، اندیشه‌ها، درست یا غلط در قالب‌ها و نحله‌های گوناگون، رفته رفته الگوهای متفاوت رفتارهای انسانی را رقم زده و در دنیایی واحد، شرایطی متفاوت را پیش روی انسان‌ها، قرار داده است. آدمی از بدو تولد در شرایطی در معرض خرده فرهنگ ها و تربیت بوم محل قرار می‌گیرد که به سرشت، خالی از هر گونه پیش فرض و قضاوتی است و چه بسیار انسان ها که در اعصار گذشته تن به سنت ها دادند و تا پایان عمر برخلاف خواسته‌های درونی خود، آغشته به اشتباهات به ارث رسیده از گذشتگان، زیستند و هرگز شرایطی برای فهم «امکان انتخاب و تغییر» را نیافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما جهانِ رو به تکامل رفته رفته، نظر انسان، این موجود تحول‌خواه را به خود جلب کرد، انسان از طبیعت و اکوسیستم هستی بسیار آموخت و تجربه کرد، زیست و زیستگاه خود را دچار تغییرات گسترده کرد. با آشنایی با مفهوم حقیقی اندیشیدن و اتکا به خلاقیت های ذهنی، الگوهای کهنه را آهسته آهسته کنار زد و رنگ واقع گرایانه تری بر آن ها پاشید و کوشید تا از راه‌های گوناگون هر روز مسیر تازه‌تری را پیش روی هم‌نوعان خود قراردهد تا راه را بر تکرار خطاهای گذشته ببندد.

آدمی برای رسیدن به آرمان ها و آرمان شهر خود، ابزارهای مختلف را به یاری گرفت، خطوط و تصاویر را بر دیواره غارها کشید، خط را اختراع کرد، سرود و نوشت، آموخت و آموزش داد تا به شعر و قصیده رسید، اسطوره ساخت و حماسه سرایی کرد و تخیلش را بر سنگ و چوب هنرمندانه مجسم کرد وهر روز امکانی برای تعالی و اشتراک آگاهی اضافه شد.

تصویر پا به عرصه ظهور گذاشت تا قصه‌ها را به شکل دیگر روایت کند. قصه‌ها، تجلی‌گاه اندیشه‌های بدیع انسانی شد. اندیشه‌هایی از دل تاریخ بازخوانی شد، جریان حال به نقد کشیده شد، هنر تکامل یافت و سینما متولد شد تا نقوشی برای آینده بر نگاتیوها ثبت شود، هنری که توانایی انتقال پیام از سویی به سوی دیگر جهان و تاثیرگذاری شگرف بر معرفی واکنش‌های آدمی در مواجه با مسائل متفاوت و معرفی و ترویج الگوهای سازنده و تقیبح اعمال مخرب در جوامع انسانی را داشت.

سینما متولد شد تا به واسطه بهره‌مندی از مختصات خاص، زبان شیوا، جلوه‌های دلربا، و استفاده از المان های سرگرم کننده، زبان مشترک شود، قصه گویی کند، از قهرمانان بگوید و با ارائه تصویری واضح از فرهنگ‌ها و الگوهای رفتاری، آموزگارِ بی پند و اندرزی تاثیرگذار باشد برای اصلاح و تربیت، تا مخاطب را بدون پیش داوری در مقابل روایت‌های اجتماعی و تاریخی قرار دهد و شرایط دیده شدن تمامی زوایای موضوع مورد بحث را فراهم کرده و او را به جور دیگر دیدن ترغیب کند.

در این میان اما سینمای اجتماعی مهمترین ژانر هنر هفتم به شمار می رود که در دل پرداخت‌های هوشمندانه، به سلامت اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی کمک می کند، معضلات و مشکلات را بازگو می‌کند، مخاطب را مقابل خود قرار می دهد و با بازنمایی جامعه، همچون آینه‌ای معایب را به معرض نمایش می‌گذارد.

و پر بیراه نگفته‌ایم اگر آثار تولید شده در سینمای ایران در این ژانر را در زمره بهترین آثار تولید شده در سطح جهان قرار دهیم، سینمایی دغدغه‌مند که بارها به دلیل بیانی روان از انسانیت، مورد توجه مهمترین جشنواره های جهانی قرار گرفته و در این راه همچنان با صلابت گام بر می دارند.

راهی پر مخاطره برای سینماگران ایرانی، که وظیفه ای خطیر را در حوزه فرهنگسازی در جامعه، بر دوش آنها گذاشته است تا با شناخت کامل و آگاهی از شرایط و مطالعات دقیق، مسیر رشد فکری را هموار کنند و تولید اثر را در سینمایی برای تولید اندیشه‌ سازنده و حفظ سلامت آن در دستور کار خود قرار دهند.
 
سینمایی انسان‌ساز و انسان‌هایی که خالق هنر می‌شوند، رابطه‌ای دو سویه برای ماندگاری. برای تعالی بشر و ساخت دنیایی که درست اندیشیدن را می‌‎آموزد و آموزش می‌دهد و با فهمی دقیق از جایگاه هنر و به ویژه هنر هفتم، نقش ارزشمند پرده نقره‌ای را در شکل‌گیری جامعه‌ای متمدن بازگو می‌کند و ساحت اندیشه آن را ارج می‌نهد.

و در پایان سخن، بی‌تردید اندیشمندان و اندیشه‌سازان مهمترین ارکان دستیابی به این آرمان هستند و این مهم در سایه ارتباط و تعامل سینماگران با اهل تفکر، محققان و پژوهشگران دست‌یافتنی خواهد شد و نقشه راه ترسیمی در این هم‌فکری، نقشه‌ای بی بدیل، و متاثر از اذهان برتر است که همواره با تحلیل صحیح شرایط و نگاه به آینده و البته توجه به همه جوانب و استفاده از اصول روش‌مند، قابلیت اثربخشی بر اذهان عمومی را داراست چرا که سینمای برآمده از این خاستگاه می داند، آینده متعلق به آنهایی است که می‌اندیشند و قطع به یقین مخاطب چنین هنری رفته رفته به فرهنگی جدید از نوعِ «دوباره اندیشیدن» مبتلا می‌شود و سرانجام با همه‌گیری آگاهی در سطوح مختلف اجتماعی، سینمای اندیشه‌ورز موفقیت خود را در رشد خرد جمعی جشن خواهد گرفت.

برچسب‌ها سینمای ایران فلسفه اندیشه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینمای ایران فلسفه اندیشه سینمای ایران فلسفه اندیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۹۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوروز و سینما

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بیش از ۸۰۰ هزار علاقمند به هنر هفتم، تماشاگر فیلم‌های سینما‌ها در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بوده اند. آپاراتچی، یکی از هفت فیلم نمایش نوروزی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نباید از وجه رسانه‌ای شعر غفلت کنیم
  • نوروز و سینما
  • آخرین وضعیت سعید راد در بیمارستان
  • (تصویر) فریبا نادری، نرگس محمدی و مامک جمشیدی در کانادا
  • عکس عاشقانه سمانه پاکدل و هادی کاظمی زیر باران
  • برگزاری ضیافت اندیشه در کوهدشت
  • راهیان نور ابزار تبیین دوران دفاع مقدس است
  • شکوفه اندیشیدن در سرزمین خودروسازی
  • جزئیات تازه از پرونده زمین خواری ازگل
  • ترکیب احتمالی تیم ملی مقابل ترکمنستان؛ اندیشه‌های قلعه‌نویی برای صعود