Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@21:07:42 GMT

امسال ۱۷۰۰ تن پیله تر ابریشم در کشور تولید می شود

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۱۴۰۵

امسال ۱۷۰۰ تن پیله تر ابریشم در کشور تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، عدیل سروی زرگر پیش از ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه از امروز برداشت پیله تر ابریشم در استان گیلان آغاز شده است، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌ها امسال ۵۵۰ تن پیله تر ابریشم در استان گیلان تولید می‌کند.

وی همچنین به خرید پیله تر ابریشم اشاره کرد و گفت: خرید پیله تر ابریشم از امروز در شهرهای لنگرود، فومن، شفت، صومعه سرا آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در ادامه با بیان اینکه ۱۹ مرکز توسعه نوغانداری در گیلان امسال حدود ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در استان توزیع کردند، افزود: این میزان بین ۹ هزار و ۲۰۰ نوغاندار گیلانی توزیع کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هر کیلو پیله تر در بازار بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن خرید و فروش می‌شود، ادامه داد: با توجه به آغاز خرید پیله تر پنج مرکز تعاون روستایی در استان گیلان نیز آماده خرید توافقی پیله‌ها از نوغانداران هستند.

سروی زرگر لنگرود را قطب تولید پیله تر در استان گیلان عنوان کرد و افزود: بیشترین میزان خرید تخم نوغان نیز با چهار هزار و ۲۰۰ جعبه مربوط به همین شهرستان است.

وی اضافه کرد: رشت، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، شلمان، رضوانشهر، ماسال، املش، تالش، رودبار و آستانه اشرفیه از شهرستان‌های نوغان کار گیلان هستند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور اعلام کرد: امسال هزار و ۷۰۰ تن پیله‌تر ابریشم به ارزش تقریبی ۲۵۵ میلیارد تومان در کشور تولید شود.

کد خبر 5229918

منبع: مهر

کلیدواژه: کرم ابریشم انتخابات 1400 ویروس کرونا کرمانشاه سالروز ارتحال امام خمینی آمار کرونا بوشهر امام خمینی ره ایلام خطبه های نماز جمعه قیام 15 خرداد اردبیل مشارکت مردم در انتخابات گرگان عکس استانها پیله تر ابریشم استان گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۱۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه ثبت ملی شد

علی محمدی گفت: واژه نوغان به معنی کرم ابریشم و پیله بوده و تربت‌حیدریه از دیرباز به‌ دلیل اقلیم مساعد برای کاشت درخت توت، یکی از مناطق مهم پرورش کرم ابریشم و نوغان‌داری در ایران است.

وی ادامه داد: ساخت تاسیسات اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه سال ۱۳۱۴ انجام شد و نخستین مدیر این اداره فردی فرانسوی به نام "موسیو فران" بوده‌ است.

رییس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه افزود: در دوران پهلوی بعد از آن‌که صنعت نوغان‌داری تحت نظارت و در انحصار دولت قرار گرفت، مجموعه ساختمان‌های نوغان‌داری تربت‌حیدریه به ‌عنوان یکی از قطب‌های مهم پرورش کرم ابریشم پایه‌ریزی شد.

وی تصریح کرد: این مجموعه شامل ساختمان‌هایی است که به صورت منفرد در زمینی با وسعت بیش از ۲ هکتار ایجاد و کاربری‌های گوناگونی مانند سالن‌ تولید تخم نوغان و پرورش کرم ابریشم، ساختمان اداری و مدیریت، مهمانسرا و اسکان پرسنل دارد.

محمدی همچنین گفت: از شاخصه‌های معماری این مجموعه که برگرفته از معماری ساختمان‌های شمال ایران است، می‌توان به سبک و گونه معماری کوشک مانند، رعایت قرینه‌سازی، استفاده تمام عیار از آجر در تزیینات و سازه بنا، استفاده از قوس‌های نیم دایره و بیضی شکل و نیز وسعت درخور توجه اشاره کرد.

به گفته وی، در زمین‌های پیرامون این ساختمان نیز توتستان‌هایی برای بهره‌برداری در فصل پرورش کرم ابریشم ایجاد شده‌ است.

وی اظهار کرد: اداره نوغانداری تربت حیدریه اکنون به ‌عنوان تنها نمایندگی اداره توسعه نوغان شرق کشور، ارایه دهنده خدمات و تامین کننده تخم نوغان در سطح استان‌های شرق کشور نظیر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و نیز سیستان و بلوچستان است.

محمدی همچنین گفت: رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه و همچنین شرکت سفیدرود رشت، در تکمیل فرایند ثبت ملی ساختمان تاریخی اداره نوغان‌داری تربت‌حیدریه تلاش بسیاری داشته‌ که جای تقدیر دارد.

شهرستان تربت‌حیدریه با تولید بیش از ۸۰ درصد ابریشم کشور در شهر ملی بایگ و روستای ملی بسک، به‌عنوان پایتخت ابریشم کشور شناخته می‌شود.

مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تلاش بر این است که به تولید و اشتغال کشور کمک کنیم
  • آغاز توزیع تخم نوغان یارانه دار در خوشاب
  • نتایج آزمون‌های مرکز تایید صلاحیت ایران مورد پذیرش جامعه جهانی
  • آخرین وضعیت تولید شیرخشک در کشور/ خرید بدون تغییر قیمت از داروخانه‌ها
  • فرش‌های تولید شده در کارخانه فرش یلدای کویر کاشان؛ از فرش ابریشم تا فرش کرک و ابریشم با ریشه و زیگزاگ
  • ثبت ملی بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه
  • بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه ثبت ملی شد
  • مشارکت میلیاردی شهروندان گیلانی در پرداخت زکات فطره
  • ضرورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به صنعت نوغانداری بابل
  • پرورش کرم ابریشم کمک به اشتغال در مناطق روستایی است