Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان استاندار سمنان معتقد است که مصرف بهینه منابع آبی موجود و همچنین تامین کسری از منابع خارج از استان، تنها راه برون‌رفت استان از معضل کم آبی و رفع مشکلات و محدودیت‌های موجود است.

علیرضا آشناگر، ۱۸ خردادماه، در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی در استان با بیان اینکه استان ما بر اساس گزارش اعلامی، جز استان‌هایی است که دچار کم آبی است، اظهار کرد: برای توسعه صنعت و آب شُرب، کسری آب باید از منابع خارج از استان تامین شود و راهی جز این نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خشکسالی‌ها به صورت طبیعی خیلی از مناطق این استان را تحت تاثیر قرار داده و برخی مناطق نیز در وضیعت بحرانی قرار دارند.

آشناگر با اشاره به چرایی کمبود منابع آبی این استان و تشدید آن در سال جاری تاکید کرد: روان آب‌های موجود در استان ۳۴ درصد کاهش داشته که رقم قابل توجهی است، بارندگی کم شده و تبخیر بالا نیز به واسطه گرمای هوا وجود دارد و سطح آب آبرفت‌ها نیز کاهش یافته، طبیعتا در چنین شرایطی، راهی جز مصرف بهینه آب در استان و تامین کسری از منابع خارج از استان وجود ندارد.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی در استان اضافه کرد: در بعضی از شهرستان‌ها ، ما از همین امروز دچار تنش آبی نیز هستیم، اقدامات لازم در خصوص تامین آب شرب در حال انجام است اما متاسفانه در بحث آب کشاورزی نیز امروز با این امر مواجه شدیم ‌که ‌نیازمند تدابیر ویژه است.

استاندار سمنان عنوان کرد: مکاتبه ای با معاون اول ریاست جمهوری صورت گرفته و ابلاغ این نامه توسط ایشان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده تا استان سمنان در شمار: استان‌هایی که تحت تاثیر خشکسالی است، قرار گیرد و برنامه‌های تنش آبی در استان اجرا شود.

وی با بیان اینکه تامین آب از دریای خزر، امروز به مراحل خوبی رسیده، ابراز امیدواری کرد: انشالله در دولت آینده با همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این مهم پیگیری و اجرایی شود.

آشناگر گفت: به دلیل کم ابی در استان، برخی صنایع همچون صنعت فولاد، به هیچ عنوان نباید در استان ورود کنند؛ یک مورد پروژه های بسیار مطلوب در این حوزه نیز که درخواست مجوز داشت، منوط به استفاده از ظرفیت پسآب شهرستان سمنان شد، علاوه بر این نیاز است تا موارد و مسائل پیرامون این مهم طی جلسه ای ویژه رسیدگی و بررسی شود.

عالی ترین مقام اجرایی استان سمنان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سد فینسک در مهدیشهر، چشمه های قطری در شاهرود و سد کالپوش برای تامین اب شاهرود و میامی، از جمله منابعی استان است که باید به نحو صحیح و درست مورد استفاده قرار گیرند.

استاندار سمنان افزود: پروژه تامین آب از چشمه های قطری با هزینه ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در سال‌های دور، از پروژه های بسیار بزرگ آبی در شرق استان است که در این مسیر مقاومت‌های غیرمنطقی صورت گرفته که نمایندگان لازم است نسبت به این مهم و سایر منابع موجود آبی در استان به عنوان مطالبه مردم، حساسیت داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این ‌مهم که محصولات کشاورزی ما باید به سمت استفاده از روش‌های و تجهیزات نوین آبیاری گام بردارند، بیان کرد: تقریبا همه چاه‌های آب در استان دارای کنتور هوشمند بوده و مدیریت خوبی در این خصوص در حال انجام است اما نیاز است تا تزریق منابع آبی برای استان صورت گیرد.

وی همچنین در پاسخ به ارائه گزارش از سوی آب و فاضلاب استان و شهرداری در خصوص اجرای طرح پساب شهرستان سمنان، نسبت به طولانی بودن زمان اجرایی شدن طرح در خلال برنامه زمانبندی عملیاتی، انتقاد کرد و بر تسریع در اجرایی شدن این مهم تاکید کرد.

استاندار سمنان در پایان گفت: برخی از روستاهای استان در شاهرود، میامی و دامغان با امر کم آبی و با مشکلاتی مواجه هستند که سازمان برنامه باید نسبت به تامین اضطراری منابع اعتباری اقدام کند تا با همکاری مجموعه امور منابع آب و آبفا، مشکلی برای مردم بوجود نیاید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی چشمه قطری انتقال آب خزر به فلات مرکزی انتقال آب خزر به سمنان منطقه سمنان شاهرود استاندار سمنان سد فینسک استاندار سمنان آبی در استان منابع آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه ملی تسهیل‌گر جوانی جمعیت در سمنان ایجاد می‌شود

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان سمنان گفت:  شبکه ملی تسهیل‌گر جوانی جمعیت در سمنان ایجاد می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  سمنان، حسن سعدالدین با بیان اینکه  دوره آموزشی "حسنه ماندگار" روزهای 6 و 7 اردیبهشت 1403 در استان برگزار می شود؛ اظهار داشت: دوره آموزشی "حسنه ماندگار" با هدف تشکیل شبکه ملی تسهیل گر جوانی جمعیت با حضور اساتید مجرب برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: دوره آموزشی حسنه ماندگار در استان روزهای ششم اردیبهشت با حضور داوطلبان از شهرستانهای سمنان، گرمسار، سرخه و مهدیشهر در شهرستان سمنان و هفتم اردیبهشت از شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی در شهرستان شاهرود برگزار می‌شود.

سعدالدین تصریح کرد: در این دوره که به صورت ملی برگزار می‌شود، هماهنگی و نظارت بر اجرای آن بر عهده مدیریت کانون‌های خدمت رضوی استان است.

مدیر کانون‌ های خدمت رضوی استان سمنان تأکید کرد: این دوره با همکاری آستان قدس رضوی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین وافی، نویسنده کتاب و مدیر مؤسسه اندیشه کوثر و دکتر مروتی، عضو کمیته مطالعات جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به میزبانی استان سمنان برگزار خواهد شد.

وی گفت: این دوره به همت کارگروه جوانی جمعیت بنیاد کرامت رضوی(معاونت خدمات اجتماعی) کانون خدمت رضوی و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود، شورای اسلامی استان سمنان، بانک سپه وشرکت توزیع برق اجرایی می‌شود.

مدیر کانون‌ های خدمت رضوی استان سمنان اضافه کرد: جریان شناسی حوزه جمعیت، تاریخچه حوزه جمعیت، آسیب شناسی فردی و اجتماعی حوزه جمعیت، اسقاط جنین و فنون تسهیلگری از مهم‌ترین محورهای این دوره آموزشی است.

انتهای پیام/361

دیگر خبرها

  • نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • شبکه ملی تسهیل‌گر جوانی جمعیت در سمنان ایجاد می‌شود
  • بارش سنگین برف بهاری در محور شاهرود-توسکستان-گرگان
  • تصاویر بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان | میزبان بارش نسبتاً سنگین برف بود + ویدئو
  • گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • صدرنشینی تارگت در مسابقات لیگ تیراندازی سمنان
  • افتتاح پایگاه سلامت مدارس در شاهرود
  • بارش باران در اقصی نقاط استان سمنان/ جاده ها لغزنده هستند