Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر محمود حریرچی به تشریح مهم ترین مسائل اجتماعی کشور پرداخت و از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا برنامه های خود را به دور از شعارزدگی برای حل مسائل اجتماعی ارائه دهند.

به گزارش برنا؛ نامزدهای انتخاباتی در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیازمند برنامه های مناسب هستند تا بتوان فعالیت های مناسب را در دستور کار قرار دهند، چون توسعه در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و هر گونه اقدامات موثر در این زمینه می‌تواند گام موثر را برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا ساعتی دیگر این نامزدها به تشریح برنامه های اجتماعی خود برای دوره 4 ساله ریاست جمهوری می پردازند اما چه مواردی باید مورد توجه قرار بگیرد؟

توجه به گسل طبقاتی از سوی کاندیدای ریاست جمهوری

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس درباره اولویت‌های کشور در زمینه جامعه شناسی به خبرنگار برنا گفت: بالاترین اولویت در جامعه مهار فاصله طبقاتی است. این مسئله به گسل طبقاتی تبدیل شده و بیش از نیمی از جامعه را در بر گرفته است.

او افزود: نامزدهای انتخاباتی اول باید نشان دهند در کجای این روند هستند در قله  یا در راه رسیدن به قله هستند. باید مشخص شود که آیا صدای افرادی که در قعر هستند می‌شنوند یا آنقدر فاصله زیاد است که حتی حرف‌هایشان اعتباری ندارد.

آیا نامزدهای انتخاباتی وضعیت اجتماعی را شناسایی کرده اند؟

این جامعه شناس تصریح کرد: آنها باید این توانایی را این گونه بروز دهند که مشخص کنند وضع اجتماعی را شناسایی کرده‌اند؟ عوارض ناشی از فقر آسیب‌های اجتماعی به دنبال دارد. برای مثال فقر  خشونت، ناامیدی و بی‌اعتمادی به دنبال دارد.

سرمایه های اجتماعی در کشور ما نادیده گرفته شده است/ سالانه 150 هزار جوان از کشور خارج می شوند

حریرچی با بیان اینکه در کشور ما سرمایه‌های اجتماعی نادیده گرفته شده است، تاکید کرد: مردم بزرگترین سرمایه کشور محسوب می‌شود و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. در سال 150 هزار جوان از کشور خارج می‌شوند چرا این اتفاق رخ می‌دهد. این اتفاقات یک شبه نیفتاده است.

با فرافکنی نمی‌توان دردی را دوا کرد

این استاد دانشگاه افزود: نامزدهای انتخاباتی باید وضعیت موجود را شناسایی و به بررسی، تجزیه و تحلیل آن بپردازند. باید بدانند که با فرافکنی دردی دوا نمی‌شود.

حریرچی گفت: همه افراد در بروز این فرآیند دخیل بودند. از هر سه قوا یک نماینده در میان نامزدهای انتخاباتی وجود دارد.

وضعیت عراق و ترکیه از لحاظ توسعه انسانی از ایران بهتر است

او ادامه داد: در سطح بین‌المللی توسعه انسانی مطرح است. در کشور ما هر سال پله پله توسعه انسانی تنزل پیدا می‌کند. هم‌اکنون در نیمه‌های این پله هستیم. باید دانست که عراق و ترکیه از لحاظ توسعه انسانی نسبت به ایران از وضعیت مناسب‌تری برخوردار هستند.

 این جامعه شناس به وضعیت معیشتی تا سلامت و رضایتمندی از زندگی اشاره کرده و افزود: کشور ایران از لحاظ شاخص‌های بین المللی در سطح پایینی قرار دارد.

تاکنون برای تحقق افق 1404 چه اقدامی انجام شده است؟

او افزود: برنامه دراز مدت  ایران 1404 مدنظر قرار است.  مطرح کردن این مقوله دستیابی به توسعه اجتماعی است. حال باید این مسئله را مطرح  کرد که هم اکنون در کجای افق 1404 قرار داریم. چرا تاکنون به افق مورد نظر دسترسی نداریم.

حریرچی خطاب به کاندیدها گفت: افراد به جای وعده وعیدهای آنچنانی با دلیل باید نشان دهند جامعه را می‌بینند چون شعار دادن دیگر فایده‌ای ندارد.

کاندیداها برنامه‌هایشان را برای محرومیت‌زدایی مطرح کنند

او افزود: مردم نباید حس کنند با آنها غریبه هستند. این نامزدها باید برای نسل‌های انقلاب پاسخ خوبی داشته باشند. نسل ما ( نسل انقلابی) به دنبال مردم سالاری و عدالت اسلامی و محرومیت‌زدایی بود. حال باید نامزدهای انتخاباتی برنامه های خود را برای محرومیت‌زدایی را مطرح کنند.

اولین حقوق شهروند حق معیشت است

این جامعه شناس درباره وعده‌های انتخاباتی قابل اجرا از سوی نامزدهای انتخاباتی گفت: مقوله حقوق شهروندی در سطح بین المللی مطرح است. بر اساس تعاریف هر شهروند از حقوق خاص خود برخوردار است. اولین حقوق یک شهروند حقوق معیشتی است نه حقوق صدقه وار.

حریرچی تاکید کرد: باید دخل و خرج شهروند با یکدیگر هماهنگی داشته باشد و دیگر فرصت‌های برابر اختصاص داده شود. متاسفانه در حال حاضر فرصت‌ها برابر نیست و برخی بالاترین رقم‌های رانت خواری، ویژه خواری و... اخذ کرده‌اند.

فراکنی برای حل مسائل ممنوع

به گفته او این نامزدها باید توان حل مسائل را داشته باشند و نشان دهند وضع موجود را می‌شناسند و به جای فرافکنی هر فردی در هر سمتی نقش خود را ایفا کند.

 این جامعه شناس تاکید کرد: نکته مهم بیلان مالی و مادی است. بسیاری از افراد برای خود و اطرافیان زندگی اشرافی ایجاد کرده‌اند. اشرافی‌گری طی دورهایی در ایران بیداد کرد.

او با بیان اینکه تفکر توسعه‌ای باید ایجاد و در دراز مدت مطرح و تاثیرگذارباشد، گفت: در این شرایط است که به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می رسیم. کاندیدها برنامه خود را نشان دهند و مسئولیت را گردن دیگری نیاندازند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اجتماعی و فرهنگی ریاست جمهوری جامعه جامعه شناسی برنا جامعه فاصله طبقاتی فقر سرمایه استاد دانشگاه عراق ترکیه ایران عراق ترکیه ایران سلامت انقلاب شهروند حقوق شهروند حقوق اجتماعی و فرهنگی فاصله طبقاتی نامزدهای انتخاباتی جامعه شناس توسعه انسانی ریاست جمهوری نشان دهند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۴۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسوولان به مساله حجاب توجه بیشتری داشته باشند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ حجت الاسلام و المسلمین اسداله جعفری در اولین نشست ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در سال ۱۴۰۳ با انتقاد از افرادی که مقوله حجاب را صرفا مقوله‌ای اجتماعی معرفی می‌کنند، گفت:: وقتی مسأله حجاب، به دستاویزی برای ضربه زدن دشمنان به پیکره نظام تبدیل می‌شود و آنان با طراحی اغتشاشات و ترویج بی‌بند و باری و مفاسد اخلاقی، پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهند دیگر نباید به موضوع حجاب، تنها با نگاه اجتماعی و فرهنگی نگریست بلکه این موضوع دارای ابعاد مختلف است.
رییس کل دادگستری استان اصفهان از فرماندهی انتظامی استان برای آغاز طرح نور به منظور برقراری امنیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه با موضوع عفاف و حجاب قدردانی کرد و افزود: نیرو‌های فراجا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در چارچوب قانون، اقدام به اجرای طرح عفاف و حجاب می‌کنند تحت حمایت دستگاه قضایی استان قرار دارند و هر گونه تعرض به آنها پیگرد قانونی و تشکیل پرونده قضایی را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: همزمان با اجرای طرح نور، دبیرخانه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در طرحی با همین عنوان اقدام به تجمیع تمام قوانین و دستورالعمل‌های صادره در مقوله عفاف و حجاب کرده تا با ابلاغ آن به نهاد‌های دولتی، وابسته به دولت، اصناف و دیگر نهاد‌های خدمت‌رسان به آنان وظایف قانونی‌شان در امر عفاف و حجاب را گوش زد کند.
حجت الاسلام و المسلمین اسداله جعفری از نظارت مستمر و نامحسوس نهاد‌های نظارتی در این خصوص نیز خبر داد و بر برخورد دستگاه قضایی با متخلفان تاکید کرد.
در ادامه این نشست سید محمد موسویان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز بر لزوم اجرای طرح نور در همه مکان‌های عمومی تاکیدکرد وگفت: اگر طرح نور به طور کامل و صحیح اجرا شود کسانی که اقدام به کشف حجاب می‌کنند متوجه خواهند شد نه در اجتماع می‌توانند به سادگی تردد داشته باشند نه خدماتی از اداره‌ها، نهاد‌ها و اصناف دریافت خواهند کرد.
محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر حساسیت موضوع عفاف و حجاب در جامعه و لزوم در اولویت قرار گرفتن آن گفت: همه مسئولان موظف هستند با حساسیت و اولویت، پیگیر اجرای قوانین عفاف و حجاب باشند چرا که عفاف و حجاب هم امر خداوند متعال است هم از منویات مقام معظم رهبری (مدظله) و هم قانون کشور است.
سرتیپ علینقیان‌پور فرمانده انتظامی استان اصفهان نیزهدف از اجرای طرح نور که به منظور ارتقاء امنیت اخلاقی و تشدید مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی در استان اجرا می‌شود را افزایش احساس امنیت و ایجاد بستر و فضایی امن برای بانوان و خانواده‌ها در جامعه، مقابله مدبرانه، مستمر و هدفمند با هنجار‌شکنان و رعایت حقوق شهروندی با مقابله با افراد بی‌توجه به مسائل شرعی و اخلاقی در جامعه بیان کرد که از ۲۵ فروردین با نظارت در معابر، خودرو‌ها و فضای مجازی به اجرا درآمده است.
همچنین سردار فدا فرمانده سپاه صاحب الزمان استان اصفهان از اجرای طرح تذکر لسانی نیرو‌های بسیج در جامعه خبر داد و بر آمادگی سپاه برای همکاری با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به منظور اجرای هرچه بهتر طرح نور تاکید کرد.
در پایان حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظاهری رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان از ارجاع موارد تخلف در حوزه عفاف و حجاب در اداره‌ها به دستگاه قضایی خبر داد.

دیگر خبرها

  • کیومرث هاشمی: اساس نظام جمهوری اسلامی بر پایه مسائل فرهنگی است
  • مانوین؛ حل مسائل جامعه با فناوری‌های فرهنگی و نوآور
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج
  • رقابت ۱۳ نفر برای ریاست فدراسیون شطرنج
  • مسوولان به مساله حجاب توجه بیشتری داشته باشند