Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@14:42:52 GMT

تعداد صنایع آلاینده هرمزگان ۲ برابر شده است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۵۶۵۳

تعداد صنایع آلاینده هرمزگان ۲ برابر شده است

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب مسیحی تازیانی ظهر سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته محیط زیست، با اشاره به اینکه امسال با شعار نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران، بازنگری، نوسازی و بازسازی هفته محیط زیست را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: بیش از ۵۰ سال از تاسیس محیط زیست ایران می‌گذرد و عملکردهایی را در این زمینه داشته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسیحی تازیانی خاطرنشان کرد: استان هرمزگان دارای اکوسیستمی بسیار پویا است، هرمزگان دارای مرز آبی به مساحت ۲۲۳۸ کیلومتر می باشد که ۳۸ درصد کل مرز آبی ایران را دارا است و تعداد ۱۴ جزیره با اکوسیستم های خشکی و آبی را در بر گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه ۱۹ منطقه تحت مدیریت داریم که ۵ منطقه آن به عنوان تالاب های بین المللی هستند، تشریح کرد: که همه این مناطق در نوار ساحلی و جزایر ما قرار گرفته اند.

مسیحی تازیانی به ظرفیت تالابی این استان پرداخت و اظهار کرد: ۱۴ درصد تالاب‌های کل کشور در این استان وجود دارد و از لحاظ تالاب های دریایی جزو دومین وسعت تالاب دریایی کشور قلمداد می شویم.

وی اضافه کرد: بزرگترین کلونی جنگل های حرا در منطقه خورخوران شهرستان بندرخمیربه عنوان بی نظیر ترین جنگل های حرا جهان را داریم و تالاب رودخانه گز به عنوان شاخص تالاب های جنوب کشور از لحاظ گونه ای می باشد که بکر بودن این تالاب منحصر به فرد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تصریح کرد: تاکنون در عرصه حفاظت، کمترین تعارض در یک میلیون هکتاری که تحت مدیریت هست، داشته ایم که با توجه به کمبود نیروی کار در اداره کل محیط زیست استان هرمزگان، تمام کارکنان با جان و دل کار می کنند و تعرض کمتر از ۲ درصد در مناطق باعث شده است که کمترین خدشه ای در محیط زیست استان شکل گیرد.

مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه امسال سرآمد همه خشکسالی ها با کمترین ریزش نزولات جوی با مشکل زیستی مواجه شده ایم، خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی با کمک سمن ها و همچنین دوست‌داران محیط زیست است انجام شده است که نمونه آن می توان به حفاظت از گونه های حیات وحش، آبرسانی ها، ایجاد مخازن سطحی در مناطق خشک کوهستانی و انتقال آب از ذخیره گاه ها توسط ابزارهای انتقال اشاره کرد.

وی به ساخت آبشخورها در غرب استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: به عنوان استانی هستیم که در این زمینه زبان زد شده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان عنوان کرد: امسال توانستیم در جزایر با توجه به وجود آهو، انتقال علوفه را داشته باشیم و همچنین توانستیم پیش مذاکره ای را با خانه معدن انجام دهیم و اگر به تفاهم برسیم معدن کار های استان هرمزگان به یاری محیط زیست بیایند و امسال را به نحوی که شایسته محیط زیست استان هست به سر کنیم.

مسیحی تازیانی با اشاره به حافظت گونه های نادر هرمزگان، ادامه داد: برای حفاظت از پلنگ ایرانی و خرس سیاه آسیایی پروپوزالی را آماده کرده ایم که شکل آموزش و مواردی چون برخی از اقلام مورد نیاز حفاظت از این گونه از صندوق محیط زیست تهیه کنیم و باعث تلف شدن این گونه در حال انقراض نباشیم.

وی همچنین به اقدامات اجرایی در حوزه آموزش نیز پرداخت و اظهار کرد: به صورت وبینار های آموزشی و ارتباط مستقیم مجازی با دانش آموزان و از طریق معلمان اقدامات خوبی در حوزه آموزش انجام شد که بین کل استان‌ها مورد تقدیر قرار گرفتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نقش و نگاه رسانه را در این عرصه مهم تلقی و بیان کرد: در این چند سال که بنده به عنوان مدیر بوده ام یک نگاه مثبت رسانه ای را شاهد هستم و خبرنگاران کمک حال بنده و همکارانم شده اند که با حضور خوب خبرنگاران خیلی از موضوعات را پیگیری کردیم و توانستیم جریان حفاظتی را در حوزه محیط زیست پیگیری کنیم.

مسیحی تازیانی اظهار کرد: استان هرمزگان یک استان نیمه خشک از لحاظ نزولات جوی است و ریزگردهای منطقه‌ای را داریم که تاثیرات زیادی را در شرق استان و شهرستان جاسک گذاشته است.

وی ادامه داد: در دوره چند ساله داده های متمرکزی را برای مشخص شدن مقادیر ریزگردها نداشتیم اما در حوزه شهرستان های جاسک، بندر خمیر، بندرلنگه و بندرعباس ایستگاه هایی را تجهیز کرده ایم و پیشنهادهایی را برای شهرستان‌های قشم، و میناب داده ایم که دستگاه‌هایی را خریداری و کمک شایانی برای برآورد میزان خسارت های محیط زیستی در حوزه گرد و غبار داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: مطالعات خوبی برای جانمایی های آب شیرین کن ها و مطالعات موردی در خصوص بازنگری طرح های مناطق و همچنین مطالعات نیازهای آبی تالاب ها و طرح جامع زیست بوم در رودخانه گز و خورخوران شکل گرفته است.

مسیحی تازیانی با بیان اینکه در سال گذشته با توجه به شرایط کرونا و شرایطی که کاهش نیروها در اداره کل را شاهد بوده ایم از رشد ۴۵ درصدی در حوزه استعلام های محیط زیستی خبر داد.

وی افزود: بالغ بر دو هزار استعلام به اداره کل و شهرستان ها واصل شد که از برآیند خیلی خوبی همراه بود و موفق شدیم کمتر از ده روز پاسخگویی به استعلامات را داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از احداث پاسگاه های محیط بانی در استان هرمزگان خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته دو پاسگاه را شروع به راه اندازی کردیم که یک پاسگاه دریایی در منطقه بندر تیاب به اتمام رسانده ایم و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

مسیحی تازیانی اضافه کرد: امسال نیز مراحل آغازین ساخت پاسگاه محیط بانی را در منطقه ساحل طبل و در منطقه هماگ خواهیم داشت که امیدواریم تا پایان سال جاری نیروهای بیشتری را در این مناطق مستقر کنیم تا شرایط حفاظت از محیط زیست بهتر شود.

وی با اشاره به پیگیری شرایط به کارگیری نیروهای استخدامی، خاطرنشان کرد: در طول سه سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ درصد نیروهای جدیدالاستخدام کارهای آنها دنبال شده است که می توانند در اداره کل محیط زیست استان هرمزگان خدمت کنند که ۲۱ درصد فرا گیری نیروی کار را به ۳۲ درصد ارتقاء داده ایم و نیاز اداره کل این استان بر این است که به تمام ظرفیت به کارگیری نیروی انسانی برسد تا شرایط مناسب نظارت کافی رقم بخورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان اظهار کرد: هر محیط بان هرمزگانی ۲۱ هزار متر مربع تحت حفاظت خود دارد که با جذب نیروی کار به ۱۸ هزار متر مربع حفاظت می رسد و شرایط ایده‌آل جهانی آن هر دو هزار هکتار برای یک نفر است.

مسیحی تازیانی به کارکردهای حوزه پسماند اشاره و عنوان کرد: در حوزه پسماند نظارت های خوبی انجام شده است اما عملکرد مطلوب در حوزه مدیریت پسماند شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه انتظار می رفت تمام جایگاه‌های پسماند شهری به صورت مهندسی اجرا شود، خاطرنشان کرد: تمام طرح های جامع پسماند این استان در کارگروه جامع مدیریت پسماند تصویب و به وزارتخانه ذیربط ارسال شده است و نیاز است مدیریت پسماند در شهرهای ساحلی نیز شکل بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: ما تفکیک پسماند را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد رسانده‌ایم که ایده‌آل آن بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

مسیحی تازیانی همچنین به فاضلاب شهری در استان هرمزگان پرداخت و اظهار کرد: در حوزه فاضلاب شهری فقط در چند شهر تصفیه خانه فاضلاب شهری داریم و سایر شهرهای ما فاقد تصفیه خانه فاضلاب هستند.

وی ادامه داد: در شهر رودان، بندر تیاب، جزیره قشم، جزیره کیش، جزیره هرمز، جزیره بوموسی و بندرعباس تصفیه خانه فاضلاب داریم که در شهر بندرعباس چندین تصفیه‌خانه وجود دارد که به صورت استاندارد کار می‌کنند که در صورت نقص به آنها اخطارهایی صادر می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تاکید کرد: شهرهای ساحلی باید در این مدت دارای تصفیه خانه باشند که در حال کارهای مقدماتی هستند و شهر میناب با ۸۰ درصد پیشرفت، مقدمات ایجاد تصفیه خانه را انجام داده است. باید شیوه باز چرخانی در تصفیه خانه ها تغییر کند که بتوانیم از این نعمت در فروش آن نیز استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقابله با متخافین در عرصه محیط زیست پرداخت و عنوان کرد: در یگان حفاظت جزو نیرو هایی هستیم که بیشترین سلاح های مجاز و غیرمجاز از متخلفین گرفته ایم و بالغ بر ۱۰۰ قبضه اسلحه در سال گذشته از متخلفین گرفته و تحویل مراجع قضایی داده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به اهداف این اداره کل در گام دوم انقلاب اشاره و اظهار کرد: اهدافی در حوزه محیط زیست برنامه ریزی کرده ایم که دستیابی به رتبه های خوب شاخص های عملکردی در محیط زیست که یکی از آنها حفاظت از محیط زیست است، ارزش‌گذاری در محیط زیست و ارزش گذاری مناطق را مطالعه می کنیم که بتوانیم کل مناطق را با ساختار و نوع اکوسیستم این کار را به نحو احسن انجام دهیم.

مسیحی تازیانی استفاده از فناوری های مرتبط و سازگار با محیط زیست، تشویق سرمایه گذاران در حوزه محیط زیست و دیپلماسی های محیط زیست در حوزه‌های محیط زیست کشورها را از دیگر اهداف اجرایی برشمرد.

وی همچنین کاهش کربن در صنایع بزرگ تحت عنوان «کم کربن» و پیگیری گازرسانی در صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، اصلاح الگوهای تولید بهینه سازی مصرف آب و مواد غذایی با فرهنگ سازی را از دیگر برنامه های اجرایی در گام دوم انقلاب عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در پایان به صنایع آلاینده این استان پرداخت و اظهار کرد: تعداد صنایع آلاینده نسبت به سال گذشته دو برابر شده است که سال گذشته ۱۲ مورد و امسال ۲۶ مورد بوده و نیروگاه برق بندرعباس که از ۱۰ سال گذشته تاکنون جز صنایع آلاینده به شمار می رود، هم اکنون نیز در لیست صنایع آلاینده قرار دارد.

کد خبر 5230254

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب محیط زیست هرمزگان صنایع آلاینده انتخابات 1400 ویروس کرونا آمار کرونا کرمانشاه بوشهر سالروز ارتحال امام خمینی امام خمینی ره اردبیل گرگان ایلام خطبه های نماز جمعه قیام 15 خرداد مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان پرداخت و اظهار مسیحی تازیانی صنایع آلاینده محیط زیست تصفیه خانه سال گذشته تالاب ها اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۵۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه آسیب به حیات وحش سنگین شد

«غلامرضا ابدالی»، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست، با بیان این که در جلسه آتی شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست موضوع افزایش نرخ مطالبه ضرر و زیان حیات وحش (موضوع بند چ ماده ۳ قانون شکار و صید) مطرح خواهد شد، اظهار داشت: هرگونه تلف کردن و آسیب به گونه‌های جانوری مشمول جرایم قانونی است که در قانون شکار و صید و دیگر مقررات مربوطه به صراحت ذکر شده است و هر کسی که به هر نحوی باعث کشته شدن یا صدمه دیدن یک گونه جانوری شود، با تشکیل پرونده در دستگاه قضایی، ملزم به پرداخت ضرر و زیان مربوطه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: میزان جریمه آسیب به گونه‌های جانوری براساس ارزش زیستی هر گونه، میزان بحران جمعیتی و وضعیت در خطر انقراض بودن یا نبودن گونه مربوطه متفاوت است؛ به عنوان مثال، با توجه به این که یوزپلنگ آسیایی در بحران انقراض قرار دارد و جزو اصلی‌ترین گونه‌های حمایت‌شده محسوب می‌شود، این گونه جانوری دارای بالاترین نرخ از نظر میزان مطالبه ضرر و زیان حیات وحش است. سایر گونه‌های جانوری اعم از پلنگ، گوزن زرد، گورخر ایرانی، خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، میش‌مرغ، شاهین، بالابان و… نیز هرکدام دارای نرخ جریمه مشخصی هستند که در سال جدید افزایش خواهد یافت.

جرایم جدید آسیب به حیات وحش براساس نرخ تورم تعیین شده است

ابدالی با بیان این که آخرین جدول تعیین نرخ جرایم آسیب به گونه‌های جانوری در سال ۱۳۹۸ بازنگری شده بود، گفت: در سال گذشته طبق مشورت با کارشناسان و متخصصان حوزه حیات وحش به این نتیجه رسیدیم که جرایم فعلی بازدارندگی لازم را ندارد و به همین دلیل، تصمیم گرفتیم که میزان مطالبه ضرر و زیان گونه‌های جانوری را افزایش دهیم. البته پیشنهاد اولیه ما، رسیدن نرخ جرایم به ۱۰ برابر نرخ‌های فعلی بود، اما این پیشنهاد در پیش‌جلسه‌های شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به تصویب نرسید و آنچه اکنون مورد موافقت قرار گرفته است، سه برابر شدن میزان مطالبه ضرر و زیان حیات وحش نسبت به نرخ جرایم مصوب سال ۹۸ است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: سه برابر شدن جرایم آسیب به حیات وحش، رقمی است که براساس نرخ تورم رسمی اعلام‌شده توسط مرکز آمار ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ به پیشنهاد اعضای کمیته‌های تخصصی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به دست آمده است. البته با توجه به متفاوت شدن وضعیت جمعیتی گونه‌های مختلف حیات وحش نسبت به سال ۹۸، میزان مطالبه افزایش ضرر و زیان گونه‌های جانوری مختلف در جدول پیشنهادی سال ۱۴۰۳ متفاوت خواهد بود و سعی می‌کنیم که در سال جاری، مقدار رشد نرخ جرایم برای گونه‌های در خطر انقراض بیش از سه برابر باشد.

عدم امکان دریافت جریمه از رانندگانی که با جانوران تصادف می‌کنند

ابدالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تصادفات جاده‌ای به عنوان یکی از عوامل اصلی تلف شدن حیات وحش در ایران، عنوان کرد: در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که تصادفات جاده‌ای باعث آسیب مهمی به جمعیت گونه‌های جانوری مختلف از جمله یوزپلنگ آسیایی در کشورمان شده است. البته متاسفانه تصادفات خودرو‌های عبوری با جانوران در نقاطی از جاده‌ها اتفاق می‌افتد که هیچ‌گونه دوربینی وجود ندارد، به همین دلیل هیچ وقت مشخص نمی‌شود که دقیقا چه کسی با خودروی خود باعث تلف شدن یک گونه جانوری شده است و به همین دلیل در مواردی که یک حیوان بر اثر تصادف از بین می‌رود، نمی‌توان جریمه خاصی را از فرد متخلف دریافت کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: آنچه می‌تواند به کاهش آمار تلفات گونه‌های حیات وحش بر اثر تصادفات جاده‌ای کمک کند، ایمن‌سازی بیشتر جاده‌هایی است که از حاشیه زیستگاه‌های جانوران عبور می‌کند؛ کم‌هزینه‌ترین اقدام برای این مساله، افزایش تعداد تابلو‌های هشداردهنده و نصب تیر‌های چراغ برق به تعداد کافی در این جاده‌ها است. سازمان محیط‌زیست به سهم خود تلاش می‌کند که تابلو‌های هشداردهنده و آموزشی لازم را در محور‌های مواصلاتی مورد نظر نصب کند، اما این وظیفه سازمان راهداری و وزارت راه است که با نصب تابلو و چراغ روشنایی و همچنین فنس‌کشی حاشیه جاده در موارد ضروری، به کاهش احتمال تصادف خودرو‌های عبوری با گونه‌های جانوری کمک کند.

تصویب سند ملی یوزپلنگ آسیایی در پیش‌جلسه شورای عالی محیط‌زیست

ابدالی همچنین به تهیه سند ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی توسط سازمان محیط‌زیست برای ارائه به شورای عالی حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: در این سند، جزئیات برنامه‌ها، اهداف و اعتبارات مورد نیاز برای نجات جمعیت در بحران انقراض یوزپلنگ آسیایی تدوین شده و خوشبختانه سند ملی حفظ یوز ایرانی در پیش‌جلسه‌های شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به تصویب رسیده است. براساس سند مذکور، منابع مالی جداگانه‌ای برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به سازمان محیط‌زیست تخصیص داده خواهد شد که می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر برای نجات جمعیت این گونه ارزشمند حیات وحش کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه آتی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست که نخستین جلسه این شورا در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود، حتما موضوع افزایش نرخ مطالبه ضرر و زیان حیات وحش مطرح می‌شود و در حال رایزنی هستیم که در این جلسه، سند ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز مطرح شود و به تصویب برسد.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه
  • دستگیری ۸۷ متخلف محیط زیست در قزوین
  • دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی در بوکان مشاهده شد
  • مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • نامه رییس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس کشی جاده مرگ یوز
  • جریمه آسیب به حیات وحش سنگین شد
  • حکم سبز برای متخلفان محیط زیست در گیلان