Web Analytics Made Easy - Statcounter

تامین زیرساخت‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذربایجان‌غربی طی سال‌های اخیر با تلاش مجموعه وزارت ارتباطات به بار نشست و ظرفیت شبکه انتقال و پهنای باند ورودی و همچنین پوشش شبکه پهن‌باند اینترنت در استان نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۲ به ۱۲ برابر رسیده است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، امروزه رشد روزافزون تکنولوژی،سطح زندگی جوامع بشری را دچار تغییر و دگرگونی کرده و امکانات جدیدی با عنوان زیرساخت‌های اینترنتی لازمه ایجاد یک زندگی هوشمند را در جامعه رواج داده است که با استفاده از آنها شرایط زندگی در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این رشد تکنولوژی موجب شده تا مردم نیز توقعی بالاتر از سال های گذشته داشته باشند و نیاز به اینترنت البته با سرعت و کیفیت بهتر به یکی از دغدغه های مهم شهروندان و حتی روستانشینان تبدیل شده است.

در پاسخ به این نیاز پیشرفت محور شهروندان و روستاییان، دولت تدبیر و امید برای توسعه خدمات در نقاط مختلف کشور حتی در نقاط مرزی خدمات اینترنتی و زیرساخت‌های این امر را گسترش داده تا ساکنان شهرها و روستاها نیز بتوانند بدون مشکلی دسترسی راحتی را به امکانات اینترنتی داشته باشند.

در حالی که تا پیش از این زیرساخت‌های ارتباطی در روستاها وجود نداشت و حتی در شهرها نیز مشکلات زیادی در حوزه تامین ارتباطات به ویژه در بستر وب به چشم می‌خورد، در دولت تدبیر و امید، اقدامات بسیار زیادی در حوزه توسعه اینترنت و خدمات مبتنی بر آن در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی شکل گرفت و به بار نشست.

بیش از ١۷٠٠ روستای آذربایجان‌غربی به اینترنت پر سرعت متصل است

یکی از مهمترین نتایج این اقدامات که با سرعت بسیار زیاد در ابتدای دولت یازدهم اجرایی شد و طی هشت سال گذشته، ادامه داشت، توسعه اینترنت روستایی و ایجاد زیرساخت ارتباطی در مناطق محروم روستایی بود که سبب شد هزاران خانوار که تا پیش از این، از وجود تلفن خانگی نیز در بسیاری موارد محروم بودند، صاحب اینترنت با سرعت بسیار بالا و حتی با ظرفیت نسل چهارم شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پوشش دسترسی اینترنت پرسرعت روستایی به شبکه ملی اطلاعات در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید صفر بود، گفت: تاکنون یک هزار و ۷۵۶ روستای آذربایجان غربی به ‌شبکه ملی ‌اطلاعات متصل شده است.

قاسم جلیلی‌نژاد افزود: با این آمار ۸۳ درصد از روستاهای آذربایجان‌غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

وی ادامه داد: افزایش اشتغال، کاهش شکاف دیجیتالی، توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات برای افزایش رفاه روستاییان، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از اهداف اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی بیان کرد:وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بحث شبکه ملی اطلاعات بیش از ۹۰ درصد از تعهدات خود را در لایه تامین زیرساخت های ارتباطی انجام داده است.

جلیلی‌نژاد اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات در سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا پیش‌بینی شده است که لایه اول یعنی تامین زیرساخت‌های لازم برای این شبکه از تعهدات وزارت ارتباطات به شمار می رود.

افزایش ١٢ برابری ظرفیت شبکه اینترنتی آذربایجان‌غربی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه اینترنت پرسرعت تا پیش از سال ۱۳۹۲ در روستاهای استان ارائه نمی‌شد، گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۶۲۳ روستای این استان به شبکه پهن‌باند اینترنت دسترسی پیدا کرده‌است.

جلیلی‌نژاد افزود: ظرفیت شبکه انتقال و پهنای باند ورودی استان در آذربایجان‌غربی نسبت به زمان مشابه درسال ۱۳۹۲ به ۱۲ برابر رسیده است، که کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا و توسعه دولت الکترونیک را به دنبال داشته‌است.

وی اظهار کرد: تاکنون همچنین با تلاش صورت گرفته، یک هزار و ٧٩٩ مدرسه روستایی آذربایجان‌غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

وی ادامه داد: این طرح در راستای تامین زیرساخت‌های هوشمندسازی مدارس روستایی بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر با پیمانکاری اپراتورهای ثابت و همراه در آذربایجان‌غربی با تامین اعتبار از محل طرح USO اجرایی می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی تاکید کرد: اولویت تامین هزینه‌های اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات از محل اعتبارات طرح USO مختص مدارس روستایی و محروم است.

جلیلی‌نژاد افزود: مازاد بر تامین زیرساخت اتصال به شبکه ملی اطلاعات که جزء تعهدات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، بهره مندی از ظرفیت پهن‌باند ۲ مگابایتی و استفاده تا حجم۳۰ گیگابایت ازدیگر خدمات وزارت ارتباطات  برای توسعه هوشمندسازی مدارس است.

احصای ٢٠٠ کیلومتر نقطه کور ارتباطی در جاده‌های آذربایجان‌غربی

معاون مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آذربایجان‌غربی هم در خصوص نقاط کور ارتباطی جاده‌های این استان گفت: ۲۰۰ کیلومتر نقطه کور در استان احصا و مشکل پوشش ۷۰ درصد آن رفع شده‌است.

محسن امام‌ وردی بیان کرد: باقی نقاط کور محورهای آذربایجان غربی با وجود انجام کامل تعهدات اپراتورهای ارتباطی طبق پروانه سازمان تنظیم مقررات رادیویی، نیازمند تامین زیرساخت برق و جاده دسترسی است که در صورت تامین آن توسط دستگاه‌های مرتبط مشکل این مناطق نیز رفع می‌شود.

وی اظهار داشت: احداث خط فیبرنوری برای توسعه پهن‌باند روستایی در برنامه این استان وجود دارد که تا به امروز ۵۵ کیلومتر آن اجرایی شده است.

وی افزود: در مجموع ۳٠٠ کیلومتر فیبرنوری برای توسعه پهن باند روستایی در آذربایجان‌غربی احداث می‌شود.

بهره‌مندی بیش از ۸۳ درصد روستاهای آذربایجان‌غربی از اینترنت پرسرعت

کارشناس حوزه ارتباطات و مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه توسعه ارتباطی در مناطق روستایی و محروم در اولویت وزارت ارتباطات است، اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه مقرر بود ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از اینترنت پرسرعت برخوردار شوند که در حال حاضر و قبل از موعد مقرر  ۸۳ درصد روستاها به اینترنت متصل شده اند.

علی عزت‌اله‌زاده با اشاره به ظرفیت نفوذ تلفن همراه در آذربایجان‌غربی اضافه کرد:در حال حاضر ظرفیت نفوذ اپراتورها در این استان ۱۵۴ درصد است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر همه شهرهای آذربایجان‌غربی به نسل سوم و چهارم تلفن همراه مجهز شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی ارایه شده به روستاها و مناطق محروم استان آذربایجان غربی از جمله خدمات ارزنده و دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت توسعه دولت الکترونیک و ایجاد تسهیلات ارتباطی برای مردم مناطق محروم است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اینترنت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات آذربایجان غربی شبکه اینترنت مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات آذربایجان غربی تامین زیرساخت آذربایجان غربی آذربایجان غربی آذربایجان غربی اینترنت پرسرعت وزارت ارتباطات حال حاضر جلیلی نژاد برای توسعه ظرفیت شبکه متصل شده پهن باند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۶۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه ایران در شاخص جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش یافت

بر اساس گزارش تازه اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)، رتبه ایران در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات جهانی (IDI) شش پله ارتقا یافته است.
این شاخص معتبر که توسط ITU منتشر می‌شود، عملکرد کشورها در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را اندازه‌گیری و مقایسه می‌کند. در گزارش جدید، رتبه ایران از ۸۱ به ۷۵ بهبود یافته است.

علاوه بر این، امتیاز ایران در شاخص IDI با افزایشی ۴۷ درصدی از ۵۵ به ۸۱ رسیده است. این نشان دهنده پیشرفت قابل توجه کشور در حوزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

گزارش مذکور همچنین حاکی از رشد ۱۵، ۹ و ۶ درصدی به ترتیب در شاخص‌های ضریب نفوذ اینترنت همراه پهن‌باند، درصد استفاده از اینترنت و درصد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در ایران است.

براساس اعلام وزارت ارتباطات ایران، آخرین گزارش مشابه ITU مربوط به سال ۲۰۱۷ بوده است. این اتحادیه در چند سال گذشته برای بازنگری روش‌ها و زیرشاخص‌های ارزیابی متناسب با تحولات دیجیتال جهانی، شاخص IDI را به‌روزرسانی نکرده بود.

شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهم‌ترین ابزارهای سنجش دستاوردها و شکاف دیجیتالی در کشورهای مختلف محسوب می‌شود. ارتقای رتبه ایران در آن نشانه دستیابی این کشور به جایگاه مناسب‌تری در عرصه فناوری اطلاعات و دیجیتال‌سازی است.

دیگر خبرها

  • بررسی و تعیین نواحی اولویت دار برای توسعه فاضلاب شهر ارومیه
  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده برق
  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه های تولید پراکنده برق
  • خدمات باغ فدک در کشور بی‌نظیر است/ لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای میزبانی شایسته از مسافران
  • با فیبر نوری سرعت اینترنت ۱۰۰ برابر خواهد شد
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • وزیر ارتباطات : مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند افزایش سرعت صدبرابری اینترنت خواهند داشت
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت
  • رتبه ایران در شاخص جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش یافت