Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری نشست قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با تل‌آویو در کمیسیون روابط خارجی پارلمان تونس، مخالفت حمیدتی با ادعام نیروهای واکنش سریع در ارتش سودان، ۱۱ کشته و زخمی در حمله مردان مسلح به دو اتوبوس مسافربری در کنیا از جمله رویدادهای آفریقا هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کمیسیون حقوق بشر، آزادی‌ها و روابط خارجی پارلمان تونس امروز نشستی را برگزار می‌کند تا زمانی  را برای بررسی پیش نویس  قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان تعیین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون کمیسیون  حقوق بشر، آزادی‌ و روابط خارجی پارلمان تونس به خبرنگار خبرگزاری رسمی این کشور گفت: پیش نویس قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با تل آویو از دفتر پارلمان با قید «بررسی فوری » به این کمیسیون ارجاع شده است و بایستی طی یک هفته بررسی آن شروع شود.

دفتر پارلمان تونس چهارشنبه هفته گذشته پیش نویس قانون جرم انگاری عادی سازی روابط  با رژیم صهیونیستی به کمیسیون حقوق بشر، آزادی‌ها و روابط خارجی پارلمان ارجاع داد.

بیشتر جناح‌ها و تشکلات سیاسی  پارلمان تونس در نشست علنی یکشنبه هفته گذشته، خواستار تصویب قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند.

این درخواست نمایندگان پارلمان تونس،  به دنبال حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و جنگ غزه صورت گرفته است.

قاچاق انسان و ناتوانی لیبی

نخست وزیر دولت موقت وحدت ملی لیبی گفت: این کشور به تنهایی نمی‌تواند از قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیرقانونی جلوگیری کند.

به نوشته پایگاه خبری الوسط لیبیا، عبدالمجید دبیبه در جریان دیدار با کمیساریای اتحادیه اروپا  اظهار داشت: دولت وحدت ملی لیبی یک دولت انتقالی است و هرگز نمی‌تواند به تنهایی جلوی این اقدام غیرقانونی را بگیرد لذا نیازمند کمک جدی اتحادیه اروپا و کشورهای  مبداء مهاجرت است.

در این دیدار درباره مهاجرت‌های غیر قانونی و پیامدهای منفی آن از جمله گسترش تروریسم و فروش اعضای بدن انسان‌ گفت‌وگو شد.

جوانان آفریقایی برای فرار از فقر و بیکاری به لیبی می‌روند تا از آنجا توسط  شناور قاچاقچیان به اروپا اعزام شوند. این مهاجرت‌های غیر قانونی فرصت‌های شغلی را از اروپائیان گرفته است.

دومین کنفرانس صلح لیبی در برلین 2 تیرماه برگزار می‌شود

با توجه به ناآرامی‌هایی که در کشورهای سودان، چاد، نیجر، کامرون، نیجریه و لیبی وجود دارد، دولتمردان اروپایی معتقدند مهاجرت جوانان آفریقایی به قاره سبز یک تهدید امنیتی اجتماعی برای اروپا محسوب می‌شود لذا می‌کوشند با وارد کردن فشار به لیبی ( مرکز انتقال مهاجران آفریقایی ) جلوی این مهاجرت را بگیرند.

مخالفت حمیدتی با ادغام نیروهایش در ارتش

معاون رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده نیروهای واکنش سریع با ادغام این نیروها در ارتش سودان مخالفت کرد و به نگرانی‌ها نسبت به وجود ارتش‌های گوناگون در این کشور دامن زد.

به نوشته رسانه‌های سودانی، سرلشکر محمد حمدان دقلوا معروف به حمیدتی در واکنش به درخواست ادغام نیروهای واکنش سریع  در ارتش سودان گفت: ادغام این نیروها در ارتش به تجزیه کشور منجر خواهد شد.

وی وجود اختلاف و تنش میان نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان را شایعه خواند و گفت: نیروهای واکنش سریع و ارتش در یک جبهه قرار دارند و هیچ چیزی برای ایجاد اختلاف و درگیری میان آنها وجود ندارد.

برخی از سیاستمداران و تحلیلگران سودانی با انتقاد از مخالفت حمیدتی با ادعام نیروهای واکنش سریع در ارتش سودان گفتند: این مخالفت راه  را برای تشکیل ارتش ملی سودان مسدود خواهد کرد.

احزاب و گروه‌های قومی در سودان هریک برای خود شاخه نظامی دارند و هم اکنون در این کشور بیش از 11 ارتش یا گروه شبه نظامی  وجود دارد که وابسته به احزاب و گروه‌های مزبور هستند.

تعدادی از احزاب معارض سودانی که دارای شاخه نظامی هستند در پائیز سال گذشته با دولت خارطوم توافقنامه صلح امضاء کردند که بر اساس آن بایستی شبه نظامیان وابسته به این احزاب به ارتش سودان محلق شوند و وضعیت نیروهای واکنش سریع نیز اصلاح شود اما این بند تاکنون اجراء نشده و ثبات و امنیت داخلی سودان در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

حمله به اتوبوس مسافربری در کنیا

مردان مسلح به سمت دو دستگاه اتوبوس مسافربری در شهرماندرا کنیا آتش گشودند که در اثر آن یک نفر جان خود را از دست داد و 10 تن دیگر مجروح شدند.

به نوشته روزنامه سومالی جدید، یکی از شاهدان عینی گفت: هنگامی که مردان مسلح به سمت دو اتوبوس مسافربری آتش گشودند، یکی از اتوبو‌س‌ها به سرعت خود افزود تا از صحنه تیراندازی فرار کند اما واژگون شد و تعدادی از سرنشینان آن به شدت مجروح شدند که حال برخی از آنان وخیم است.

از سال 2011 که  نظامیان کنیایی برای مبارزه با گروه تروریستی الشباب  وارد سومالی شدند، حملات مردان مسلح در مناطق مرزی کنیا با سومالی افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روابط خارجی پارلمان نیروهای واکنش سریع اتوبوس مسافربری رژیم صهیونیستی ارتش سودان پارلمان تونس مردان مسلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۶۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی

در حالی‌که اعتراض مخالفان به قانون "عوامل خارجی" در تفلیس همچنان ادامه دارد، رئیس‌جمهور گرجستان وعده داده که این لایحه را در صورت تصویب نهایی، وتو خواهد کرد، ولی خود اعتراف کرد که نمایندگان پارلمان می‌توانند این وتو را لغو کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان روز گذشته، چهارشنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی اعلام کرد که لایحه قانونی «شفافیت نفوذ خارجی» تحت عنوان "عوامل خارجی" که در پارلمان این کشور در حال بررسی است، را وتو خواهد کرد.

او گفت: «من این قانون (در مورد عوامل خارجی) را وتو خواهم کرد، همانطور که با سایر قوانینی که با استراتژی و توصیه‌های اتحادیه اروپا در زمینه دموکراسی در تضاد هستند، انجام می‌دهم.»

خانم زاروبیشویلی در عین حال یادآور شد که البته وتوی او توسط اکثریت نمایندگان پارلمان لغو خواهد شد.

روز چهارشنبه پارلمان گرجستان لایحه "عوامل خارجی" را در اولین قرائت تصویب کرد. 83 نماینده به آن رای مثبت داده و  این قانون هیچ رای مخالفی نداشت.

نخست وزیر گرجستان رئیس جمهور را عامل نفوذ خارجی نامید

ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور این کشور را عامل نفوذ خارجی خواند.  او در یک نشست خبری گفت: «سالومه زورابیشویلی خود یک عامل نفوذی خارجی است. مسلماً، او تنها می‌تواند صدای یک قدرت خارجی باشد، یک حزب جنگ جهانی که ما بارها درباره آن صحبت کرده‌ایم.»

توضیح حزب همبستگی برای صلح گرجستان درباره اهمیت تصویب قانون "عوامل خارجی"

 ماموکا پیپیا، دبیر امور بین‌المللی حزب همبستگی برای صلح گرجستان در جمع خبرنگاران تاکید کرد که وتوی رئیس جمهور گرجستان بر تصویب قانون عوامل خارجی تأثیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به این واقعیت که اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان به راحتی چنین وتویی را خنثی خواهند کرد، افزود: «آنچه در حیات سیاسی کشور تغییر خواهد کرد این است که سازمان‌های غیردولتی که بودجه آنها توسط کمک‌کنندگان غربی پرداخت می‌شود، دیگر نمی‌توانند عرضه پول را برای اهداف مشکوک و سیاسی هدایت کنند.»

این سیاستمدار گفت: «واکنش اپوزیسیون را می‌توان پیش‌بینی کرد، زیرا آنها می‌دانند دارند اهرم اصلی نفوذ خود بر افکار عمومی را از دست می‌دهند. امیدوارم این قانون تصویب شود و به عنوان ابزار واقعی برای تقویت حاکمیت گرجستان در نظر گرفته شود. و مهمتر از همه، بسیاری از شهروندان گرجستان از این لایحه حمایت می‌کنند.»

ادامه اعتراض گروه زیادی از مردم گرجستان در مخالفت با قانون "عوامل خارجی"

شب گذشته پس از پایان زمان اولتیماتوم یک ساعته داده شده توسط مقامات برای متفرق شدن، معترضان در تفلیس فعال‌تر شدند. چند هزار نفر از معترضان به تصویب قانون "عوامل خارجی"، پس از پایان اولتیماتوم وزارت امور داخلی گرجستان همچنان در مقابل ساختمان پارلمان باقی مانده و به سمت ساختمان دولت حرکت کردند. آنها با دادن شعارهایی و در دست داشتن پرچم گرجستان و اتحادیه اروپا، خواستار پس گرفته شدن لایحه عوامل خارجی از پارلمان شدند.

طبق اطلاعات وزارت امور داخلی گرجستان ، برای حفظ نظم و قانون در مکان‌هایی که معترضان تجمع کرده بودند، از جمله در محوطه ساختمان اداری دولت، نیروهای ویژه امنیتی و پلیس بسیج شدند و تجهیزات لازم برای متفرق کردن تجمع مردم نیز در محل مستقر شده بود. این وزارتخانه یادآور شد، برای جلوگیری از هر گونه بر هم زدن نظم و قانون، پلیس در مرکز پایتخت گرجستان در حال انجام وظیفه است و امکان استفاده از زور علیه معترضان در صورت نیاز نیز وجود دارد. به گزارش خبرنگاران، دهها نیروی ویژه وزارت کشور گرجستان در نزدیکی اتوبوس‌های پلیس به حالت آماده باش مستقر بودند.

هیچ گزارشی در مورد بروز درگیری بین معترضان و پلیس یا دستگیری فعالان مخالف وجود ندارد.

مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستانایوانیشویلی از بازگشت به قدرت در گرجستان چه می‌خواهد ؟انتخاب نخست وزیر جدید گرجستان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد
  • «قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون»؛ استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • عصبانیت ژابی آلونسو از ادین ترزیچ؛ یک پیش‌بینی که غلط از آب درآمد
  • درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • کشته‌شدن ۹ غیرنظامی در درگیری‌های سودان