Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از یورونیوز، ۱۵ عضو شورای امنیت روز سه‌شنبه هشت ژوئن (۱۸ خرداد) با تصویب قطعنامه‌ای بر دور دوم ریاست آنتونیو گوترش ۷۲ ساله، برای هدایت سازمان ملل بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ مهر تایید زدند.

نخست وزیر سابق پرتغال که از ژانویه ۲۰۱۷ دبیرکل سازمان ملل شد، تنها کسی بود که در این رقابت برای این پست حضور داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
البته حدود ۱۰ نامزد دیگر خواهان حضور در رقابت برای پست دبیرکلی بودند، اما به این دلیل که از سوی یکی از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل حمایت نشدند به مرحله نهایی نرسیدند.

سون جورگنسون، سفیر استونی و رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت که در یک جلسه کوتاه غیر علنی، شورای امنیت به اتفاق آرا تصمیم گرفت تا گوترش یک دوره دیگر در این سمت باقی بماند.

وی افزود: «او در پنج سالی که بر سر کار بوده، ثابت کرده که شایسته این مقام است.» وی تاکید کرد که وی قادر است که با همه گفتگو کند و این چیزی است که از دبیرکل انتظار می‌رود.

این تصمیم به مجمع عمومی سازمان ملل ارجاع خواهد شد، اما تصویب در مجمع عمومی تشریفاتی تلقی می‌شود. مجمع عمومی سازمان ملل ۱۰ روز دیگر این مصوبه را نهایی خواهد کرد.

یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفت که گوترش در دوره جدید به «یک طرح جنگ» برای همه بحران‌های سراسر جهان نیاز دارد.

۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۶ آنتونیو گوترش را در رقابت با ۱۲ نامزد دیگر جانشین بان‌کی‌مون کردند.

دوره پنج ساله نخست ریاست گوترش در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شورای امنیت آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل انتخابات 1400 محسن رضایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شورای امنیت مجمع عمومی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۸۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت الزام آور نیست

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: قطعنامه امروز شورای امنیت سازمان ملل الزام آور نیست و اجرای آن از طریق مذاکرات انجام خواهد شد.

قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه به وقت محلی ، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در شورای امنیت سازمان ملل رای ۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است تا منجر به آتش بس پایدار شود. ایالات متحده آمریکا به این قطعنامه رای ممتنع داد و هیچ کشوری با این قطعنامه مخالفت نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: ما به آن رای ندادیم زیرا حملات هفتم اکتبر را محکوم نمی کرد. اما زبان این قطعنامه با مواضع آمریکا همسو بود.

میلر درباره دلایل متعدد آمریکا برای رای ممتنع به  قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل گفت: عدم محکومیت حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل یکی از دلایلی بود که باعث شد آمریکا از رای مثبت به این قطعنامه خودداری کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «به این دلیل است که ما به آن رای ندادیم. اما دلیل اینکه ما آن را وتو نکردیم این بود که در آن قطعنامه نیز مواردی وجود دارد که با موضع بلندمدت ما که شامل آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها نیز می‌شودریال مطابقت دارد. ما می دانیم که موضع دولت اسرائیل نیز همین است.»

همزمان برخی رسانه ها به نقل از یک مقام کاخ سفید اعلام کردند  که قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه الزام‌آور نیست.

قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه به وقت محلی ، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است تا منجر به آتش بس پایدار شود.

دیگر خبرها

  • دبیرکل و اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند
  • تصویب قطعنامه آتش بس در غزه
  • آمریکا: قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت الزام آور نیست
  • گوترش : قطعنامه جدید شورای امنیت در خصوص غزه باید اجرایی شود/ شکست در این زمینه غیرقابل بخشش خواهد بود
  • گوترش: پایبند نبودن به قطعنامه آتش‌بس در غزه «نابخشودنی» است
  • آمریکا قطعنامه آتش بس غزه را وتو نکرد | پیام توییتری گوترش درباره قطعنامه شورای امنیت
  • گوترش: قطعنامه جدید شورای امنیت درخصوص غزه باید اجرایی شود
  • شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد
  • قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید
  • سرپرست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی منصوب شد