Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@10:22:33 GMT

سه انتظار "محسن هاشمی" از شورای شهر ششم

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۸۹۵۳

سه انتظار 'محسن هاشمی' از شورای شهر ششم

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محسن هاشمی با اشاره به ارزیابی عملکرد شورای شهر پنجم گفت: اگر بخواهیم منصفانه و براساس اختیارات و وظایف پیش بینی شده در قانون برای شورای شهر تهران، ارزیابی کنیم، باید بگوییم که عملکرد شورای پنجم در حد اختیارات ووظایفش قابل قبول بوده است، البته این به معنای نبودن اشکال و نقص در کار شورا نیست، اما اگر بخواهیم بصورت مقایسه‌ای عملکرد شورای پنجم را در مقایسه با دوره‌های قبل شورا ارزیابی کنیم، هم در حیطه نظارت و هم در حیطه سیاستگذاری شورای پنجم موثرتر عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تشریح ویژگی‌های منفی و مثبت شورای شهر پنجم

وی با اشاره به ویژگی‌های مثبت و منفی این دوره شورای شهر با بیان اینکه بعنوان ویژگی مثبت شورا می‌توانم به سیاستگذاری ونظارت موثر اشاره کنم، افزود: کاهش روند شهرفروشی و قانون فروشی و همچنین کاهش تخریب باغات یکی از سیاست‌های شورا بود. چابک سازی بدنه وکاهش نیروی انسانی فربه شده شهرداری نیز یکی دیگر از سیاست‌های شورا محسوب می‌شد، اما این فقط در حد مصوبه متوقف نشد، با پیگیری ونظارت مستمر شورا این مصوبه اجرایی شد و عملا تراکم فروشی وشهرفروشی مازاد برطرح تفصیلی بشدت در تهران کاهش یافت و به کمتر از ده درصد گذشته رسید، مصوبه برج باغ‌ها لغو شد. نیرو‌های شهرداری تهران نیز برای نخستین بار در تاریخ بلدیه تهران در صدساله اخیر در یک دوره چهارساله بجای افزایش، حدود ۲۰ درصد کاهش یافت.

نقطه ضعف شورای شهر پنجم

وی ادامه داد: در مورد نقطه ضعف شورای پنجم هم عدم ثبات مدیریتی در شهرداری را می‌توانم بعنوان یکی از نقاط ضعف این دوره نام ببرم، سه بار تغییر شهردار و بخشی از مدیران ارشد ومیانی شهرداری موجب کاهش انسجام وهماهنگی وکارآمدی شهرداری در این دوره شد، البته بدلیل حضور حناچی در معاونت‌های عمرانی و شهرسازی قبل از مسئولیت شهرداری، بخشی از این آسیب کاهش یافت.

عمده تاثیر گذاری شورای شهر، در انتخاب شهردار است

شورا در این دوره از حداکثر ابزار نظارتی خود استفاده کرد

هاشمی با تاکید بر اینکه شخصا تصور می‌کردم که شورای شهر، اختیارات وتاثیرگذاری بیشتری بر مدیریت شهری دارد، افزود:، اما تجربه این دوره نشان داد که عمده تاثیر گذاری شورای شهر، در انتخاب شهردار است و بدلیل اینکه شورا بعنوان یک پارلمان محلی، از اختیارات نظارتی مانند مجلس بعنوان پارلمان ملی برخودار نیست، نمی‌تواند مانند نظارت مجلس برعملکرد دولت، نسبت به عملکرد شهرداری اثر گذار باشد، شورا نقش قانونی در انتصابات شهرداری مانند رای اعتماد مجلس به وزرا را نمی‌تواند ایفا کند یا حتی ابزاری نظیر دیوان محاسبات برای کنترل تخصیص و عملکرد بودجه مصوب را در اختیار ندارد، بنابراین به نظرم شورا در این دوره از حداکثر ابزار نظارتی خود استفاده کرد.

به گفته وی، حدود یکهزار تذکر به شهرداری و جلسات هم اندیشی مستمر با شهردار در حد حدود هشتاد جلسه که در دوره‌های قبل بی سابقه بوده است، تلاش شورا را برای نظارت موثر نشان می‌دهد.

این عضو حزب سازندگی با تاکید بر اینکه شفاف سازی در آراء اعضای شورای شهر که مجلس هم تاکنون عملی نکرده است و حذف جلسات غیرعلنی شورا یک اقدام مثبت بود، گفت: عدم تغییر در طرح تفصیلی شهر تهران و تعریف پهنه حمل ونقل در جهت سوق دادن بارگذاری و ساخت وساز در اطراف مسیر‌های اصلی سیستم حمل ونقل عمومی هم یک اقدام منفی به نظرم بوده است.

وی در مورد نمره‌ای که به عملکرد شورای شهر پنجم می‌دهد، گفت: قبلا هم نمره ۱۵ را به عملکرد شورا داده ام و فکر می‌کنم شورا اگرچه در بخش سلبی یعنی شفافیت، مبارزه با رانت وفساد در مدیریت شهری، صیانت از باغات ومحیط زیست، توقف شهرفروشی و قانون فروشی و تکثر فرهنگی در مدیریت شهری موفق بود و همچنین حدود ۳۰۰ لایحه وطرح را مصوب کرد که فرصت پرداختن به جزییات آن در این مصاحبه نیست، اما در بخش ایجابی بدلیل شرایط ومشکلات کشور و شهرداری نتوانستیم همه مطالبات و انتظارات به حق مردم را برآورده کنیم.

اولویت مردم تهران حل مساله آلودگی هوا و کارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی است

شورای شهر محل کار سیاسی نیست

هاشمی در مورد فعالیت و اولویت‌های شورای ششم نیز با بیان اینکه طبیعتا انتظار مردم آن است که مسیر رفته شده در شفافیت، مبارزه با فساد وصیانت از شهر ادامه یابد، گفت: اهداف برزمین مانده شده مانند تجهیز و نوسازی سیستم حمل ونقل عمومی باید محقق شود، شورای شهر محل کار سیاسی نیست و نباید مشکلات مردم بازیچه اهداف سیاسی و تخریب رقیب قرار گیرد، اولویت مردم تهران حل مساله آلودگی هوا و کارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی است.

وی در مورد دستور کار شورای ششم نیز با بیان اینکه مطالبات مردم ورهبری روشن است، ادامه داد: صیانت از حریم تهران، باغات، خط آسمان و انسان محور کردن شهر باید تداوم یابد، ما نباید به قیمت ایجاد مشکلات بزرگ برای آینده شهر، پروژه‌های نمایشی وتبلیغاتی را دنبال کنیم؛ بلکه باید مصلحت شهر و آسایش شهروندان مد نظر قرار گیرد.

اتفاق ویژه‌ای در حمایت مجلس دهم و دولت دوازدهم که همسو با مدیریت شهری بودند، رخ نداد

وی با اشاره به همسویی مجلس، دولت و شورای شهر با تاکید بر اینکه در شورای پنجم با وجود آنکه مجلس دهم و دولت دوازدهم همسو با شورا بودند، اما اتفاق ویژه‌ای در حمایت از مدیریت شهری رخ نداد، افزود: بخشی ناشی از مشکلات ویژه کشور در این دوره تحریم وکرونا بود وبخشی هم بدلیل ضعف پیگیری شهرداری و ناهماهنگی و عدم انسجام دولت که امیداورم این حمایت در دوره آینده برای شورای ششم اتفاق بیفتد و دولت و مجلس به وظایف قانونی خود در برابر معضلات تهران عمل کنند.

باید مشکلات تهران و ۱۲ میلیون شهروند آن را حل کرد

رییس شورای شهر پنجم اظهار کرد: تهران اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد و بجای دنبال کردن طرح بی پشتوانه جابجایی پایتخت باید مشکلات تهران و ۱۲ میلیون شهروند آن را حل کرد.

آرزوی هاشمی برای تبدیل تهران به شهری برای زندگی

وی در پایان برای تهران آرزو کرد که تهران به شهری برای زندگی تبدیل شود و افزود: شعار و برنامه‌ای در دوره گذشته بوده است وتصور می‌کنم این چشم انداز باید برای شورای ششم نیز باقی بماند، مطابق نظرسنجی ها، آلودگی هوا وترافیک دو معضل اصلی از نگاه ۹۳ درصد مردم تهران است و این معضلات زندگی را در تهران سخت کرده است، ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و ایمن سازی تهران وبافت‌های فرسوده دربرابر سوانح از دیگر معضلات اصلی تهران است که اگر همت واراده جدی برای حل آن وجود داشته باشد، تهرانی‌ها به رویایشان خواهند رسید، تبدیل تهران به شهری مدرن و کارآمد با اقداماتی نظیر سامانه پسماند، پایدار کردن درآمد‌های مدیریت شهری، توسعه متعادل، متوازن و پایدار از نشانه‌های یک شهر مدرن است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شورای شهر پنجم شورای شهر تهران انتخاب شهردار محسن هاشمی شورای شهر ششم انتخابات 1400 محسن رضایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شورای شهر پنجم عملکرد شورای مدیریت شهری عملکرد شورا سیستم حمل شورای پنجم شورای ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۸۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس شورای شهر: رفع معارضین بزرگراه یادگار امام در حال اتمام است | افتتاح ۲۵ تقاطع در سال جدید

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران در جریان بازدید از پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام در خصوص اجرای این پروژه در دوره ششم مدیریت شهری با بیان اینکه در دوره قبل به این دلیل که دیدند کار بسیار سخت است طرح را رها کردند، اظهار کرد: این طرح یک پروژه‌ای بود که از قبل آغاز شده بود و متاسفانه چون پیچیده بود و مشکلات زیادی داشت در دوره قبلی متوقف ماند.

او افزود: به گفته پیمانکار، شمع‌هایی در دوره قبل اجرا شده بود و به آنها گفتند قطع شود و قطع نکردند چون پیمانکار معتقد بود در آینده مورد استفاده قرار می گیرد و امروز می‌بینیم همین شمع‌ها قابل استفاده است و پایه پل‌ها روی آن قرار می‌گیرد.

چمران با بیان اینکه این طرح پروژه‌ای پیچیده اما راهگشاست و قطعاً یکی از مهمترین پروژه‌های شهر به شمار می‌رود، تصریح کرد: این طرح به زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد. تونل ۳۵۰ متری که قرار است اجرایی شود در فضای سختی از لحاظ قرارگیری منازل مسکونی قرار دارد اما اقدامات آن انجام شده و به هماهنگی‌های لازم با پلیس و شورای تامین شهرستان و استان نیاز دارد.

زندگی شهری قطع نمی‌شود

او افزود: ما از ابتدا روی این پروژه تاکید داشتیم؛ بنده پیش از ورود به شورا نیز دلسوز این طرح بودم، چراکه در هیچ کجای کشور چنین طرحی وجود ندارد. ما شهر و زندگی شهر را با یک بزرگراه قطع نکردیم همان‌گونه که در بزرگراه نواب، زندگی شهر قطع شده و از لحاظ شهرسازی درست نیست. در این طرح تردد به خوبی صورت می گیرد و به تونل و اگزوزفن نیاز نداشت و از فضای میانی معبر برای روشنایی تونل استفاده شده و این کار جدیدی بود که صورت گرفت و پروژه ادامه خواهد یافت و به آزادراه تهران- ساوه خواهد رسید.

چمران همچنین تصریح کرد: رفع معارضین پروژه بسیار مهمی بود و مواردی از دادگاه حکم ماده ۹ گرفتند و در موارد دیگر نیز توافق با وزارت دفاع، آموزش و پرورش و ارتش و صاحبان املاک خصوصی چند سال به طول انجامید و در دوره ششم درگیر این برنامه‌ها بودند تا مسائل برطرف شود. از این نهادها برای همکاری تقدیر می‌کنیم گرچه زمان برد اما به پایان رسیده و تعدادی املاک شخصی باقی مانده که به زودی به اتمام می‌رسد.

۶.۵ همت اعتبار پروژه

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: ۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای شاخه غربی پروژه یادگار امام و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت رفع معارضین این طرح اختصاص یافته است.

هادی حق‌بین در جریان بازدید از پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام با بیان اینکه ما هر نقطه ای بتوانیم طرح را افتتاح کنیم در برنامه قرار دادیم، اظهار کرد: برای اجرای مسیر غرب به شمال این طرح هماهنگی با فرودگاه مهرآباد انجام و یک واحد سنگ‌بری که از معارضین طرح بود، تملک و این معارض شد. طی ۵ ماه آینده این مسیر در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و ترافیک محدوده رفع خواهد شد.

او در خصوص جزئیات این طرح، گفت: این طرح یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های مدیریت شهری است و عملیات اجرایی آن پیش از این آغاز شده بود که به دلیل پیچیدگی‌ها، وجود معارضین و تاسیسات زیرسطحی ابتر ماند و رها شد و مدیریت شهری دوره ششم به صورت جهادی در این راستا وارد عمل شد.

حق‌بین با اعلام اینکه با حمایت‌های شورا و پیگیری شهردار تهران بخش زیادی از معارضین رفع و اقدامات گسترده‌ای انجام شد، تصریح کرد: این پروژه از جنوبی‌ترین نقطه بزرگراه یادگار امام در میدان جی آغاز می شود و با عبور از اراضی آموزش و پرورش، ارتش و وزارت دفاع به بلوار بهار، بزرگراه شهید برورجردی، بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران- ساوه متصل می‌شود.

او تاکید کرد: حجم قابل توجهی از کار در میدان جی صورت می‌گیرد و در جلسات برگزار شده با پلیس راهور طرح‌های ترافیکی نهایی شده و به محض اینکه انسداد ترافیکی صورت بگیرد، اجرای آن آغاز خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ۵ هزار میلیاد تومان برای اجرا و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای رفع معارضین در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در گام اول، میدان فتح، مسیر غرب به شمال از مسیرهای اصلی است و ظرف دو تا سه ماه آینده به سرعت اجرایی خواهد شد و به دلیل پیش تنیدگی دهانه‌ها و تکنیک‌های اجرایی تا ۶ ماه آینده ترافیک به روی پل منتقل خواهد شد.

حق‌بین همچنین تصریح کرد: معارضین در طول اجرای طرح رفع و بخش‌های بعدی این پروژه به تدریج بهره‌برداری خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اگر مشارکت شهروندان وجود نداشته باشد، نمی‌توان اجرای طرح‌ها را پیش برد، یادآور شد: امسال ۲۵ تقاطع به بهره‌برداری می‌رسد و هر ماه حداقل دو طرح عمرانی افتتاح خواهد شد.

کد خبر 845490 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها شهردارى تهران بزرگراه تهران شهر حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • رییس شورای شهر: رفع معارضین بزرگراه یادگار امام در حال اتمام است | افتتاح ۲۵ تقاطع در سال جدید
  • شهرداری با پرداخت نکردن بازار کار شورا را مقابل کارکنان شهرداری قرار داد
  • غیبت معنادار حسین مرعشی در جلسه حزب کارگزاران /محسن هاشمی و عطریانفر آمدند
  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • تاکسی داران همدانی در انتظار تحقق وعده شهرداری
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی
  • اقدامات شهرداری پایتخت زیر ذره بین شورا
  • واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است
  • تقسیم شورای شهر تهران به موافقین و منتقدین زاکانی