Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@09:36:56 GMT

انتخابات 1400 و انتظارات مردم از نامزدها

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۹۰۸۲

انتخابات 1400 و انتظارات مردم از نامزدها

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  انتخاب، یک اصل جدانشدنی در زندگی انسان است. حتی خداوند نیز به انسان، توانایی اختیار عطا فرموده تا انسان، خود براساس راهنمایی پیامبران و کتب آسمانی راه حق و باطل را از یکدیگر بازشناسد و به انتخاب بهترین راه دست بزند.


در کشور جمهوری اسلامی نیز که بر مبنای اصول و اعتقادات دینی پایه‌ریزی شده است، مردم حق دارند برای آینده کشور خویش تصمیم‌گیری کرده و به انتخاب اصلح بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا، مهم‌ترین رویداد خرداد ماه ایران است. این انتخابات روز ۲۸ خردادماه در حالی برگزار می‌شود که مردم ایران همچنان با ویروس کرونا و تحریم در حال نبردی نابرابر هستند، اما امید‌ها به شکست این دو ویروس مهلک هم بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.


تنور انتخابات روز به روز در حال گرم شدن است و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شروع شده است؛ اما غیر از کرونا دغدغه اغلب مردم این است که داوطلبان نامزدهای انتخاباتی وعده هایی بدهندکه  در چهارچوپ قانون اساسی و تحقق پذیر و در حد توان و اختیاراتشان باشد تا موجب بدبینی مردم نشود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

بیشتر بخوانید

انتخاب اصلح را با معیار علوی رقم زنیم


نامزدها برای جلب آرای عمومی وعده‌هایی را در قالب برنامه به مردم می‌دهند. به راستی انتظارات مردم از نامزدهای انتخابات چیست؟


اتکاء به قانون، ندادن وعده‌های دور از ذهن و خلاف قانون، عدم تهمت‌زدن به یکدیگر و پرهیز از جوسازی علیه یکدیگر و توجه به بیانات رهبری به‌عنوان الگوی عملی در تبلیغات از جمله انتظارات مردم از کاندیداهای ریاست جمهوری است تا یک انتخابات سالم برگزار شود.


بنابراین، باید در مقابل این حق، احساس تکلیف کرد، برنامه‌ها و طرح‌های کاندیداها را بررسی و به انتخاب اصلح‌ترین فرد برای تصدی پست ریاست‌جمهوری اقدام کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
مهم‌ترین انتظارات مردم از کاندیداهای ریاست جمهوری چیست؟


یک شهروند در خصوص انتظارات از رئیس‌جمهور آینده کشور اظهار کرد: مهار تورم، اشتغال‌زایی و برقرار کردن مستمری برای خانم‌های خانه‌دار از جمله نیازهای امروز کشور است که رئیس‌جمهور آینده باید به آن‌ها توجه کند.

دیگری گفت: برای حفظ اخلاق انتخاباتی نباید کاندیداهای ریاست‌جمهوری حرفی را بدون مدرک و سند مطرح کنند و در گفتار خود، مصلحت‌اندیشی را رعایت کنند.


شهروند دیگر گفت: از کاندیداهای ریاست‌جمهوری تقاضا دارم از جوسازی علیه یکدیگر پرهیز کنند و برای مشکلات کشور، راه حل ارائه دهند.

یک دانشجو هم خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور آینده ایران، ابتدا باید اوضاع اقتصادی کشور را سر و سامان دهد و به جوانان میدان دهد تا استعدادهای خود را بروز دهند، چون جوانان برای پیشبرد استعدادها و خواسته‌هایشان، نیاز به دیده‌شدن و شنیده‌شدن دارند.


دیگری ادامه داد: در اختیار گذاشتن مکان‌های تفریحی با امکانات و تنوع جدید، رسیدگی بیشتر به کارگران و مردم مستضعف، پائین آوردن سود وام‌ها و رسیدگی به کمبودهای امکانات در مناطق محروم و حتی شهرستان‌ها از جمله دیگر خواسته‌ها از رئیس‌جمهور است.


او در خصوص حفظ اخلاق انتخاباتی افزود: در همه موارد، اخلاق خوب و برخورد ملایم و آرام، بهترین جواب‌ها را می‌دهد و مردم به کسی که با رعایت اخلاق پا به عرصه انتخابات گذاشته، رأی خواهند داد.کاندیداهای ریاست‌جمهوری و طرفدارانشان باید به حقوق همدیگر احترام بگذارند و از تهمت‌زدن به یکدیگر جلوگیری کنند.


یک شهروند دیگر اظهار کرد: کاندیداهای ریاست‌جمهوری در درجه اول باید متکی به قانون باشند و از دادن وعده‌های دور از ذهن و خلاف قانون پرهیز کند و همچنین درصورت برنده‌شدن از دیگر کاندیداها در دولت خود استفاده کنند.


ضرورت وجود مبانی اسلامی در تبلیغات انتخاباتی


«یدالله دهقان»، استاد دانشگاه اظهار کرد: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم بنابراین اصول و مبانی اسلامی باید در همه شئون کشور مسلط باشد.


او افزود: در حکومت اسلامی، هدف از کسب قدرت، به‌دست‌آوردن ثروت نیست، از این‌رو اگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری ابتدایی‌ترین مسائل دینی، مذهبی و اعتقادی را قبول داشته باشند، به هیچ عنوان در فعالیت‌های انتخاباتی، اخلاق را زیر پا نمی‌گذارند.


دهقان با بیان این‌که در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، الگوی اخلاقی ما رهبری است گفت: رهبر جمهوری اسلامی ایران، اصول و مبانی فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی را تبیین می‌کنند، بنابراین اگر کاندیداها بیانات رهبری را به‌عنوان الگوی هدایت سیاسی و مذهبی مدنظر قرار دهند و در ایام تبلیغات انتخاباتی برنامه‌محور باشند، می‌توانیم انتخابات سالم و به دور از حاشیه داشته باشیم.


دکترای جامعه‌شناسی سیاسی ادامه داد: اگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری، به بیانات رهبری که همواره تأکید دارند کاندیداها فقط برنامه‌های خود را به مردم ارائه دهند و به تخریب هم نپردازند توجه کنند، انتخاباتی سالم خواهیم داشت.


دهقان اظهار کرد: مردم، امروز به این نگاه می‌کنند که چه کسی طرح و برنامه بهتری برای کشور دارد، بنابراین اگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری وارد مسائل حاشیه‌ای شوند و با تخریب یکدیگر رأی جمع کنند، این کار نه دردی از آن‌ها و نه دردی از جامعه دوا خواهد کرد.


او یادآور شد: بنابراین باید تلاش برای رفع مشکلات مردم صورت گیرد تا مشکلات مردم کشور، برطرف شود.


بنابراین کاندیداهای ریاست‌جمهوری، در مناظرات، باید برنامه‌ها و اهداف خود را برای هدایت جامعه مطرح و چگونگی حل‌وفصل مشکلات جامعه و برآورده کردن انتظارات مردم را بیان کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
انتظارات مردم از کاندیداهای شوراهای شهر و روستا چیست؟


برای تعیین سرنوشت شهر خود و اینکه چه کسانی را به عنوان سکاندار هدایت شهرو روستا انتخاب می‌کنیم باید حساسیت و وسواس بیشتری به خرج دهیم تا بتوانیم به انتظارات خود جامه عمل بپوشانیم.


شورایی موفق خواهد بود که به کار تیمی وفاق و همدلی توجه کرده و از سیاست‌زدگی و تفرقه که آفت بزرگی بر شوراها است پرهیز کند.


شوراهای شهر و روستا مکانی برای تسویه حساب‌های سیاسی و راهبری شهر و روستا بر اساس گرایش‌های حزبی و جناحی نیست و بهترین قضاوت‌کننده‌گان برای عملکرد شورا مردم هستند و اینک در آستانه انتخابات شورای شهر وروستا مردم انتظارات و خواسته‌هایی از کاندیداها دارند که دانستن آن برای کاندیداها خالی از لطف نیست.

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
مردم انتظارات خودشان از نامزدهای شوراهای شهر و روستا را در 11 نکته بیان کردند:


انتظار می رود منتخبین شوراها به مشورت و کار مبتنی بر تصمیم شورایی اعتقاد و ایمان کامل داشته باشند و خود را در مجموعه شورای شهر مکمل دیگران دیده و از خود رإیی و تلاشهای غیرمعمول برای اثبات نظر و دیدگاه خود بپرهیزند.


شورای مطلوب آینده، شورایی است که از توان کارشناسی نیروهای دلسوز و صاحب نظر شهر به خوبی بهره ببرد. شایسته است شورای آینده راهبرد مشخصی را برای جلب نظر نخبگان و کارشناسان شهر و روستا تعریف نمایند تا این مهم محصور به چند نشست محدود و بعضا تبلیغاتی نگردد.


انتخاب شهردار و دهیار کارآمد خدوم و خبره از مهمترین وظایف شوراست شورای آینده باید علاوه بر دقت تام و تمام برای برگزیدن چنین فردی، نظارت و هدایت مجموعه شهرداری و دهیاری را به طور جدی پیگیری نماید.


اختلاف در درون شورا سمی مهلک برای پیشبرد اهداف شورا است اعضای شورای آینده باید متحد شوند که برای رضایت خدا و گرهگشایی از مردم قدم برداشته و با پافشاری بر نظرات شخصی و غیر کارشناسیٰ اختلاف و تخاصم را با شورا رقم نزنند.


شوراهای اسلامی شهر و روستا وظایف مشخصی دارند که در قانون بر شمرده شده است بسیاری از آن مواردی که برخی از نامزدها وعده می دهند فراتر از وظایف و اختیارات شوراست و تحقق برخی دیگر با واقعیت های حاکم در فضای اداری و محدودیت های بودجه ای امکان تحقق ندارد؛ انتظار می رود نامزد های شورا با استناد به قوانین موجود ، حدود وظایف و اختیارات شورا را در ایام تبلیغات برای مردم باز گو نمایند تا علاوه بر آشنایی مردم با شورا ،از انتظارات نا معقول نسبت به شورا کاسته شود که این مهم خود عامل بسیار با اهمیتی در چالاکی و قدرت شورا خواهد داشت و شورا را از بار فشار های نادرست و غیر عملیاتی نجات خواهد داد بدیهی است هر نامزدی که وعده های بزرگ و غیره عملیاتی دهد بر ناپختگی و ضعف خویش صحه گذاشته است.


بار ها شاهد بوده ایم که برخی تصمیمات مسئولین و برخی اتفاق ها ذهن مردم شهر را به خود مشغول و موجب بروز حساسیت های آسیب زا شده و شادابی اجتماعی را سلب نموده است شورای مطلوب شورای است که در حد توان پاسدار امنیت روان و سلامت ذهن و فکر مردم باشد و از تسری برخی اتفاقات که نگرانی های عمیق ایجاد می نماید به افکار عمومی پرهیز و با تدبیر جلوگیری نمایند شورا به عنوان نمایندگان مردم باید بار بسیاری از مشکلات مردم را بر دوش بگیرند.


هیچ چیز به اندازه فساد و ویژه خواری و تبعیض در اجرای قوانین، موجب بد بینی و دل سردی مردم نمی شود اعضای شورای آینده باید خود را از معرض اتهام دور نگه دارند و از فعالیت های اقتصادی حساسیت بر انگیز دوری گزینند.


عدالت در تقسیم خدمات شهری و نظارت بر حسن عملکرد واحدهای خدمات شهری از جمله انتظارات اساسی و مبنایی مردم از شورای آینده است . صرف بودجه هنگفت در یک از نقطه از شهر یا روستا و برای پروژه های فاقد اولویت اقدامی تابخردانه و تبعیض آمیز است. باید مردم همه نقاط شهرو روستا طعم خدمات مناسب را بچشند.


شورای شهر یا روستای آینده باید معتقد و متعهد به دستیابی بر « شهر اسلامی- ایرانی » باشد. هویت و اصالت اسلامی و ایرانی در نوع معماری روستایی، شهری و طراحی ساختمانی شهر دیده شود.


نامزدهای محترم شورا چه در زمان تبلیغات و چه در زمان حضور در شورای شهر و روستا به عنوان منتخبین مردم رعایت ادب و احترام عرفی و شرعی نسبت به رقبای انتخاباتی و دیگر اعضای شورا داشته و از تخریب، ایراد اتهام، فرافکنی مشکلات و سیاه نهایی پرهیز نموده و به حفظ اسرار و حرمت افراد اعتبار ویژه ای قائل شوند.


و بالاخره قانون مداری،اعتقاد به قانون اساسی در قول و فعل،التزام به اخلاق اسلامی و احترام و ارزش های والای اسلامی و انسانی همچنین احترام به فرهنگ بومی از دیگر انتظارات ما از اعضای محترم شورای اسلامی شهر است.


انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخاب بهترین جمهوری اسلامی انتخاب اصلح کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کاندیداهای ریاست جمهوری شوراهای شهر و روستا انتظارات مردم اگر کاندیداها شورای آینده رئیس جمهور شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۹۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ قلم کالا باید به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد

به گزارش خبرنگار مهر، «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس قرار بود قیمت ۱۱ قلم کالا مطابق با قیمت های شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.

وی بیان کرد: در واقع باید ما به التفاوت قیمت‌ها را دولت به فروشنده بپردازد اما در حال حاضر عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دولت مطابق مصوبه مجلس نیست چراکه اگر فردی برای مثال ۷۰۰ هزار تومان کالا خریداری کند دولت صرفا ۲۰۰ هزار تومان آن را می‌پردازد که این خلاف قانون است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از خانوارها توان پرداخت کالاهایی که قیمت آن به شدت گران شده است را ندارند و باید ۱۱ قلم کالای اساسی به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد؛ دولت باید در نحوه اجرای این قانون، اصلاحات لازم را انجام دهد و این قانون باید دقیق اجرایی شود.

حاجی دلیگانی در ادامه جلسه گفت: از نیروهای مسلح به خصوص سپاه پاسداران که با «وعده صادق» پوزه زیاده‌خواهان اقتصادی را به خاک مالیدند و برای کشور اقتدار مضاعف آفریدند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

کد خبر 6084310 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • اظهارات علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودرو‌های شاسی بلند، اعتراضات سال ۱۴۰۱ و ...
  • اظهارات جنجالی علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودروهای شاسی بلند، اعتراضات سال 1401 و ...
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • اعضای شورا تقوا و تعهد را سرلوحه کارهای خود قرار دهند
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود
  • پدافند غیرعامل در برگزاری دور دوم انتخابات ری مورد توجه باشد
  • ۱۱ قلم کالا باید به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد
  • شورای وحدت در تهران و سایر حوزه‌ها لیست می‌دهد/نامزدها برای مرحله دوم برنامه ارائه دهند
  • حضور مردم در مناسبت‌ها و جامعه قدرت نرم جمهوری اسلامی است