Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:54:02 GMT

شورای ۲۲ ساله اصفهان در گذر از پیچ چالش‌ها

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۰۳۲۰

شورای ۲۲ ساله اصفهان در گذر از پیچ چالش‌ها

ایسنا/اصفهان چهار چهره شناخته شده، چهار مرد میدان سیاست و شورا و چهار رئیسِ پنج دوره شورای اسلامی شهر اصفهان دور میز نقد ایسنا جمع شدند تا با بررسی عملکردهای گذشته، تجربه ۲۲ ساله این نهاد مردمی را در اختیار منتخبان شورای ششم شهر اصفهان قرار دهند.

اگرچه انتخابات شوراهای اسلامی شهر همیشه در هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری به حاشیه می رود، اما با گذشت دو دهه از عمر شوراها حالا شهروندان هر شهر و به ویژه کلانشهرها کمابیش به اهمیت انتخابات شوراها واقف شده اند؛ انتخاباتی که قرار است سرنوشت چهار سال آینده هر شهر را مشخص کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آستانه ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان به سراغ روسای ادوار پنج گانه این شورا رفتیم تا در میزگرد صمیمی، فارغ از گروه بندی ها و جناح بندی های سیاسی و اختلاف دیدگاه ها در کنار همدیگر نشسته و با نقد عملکردهای گذشته، تجربیات ارزشمند شورایی خود را در اختیار منتخبان دوره بعدی قرار دهند.

 غلامحسین مولایی، رئیس نخستین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، اگرچه تنها عضو شورایی باتجربه یک دوره حضور در شورای شهر اصفهان است، اما گنجینه ای از اولین تجربه های شورایی دارد و آماده در اختیار گذاشتن این تجربیات است، با این وجود هنوز قصد بازگشت دوباره به شورا را ندارد.

عباس حاج رسولیها، عضو نخستین دوره شورا و رئیس ۸ ساله شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره های دوم، سوم و بخشی از دوره چهارم از دیگر چهره های شاخص شورایی اصفهان است که پس از یک دوره غیبت در شورای پنجم، آماده آزمودن بخت خود در شورای ششم است. 

علیرضا نصر اصفهانی، با سابقه حضور در شورای سوم، چهارم و پنجم که در دوره پنجم شورا پس از فتح الله معین توانست بر صندلی ریاست بنشیند، از دیگر چهره های باسابقه و شناخته شده سیاسی و شورایی اصفهان است که او هم تلاش می کند از جبهه اصلاح طلبان بار دیگر بخت خود را برای ورود به شورای شهر اصفهان بیازماید.

رضا امینی، کار خود را از شهرداری اصفهان آغاز کرد و در دوره چهارم این شورا توانست از شهرداری به شورا راه پیدا کند. او که توانست در نیمه راه این شورا پایان بخش ریاست حاج رسولیها بر شورای چهارم باشد، در دوره شورای پنجم نیز توانست به عنوان عضو علی البدل به جای مهدی مقدری که با حکم دادگاه از این شورا سلب عضویت شده بود، به عنوان تنها عضو اصولگرای شورای پنجم بر صندلی این شورا بنشیند و حالا او هم قرار است بخت خود را برای سومین حضور در شورای شهر اصفهان بیازماید.

معدل خوب پنج دوره شورای شهر اصفهان

غلامحسین مولایی-رئیس نخستین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی شهر اصفهان در پنج دوره گذشته به عنوان یک معلم معتقدم باید به معدل عملکرد آنها نگاه کرد، گفت: ممکن است کسی در یک درس ۱۹ و در یک درس یک بگیرد، اما با معدل ۱۰ قبول شود، اما وقتی به معدل ۱۶ و ۱۷ رسید می توان گفت عملکرد قابل قبولی داشته است. آثار اقدامات شوراها عملا در رفتار و عملکرد شهرداران دیده می شود و انصاف این است که با مقایسه وضعیت اصفهان در سال های گذشته اذعان کنیم معدل پنج دوره شوراهای شهر اصفهان خوب بوده، هرچند هر دوره را باید با ویژگی خودش بررسی و کنکاش کرد و بدون حب و بغض و با صداقت و شفافیت مطالعه کرد؛ حسن این کار این است که عیب ها را شناسایی کنیم و به نقاط قوت بیافزاییم.

مولایی در ادامه با اشاره به اینکه ما در شهری زندگی می کنیم که با مسائل مختلفی روبرو است، گفت: سوال مهم این است که ببینیم اصفهان در گذشته چه کاستی هایی داشته و در ۲۰ سال آینده با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد. شاید کمتر پیش بیاید این جمع در کنار هم بنشینند، اما باید از این فرصت برای همفکری و چاره اندیشی درباره موضوعات مهم و چالش‌های پیش روی اصفهان همچون آلودگی هوا، خشکسالی و کمبود آب، رشد جمعیت و حتی نیروی انسانی درون شهرداری بهره برد.

سختی‌های لذت بخش شورای اول

رئیس نخستین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با یادآوری سختی هایی که شورای اول با آن روبرو بود، گفت: تا پیش از این شهردار شهر را استاندار و وزیر کشور انتخاب می کردند، اما این اختیار به یک باره به شوراها داده شد. سخت بود ریل وزارت کشور را از شهرداری جدا کنیم و انتظاراتی داشتند که سختی های خودش را داشت، اما در عین حال لذت بخش بود که بخشی از قدرت حکومت جدا شده و در دست مردم قرار گرفته بود. بعد از گذشت این مدت حالا بودجه شهرداری اصفهان از بسیاری از بودجه های عمرانی بیشتر است و ۴۲ درصد جمعیت استان در شهر اصفهان سکونت دارند، این موضوع انتظارات را از کاندیداها و اعضای منتخب شورای شهر بالا می برد.

این عضو پیشین شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در شورای اول، دو گروه مختلف رأی آورند، افزود: ما در اکثریت و آنها در اقلیت بودند، اما از همان ابتدا گفتیم انتخابات سیاسی بود، اما وقتی وارد شورا شدیم باید همه را در پشت در بگذاریم و دیگر جای کار سیاسی نیست. خاطرم هست آن زمان آقای حاج رسولیها به عنوان آچار فرانسه شورا بودند و انصافا هرجا لازم بود کمک می کردند، در نهایت فضایی ایجاد شد که وقتی یک ماه از عمر شورا گذشت هر ۱۱ نفر گروه و جریان سیاسی را فراموش کردند و بدون تعصب کار انجام می شد. این رویه را باید در دوره آینده هم به عنوان یک اصل قرار دهیم.

باز شدن پرونده مدیریت واحد شهری از شورای اول

وی با تاکید براینکه اصفهان دیگر استعداد جدل در حوزه‌های مدیریتی را ندارد که بخشی از انرژی همه بخش ها را صرف خود می کند و افزود: از همان دوره اول مدیریت واحد شهری را پیگیری کردیم و کارهایی که در شورای شهر تعریف نشده بود، اما برای شهر مهم بود. آن زمان متوجه شدیم بخشی از مطالبات مردم در شوراها پیش بینی نشده، اما می توان مسائل مردم را پیگیری کرد.

گذر از سن بلوغ شوراها

علیرضا نصر اصفهانی-رئیس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به ۲۲ سالگی نهاد شورا، گفت: شوراها سن بلوغ را پشت سر گذاشته و روز به روز ثمرات و نتایج آنها برملا می شود، به طوری که امروز تاثیر عملکرد شوراها در زندگی مردم مشهود و ملموس است. اگر ابتدای تردید، دلواپسی و نگرانی هایی وجود داشت که باعث شد چندین سال به حوزه شوراها ورود نکنیم، سال ۱۳۷۷ این اتفاق افتاد و شوراهای اسلامی شهر و روستا از سال  ۱۳۷۸ کار خود را شروع کردند. در طول این سال ها درصد خطاها کاهش یافته و شورا مسیر خود را پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امروز مسئولان کشور به نقش و جایگاه شوراها پی برده اند، افزود: این ظرفیت وجود دارد که روز به روز اختیارات شوراها افزایش پیدا کند. شورای اسلامی شهر در حقیقت شورای شهر هستند و نه شورای شهرداری؛ این نگاه باید در همه بخش ها ساری و جاری باشد. بنابراین اگر شورای شهر سوالی از ادارات و دستگاه های مختلف می پرسد باید پاسخگو باشند، اگرچه مسیری برای پیگیری این مهم پیش بینی نشده است.

خطاهای گذشته را تکرار نکنیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید براینکه باید تلاش کنیم روز به روز نقاط قوت نهاد شورا را تقویت و نقاط ضعف آن را برطرف کنیم، توضیح داد: هرچقدر عمر شوراها بیشتر شود انتطار خطا کمتر است و باید بکوشیم خطاهای گذشته را تکرار نکنیم. مردم باید با بررسی اینکه شورای کارآمد چه شورایی است، با هوشیاری به عرصه انتخابات شوراها ورود پیدا کنند و انتخاب شایسته ای متناسب با ورود به ۲۳ سالگی شورا داشته باشند.

وی که معتقد است امروز مجاز نیستیم کسانی را به عنوان نماینده خود در شورا انتخاب کنیم که هنوز درک و شناخت درستی از این نهاد ندارند، گفت: متاسفانه این روزها مراجعاتی از سوی برخی کاندیداها می شود و سوالاتی می کنند که باعث نگرانی است، درحالی که کسی که می خواهند کاندیدای شورای شهر شود باید به جایگاه شورای شهر و وظایف نمایندگی مردم در این نهاد واقف باشد.

شورای شهری که تبدیل به شورای شهرداری شده است

رضا امینی-رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه شورای اسلامی شهر در واقع شورای شهر است، اما در واقعیت به دلیل نقص قوانین تبدیل به شورای شهرداری شده است، گفت: بیش از ۹۰ درصد انرژی شوراها صرف برنامه ریزی و ساماندهی مسائل شهروندان می شود و محدودیت هایی برای حل مسائل و مشکلات شهر وجود دارد که باید در نهادهای قانونگذاری اقدامات لازم انجام و موانع برطرف شود تا شوراها بتوانند نقشی که برای آنها پیش بینی شده را ایفا کنند.

وی در مورد عملکرد دوره های مختلف شورای شهر اصفهان نیز گفت: هر کدام از ادوار گذشته مقتضیات خودشان را به لحاظ تعداد نفرات، شرایط کشور و شهر، وضعیت اقتصادی و مسائل فرهنگی و اجتماعی داشتند که در ارزیابی عملکردها باید درنظر گرفته شود. سه دوره اول شورا ۱۱ عضو، دوره چهارم ۲۱ عضو و دوره پنجم ۱۳ عضو داشت و عملا در شرایط برابری قرار ندارند.

امینی با بیان اینکه شورای شهر نیاز به افکار نو و روش‌های جدید دارد تا شهر به صورت علمی و با هزینه کمتر و کیفیت زندگی بهتر مردم اداره شود، تاکید کرد: آنچه باعث موفقیت عملکرد می شود از نظر من دو مقوله اخلاق و اخلاص است، البته این نیت در همه افراد وجود دارد، اما شرایط افراد را تغییر می دهد و سرانجام کار غیرقابل پیش بینی می شود. مردم همه مسائل را با هم می سنجند، بنابراین اگر شوراها بخواهند به خوبی عمل کنند نباید همه مسائل را از اول تجربه و موضوعات را شخصا رصد کنند، بلکه باید به تجارب و اندیشه ها احترام گذاشته، سلایق خود را اعمال و در نهایت به نفع شهر عمل کنند.

کشور راهی جز بازگرداندن وظایف شوراها ندارد

عباس حاج رسولیها-رئیس دوره دوم و سوم و دو سال ابتدایی دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به سابقه حضور خود از نخستین دوره شورای شهر اصفهان، گفت: آن زمان دولت و مجلس عادت کرده بودند برای شهرها هم نسخه بنویسند و شورای شهر را نیز به چشم شورای شهرداری می دیدند، اما اقدامات اساسی و پایه ای انجام شد؛ مانند تدوین استراتژی ۳۰ سال آینده شهر اصفهان. در همان ابتدای فعالیت شورا ملاقات های مردمی را پایه گذاشته بودیم درحالی که می دیدیم ۸۰ درصد مراجعه کنندگان مشکلات دیگری داشتند، مثلا قسمت شمال شهر اصفهان شبکه آب و فاضلاب نداشتند و به همین خاطر فرمولی درآوردیم و مصوبه ای برای آبفا داشتیم که هنوز هم اعمال می شود و کمک کرد تا امروز ۹۹ درصد شهر اصفهان زیر پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه از همان دوره اول گام های مدیریت واحد شهری را برداشتیم، افزود: در آن زمان ۲۳ وظیفه احصا کردیم تا در قالب مدیریت واحد شهری دنبال شود و امروز می تواند به ۴۰ وظیفه برسد، چون معتقدیم کشور راهی غیر از این ندارد که وظایف شوراها را به خودشان برگردانند. قبلا دولت ها با واگذاری مسئولیت ها مخالف بودند و حتی بحثی مطرح شد که شهردار را وزیر کشور انتخاب کند، درحالی در قانون اساسی به موضوع واگذاری امور تصریح شده و امروز همه می دانیم دولت نمی تواند به تنهایی کاری از پیش ببرد، درحالی که نهاد شوراها می توانند در امور مختلف حتی تامین مسکن ارزان قیمت وارد شود و به همین دلیل باید دنبال مدیریت واحد شهری باشیم.

این عضو سابق شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه شورای اصفهان در دوره چهار سال اول خیلی هماهنگ بود، افزود: اصفهانی‌ها عاقل بودند و از همه ظرفیت‌ها استفاده کردند. طی ۱۰ سالی که در شورا بودم، همدلی داشتیم. معتقدم استاندار و اعضای شورا و شهردار باید با هم همدل و همراه باشند، هرکدام ظرفیت هایی دارند که وقتی کنار هم قرار گیرند کارآمدی حاصل می شود، اما اگر چند گروه شدند هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود.

برخی احساس کردند شورا موی دماغ سیستم شده است

وی ادامه داد: با حتی اگر این همدلی وجود نداشته باشد باز هم بهتر از وقتی است که همه امور دست دولت بود. معتقدم اگر شوراها نبودند زباله همه شهر را گرفته بود. طی ۱۰ سالی که در شورا بودم ۱۴۳ خیابان ساخته شد، حتی می گفتم دولت اگر عالی قاپو را به دست ما بدهد، ۱۰ برابر هزینه ای که می کنیم برای شهر ارزش افزوده ایجاد می کنیم، اما متاسفانه برخی احساس کردند شورا موی دماغ سیستم شده است.

حاج رسولیها با بیان اینکه دو دستگی و اختلاف نتیجه ای جز زیان به شهر و شهروندان ندارد، گفت: ۱۰ سال یک شهردار، یک شورا و یک استاندار همراه داشتیم، اما در شورای چهارم کشمکش وجود داشت و یک رئیس شورا داشتیم و دو شهردار، در شورای پنجم هم دو رئیس شورا و یک شهردار داشتیم.

شورا محل لمیدن نیست، محل دمیدن است

علیرضا نصر اصفهانی در ادامه به ویژگی هایی که شورای بعدی باید داشته باشد اشاره و اظهار کرد: جریانات مختلف می خواهند در این رقابت حضور داشته باشند، اما در لیست ها باید ملاحظاتی درنظر گرفته شود، اولا کاندیداها باید مشرف به مسائل شهری باشند، چون شورا محل لمیدن نیست، محل دمیدن است.

وی با تاکید براینکه شورای منتخب مردم باید از خرد جمعی استفاده کند، توضیح داد: شورای منتخب باید مشارکت دو میلیون نفر جمعیت اصفهان را جلب کند، چون شهر متعلق به همه آنها است و باید همه نیازها را مدنظر قرار داد. شورا همچنین نباید تک بعدی عمل کند و توسط شهردار منتخب مدیریت نشود. شورا نباید بنشیند تا شهرداری لایحه ارائه دهد، بلکه می تواند خودش ورود کند، طرح بیاورد و موتور متحرک شهرداری باشد. شورا باید جسارت داشته باشد، از منابع ملی استفاده کند، شهر را معطل نداری شهر نکند و صادقانه مشکلات را با مردم درمیان بگذارد.

رئیس شورای پنجم شهر اصفهان، گفت: باید یک ارزیابی دقیق انجام شود که در چه شورایی چه اتفاقاتی افتاد و عملکرد شورا در کدام دوره برجسته تر بوده است.

شورای یکدست لزوما موفق نیست

نصر در پاسخ به این سوال ایسنا که یکدست بودن شورای پنجم نقطه قوت این شورا بود؟ تصریح کرد: شورای یکدست لزوما موفق نیست، همانطور که شورای مختلط ناکارآمد نیست. فکر می کنم شورای پنجم تلاش کرد تا حاشیه نرود و بیشترین وقت را با یکپارچگی که داشت برای امور مردم بگذارد. هماهنگی زاید الوصفی در این دوره داشتیم که مانع توقف امور و هدر دادن وقت مردم شد.

شورای شهر آموزشگاه افراد خام و بی تجربه نیست

رضا امینی نیز با بیان اینکه یکدست بودن شورا لزوما منجر به موفقیت نمی شود، گفت: اینکه اعضای شورا سلایق را در کنار هم بگذارند بهتر از شورای یکدست است که اختلافات سایه بر تصمیماتش بیندازد.

وی با بیان اینکه افراد و سلایق در همه امور نقش دارند و هیچ کسی نمی تواند بگوید حزب و گروه ما برتر است ولاغیر، خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شد پنج دوره شورای شهر اصفهان قابل مقایسه نیست، اما اگر بخواهم فقط به دوره چهارم بپردازم باید بگویم اداره شورایی با ۱۱ عضو با ۲۱ عضو متفاوت است و می توانم از همین باب به موضوع بپردازم، اما قرار نیست به این موضوعات بپردازیم چون باید ظرفیت ها را برای خدمت به مردم بگیرم و اذعان کنیم اتفاقات مثبت و منفی در همه ادوار رخ داده و قابل رصد برای عموم مردم است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وجود شوراهای شهر را ضروری دانست و افزود: نفس شوراها مشارکت مردم در سرنوشت خودشان است. البته گاهی با افرادی مواجه می شویم که بدون تجربه وارد عرصه شورا شده و باید شروع به یادگیری کنند. این موضوع در دوره اول کار شورا تجربه خوبی بود، اما هرچقدر شوراها پیشرفت کردند و  فضاهای جدید کشف شد، افراد مدعی هم بیشتر شده اند، درحالی که شورا نه آموزشگاه است و نه خوابگاه.

وی ادامه داد: گاهی افرادی را می بینیم که دوره شورا درحال تمام شدن است، اما هنوز نمی توانند پرونده یک ارباب رجوع را بخوانند و قوانین و اصول را نمی دانند، درصورتی که باید به عنوان یک عضو شورا، ناظر بر عملکرد ۲۰، ۳۰ ساله فردی با تجربه در شهرداری باشند که مجری قوانین است.

رئیس شورای چهارم شهر اصفهان با اشاره به اینکه نیروهای مرتبط با شهرداری درحال بازنشسته شدن هستند و جایی برای کار ندارند به همین خاطر متوجه شوراها شده اند، گفت: یکی از بهترین جاها برای نیروهای بازنشسته شهرداری و نهادهای مرتبط با آن شوراها است، همانطور که در این دوره شاهد حضور قابل توجه مدیران شهری به عنوان کاندیدای شورای شهر هستیم و این ادعا هر روز بیشتر می شود.

امینی در مورد انتخاب شهردار به عنوان یکی از وظایف شورای شهر گفت: اعضای شورا باید شهردار همراه با شورا انتخاب کنند تا شورا بر فعالیت شهردار نظارت کند، اما اگر شهردار به شورا تحمیل شود دیگر نمی توان بر عملکرد او نقدی وارد کرد. به اعتقاد من راه انتخاب شهردار این است که شورای شهر برای کاندیداهای شهرداری شروطی مطابق برنامه های شورا تعیین کند و در صورت پذیرش این شروط از  آنها برنامه بخواهند و در نهایت به شهردار رأی اعتماد دهند.

وی به هماهنگی اشاره شده بین استاندار، شهردار و شورا اشاره و تصریح کرد: این هماهنگی خوب است، اما گاهی اتفاقات عجیبی می افتد که شاید در ظاهر به نفع مردم است، اما عواقب شومی دارد. البته نفس این هماهنگی خوب است و با آن مشکلی نداریم، اما نباید منجر به شکل گیری منافع در مدیریت شهری شود.

امینی با تاکید براینکه نیاز به ابزاری برای سنجش توفیقات مدیران شهری داریم، گفت: شش سال شهردار منطقه ای بودم و در آن منطقه شبانه روز کار می کردیم و با اقبال مردم همراه بود، اما شهردار دیگری هم بود که بعد از هفت سال وقتی شهرداری را تحویل داد فقط ۲۷ طرح اجرا کرده بود!

این عضو کنونی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه در دوره چهارم اکثریت اعضا اصولگرا و از فهرست خادمان شهر بودند، گفت: سه عضو اصلاح طلب، سه عضو مستقل یا سلبریتی و یک مستقل داشتیم و چهار نفر از لیست حماسه سیاسی بودند. بنابراین هم تعداد و هم تنوع سلیقه بیشتر بود و شورای چهارم تفاوت شکلی با دوره های قبلی داشت. هم جهت نبودن اعضا باعث شد برخی اهداف مشترک پیدا کرده و به سمتی بروند که موجب تغییر مدیریت در شورا و شهرداری شد.

وی با ادامه داد: اعتقاد من با ۱۰ سال تجربه کار در مدیریت شهری این بود که شورای شهر باید شهرداری برای اجرای سیاست های خودش انتخاب کند نه اینکه شورای مصوب کننده مطلق درخواست شهردار باشد. رویه ای که در شورای چهارم بود برعکس و به صلاح شهر نبود و به همین خاطر تغییرات مدیریتی در این شورا اتفاق افتاد.

استیضاح شهردار؛ جراحی پرحاشیه دوره چهارم

امینی با تاکید براینکه کوچکترین اهانتی به شخصیت علمی، فرهنگی و اجرایی سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار اسبق اصفهان نمی کنم، توضیح داد: با همه احترامی که برای دکتر سقائیان نژاد قائل بودم جراحی تلخی انجام شد و خیلی ها ناراحت شدند. البته بعد از استیضاح شهردار اصفهان این قدر که اطرافیان حاشیه درست کردند خود آقای سقائیان نژاد قائل به حواشی نبود.

وی با بیان اینکه در طول این مدت بیش از صدها بار از من درباره این استیضاح سوال شده و از پاسخ دادن طفره رفته ام، گفت: استیضاح یک اتفاق اداری بود و این قدر بزرگ نبود  که برخی به آن پرداختند. شخصا دو سال فعالیت آقای جمالی نژاد را دوره طلایی برای شهر اصفهان می دانم، اما شاید اگر دوره فعالیت جمالی نژاد هم ۱۲ سال بود می توانستیم با عملکرد سقائیان نژاد مقایسه کنیم.

رئیس شورای چهارم شهر اصفهان با بیان اینکه در شورای چهارم ۵ نوع سلیقه وجود داشت، گفت: شاید یکی از دلایلی که تعداد اعضا در دوره پنجم از ۲۱ نفر به ۱۳ نفر کاهش یافت همین موضوع بود چون در کل کشور این اتفاقات فراگیر شده بود و دولت ترسید شورا تبدیل به دستگاه عریض و طویل سیاسی و هووی دولت شود.

عباس حاج رسولیها اظهار کرد: همه می دانیم کار در دولت قفل است و شورا باید شهرداری انتخاب کند که خودش لایحه بدهد و شورا مصوب کند. یکی دیگر از مشکلات دولت ها قوانین زیاد است، درحالی که باید قانون ها را کم کنیم و با مصوبه کارها را پیش ببریم.

این رئیس ۱۰ ساله شورای اسلامی شهر اصفهان در ادوار مختلف با تاکید براینکه مدیریت واحد شهری به نفع اصفهان است و در این شرایط که دولت پولی ندارد از آن استقبال می کند، خاطرنشان کرد: اگر مدیریت واحد شهری اجرا شود میراث اصفهان نه تنها از این وضعیت نجات پیدا می کند، بلکه ۱۰ برابر هزینه هایی که برای آن می شود درآمدزایی پیدا می کند و مثل معدن طلاست.  

شورای ششم شهر چه نمایندگانی می خواهند؟

غلامحسین مولایی در بخش پایانی این نشست با اشاره به اینکه فصل بستن لیست های شورای شهر است، از همه کاندیداها خواست افرادی را در لیست قرار دهند که کارایی و سواد متناسب با نیاز در شهرداری را داشته باشند. شورای شهر اصفهان چند نیروی فنی، حقوقدان مطلع و ناظران قوی می خواهد.

وی با یادآوری اینکه آنچه در کلانشهر اصفهان می گذرد بر شهرهای اطراف آن نیز تاثیر می گذارد، گفت: بحث مدیریت کلانشهر برای شهرها اطراف می تواند بسیار کارآمد باشد. در عین حال که باید به عنوان سوال جدی به این موضوع بپردازیم که ۲۰ سال آینده اصفهان چگونه است؟

اولین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه افراد نخبه و باتجربه باید وضعیت کنونی و آینده کلانشهر اصفهان را مورد مطالعه قرار داده و نقشه راهی برای این شهر تعریف کنند، افزود: اصفهان با معضلات بی شماری روبروست که باید بدون اغماص و ترس برای آن چاره اندیشی شود.

او در مورد انتخاب شهردار اصفهان نیز گفت: باید ویژگی های شاخص یک مدیر کارآمد را برای انتخاب شهردار اصفهان درنظر گرفت و از بین کاندیداها بهترین گزینه را انتخاب کرد با اصل مشورت شهردار با شورا موافقم، ولی این کار با دخالت متفاوت است. شورای اسلامی شهر پس از انتخاب شهردار وظیفه نظارت بر عملکرد شهردار و مدیران شهری را دارد و چنانچه شورای قوی باشد دیگر نیازی به ورود سازمان بازرسی نیست و خود شورا بهترین ناظر و بازرس بر امور شهر خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شوراي شهر مديريت شهري شورای شهر اصفهان انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات شورای ششم دوره شورای اسلامی شهر اصفهان شهر اصفهان با اشاره شورای اسلامی شهر اصفهان شهر اصفهان نخستین دوره شورای نخستین دوره شورا مدیریت واحد شهری تاکید براینکه شورای شهر اصفهان شهر اصفهان نیز انتخاب شهردار شورای شهرداری سقائیان نژاد حاج رسولیها شورای چهارم عنوان یک شورای پنجم رئیس شورای دوره چهارم سال آینده رئیس شورا شورای اول دوره چهار برای شهر پیش بینی دوره اول شورای چه پنج دوره کنار هم آن زمان ۱۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۰۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«امین انصاری» دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «امین انصاری» به سمت دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست جمهوری منصوب شد.

شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست جمهوری توسط حجت الاسلام رئیسی با هدف حفظ انسجام، وحدت ملی و هماهنگی تقویت بین اقوام، مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی و ارتقا همکاری و تعاملات نهادهای ذیربط تشکیل شده است و امین انصاری با موافقت رئیس جمهور به عنوان دبیر این شورا انتخاب شد.

این شورا داری ۹ عضو اصلی می‌باشد که اعضا به پیشنهاد ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و دبیر شورا و با تأیید رئیس جمهور انتخاب می‌گردند و ذیل این شورا چند کمیته تشکیل می‌شود.

ریاست این شورا بر عهده رئیس جمهور می‌باشد و گزارش کار شورا به شخص رئیس جمهور منتقل می‌شوند.

کد خبر 6081849 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • شهرداری با پرداخت نکردن بازار کار شورا را مقابل کارکنان شهرداری قرار داد
  • نماینده فلسطین در شورای امنیت: هیچ دولتی نباید مصون از مجازات باشد/ نماینده تل‌آویو تهدید کرد
  • «امین انصاری» دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان شد
  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورا پیش رود
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورای پیش رود
  • ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • ارگان‌ها و ادارات، مانع اجرای رأی کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر یزد نشوند
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی