Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@15:41:02 GMT

۱۰ هکتار از اراضی کم‌بازده مهدی‌شهر علوفه‌کاری شد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۰۶۲۶

۱۰ هکتار از اراضی کم‌بازده مهدی‌شهر علوفه‌کاری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، حمیدرضا عبدوس از توزیع رایگان ۲۲۰ کیلوگرم بذر یونجه و اسپرس بین بهره‌برداران و دامداران شهرستان مهدی‌شهر به‌منظور افزایش تولید علوفه غیرمرتعی در شهرستان، کاهش فشار دام به مراتع در فصول چرایی و غیرچرایی و بهبود و اصلاح مراتع در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این اقدام در راستای اجرای پروژه تبدیل دیمزارهای کم بازده، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۹ انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر گفت: توزیع رایگان بذر یونجه و اسپرس با توجه به خشک‌سالی پیش‌رو و کاهش بارش برف و باران با برداشت چند چین علوفه یونجه تا حدودی علوفه موردنیاز دامداران عزیز تهیه تا آسیب کمتری به پوشش گیاهی مرتعی وارد شود.

عبدوس تصریح کرد: از دو گونه یونجه و اسپرس برای انجام این عملیات استفاده‌شده و میزان بذور مورد استفاده نیز در حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم در هکتار بوده است، همچنین با انجام این عملیات، پیش‌بینی می‌شود که سالانه ۲۵۰ تن علوفه خوش خوراک برای دام‌ها در شهرستان تولید شود که می‌تواند در جبران کمبود علوفه در فصل غیرچرایی به خصوص در مراتع بالادست مؤثر باشد.

وی بیان کرد: از اثرات این پروژه علاوه بر تولید علوفه می‌توان به افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش خاک و تولید آب و همچنین افزایش توان اقتصادی بهره‌برداران اشاره کرد، با توجه به اهمیت عملیات علوفه کاری در تأمین علوفه فصول غیرچرایی، در سال ۱۴۰۰ در صورت تأمین اعتبار، اجرای این عملیات پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی علوفه استان سمنان یونجه علوفه کاری مراتع خشکسالی دامداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۲ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از تجهیز ۲ هزار هکتار اراضی به سامانه آبیاری نوین خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، حسین برزگر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهمیت سامانه آبیاری نوین برای اراضی استان، اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 2 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری نوین مجهز شدند.

وی با تأکید بر اهمیت آب در بخش کشاورزی و وضعیت بارش‌ها در سال جاری و مدیریت مصرف آب در اراضی استان، گفت: اجرای سامانه‌های آبیاری نوین یکی از روش‌های اصلی و کاربردی مدیریت آب در مزارع است که منجر به افزایش راندمان و بهره وری مصرف آب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تجهیز اراضی استان به سامانه آبیاری نوین از طریق اعتبارات دولتی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی است، افزود: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های پایلوت در زمینه آبیاری هوشمند در سطح کشور است. 

برزگر با اشاره به اینکه اعتبارات سفر رییس جمهور به استان زمینه‌ساز جهش بزرگی در اجرای پروژه‌های آب و خاک و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان شد، بیان داشت: این استان بر اساس درصد تجهیز سطح مزارع به سامانه‌های نوین آبیاری از استان‌های برتر در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان با اشاره به اینکه بیش از 70 هزار هکتار از اراضی استان تاکنون به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدند، خاطرنشان کرد: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی در سال جاری است.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • کشت گندم در ۵۹ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری
  • ۱۷ هزار هکتار شالیزار محمود آباد بذرپاشی شد
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • اجرای طرح سرشاخه‌کاری در ۵۰ هکتار از باغات گردوی خلخال
  • شوری ۶.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و چالش بهره‌وری در تولید
  • بازگشت ۵۷۶ هکتار اراضی ملی گلستان به بیت‌المال
  • ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد
  • اجرای عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۸۰۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • نزدیک به ۵۷۶ هکتار اراضی ملی به بیت المال در گلستان بازگردانده شد
  • تجهیز ۲ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به آبیاری نوین