Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@14:14:57 GMT

عاقبت تصویب شد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۱۳۷۳

تا یک ماه پیش، یکی از نگرانی‌های فعالان صنفی فرهنگیان این بود که با وجود ارایه لایحه رتبه‌بندی از سوی دولت و قول مساعد سازمان برنامه و بودجه برای در اختیار داشتن بودجه لازم برای این لایحه، تعلل بررسی و تصویب آن در مجلس سبب شود که کار به دولت بعدی کشانده شود و بعد شاید همان کلیات  موجود در این لایحه هم در خطر تغییرات تازه قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در هفته‌های گذشته کمیسیون آموزش مجلس با همکاری وزارت آموزش و پرورش موضوع را پیش بردند و نتیجه تصویب کلیات آن در جلسه روز گذشته مجلس بود. علیرضا منادی‌سفیدان، رییس کمیسیون آموزش مجلس در جلسه سه‌شنبه در قامت یکی از موافقان تصویب کلیات صحبت و به همکاری‌شان با آموزش و پرورش هم اشاره کرد. ایسنا به نقل از او نوشت:«بعد از ۱۰ سال به همت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و با همکاری وزیر آموزش و پرورش این لایحه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. بنده اعتقاد زیادی به تعامل دارم و حاصل تعامل خوب کمیسیون با وزارتخانه این شد که درگام نخست حقوق اساتید وزارت علوم با اساتید وزارت بهداشت همسان‌سازی شود و اکنون بیش از ۸۰  استاد دانشگاه قدردان این اقدام مجلس هستند.»  او گفت که پس  از تصویب کلیات  قرار در کمیسیون «چکش‌کاری نهایی» روی لایحه صورت گیرد: «براساس این لایحه هر معلمی رتبه‌بندی شده و برای بازنشستگان نیز کمیسیون اقدام خواهد کرد.» به گفته منادی‌سفیدان:« ۱۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است و اعتقاد داریم برای هر معلمی باید این کار انجام شود و اجرای این لایحه سبب تحول در آموزش و پرورش خواهد شد و امیدواریم تحفه ناقابلی برای معیشت و ارتقای معلمان باشد.»
در عین حال این جلسه با رضایت همه نمایندگان هم همراه نبود. حسن نوروزی، نماینده بهارستان و رباط‌کریم که قبلا و در جلسه بررسی اولویت‌دار شدن یا نشدن لایحه در هفته گذشته هم به صراحت مخالفت خود را مطرح کرده بود، در این جلسه باز در زمره مخالفان تصویب کلیات طرح حرف زد. در جلسه گذشته او گفته بود:« ما در سال‌های 94، 98 و 99 رتبه‌بندی معلمان را به نحوی تصویب کرده و در بودجه 1400 نیز مبلغ 6  هزار میلیارد تومانی که دولت برای این بخش تعیین کرده بود تا 15 هزار میلیارد افزایش دادیم. چرا شما یک کار کلی برای آموزش و پرورش انجام نمی‌دهید؟» روز گذشته هم نظر نوروزی بر این بود که در تصویب لایحه نباید «عجله» شود و باید منتظر دولت بعد ماند:«همان‌طوری که بارها تاکید شده معلم خط قرمز مجلس شورای اسلامی است و ما در راه تقویت آنها تلاش می‌کنیم. اما خواهش بنده این است که در پایان دولت این لایحه با عجله مورد بررسی قرار نگیرد و اجازه دهیم در دولت بعدی و با فرصتی فراخ‌تر و در نظر گرفتن نظرات  دولت آینده برای تحول و تقویت آموزش و پرورش کشور این لایحه مورد بررسی قرار گیرد.»  نقد نوروزی به این بود که از نظرش لایحه شامل یک‌سری بایدها در خصوص انجام رتبه‌بندی است و درست به جزییات آن پرداخته نشده. او به انتقاداتش اضافه کرد:« در این لایحه فقط به معلمینی که در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند، نگاه شده و معلمان مدارس غیرانتفاعی و مدارس حمایتی مورد توجه قرار نگرفتند، مگر آنها معلم نیستند؟  از سوی دیگر در این قانون کسانی که در حوزه مدیریتی مشغول باشند مشمول احکام آن نخواهند شد و دست مدیران آموزشی خالی می‌شود. همچنین کسانی که بازنشسته شدند مشمول این قانون نیستند. مگر آنها معلم نبودند؟ چرا باید آنها را محروم کرد.» با این حال پس از اظهارنظر موافقین و مخالفین این لایحه از مجموع ۲۴۵ رای اخذ شده با ۲۲۷ رای موافق، ۳ رای ممتنع و ۴ رای مخالف تصویب شد.

ارایه آیین‌نامه اجرایی  در  اسرع وقت
«در بودجه 1400 نسبت به اجرای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی‌های لازم انجام شده از این‌رو در وزارت آموزش و پرورش در تلاش هستیم همزمان با بررسی این لایحه در صحن، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان تدوین تا در سریع‌ترین زمان ممکن تقدیم هیات دولت شود. اجرای سند تحول بنیادین مهم‌ترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش است و در این میان معلم اصلی‌ترین رکن این سند پیش‌بینی شده؛ معلم جانشین همه کاستی‌هاست از این ‌رو باید دارای بالاترین انگیزه‌ها باشد.» محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش که روز گذشته برای حمایت از لایحه و توضیحاتی در مورد آن به مجلس رفته بود، بابت بررسی اولویت‌دار آن از نمایندگان تشکر کرد و گفت:« به دلیل اهمیت لایحه مذکور بررسی این مهم در دولت خارج از نوبت انجام شد از این‌رو امیدواریم روند رسیدگی و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نیز با سرعت پیش رود تا در سال جاری شاهد اجرای آن باشیم. برای افزایش انگیزه در جامعه فرهنگیان از امتیازات فصل دهم قانون و اختیارات خدمات کشوری استفاده شد اما بعد از تسری یافتن آن تلاش‌های‌مان بی‌اثر شد لذا اجرای رتبه‌بندی معلمان امتیاز ویژه‌ای برای جامعه فرهنگیان محسوب می‌شود. باید همه امتیازاتی که برای کارکنان دولت تخصیص یافته برای جامعه فرهنگیان نیز در نظر گرفته شود اما باید یادآور شد که رتبه‌بندی موضوعی فراتر از این امر به شمار می‌رود زیرا منزلت و صلاحیت معلمان را اندازه‌گیری می‌کند و سبب ارتقای کیفیت کار آنها خواهد شد.» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش که در پاسخ به انتقادات در خصوص حمایت نکردن لایحه از معلمان غیراستخدامی آموزش و پرورش بود هم گفت:« ماموریت اصلی ما در آموزش و پرورش برای نیروهای رسمی است اما احکام رتبه‌بندی معلمان می‌تواند  قابل تسری به  معلمان مدارس غیردولتی نیز باشد.»  وزیر آموزش و پرورش در پایان صحبت‌هایش گفت که همکاری وزارتخانه  با کمیسیون آموزش مجلس بر سر لایحه ادامه خواهد داشت:« در بررسی جزییات این لایحه درکمیسیون حضور خواهیم داشت و از تمام نظرات نمایندگان برای جامع‌تر شدن لایحه استفاده خواهیم کرد.»
به‌رغم اینکه 10 سال انتظار معلمان به پایان رسید و لایحه رتبه‌بندی رسما در مجلس به تصویب رسید  بسیاری از فعالان فرهنگیان مانند بخشی از نمایندگان مجلس به بخش‌هایی از آن اعتراض داشته‌اند، اعتراضاتی که البته در بسیاری موارد به معنای مخالفت با اصل این لایحه نبود. یکی از مهم‌ترین موارد انتقاد موضوع بازنشستگان است که دست‌کم تا اینجای کار این لایحه دردی از آنها دوا نخواهد کرد. در ماده 7 لایحه آمده است: «برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق‌العاده رتبه‌بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود. فوق‌العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر آنان است که به‌طور میانگین (۲۵درصد) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می‌شود. این فوق‌العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق‌العاده هریک از رتبه‌های موضوع این قانون در آیین‌نامه اجرایی تعیین خواهد شد.»  اما تبصره‌ای که به آن افزوده شده مشخصا می‌گوید که این رتبه‌بندی و آنچه در این بند آمده، عطف به ماسبق نمی‌شود:«معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده‌اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری  تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.»

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: رتبه بندی معلمان کمیسیون آموزش آموزش و پرورش تصویب کلیات فوق العاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۱۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟

برخی اعضای کابینه‌ی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ از قوه مجریه جدا شدند که در این گزارش نگاهی به این وقایع می‌اندازیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، دولت سیزدهم در سال گذشته چندین تغییر را در کابینه و وزیران صورت داد؛ از برکناری یک وزیر گرفته تا استعفای دو عضو دیگر از کابینه و جابجایی دو دولتمرد دیگر. در این گزارش نگاهی به تغییرات کابینه دولت سیزدهم در سال 1402 می‌اندازیم:

وزرایی که در سال 1402 از مجلس کارت زرد گرفتند** استعفای وزیر آموزش و پرورش

فروردین 1402 ماهِ پُر جابجایی در دولت بود؛ 14 فروردین‌ماه سال گذشته رئیس‌جمهور با استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش موافقت کرد و رضامراد صحرایی رئیس وقت دانشگاه فرهنگیان را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد.

ماجرای رفتن نوری از دولت از این قرار بود که روزهای پایانی سال 1401 پرداخت حقوق معلمان با تأخیر انجام گرفت و انتقادات زیادی علیه وزیر آموزش و پرورش به‌وجود آورد بود که رئیسی به معاون اول خود دستور داد موضوع را بدون اغماض بررسی و مقصر را شناسایی و معرفی کند؛ مخبر هم پس از بررسی به رئیسی گزارش داد مقصر اصلی در این زمینه وزارت آموزش و پرورش بوده است.

رضامراد صحرایی 9 خرداد سال گذشته از نمایندگان مجلس رأی اعتماد گرفت و بر کرسی وزارت آموزش و پرورش تکیه زد.

** برکناری ساداتی‌نژاد از وزارت جهاد

22 فروردین 1402 بود که بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی از این وزارتخانه کنار گذاشته شد و محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی سرپرست این وزارتخانه شد.

بعد از آن، محمدعلی نیکبخت که سابقه‌ی معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و هم‌چنین ریاست جهاد کشاورزی سیستان را در کارنامه‌ی خود داشت، از سوی سید ابراهیم رئیسی به مجلس معرفی شد و 30 خرداد 1402 با رأی نمایندگان مجلس، به منصب وزارت انتخاب شد.

** تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه

سخنگوی دولت 22 فروردین خبر جابجایی رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور را اعلام کرد؛ بر این اساس مسعود میرکاظمی جای خود را در ساختمان بهارستان به داود منظور داد.

منظور رئیس وقت سازمان امور مالیاتی بود که جایگزین میرکاظمی شد. بهادری‌جهرمی گفته بود میرکاظمی از اواسط 1401‌ به دلیل ناراحتی قلبی چند بار از رئیس‌جمهور خواسته بود مسئولیتش را به فردی دیگری واگذار کند.

** سجادی رفت؛ هاشمی جایگزین شد

بحث استعفای سید حمید سجادی وزیر وقت ورزش از اوایل سال گذشته بعضاً مطرح می‌شد؛ بالگرد حامل حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، چهارم اسفند 1401 هنگام فرود در مجموعه ورزشی شهرستان بافت در حالی که نزدیک به نشستن بود سقوط کرد و برخی سرنشینان آن زخمی شدند که به مراکز درمانی انتقال یافتند و اسماعیل احمدی رئیس حوزه وزارتی وزارت ورزش نیز جان خود را از دست داد.

سجادی هم به‌دلیل آسیبی که به طحال وی در همان سانحه بالگرد وارد شد، تحت عمل جراحی قرار گرفت و دچار مصدومیت شد. او به‌‌دلیل عارضه ناشی از سقوط بالگرد و ضرورت ادامه درمان، دوبار تقاضای استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرده بود و رئیسی 20 شهریور کیومرث هاشمی رئیس سابق کمیته ملی المپیک را به مجلس معرفی کرد.

هاشمی 27 شهریور توانست از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد و به وزارت ورزش رفت.

** تغییر رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک

سخنگوی دولت 2 فروردین‌ماه سال گذشته سومین تغییر را انتصاب محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به مدیرعاملی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور اعلام کرد. 30 مهر 1402 بود که مصطفی زمانیان معاون سابق وزیر علوم به این منصب انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، تاکنون وزارتخانه‌های صمت، ورزش، تعاون، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی تغییر کرده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار مدیران استان مرکزی با معلمان
  • تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟
  • هرگونه توسعه و پیشرفت کشور از آموزش و پرورش آغاز می شود
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • توانمندترین افراد جذب آموزش و پرورش شوند
  • صدور احکام رتبه بندی برای بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش
  • اعتبار ۲۴۰ همتی وزارت آموزش و پرورش در بودجه سال ۱۴۰۳
  • افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم
  • ارسال کاروان تجهیزات آموزشی و سرمایشی مدارس به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • ارسال کاروان تجهیزات آموزشی و سرمایشی مدارس به مناطق سیل زده سیستان وبلوچستان