Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایشگاه نهان بر عیان با حضور مسوولان هنری و هنرمندان عصر سه شنبه ۱۸ خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.


به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه «نهان بر عیان» با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی، مهندس مرتضی کاظمی، و هنرمندانی از جمله حسین محجوبی، عباس مشهدی زاده، محمدرضا اصلانی، فرح اصولی، گیزلا سینایی، احمد وکیلی، رضوان صادق زاده، سید حمید نورکیهانی، محمدرضا جوادی،محمدحسین عماد، معصومه مظفری، منیژه آرمین، کامبیز صبری، عباس مجیدی زاده، منوچهر موغاری، مصطفی آقامیری،محمدرضا قربانی، عبدالله محرمی، رضا لواسانی، فریده تطهیری مقدم،پریسا پهلوان، مژده طباطبایی، حسین نوروزی،کامبیز صبری،جواد نوبهار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایمان صفایی، کیاوش صاحب نسق و ... آغاز شد.


سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با گرامیداشت یاد علی مرادخانی، معاون سابق امور هنری گفت: درگذشت دوست عزیز، علی مرادخانی را تسلیت می گویم و به یاد ایشان یک دقیقه سکوت می کنیم و فاتحه ای می خوانیم.


حسینی در ادامه درباره نمایشگاه نهان بر عیان گفت: بسیاری از رازها از فرط ظهور پنهان هستند و در نگارگری ما هم این قضیه وجود دارد. نگارگری ایران در چند لایه بودنش دستمایه ارزشمندی برای شناخت است و نمایشگاه نهان بر عیان فرصت مغتنمی است و می تواند آغاز نهضتی برای بازشناسی داشته های خودمان باشد، نمایشگاهی که برای عیان شدن نهانی برگزار شده است.


احسان آقایی؛ رییس موزه هنرهای معاصر تهران در آیین گشایش این نمایشگاه شعر "میراث" مهدی اخوان ثالث را خواند و گفت: شعر میراث اخوان ثالث با نمایشگاه نهان بر عیان ارتباط معنایی دارد. از میراثی می گوید که با طوفان، جنگ و ظلم و .. از بین رفته است. جامعه ما جامعه کوتاه مدت است و گذشته را هم به صورت کوتاه مدت در اختیار داریم. در دانش بصری با نیاکان قطع ارتباط کرده ایم در صورتی که باید این دانش بصری به صورت پیوستار ادامه می یافت. در این نمایشگاه می توان ریشه های هنر نگارگری را که تصور می شود بی پشتوانه است، مشاهده کرد.


شهریار حاتمی، کیوریتور نمایشگاه نهان بر عیان گفت: نمایشگاه نهان بر عیان پژوهشی را درباره نگارگری ایران در موزه هنرهای معاصر تهران نشان می دهد. پژوهش ها درباره نگارگری ایران به زحمت به 100 سال می رسد و نگارگری هنری است که توسط مستشرقین برای ما تعریف شده است. این نمایشگاه مساله تاریخ دیدن در نقاشی ایران است و اینکه هنر ایران از چه ریشه گرفته است که ریشه اصلی هنر ایران از علم است. نقاشی ایران ریشه عمیقی در علم هندسه و ریاضی دارد. این پژوهش بر آرای ریاضی دانان ایرانی متکی است و تشریحی بر 120 نسخه مصور در دوره زمانی 300 سال نقاشی ایران است که با نگاره های نسخه جامع التواریخ رشیدی(707ه.ق) آغاز می شود و با شاهنامه مشهور به شاه عباسی (1006) پایان می یابد.


حاتمی در ادامه گفت: مهندسی تصویردر ایران را در شش لایه یا مرحله می بینیم که این نمایشگاه به آن پرداخته است و پژوهش از بیرون به درون اثر می رود. نقاشی ایران تاریخ دیدن مختص خود را دارد و این پژوهش نشان می دهد تاریخ نقاشی ایران چیست و چرا اینگونه طراحی و نقاشی می شود.


در ادامه ، نمایشگاه نهان برعیان با حضور مسوولان و هنرمندان گشایش یافت و حاضران از نمایشگاه دیدن کردند.


علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 17 شهریور ماه ،همه روزه بجز دوشنبه ها از ساعت 10 صبح تا 6 عصر به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.
 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران نقاشی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۲۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«لی لی عامری» سازه‌های نامرعی می‌سازد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، لی لی عامری گفت: سازه‌های نامرعی عنوان چهارمین نمایشگاه انفرادی من است و در این نمایشگاه مجموعه‌ای از ۲۰۰ حجم (حشره) که در ابعاد کوچک با سرنگ و سیم مفتول خلق شده‌اند به نمایش درآمده‌اند.

وی با بیان این مطلب که در این نمایشگاه سازه‌ها نامرعی هستند، افزود: نور در این چیدمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با نورپردازی، سایه‌های این سازه بر روی دیوار جان گرفته‌اند و کل مجموعه در قالب یک چیدمان در معرض دید مخاطبان قرار گرفته و سایه‌ها از خود سازه‌ها اهمیت بیشتری دارند، وقتی شب محو می‌شود و واقعیت وجود دارد.

عامری که پیش از این نیز برای خلق چیدمان‌هایش از لوازم پزشکی بهره گرفته بود، درباره چرایی نگاه ویژه‌اش به لوازم پزشکی گفت: سرنگ و حشرات به ویژه پشه با هم شباهت خاصی دارند، به نوعی هم نماد درد هستند و هم درمان و من، چون همواره در آثار به وجوه متناقض هر چیزی توجه می‌کنم در این مجموعه نیز از ویژگی دوگانه حشرات و سرنگ بهره گرفته‌ام.

عامری درباره فرایند شکل‌گیری چیدمان‌هایش گفت: از زمانی که به شکل حرفه‌ای نقاشی می‌کنم همواره با نقاشی و طراحی شروع می‌کنم و در نهایت آثارم به چیدمان منتهی می‌شود.

او افزود: با این که در دهه اخیر درایران چیدمان مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز آن گونه که باید برای این هنر بازار هنری بوجود نیامده است.
 
لی لی عامری در استیمنت این نمایشگاه نوشته است؛ «سروصدای درون به حشره می‌ماند، به پشه. حشرات به وجود یورش می‌آورند؛ اگر به حشرات درونتان نرسید و نگاهشان نکنید، مزرعه روحتان را می‌جوند و محصول ذهن‌تان را از بین می‌برند. اما سایه‌ها، سایه‌ها دنیایی مبهم، اما واقعی‌تر از واقعیت می‌سازند.
 
سایه‌ها انعطاف‌پذیرند و به‌آسانی درهم می‌شوند و تیزی‌های دنیا واقعیت را رام می‌سازند. دنیای درون هم دنیای سایه‌هاست؛ به دنیای درون که می‌نگریم، سایه‌ها تیزی‌ها را می‌پوشانند تا زخم‌های روح را نبینیم.
 
ولی چه بهتر که زخم هویدا شود... گاه بعضی از تیزی‌های جهان ماده، این جهان به‌اصطلاح واقعی، با همه تیزی‌شان به دنیای درون، به دنیای سایه‌ها رخنه می‌کنند و چنان زخمی برجای می‌گذارند که دیگر نمی‌توان رویش را پوشانید... پشه‌ها و تیزی‌ها و سایه‌ها تمثیل‌هایی هستند از این نزاع برون و درون.»
این نخستین نمایشگاه گالری والی در سال جاری است و مهم‌ترین رویکرد گالری والی هنر معاصر است و این گالری تلاش دارد با تمام توان خود با نمایش آثاری، چون چیدمان، پرفرومنس و ویدیوآرت فرصت جدیدی را برای شناسایی و کشف هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند را فراهم کند.

لی لی عامری متولد ۱۳۵۸ تهران و کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی است. او تاکنون چهار نمایشگاه انفرادی برپا کرده و آثارش در نمایشگاه گروهی به نمایش درآمده است. او سال هاست که در حوزه آموزش نقاشی به کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند و تاکنون شش نمایشگاه گروهی از آثار شاگردانش برپا کرده است. گالری والی در میدان ونک، خیابان خدامی، پلاک ۷۲ واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی «بهار رنگ ها» در برج آزادی
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از انقلاب» برگزار می‌شود
  • «لی لی عامری» سازه‌های نامرعی می‌سازد
  • افتتاح نمایشگاه «سفر آخر» در حوزه هنری