Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@21:01:15 GMT

هنرمندی و تدین ویژگی بارز شخصیتی علی مرداخانی بود

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۳۲۷۶

هنرمندی و تدین ویژگی بارز شخصیتی علی مرداخانی بود

سیدعباس صالحی ترکیب هنر و تدین را ویژگی بارز شخصیتی علی مرداخانی عنوان کرد و گفت: بخشی از معرفی فرهنگ و هنر ایران به خارج در سی سال گذشته به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط او انجام شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  صبح امروز  چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در مراسم تشییع «علی مراد خانی»  با اشاره به چهار دهه فعالیت آقای مرادخانی  در حوزه فرهنگ و هنر ایران گفت: علی مرداخانی با بیش از سه دهه مدیریت در این حوزه چهره‌ای از یاد نرفتنی در یاد فرهنگ و هنر ایران خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه آقای مرادخانی از چند جنبه خاص و متمایز است، اظهار کرد: نکته اول در حوزه زیست فردی ایشان است. نکات زیادی در این قسمت می‌شود گفت و من تنها به دو سه نکته بسنده می‌کنم. نکته نخست اینکه آقای مرادخانی از آنهایی بود که زندگی مجسم بود. شور زندگی در گفتار و رفتارش کاملا نمایان بود. گویا چهره نداشت و همه صورتش لبخند بود. صدایش گرم و گرمابخش بود. حتی در دوره بیماری که شخصا توفیق یافتند دو مرتبه با ایشان صحبت کنم. گویا هرگز بیمار نبود و صدایش سرشار از زندگی بود. به هر جمعی که می‌آمد، شور و هیجان را به آن جمع می‌آورد. علی ما یک زندگی جاری بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترکیب هنر و تدین  را ویژگی بارز شخصیتی علی مرداخانی عنوان کرد و گفت:  آنهایی که با او زیسته بودند حس می‌کردند که چگونه این ترکیب را با هم داشت. از خانواده علم و روحانیت و زهد و قاری قرآن و مداح اهل بیت بود اما با تمام وجود شورمندی و شیفتگی هنر را داشت. برای هر یک از این موضوعات می‌شود ساعت‌ها صحبت کرد. نکته سوم پاره‌ای از اخلاق انسانی که انبیا و اولیا ما را به آنها توصیه می‌کردند در او به وضوح بود. تواضع، ادب، متانت، صمیمیت، حسن خلق، بی‌تعارف و بی‌تکلفی‌اش نکاتی بود که لازم نبود مدت زیادی با او هم‌زیستی کنید؛ چراکه در کوتاه‌ مدت و مجالست‌های مختصر هم می‌توانستید این ویژگی‌های اخلاق انسانی و کرامت انسانی را در او پیدا کنید. علی ما زیست مسلمانی داشت و این زیست انسانی مسلمانی او در این روزگار غریب چیز کمی نیست. 

سید عباس صالحی  با اشاره به وِژگی های علی مرادخانی در حوزه اخلاق حرفه‌ای گفت: هر شغلی یک اخلاق حرفه‌ای خاصی دارد که باید آن را داشته باشید. پزشک اخلاق حرفه‌ای خودش را لازم دارد و مهندس ساختمان اخلاق حرفه‌ای خودش. اخلاق حرفه‌ای مدیر فرهنگی و هنری اخلاق خاصی باید باشد و علی ما این اخلاق را در حوزه‌های مختلف داشت و آن را نشان می‌داد. تحمل او با مجموعه‌های مختلف موضوع مهمی است که یک مدیر فرهنگی و هنری بسیار به آن نیازمند است. دامنه وسیعی که همین روزها از فقدان و سوگ او بسیار متاثر هستند؛ این دامنه وسیع را می‌توان در میدان سعه صدر وسیع ارتباطی او دید. جناب دعایی گفتند که او چگونه حامی و همراه اهل هنر در فراز و نشیب زندگی شخصی و حرفه‌ای آنها بود. تک‌تک هنرمندان خاطرات بسیاری از این موضوع دارند که چگونه او در تنگناهایشان به سراغشان می‌آمد و همراهشان بود. او مشاور امین، صدیق و بی مزد و منت برای اصحاب فرهنگ و هنر بود و داشته‌ها و دانسته‌های خودش را به راحتی در کف اخلاص می‌گذاشت و عرضه می‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دستاوردها و رهاوردهای مدیریتی علی مرادخانی خاطر نشان  کرد:  علی مرادخانی از نسل اول انقلاب و از خانواده روحانیت، با دغدغه‌هایی که انقلاب اسلامی در این حوزه داشت، به فضای هنر آمد و چهار دهه عمر خودش را در این میدان گذاشت. در طول بیش از سه دهه مدیریت او در جای جای فرهنگ و هنر ایران و به طور خاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش مدیریتی او را می‌توان یافت. بخشی از معرفی فرهنگ و هنر ایران به خارج در این سی سال مستقیم یا غیر مستقیم توسط او انجام شد. 

وی با اشاره به فعالیت علی مرادخانی در  حوزه موسیقی گفت: او با تعلقی که به این حوزه داشت و نقش‌های مدیریتی که در این بخش داشت، هم در میراث‌بانی موسیقی ایرانی و سنتی و نواحی و ... و هم در خلق و تولید آثار تازه و فاخر و بکر و اثرگذار و هم اینکه بتواند پناهگاهی برای جمع پریشان اهل موسیقی باشد، نقش بسیاری داشت. او در حافظه تاریخی ما در وزارت ارشاد خواهد ماند.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: معرفی فرهنگ و هنر ایران علی مرداخانی ویژگی بارز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و هنر ایران اخلاق حرفه ای علی مرادخانی علی مرداخانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۳۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح ها و برنامه های جهاد دانشگاهی

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی  افزود :  این نهاد باید مهمترین بازیگر فعالیت های فرهنگی و هنری دانشجویی و دانشگاهی باشد.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی سابقه طولانی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارد و بنیانگذار بسیاری از رویدادهای مهم این حوزه بودو در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاهها اقدامات فاخری انجام داده است  گفت: امید است جهاد دانشگاهی دوباره به آن دوره برگردد  و فعال باشد.

 

وی  اضافه کرد: جهاددانشگاهی باید در دانشگاه‌ها در کنار دیگر بخش‌های ذیربط، در انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری مهمترین بازیگر باشد.

 اسماعیلی با تاکید بر اینکه آماده انجام حمایت‌های لازم از طرح‌ها و برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه هنر و فرهنگ هستیم گفت: در بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهیان اعتباراتی پیش بینی شده که آیین نامه آن برای سال ۱۴۰۳ در حال تصویب است که جهاددانشگاهی می‌تواند از ظرفیت‌های این آیین نامه استفاده کند و  ما نیز آماده حمایت از طرح‌های فرهنگی و هنری دانشجویی جهاددانشگاهی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابلاغ تاسیس شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی نقش ویژه‌ای در تاسیس این شهر جهانی خواهد داشت.

 حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی نیز در این دیدار با تقدیر از برنامه‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : برگزاری مسابقات ملی مناظره، نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی ایسپا، رویدادهای فرهنگی، انتشار کتاب‌های این حوزه  برخی از این اقدامات است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این حوزه درخواست حمایت برای برگزاری رویدادهای تخصصی و انجام مطالعات تحقیقاتی داریم.

وی همچنین از ابلاغ تاسیس شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور قدردانی کرد و گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی و دیگر بخش‌های فرهنگی جهاددانشگاهی آماده تحقق اهداف این شهر جهانی هستند.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به انجام تحقیقات علمی در زمینه فرهنگ و هنر در جهاددانشگاهی گفت: دفتر تخصصی فرهنگ و هنر در این نهاد در حال راه‌اندازی است.

دیگر خبرها

  • سمیر نصری: رفتار امیلیانو مارتینز آزارم می‌دهد چون او قبلاً شخصیتی آرام و خجالتی داشت
  • جهاددانشگاهی باید مهم‌ترین بازیگر فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی باشد
  • حمایت از طرح ها و برنامه های جهاد دانشگاهی
  • فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است/ اهمیت خرده‌فرهنگ‌ها
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت‌ها
  • مرادخانی: اسکیت هنری جای پیشرفت دارد/ آرزویم حضور روی سکوی قهرمانی جهان است
  • مسعود نجابتی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی انتخاب شد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است