Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@17:20:54 GMT

نحوه تعیین مالیات سال ۹۹ اصناف اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۳۴۸۱

نحوه تعیین مالیات سال ۹۹ اصناف اعلام شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی اظهار کرد: بسیاری از اتاق‌های اصناف و یا اتحادیه‌ها در طول این مدت تماس گرفته و در ارتباط با نحوه رسیدگی و تعیین مالیات سال ۱۳۹۹ مشاغل صنفی سوالاتی را داشتند با توجه به اینکه در حال مذاکره و پیگیری موضوع از طریق سازمان مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و همینطور معاونت اقتصادی رئیس جمهوری برای استفاده از امکاناتی که در ستاد ملی کرونا می‌توانست کمک کند، بودیم؛ این موضوع تا دیروز به درازا کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: به اطلاع همه اصناف و واحدهای صنفی در سراسر کشور می‌رسانم که اصولاً تعیین مالیات با دو روش برابر ظرفیت‌های قانونی که وجود داشت امکان پذیر بود، که یک روش تعیین مالیات با ابراز و اظهار کردن میزان درآمد یا به عبارتی ماده ۹۷ قانون مالیات‌ها و تسلیم اظهارنامه که این ظرفیت همواره وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی از صنوف می‌پرسند به دلیل اینکه در شرایط کرونا فعالیتی نداشتند یا اساساً تعطیل بوده‌اند مانند تالارها که بعضاً تا اواسط ماه پیش هم تعطیل بودند؛ بایستی معاف از مالیات بشوند، گفت: یکی از راهکارهای استفاده از معافیت این است که اگر صنوف فعالیتی نداشتند، باید اظهارنامه بدهند که بر اساس اظهارنامه، رسیدگی شود به چه میزان مالیات تعیین شود و اینکه چه فعالیت داشته باشند و یا نداشته باشند، تعیین مالیات مسیر خودش را طی می‌کند.

نحوه استفاده از تبصره ماده ۱۰۰

ممبینی اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که همواره برای بعضی از مشاغل بند ج وجود داشته است، استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ بود که در سال ۹۸ با استفاده از تبصره ماده ۱۰۰، تعداد زیادی از واحدهای صنفی مشارکت کردند و به طور نسبی اظهار رضایت نیز داشتند. امسال نیز اگر ۳۰ برابر معافیت لحاظ می‌شد، به دلیل تورمی که به قیمت کالاها و خدمات وارد شده بود، تعدادی از مودیان نمی‌توانستند از این ظرفیت به طور کامل و مؤثر استفاده کنند، بنابراین از ابتدا درخواست اصلاح این ضریب را داشتیم.

وی افزود: درخواست اولیه اتاق اصناف ایران ۶۰ برابر بود که نهایتاً دیروز موفق شدیم که ۴۵ برابر، مصوبه را از ستاد ملی کرونا بگیریم. بنابراین کسانی که درآمد ابرازی‌شان، زیر ۴۵ برابر معافیت هست می‌توانند از مزایای تبصره استفاده کنند.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: تبصره ماده ۱۰۰ نیز با تغییراتی همراه بوده که امسال در بند اول آن ضرایب کسانی که تا ۳ میلیون تومان مالیات سال قبل آن‌ها بوده بدون هر گونه افزایشی نسبت به مالیات سال قبل‌شان می‌توانند مالیات را پرداخت کنند و قطعی بشود و طبق دستورالعملی که ابلاغ خواهد شد و در سایت اتاق اصناف ایران نیز قرار داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر کسانی هستند که احساس می‌کنند استفاده از تبصره نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند می‌توانند با استفاده از ظرفیت ماده ۹۷ اظهارنامه بدهند و میزان درآمدشان را خودشان ابراز کنند تا رسیدگی شود.

ممبینی افزود: با توجه به اینکه زمان نسبتاً طولانی از خرداد ماه را از دست دادیم و این موضوع با تأخیر ابلاغ می‌شود درخواست کردیم که زمان تسلیم اظهارنامه را هم تمدید کنند همچنان در حال پیگیری هستیم و امیدواریم مسئولان سازمان مالیاتی به این نکته توجه کنند چرا که در فرصت باقی مانده تا پایان خرداد ماه تراکم جمعیت برای تسلیم اظهارنامه و یا تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ می‌تواند آزاردهنده باشد. با توجه به شرایط کرونایی که وجود دارد و بسیاری از مسئولان واحدهای صنفی درگیر انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر هستند؛ مصرانه درخواست داریم فرصت تسلیم اظهارنامه تمدید شود و پیگیر خواهیم بود.

کد خبر 606441 برچسب‌ها مالیات سازمان امور مالیاتی کشور اتاق اصناف ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مالیات سازمان امور مالیاتی کشور اتاق اصناف ایران استفاده از تبصره اتاق اصناف ایران تسلیم اظهارنامه تبصره ماده ۱۰۰ تعیین مالیات مالیات سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۳۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در جریان بررسی ایرادت شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی ماده ۱۲ این طرح را اصلاح کردند.

صدر ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱۲- یک ماده به‌عنوان ماده (۴۶) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:
ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده «عین» یا «حق‌واگذاری‌ محل» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل
۲- انواع خودرو سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی
۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات
۴- انواع ارز

تبصره (۱) و (۲) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۱- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلاعزل با موضوع انتقال دارایی‎های موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده، در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌‎شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلاعزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب‌ الکترونیکی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم ‎الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره ۲- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) دارایی‎‌های مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌گردد.
تبصره (۳) و (۴) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:
تبصره ۳- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.
تبصره ۴- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده (۹۳) این قانون نمی‌شوند.

تبصره (۵) و (۶) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۵- در صورت فروش داراییهای موضوع بندهای (۳) و (۴) این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای (۳) و (۴) بند «ث» ماده (۱۶مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.

تبصره ۶- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که داراییهای موضوع بند (۳) این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جزء (۳) بند «ث» ماده (۱۶مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند، می‌توانند دارایی‌های مذکور را به سایر اشخاص غیرتجاری انتقال دهند. ثبت انتقال مذکور با درج شماره منحصربفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه، در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل میشود. خریدار مکلف است ظرف سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط می‌باشد.

تبصره (۷) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی‌باشد.

تبصره (۸) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۸- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نمی‌باشد. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمدهای موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال نماید.

دیگر خبرها

  • در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه دارایی و کسانی می‌شود؟
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی
  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟
  • این افراد امسال مشمول پرداخت مالیات می‌شوند/ جزئیات
  • مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد
  • اصلاح طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس