Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مادر باردار ۲۸ساله بانه‌ای در بیمارستان بعثت سنندج فوت کرده اما پس از گذشت بیش از ۲۴ساعت مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان کردستان در این‌باره سکوت کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  ‌بانه‌، یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه جوامع کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان است چراکه که نشان‌دهنده مراقبت‌های بارداری مناسب و بیانگر اوضاع اقتصادی و اجتماعی جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که مرگ و میر مادران یکی از خطرات عمده تهدیدکننده حیات انسانی است که سال‌های سال قربانی‌های فراوانی گرفته است. شناختن علل و عوامل کاهش میزان آن همواره از دغدغه‌های بشری بوده است. مرگ و میر مادران صرفاً یک معضل بهداشتی نبوده بلکه یک معضل اجتماعی نیز محسوب می‌شود.  

از آنجایی که زنان و به ویژه مادران نقشی بسیار کلیدی در خانواده و تربیت فرزندان داشته و سلامت آنان تأثیر به‌سزایی در سلامت خانواده و فرزندان دارد. باید سعی کنیم هیچ مادر بارداری به دلایل قصور پزشکی و بی‌توجهی به وضعیت آنان فوت نکند چراکه این حادثه از تلخ‌ترین و ناعادالنه‌ترین حوادث در نظام سلامت یک کشور است. 

با وقوع مرگ مادران باردار بنیان خانواده و سلامت فرزندان در معرض خطر قرار می‌گیرد. از این رو سلامت مادران باردار، از نظر شاخص‌های بهداشتی اهمیت دارد و مرگ و میر آنان علاوه‌بر اینکه نشان‌دهنده شاخص‌های بهداشتی پایین بوده، خود فاجعه‌ای بزرگ است.

در روز دوشنبه هفته جاری یک مادر باردار 28ساله بانه‌ای پس از زایمان و به دنیا آمدن فرزندش دچار خونریزی شدید شده و برای مداوا به بیمارستان بعثت سنندج منتقل می‌شود و سپس صبح روز گذشته فوت می‌کند اما تاکنون مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان روزه سکوت به خود گرفته و هیچ شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در این‌باره نکرده‌اند!

یکی از نزدیکان این خانم باردار در بیمارستان بانه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به جزئیات این واقعه تلخ پرداخت و اظهار داشت: این خانم باردار در هفته چهلم بارداری که سابقه هیچ‌گونه بیماری نداشته و بارداری اولش بوده که تحت نظر پزشک زنان و زایمان (با حفظ هویت) بود که آخرین باری که به پزشکش مراجعه کرده، گفته فعلاً نیاز نیست و زایمان طبیعی انجام می‌شود و سپس دکتر به مسافرت می‌رود.

وی افزود: پس از اینکه روز دوشنبه هفته جاری، مادر باردار 28 ساله G1 با پای خودش برای بستری و انجام زایمان طبیعی به بیمارستان رازی بانه مراجعه کرده، بستری می‌شود اما از ساعت 12ظهر تا 8 و 9 همان شب، پرسنل پزشکی برای انجام زایمان تعلل می‌کنند که سپس به دلیل افزایش ضربان قلب، مادر را به ICU منتقل کردند و سزارین اورژانسی انجام و در اتاق عمل خونریزی داخلی داده و به دلیل عدم کنترل خونریزی، رحم را خارج  می‌کنند (هیسترکتومی).

این منبع آگاه بیان کرد: سپس دوباره مریض را برای انجام لاپاراسکوپی به اتاق عمل منتقل کرده و مایعات اضافی خارج شده و مجدداً به ICU منتقل می‌کنند سطح هوشیاری استیبل اما ریه درگیر می‌شود، اکو قلب برای مادر انجام شده و در بیمارستان بانه متوجه می‌شوند که قلب مشکل دارد و مریض را جهت برسی بیشتر و اقدامات لازم به بیمارستان بعثت سنندج اعزام می‌کنند که در آنجا فوت می‌کند.

وی اظهار کرد: مریض با وضعیت اینتوبه با آمبولانس از بانه به زرینه منتقل اما آمبولانس ونتیلاتور پرتابل نداشت و از آمبوبگ برای تنفس استفاده کردند و از آنجا با اورژانس هوایی به بیمارستان بعثت منتقل شد.

‌‌حفظ سلامت و لبخند مادران و نوزادان‌ مدیون تلاش ماماها / ایثارگری‌هایی که در دوران شیوع کرونا ماندگار شدتولید انبوه داروهای ضدبارداری توجیه ندارد/دشمنان به دنبال عقیم کردن جوانان ایرانی

یکی از پرسنل بخش زایمان بیمارستان بعثت سنندج نیز درباره جزئیات این واقعه به خبرنگار تسنیم گفت: غروب روز دوشنبه هفته جاری وقتی مریض را تحویل بیمارستان بعثت دادند مریض Spo2:45% و هایپوکسی کشیده  (نرسیدن اکسیژن به مغز) تحویل داده شد.

وی افزود: در بیمارستان بعثت احیا (CPR) با موفقیت انجام شده و مریض در ICU بعثت تحت نظر بوده اما ساعت 6:15 صبح روز سه‌شنبه مجدداً بدحال شده و کد اعلام می‌شود و بیمار فوت می‌کند.

به گزارش تسنیم؛ عواملی مانند انجام مراقبت‌های متناسب با دوران بارداری، رعایت فاصله 3سال و بالاتر در بین بارداری‌ها، بالا بردن سطح سواد جامعه، رعایت تنظیم خانواده و عدم بارداری در سنین خیلی پایین یا بالا، در کاهش مرگ و میرمادران باردار نقش به‌سزایی دارد اما مرگ مادران باردار بر اثر قصور پرسنل درمانی بیمارستان یا هر دلیل دیگری غیرقابل توجیه است.

از آنجا که مرگ مادران باردار یکی از مسائل مهم و مورد توجه وزارت بهداشت و درمان است و از سویی دیگر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تاکنون هیچ‌گونه شفاف‌سازی درباره این واقعه تلخ نکرده، انتظار می‌رود وزارتخانه ورود و این پرونده پزشکی را بررسی کند.

خبرنگار تسنیم در تلاش است تا از دلیل مرگ این مادر باردار بانه‌ای در بیمارستان بعثت سنندج اطلاعات کسب کرده و آن را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

انتهای پیام/481/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان بعثت سنندج مادران باردار مادر باردار مرگ و میر بانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۴۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است

به گزارش خبرگزاری مهر، جبارعلی ذاکری روز چهارشنبه در جلسه کمیته سلامت و ایمنی ترافیک استان، طرح یاد شده را یکی از مهمترین و از اولویت‌های مدیریت ترافیکی آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: با افزایش داده‌های به دست آمده از این طرح بدون شک خواهیم توانست در موضوع مدیریت ایمنی ترافیک در سطح استان تصمیمات علمی و تخصصی‌تر اتخاذ کنیم.

وی بر مشارکت و همکاری‌های فشرده بین آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، شهرداری تبریز، مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه و سایر سازمان‌های مرتبط در اجرای این طرح مهم تاکید و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مدت محدود توانسته است در طرح غربالگری رانندگان پرخطر موفق عمل کند، بر این اساس انتظار داریم اجرای طرح یاد شده ضمن تداوم مستمر در سطح استان انجام شود.

ذاکری موضوع ترافیک در کلانشهر تبریز به خصوص در اطراف برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از جمله بیمارستان امام رضا، شهید مدنی و بهبود را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: انتظار داریم شهرداری تبریز، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش در مسیرهای پر ترافیکی که بیمارستان‌ها و مدارس واقع شده است، با همکاری و تعامل دست به دست هم دهند تا شاهد کاهش ترافیک در این مسیرها باشیم.

وی با اشاره به اجرای سامانه دیسپچ در اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: توسعه این طرح در مناطق مختلف شهری به عنوان یک ضرورت باید مورد پیگیری قرار گیرد.

کد خبر 6087469

دیگر خبرها

  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت
  • معرفی ۴۸ واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی
  • سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد