Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نتایج رتبه بندی سال 2022 کیو اس منتشر شد و 6 دانشگاه از ایران در میان 1300 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، آقای دکتر محمدجواد دهقانی رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری گفت: نتایج رتبه بندی سال 2022 کیو اس، در تاریخ 19 خرداد 1400 (8 Jun) منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رتبه بندی 1300 دانشگاه از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفتند.
آقای دهقانی اظهار داشت: در رتبه بندی اخیر کیو اس، 6 دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 381 و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه 465 به ترتیب دانشگاه‌های اول و دوم ایران هستند و دانشگاه تهران با رتبه 530-521 در رتبه سوم قرار دارد.
وی افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه 550-541، دانشگاه شیراز با رتبه 800-751 و دانشگاه شهید بهشتی با رتبه 1200 -1001 دیگر دانشگاه‌های حاضر در این رتبه بندی هستند.
مؤسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری افزود: در رتبه بندی کیواس در سال 2022 تمام دانشگاه‌های ایران نسبت به سال گذشته از لحاظ رتبه ارتقا پیدا کرده اند.
آقای دهقانی اظهار داشت: بر اساس حضور سه دانشگاه صنعتی در این رتبه بندی که نیمی از دانشگاه‌های حاضر را تشکیل می‌دهند و 2 دانشگاه اول نیز دانشگاه صنعتی هستند، می‌توان گفت که دانشگاه‌های صنعتی به نسبت اینکه تعداد آن‌ها از دانشگاه‌های جامع و علوم پزشکی کمتر است در این رتبه بندی عملکرد بهتری داشته اند.
عملکرد دانشگاه‌های کشور در رتبه بندی جهانی کیواس در سال‌های مختلف در جدول زیر نشان داده شده است:

مقایسه دانشگاه‌های کشور در رتبه بندی جهانی کیو اس در چند سال اخیر
دانشگاه 2022، 2021، 2020، 2019
دانشگاه صنعتی شریف 381، 409، 407، 432
دانشگاه صنعتی امیرکبیر 465، 477، 489، 498
دانشگاه تهران 521-530، 600-591، 650-601، 750-701
دانشگاه علم و صنعت ایران 541-550، 650-601، 650-601، 650-601
دانشگاه شیراز 751-800، 1000-801، 1000-801، 1000-801
دانشگاه شهید بهشتی 1001-1200 - 1200-1001، 1000-801
وی گفت: در این رتبه بندی تعداد 24 کشور اسلامی حضور داشته اند. در میان کشور‌های اسلامی کشور مالزی با 22 دانشگاه (با بهترین رتبه 65) و ترکیه با 21 دانشگاه (بهترین رتبه 520 -511)، و اندونزی با 16 دانشگاه (بهترین رتبه 254) بیشترین تعداد حضور را دارند. کشور مالزی بهترین رتبه در بین دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی را نیز به دست آورده است.
دهقانی ادامه داد: موسسه تکنولوژی ماساچوست MIT (آمریکا)، دانشگاه آکسفورد (انگلیس)، دانشگاه استنفورد (آمریکا)، دانشگاه کمبریج (انگلیس)، دانشگاه هاروارد (آمریکا)، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا؛ کلتک (آمریکا)، امپریال کالج لندن (انگلیس)، موسسه فناوری زوریخ (سوئیس)، دانشگاه یو سی ال (انگلیس)، دانشگاه شیکاگو به ترتیب 10 دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی سال 2022 کیو اس شناخته شدند. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) در رتبه جهانی 11 قرار دارد.
رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری گفت: رتبه بندی کیواس توسط مؤسسه «کاکارلی سیموندز» در کشور انگلستان صورت می‌گیرد و عملا از سال 2010 به صورت مستقل دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. روش شناسی رتبه بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاهی طراحی شده است.
وی گفت: دانشگاه‌ها توسط 6 شاخص در قالب 4 حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می‌شوند.
دهقانی افزود: در رتبه بندی جهانی کیو اس، بررسی شهرت دانشگاه با وزن 40 درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن 10 درصد، نسبت اعضای هیئت علمی بین المللی با وزن 5 درصد، نسبت دانشجویان بین المللی با وزن 5%، میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی با وزن 20 درصد و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن 20 درصد جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها بهره برده است.
وی گفت: همچنین، پایگاه رتبه بندی کیو اس در ارزیابی خود در شاخص‌های مربوطه بخصوص اندازه گیری تاثیر پژوهش، اطلاعات 5 ساله موجود دانشگاه‌ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می‌دهد که در جدول زیر جزئیات مربوطه آمده است:

شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی کیو اس
وزن شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی کیو اس جزئیات استخراج
40 درصد بررسی شهرت علمی بر اساس نظر سنجی علمی جهانی
10 درصد ارزیابی کارفرمایان بر اساس نظرسنجی در مورد کارفرمایان تحصیلات تکمیلی
20 درصد نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو اندازه گیری تعهد تدریس
20 درصد میزان استناد به اعضای هیئت علمی اندازه گیری تاثیر پژوهش
5 درصد نسبت دانشجویان بین‌المللی اندازه گیری تنوع جامعه دانشجویی
5 درصد نسبت اساتید بین‌المللی اندازه گیری تنوع جامعه اساتید دانشگاهی
منابع اطلاعاتی مورد استفاده در رتبه‌بندی جهانی کیو اس در سال 2022 شامل اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها، اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها و اطلاعات انتشارات علمی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در بازه زمانی 5 ساله (2015-2019) و استنادات در بازه زمانی 6 ساله (2015-2020) است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دانشگاه دنیا رتبه بندی جهانی کیو رتبه بندی جهانی کیو اس پایش علم و فناوری رتبه بندی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی استنادی علوم اندازه گیری بهترین رتبه بین المللی دانشگاه ها بر اساس سال 2022

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۵۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد

سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری با بیان موفقیت‌های این رشته در ایران گفت: زمانی بود که ما آرزوی شرکت در رقابت‌هایی مثل جام جهانی را داشتیم، اما حالا شاهد روی سکو رفتن ژیمناست‌های کشورمان در این رقابت‌ها هستیم و  دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا خیرخواه در خصوص شرایط مهدی الفتی برای حضور در جام جهانی قطر اظهار کرد: خوشبختانه مهدی الفتی شرایط خوبی برای حضوری موفق در این رقابت‌ها دارد. البته ژیمناستیک رشته‌ای است که کوچک‌ترین لغزشی باعث موفق نشدن می‌شود و الفتی باید با تمرکز بالا مسابقه دهد.

وی افزود: به صورت زمینی راهی ارمنستان شدیم و خوشبختانه فدراسیون ژیمناستیک هماهنگی‌های لازم را برای اینکه در ایروان شرایط خوبی به لحاظ اسکان داشته باشیم، ایجاد کرده بود. روز گذشته هم از ارمنستان به صورت هوایی راهی قطر شدیم.

سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری تصریح کرد: امیدوارم با کسب سهمیه المپیک توسط الفتی، شاهد یک تاریخ‌سازی بزرگ در ژیمناستیک ایران باشیم، اما اگر خدای نکرده این اتفاق رخ ندهد، فراموش نکنیم تا الان هم موفقیت بزرگی رخ داده است. همه این موفقیت‌ها نتیجه برنامه‌ریزی‌هایی است که از سال ۹۶ آغاز شد.

وی ادامه داد: زمانی بود که ما آرزوی شرکت در رقابت‌های مثل جام جهانی را داشتیم، اما حالا شاهد روی سکو رفتن ژیمناست‌های کشورمان در این رقابت‌ها هستیم و دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد.

خیرخواه در پایان خاطرنشان کرد: اگر الان در آستانه کسب سهمیه قرار گرفته‌ایم به خاطر رایزنی‌های رئیس فدراسیون ژیمناستیک بود. چون ما شرکت در جام‌های جهانی را به دلیل ثبت‌نام نکردن از دست داده بودیم، اما زهرا اینچه درگاهی همان روز که به فدراسیون بازگشت تلاش خود را برای حضورمان در مسابقات کسب سهمیه آغاز کرد و خوشبختانه این تلاش‌ها نتیجه مثبتی به همراه داشت.

منبع: ایرنا کد خبر 745467

دیگر خبرها

  • آزمون استخدامی آموزگاری با جدیدترین یافته‌های علمی و پژوهشی
  • احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته اصلاح شد
  • احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته اصلاح شد + فیلم
  • احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های اصلاح شد
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان هزینه شد
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت