Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، نیره پورملایی در نشست با باغداران بخش های مختلف شهر یزد با اشاره به موفقیت مردمان قدیم یزد در دسترسی به آب و مدیریت آن اظهار کرد: بی توجهی به این پیشینه موجب آسیب جدی می‌شود که حتی برای جبران آن باید هزینه های بسیاری پرداخت و گاه ممکن است نتوان آسیب ها را جبران کرد.

وی با تاکید بر لزوم ترویج دانش زیست محیطی بین اقشار مختلف جامعه افزود: محیط زیست باید در اولویت تمامی حوزها اعم از مدیریت، سیاست و اقتصاد باشد تا بتوان از آن نگهداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پورملائی با بیان این که شعار امسال هفته محیط زیست با عنوان «نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران» به امید همراهی برای نگهداری از محیط زیستی است که بسیار آسیب دیده و نیازمند جبران و بازسازی است.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی باغات می تواند یک مولفه مهم و قابل توجه برای استان باشد، افزود: ثبت جهانی باغاتی که در دل کویر و در اقلیم و مکانی منحصر به فرد و با مشقت گذشتگان ایجاد شده، بهترین راهکار برای سپاسگزاری از پیشینیان است.

وی با تاکید بر اینکه آب باید مدیریت شود، افزود: انسان با برهم زدن چرخه طبیعت و مدیریت نادرست آب به چرخه زیست محیطی آسیب زده لذا با مدیریت آب باید حق حیات طبیعت و وحش را به آن برگردانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست ایجاد کمیته حفظ باغات و محیط زیست را از مهمترین فعالیت های این دوره از شورای شهر در راستای حفظ باغات دانست و اظهار کرد: این کمیته بایستی با تلاش، همکاری و هم اندیشی به حفظ باغ های استان را به نتیجه برساند.

سید مصطفی فاطمی با بیان این‌که احیای قنات‌هایی که دارای قابلیت آبدهی هستند، یکی از شاخصه های مهم حفظ باغات است ادامه داد: احیای برخی از قنات‌های استان در دستور کار این اداره کل است و برای آن در تلاش هستیم.

وی افزود: قنات زارچ با تلاش‌های بسیار درحال احیاست و در حال حاضر روزانه ۳۰ لیتر آبدهی را شامل می‌شود و در کنار آن نیز به احیای قنات حسن آباد نیز توجه داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این که برخی از قنات های قابل احیا در وضع نامناسبی به سر می برند، اضافه کرد: متاسفانه قنات فیروزآباد به یک نهر بزرگ فاضلاب تبدیل شده و بخشی از شهر را نیز طی می کند و چون ثبت نشده در احیای آن ناتوانیم.

وی در رابطه با ثبت جهانی باغ های استان، بیان کرد: خوشبختانه به تازگی روند ثبت باغات  استان از جمله بافق، شاهدیه و تفت درحال انجام است ولی استان همچنان ضوابط برای ثبت باغات ندارد و نیازمند همراهی جهادکشاورزی و شهرداری هستیم.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست یزد قنات احیا مدیرکل محیط زیست یزد مدیرکل میراث فرهنگی یزد سیدمصطفی فاطمی محیط زیست حفظ باغات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۵۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست

 محمدرضا علیمرادی  در خصوص شعار و علت نام‌گذاری زمین پاک بیان کرد: ۲۲ آوریل روز جهانی زمین پاک نام‌گذاری شده است و این روز جهانی در ایران از سوم اردیبهشت تا ۹ اردیبهشت به‌صورت هفته زمین پاک نام‌گذاری شده که در سراسر دنیا این روز گرامی داشته و اقدامات و برنامه‌های در این روز برای حفظ محیط‌زیست صورت می‌گیرد.
 
  وی افزود: هفته زمین پاک امسال با شعار محوری «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» است که برگرفته از شعار جهانی؛ یعنی زمین در برابر پلاستیک است؛ حساسیت این موضوع هم به دلیل مصرف روزافزون پلاستیک است که در چرخه زندگی مردم به وجود می‌آورند و زباله‌های پلاستیکی که باعث ایجاد میکروب پلاستیک‌های در طبیعت می‌شود که با ورود به خون انسان برای سلامت انسان خطرساز هستند.
 
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به اینکه زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زمین است و امروز به معضلی جهان و کشور تبدیل شده است، تصریح کرد: به همین دلیل حساسیت‌های بین‌المللی در این زمینه زیاد شده و این روز را به این عنوان نام‌گذاری کردیم تا با ایجاد یک سری تغییر بر افکار عمومی و مردم بتوانند اقداماتی دراین‌خصوص انجام دهند؛ یکی از این اقدامات جایگزین‌کردن کیسه و پاکت‌های پارچه‌ای به‌جای کیسه پلاستیکی که در سطح همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارند؛ و به کیسه‌های قابل‌بازیافت در طبیعت تبدیل و مشکل بعضی زباله‌های پلاستیکی روی کره زمین حل شود.
 
 وی ادامه داد: نام‌گذاری آن هم به‌خاطر این است که سال ۱۹۹۶ فرزندی یک فرد که از مبلغان دینی بوده باتوجه‌به علاقهٔ که به محیط‌زیست داشته آن را به یونسکو و سازمان ملل پیشنهاد داده و ثبت جهانی شده است و برنامه‌ها و مراسم‌ها در این روز مصادف با ۲۲ آوریل در کشورهای دنیا برگزار می‌شود.
 
 علیمرادی در خصوص اقدامات و برنامه‌های سازمان محیط‌زیست استان در هفته زمین پاک اظهار کرد: برنامه‌هایی در سطح استان در حال برگزاری است شامل؛ نواختن زنگ زمین پاک، رونمایی از نقاشی همگانی دانش‌آموزان، کارگاه‌های آموزشی برای کودکان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان، برگزاری نشست و هم‌اندیشی در سطح مدیریت پلاستیک با صنوف و فروشگاه‌های ذخیره‌ای، کارگاه آموزشی نقش بانوان در سلامت خانواده در روستای رمین چابهار بوده در پایه غرفه شهروند در نشست زمین که اینها با همکاری دستگاه‌های اجرایی و شهرداری در سطح استان در حال اجرا است.
 
 وی ادامه داد: برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع کاهش مصرف پلاستیک در شهرستان زاهدان، پاک‌سازی پارک ملت زاهدان که دیروز انجام شده و تا فردا هم همچنان ادامه خواهد داشت، به ویژه پاک‌سازی پارک ساحلی، ساحل روستای رمین در دستور کار است؛ چون در ایام عید نوروز آن منطقه میزبان گردشگران زیادی بوده و زباله‌های پلاستیکی زیادی در منطقه رهاسازی شده است.
 
  مدیرکل حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: ایستگاه آموزشی در مورد نجات زمین توسط مجموعه شهرداری برقرار شده و بازدید همکاران از محیط دوستانه شهرک‌های صنعتی و همچنین اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بان در سطح مدارس استان برای کودکان انجام می‌شود که محیط‌بانان در مدارس حضور دارند و برای کودکان و نوجوانان در مورد اهمیت زمین و اقدامات محیط زیستی که باید انجام دهند بیان می‌کنند.
 
 
 وی در خصوص برنامه‌های برای حفظ گونه‌های زیستی افزود: برای گونه‌های زیستی که در استان وجود دارند برنامهٔ عملی برای گونه‌های زیستی شاخص ایجاد شده و در بحث آموزش و حفاظت و طرح‌های قوروق، تشکیل بانک ژن و مشارکت‌های مردمی و عمومی برای حفظ گونه‌های زیستی توسط خود بومی‌ها و مردم هر منطقه که توانمندی و امکاناتی دارند انجام گیرد و حفاظت برخی گونه‌های زیستی را به مردم بسپاریم و همچنین تقویت طرح گشت‌های کنترلی هر منطقه و جلوگیری از شکار و مرکز پرورش تمساح پوزه‌کوتاه در استان و همچنین ترویج و تکثیر و پرورش گونه‌های زیستی به بخش خصوصی داده شده است.
 
 
 علیمرادی در خصوص وظایف صنایع بسته‌بندی برای کم‌شدن زباله‌های پلاستیکی تشریح کرد: در مرحله اول با ایجاد نشست‌ها توجیهی ایجاد کرد و اینکه این زباله‌ها قابل‌بازیافت و برگشت به محیط‌زیست نیستند و همچنین فروشگاه زنجیره‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند و با جایگزین‌کردن کیسه‌های و پاکت‌های پارچه‌ای به‌جای کیسه و پاکت‌های پلاستیکی که قابلیت برگشت‌پذیری به محیط‌زیست دارند را توزیع کنند.
 
 وی ادامه داد: اگر ورودی شهرها را دیده باشید بوته‌های خار را مشاهده می‌کنید که زباله‌های پلاستیکی باتوجه‌به وزش باد که در استان وجود دارد به آن آویزان است و این شکل بسیار نازیبایی به ورودی شهرها می‌دهد و دراین‌خصوص ما طرح ایران پاک و ایران سبز را قبل از عید نوروز برای پاک‌سازی ورودی‌های شهرها با همکاری سازمان‌های دولتی مانند: دهیاران و شهرداری‌ها انجام داده‌ایم؛ این کار بدون همکاری و مشارکت مردم قابل‌اجرا نیست باید برای داشتن محیط پاک و سالم همه مردم در کنار ادارات و ارگان‌ها کمک کنند و این اقدامات استمرار پیدا کند.
 
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان برای نوسازی ناوگان فرسوده شهرداری‌ها تصریح کرد: از طریق صندوق ملی محیط‌زیست پیگیری‌های لازم صورت‌گرفته تا به شهرداری‌ها برای تعویض ناوگان فرسوده وام‌های بلاعوض داده شود و یکی از مشکلاتی که استان ما دارد در بحث سوخت مصرف گاز است که زیاد در اختیار و در دسترس خودروها نیست و خودروهای برقی و گازی کمتر در استان وجود دارد و این نشان از نبود زیرساخت‌ها برای ماشین‌های گازی و برقی است.
 
 وی خاطرنشان کرد: همچنین تشویق سرمایه‌گذاران جهت احداث سوخت گازی بر روی خودروهایی که گازکشی هستند و همچنین ترویج خودروهای برقی در سطح کشور که دراین‌خصوص برنامه‌های در حال انجام است که به شهرداری‌ها که و کلان‌شهر محسوب می‌شوند و آلودگی بیشتر دارند؛ امکاناتی برای تعویض ناوگان عمومی در اختیار آنها قرار می‌دهند؛ البته سازمان محیط‌زیست بر مراکز معاینه فنی خودروها نیز نظارت دارد و پایش خروجی دود خودروها در دستور کار همکاران ما قرار دارد و ماشینی که نتواند معاینه فنی را دریافت کند مشمول جرایم می‌شود و باید عیب خودرو خود را برطرف کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • صدور هشدار نارنجی برای بخش کشاورزی در استان سمنان
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله
  •  مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا
  • یک خبر خوب برای محیط زیست؛ پروژه پتروشیمی میانکاله کاملا لغو شد
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین
  • جمع آوری زباله های طبیعت توسط دوستدار محیط زیست