Web Analytics Made Easy - Statcounter

استحصال آب باران از سطوح آبگیر برای تولید آب دی‌یونیزه یکی از اولویت‌هایی است که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط دانشگاه تربیت مدرس عملیاتی می‌شود.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجم قابل توجهی از بارش باران در بخش شمال کشور اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باران در این مناطق به دلیل داشتن هوای پاک، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. با این‌حال متاسفانه این منابع طبیعی آب شیرین در نهایت از طریق روان‌آب‌ها و شیروانی‌های ساختمان‌ها وارد دریا شده و تبدیل به آب شور می‌شود.

این موضوع کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به تکاپوی اجرای طرحی برای استحصال آب باران از سطوح آبگیر برای تولید آب دی‌یونیزه انداخت. کاری که به همت دانشگاه تربیت مدرس و با حمایت معاونت علمی و فناوری در حال اجرا است.

طرح استحصال آب باران از سطوح آبگیر برای تولید آب دی‌یونیزه با هدف «استفاده بهینه از آب باران»، «کاهش هزینه‌های صرف شده برای تولید آب دی‌یونیزه»، «کاهش قیمت نهایی محصول» و کم کردن هدر رفت آب شهری» اجرایی شده است تا با جمع‌آوری آب باران از سطوح باران‌گیر و تصفیه آن به کمک فیلتر‌های مختلف، محصولاتی تولید شود که نقشی موثر در بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی داشته باشند.

از طرف دیگر با ساخت پکیج‌های تولید آب دی‌یونیزه برای استفاده آن در آزمایشگاه‌ها و مراکز مرتبط شرایطی فراهم می‌شود که بخش صنعتی و آزمایشگاهی بتوانند به صورت خودکفا آب مورد نیاز خود را با کیفیت بالا و هزینه کم تولید کنند.

مرحله به مرحله تا استحصال آب سالم

در این طرح ابتدا آب باران جاری شده از سطوح باران‌گیر با نصب ناودان‌ها و تاسیسات مربوطه در داخل مخازن پلی‌اتیلنی ذخیره‌سازی می‌شود، سپس ذرات معلق موجود در آن با استفاده از فیلتر شنی و پلی‌پروپیلنی حذف می‌شود.

در مرحله بعدی با استفاده از لامپ فرابنفش گندزدایی شده و در مرحله آخر با استفاده از فیلتر پلی‌پروپیلنی ۵ میکرون، فیلتر پلی‌پروپیلنی ۱ میکرون، فیلتر‌های کربنی و فیلتر‌های رزینی هدایت الکتریکی به کمتر ۱ میکروزیمنس رسانده می‌شود. در نهایت آب دی‌یونیزه در بسته‌بندی‌های استاندارد در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

این طرح مزایایی، چون «استفاده و بهره‌برداری از منابع آب ارزان و پاک و کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی»، «تولید آب دی‌یونیزه با کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر نسبت به محصولات مشابه در بازار» و «انجام عمل تصفیه و تولید آب دی‌یونیزه بدون هدر رفت آب، راه‌اندازی خط تولید آب دی‌یونیزه با کیفیت بسیار بالاتر از نمونه ها‌ی موجود در بازار با استفاده از پکیج تصفیه آب باران طراحی شده» دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو آب باران معاونت علمی و فناوری معاونت علمی و فناوری آب باران از سطوح استحصال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۵۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۳ تیم عملیاتی آبفا در مناطق سیل‌زده وارد عمل شده‌اند

در پی وقوع سیل در استان‌های جنوبی، ۱۴۶ نیرو در قالب ۷۳ تیم عملیاتی آبفا در مناطق سیل‌زده وارد عمل شده‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هاشم امینی، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی کشور گفت: از ساعات اولیه وقوع سیل، تیم‌های واکنش سریع در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان وارد عمل شده‌اند.

وی ادامه داد: تا این لحظه خسارت‌های محدودی در استان‌های کرمان و هرمزگان به تاسیسات آبرسانی وارده شده است و در شهر کنارک نیز شاهد آب‌گرفتگی هستیم که نیروهای امدادی در حال رفع آن هستند.

امینی با بیان اینکه هم‌اکنون 146 نیروی عملیاتی در قالب 73 تیم واکنش سریع در حال مدیریت سیلاب هستند گفت: ذخیره‌سازی آب در مخازن ذخیره مناطق شهری و روستایی که در معرض آسیب‌پذیری بالا قرار دارند و همچنین پایش و رصد مستمر کلر مازاد و کدورت آب در مناطقی که منابع تولید در حاشیه رودخانه ها و یا از سدها آب تامین می‌شود نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ایمن‌سازی خطوط برق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و ایجاد خاکریز در اطراف منابع تولید (چاه‌ها) و ایستگاه‌های پمپاژ آب و فاضلاب در معرض سیلاب از دیگر اقدامات لازم برای مقابله با آسیب‌های احتمالی ناشی از سیل است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور از رصد مستمر تاسیسات تامین، تولید و انتقال آب در طول بحران در دفاتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های درگیر سیل خبر داد و گفت: با توجه به شدت بارش‌ها در برخی از شهرستان‌ها نیروها و تجهیزات امدادی از استان‌های همجوار (معین) اعزام شده‌اند و کلیه تجهیزات فاضلاب و پمپ‌های لجن‌کش قوی و تجهیزات مقابله با بحران برای امدادرسانی در مناطق سیل‌زده در حال فعالیت‌اند.

امینی خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی شرکت‌های آب و فاضلاب در کنار مسئولیت‌های خود به سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان برای مدیریت سیلاب در معابر شهری و مسیرهای روستایی یاری می‌رسانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باران و تبدیل شدن بوستانی به تالاب در بندرعباس
  • رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • حمایت وزارت علوم از تبدیل دانش به فناوری بدون وقفه ادامه دارد
  • ۷۳ تیم عملیاتی آبفا در مناطق سیل‌زده وارد عمل شده‌اند
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال در جلسه دولت
  • پارک فناوری پردیس به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • آماده باش تیم‌های عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق سیستان وبلوچستان
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری را به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری به جامعه نوآور تبدیل می‌کند