Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه نهان بر عیان با حضور مسئولان هنری و هنرمندان عصر دیروز (سه‌شنبه ۱۸ خرداد) در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. 

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با گرامیداشت یاد علی مرادخانی، معاون سابق امور هنری گفت: بسیاری از رازها از فرط ظهور پنهان هستند و در نگارگری ما هم این قضیه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگارگری ایران در چند لایه بودنش دستمایه ارزشمندی برای شناخت است و نمایشگاه نهان بر عیان فرصت مغتنمی است و می‌تواند آغاز نهضتی برای بازشناسی داشته‌های خودمان باشد، نمایشگاهی که برای عیان شدن نهانی برگزار شده است.

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در آیین گشایش این نمایشگاه شعر میراث مهدی اخوان ثالث را خواند و گفت: شعر میراث اخوان ثالث با نمایشگاه نهان بر عیان ارتباط معنایی دارد. از میراثی می‌گوید که با طوفان، جنگ و ظلم از بین رفته است. جامعه ما جامعه کوتاه مدت است و گذشته را هم به صورت کوتاه مدت در اختیار داریم. در دانش بصری با نیاکان قطع ارتباط کرده‌ایم در صورتی که باید این دانش بصری ادامه می یافت. در این نمایشگاه می‌توان ریشه‌های هنر نگارگری را که تصور می‌شود بی پشتوانه است، مشاهده کرد.

شهریار حاتمی، کیوریتور نمایشگاه نهان بر عیان گفت: نمایشگاه نهان بر عیان پژوهشی را درباره نگارگری ایران در موزه هنرهای معاصر تهران نشان می‌دهد. پژوهش‌ها درباره نگارگری ایران به زحمت به ۱۰۰ سال می‌رسد و نگارگری هنری است که توسط مستشرقین برای ما تعریف شده است. این نمایشگاه مساله تاریخ دیدن در نقاشی ایران است و اینکه هنر ایران از چه ریشه گرفته که ریشه اصلی هنر ایران از علم است. نقاشی ایران ریشه عمیقی در علم هندسه و ریاضی دارد. این پژوهش بر آرای ریاضی‌دانان ایرانی متکی است و تشریحی بر ۱۲۰ نسخه مصور در دوره زمانی ۳۰۰ سال نقاشی ایران است که با نگاره‌های نسخه جامع التواریخ رشیدی (۷۰۷ ه.ق) آغاز می شود و با شاهنامه مشهور به شاه عباسی (۶..۱) پایان می‌یابد.

حاتمی در ادامه گفت: مهندسی تصویر در ایران را در شش لایه یا مرحله می‌بینیم که این نمایشگاه به آن پرداخته است و پژوهش از بیرون به درون اثر می‌رود. نقاشی ایران تاریخ دیدن مختص خود را دارد و این پژوهش نشان می‌دهد تاریخ نقاشی ایران چیست و چرا اینگونه طراحی و نقاشی می‌شود.

 این نمایشگاه با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی، مرتضی کاظمی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات و هنرمندانی از جمله حسین محجوبی، عباس مشهدی زاده، محمدرضا اصلانی، فرح اصولی، گیزلا سینایی، احمد وکیلی، رضوان صادق زاده، سید حمید نورکیهانی، محمدرضا جوادی،محمدحسین عماد، معصومه مظفری، منیژه آرمین، کامبیز صبری، عباس مجیدی زاده، منوچهر موغاری، مصطفی آقامیری،محمدرضا قربانی، عبدالله محرمی، رضا لواسانی، فریده تطهیری مقدم، پریسا پهلوان، مژده طباطبایی، حسین نوروزی،کامبیز صبری،جواد نوبهار، ایمان صفایی، کیاوش صاحب نسق و دیگر هنرمندان آغاز به کار کرد.

 نمایشگاه نهان برعیان سپس با حضور مسئولان و هنرمندان گشایش یافت و حاضران از نمایشگاه دیدن کردند. علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۷ شهریور، همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

برچسب‌ها سید مجتبی حسینی هنرهای تجسمی موزه هنرهای معاصر هادی مظفری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید مجتبی حسینی هنرهای تجسمی موزه هنرهای معاصر سید مجتبی حسینی هنرهای تجسمی موزه هنرهای معاصر هادی مظفری امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موزه هنرهای معاصر تهران نقاشی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مسئول امور هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور گفت: درنمایشگاه نقاشی بهاران در بهار ۱۵ اثر نقاشی با تکنیک آبرنگ و سبک رئالیسم و سورئال با موضوع طبیعت، چهره و طبیعت بی جان در ابعاد ۲۰×۲۰ و۳۹×۴۹ ویژه عموم علاقمندان برپا شده است.

حمید رضا آتشی افزود: این نمایشگاه از چهارشنبه ۵ الی شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۳ و ۱۷ الی ۲۰ بعد از ظهر ویژه عموم علاقمندان دایر است.

 

دیگر خبرها

  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی
  • دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من
  • برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور
  • رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان
  • افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی «بهار رنگ ها» در برج آزادی
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)