Web Analytics Made Easy - Statcounter

روح‌الله منوچهری چهارشنبه در نشست انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهرم افزود: طرحی برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به روستاها و مناطق محروم استان فارس با همکاری انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان در حال پیگیری است که در صورت تحقق این طرح، تحولی شگرف در حوزه ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مناطق روستایی در فارس رقم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با بیان اینکه ۵۰ کتابخانه عمومی استان در مناطق روستایی است، تصریح کرد: ۲۶ درصد مردم استان فارس از جامعه روستایی هستند و بیشترین  درصد جمعیت عشایر کشور متعلق به فارس است که از کتابخوانی محروم‌اند.

وی اظهار کرد: تا پیش از کرونا در استان فارس، ۱۶۰ هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌ها بودند و ماهانه ۲۱۵ هزار جلد کتاب امانت می‌رفت که البته با توجه به شاخص‌های متعدد تا رسیدن به افق ۱۴۰۰ هنوز تفاوت بود، اما کرونا همه این وضعیت را تحت تاثیر قرار داد.

به گفته وی در سال جاری حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کتاب برای استان فارس خریده شده است.

وی ابراز کرد: کتابخانه عمومی میرزانصیر جهرم ۵۰ساله است و خوب است برنامه تجلیل از نیم‌قرن خدمات کتابخانه میرزانصیر جهرمی برگزار شود و در آن از بنیانگذاران این کتابخانه اگر در قید حیات هستند تقدیر شود و اگر فوت کرده‌اند ذکر خیری از خدمات آنان شود.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: با توجه به انتحاب چندساله روستای علویه و موسویه جهرم به عنوان کتابخانه‌های نمونه روستایی کشور، جهرم در کشور بیش از هر چیزی به امور فرهنگی در کشور شناخته شده تا لیمو و مرکبات و ضرورت دارد با توجه به کتابخوانی مردم این شهرستان، این امر تقویت شود.

وی ابراز کرد: تهیه کتاب برای کتابخانه‌های عمومی بر عهده اداره کل کتاب است که ماهانه کتاب‌ها را تهیه می‌کند و بر اساس درجات کتابخانه‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی افزود: سهم جهرم از میانگین کل این کتاب‌ها نسبت به استان فارس پایین‌تر بوده است و درصدد هستیم این منابع را از طریق طرح مهیا تأمین کنیم.

وی در خصوص به‌روزکردن کتاب‌های کتابخانه‌ها ادامه داد: بیشترین کتاب‌هایی که اداره کل کتاب تهیه می‌کند بر اساس بیشترین امانت کتاب‌های ادبیات و روانشناسی و کودک بوده است که کتاب‌های کودک توسط نویسندگان حوزه کتاب کودک و کتابفروشان و دونفر از کتابداران لیست آن‌ها تهیه می‌شود و کتاب‌های ادبیات به انتخاب کتابداران بر اساس کتاب‌های بیشتر سفارش‌داده‌شده بوده است.

وی بیان کرد: تاکنون حدود ۳۶۹ میلیون تومان از طریق تجهیزات، تعمیرات و... به کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهرم کمک شده است و خوشحالیم که در هر بار حضور در جهرم شاهد رفع نیازهای سابق هستیم، هرچند نیازهای جدیدی ایجاد شده است.

توسعه متوازن شهرستان جهرم، شامل کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیز شود

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جهرم نیز در این جلسه گفت: هشت کتابخانه عمومی با حدود ۱۰۰ هزار نسخه کتاب با ۳۶۰۰متر مربع زیر بنا در شهرستان جهرم وجود دارد.

مجتبی امیرزاده با بیان اینکه شاخص‌های ما امانت و عضو است، افزود: تعداد کل اعضای این کتابخانه‌ها ۱۵ هزار نفر عضو است، اما این کتابخانه‌ها حدود هزار عضو فعال دارند، یعنی اعضایی که به طور مستمر یک‌سال از خدمات منابع کتابخانه استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: جز این ما در جهرم، ۳۰ کتابخانه مستقل و مسجد و کانونی داریم که جمعاً ۹ هزار و ۸۰۰ متر مربع زیربنا و نزدیک به۱۳ هزار نفر عضو و ۳۴۹ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب دارند.

وی تصریح کرد: به ازای هر نفر، چهار نسخه کتاب و ۷۶۰ هزار کتاب در این کتابخانه‌ها باشد که کل کتاب‌های شهرستان در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نسخه است.

وی تصریح کرد: آمار عضویت کتابخانه‌ها در این شهرستان در دوران کرونا ۴۲ درصد افت کرده و امانت کتاب نصف شده و کاهش پیدا کرده است که البته در همه کتابخانه‌های عمومی به همین صورت بوده است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جهرم تصریح کرد: تعمیرهای خوبی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان انجام شده، کل کتابخانه‌ها مشکل برق داشتند و برقشان یک فاز بود که خوشبختانه مشکل همه آنها حل شده است. همچنین خانه کتابدار تجهیز شده و آماده بهره‌برداری است

وی ابراز کرد: از قبل، طرح‌های خوب کتاب حدود ۱۵ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های شهرستان جهرم اضافه شده است.

به گفته وی ۶ ایستگاه کتاب از خیرین جذب و در روستاهای محروم بخش کردیان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها بودجه مستقلی ندارند و درآمد آن‌ها از کمک نیم درصد شهرداری و کمکهای خیرین است، تصریح کرد: در حال حاضر کتابخانه شهر قطب‌آباد در بخش کردیان مشکل سرمایش دارد و مشکلات سرمایشی سالن مطالعه کتابخانه میرزا نصیر نیز وجود دارد.

وی با طرح بحث فرسودگی تجهیزات کتابخانه‌های جهرم گفت: قفسه‌های کتاب، پنجاه ساله هستند و شکسته و فرسوده‌اند و با اینکه در چند مرحله به روز رسانی شده، حجم کتابها در حال افزایش است و لازم است تعمیراتی که در کتابخانه‌ها انجام می‌شود.

به گفته وی کتابخانه‌ عمومی میرزا نصیر جهرمی در سال ۱۳۵۰ افتتاح شده‌است و به شدت نیاز به ایجاد به کتابخانه مرکزی و استاندارد احساس می‌شود.

امیرزاده بیان کرد: همان گونه فرودگاه جهرم در حال بین‌المللی شدن است، بیمارستان سوم جهرم در حال تحویل است، شاهراه‌های جهرم در حال تکمیل است، لازم است توسعه متوازن در سطوح مختلف انجام شود و توسعه کتابخانه‌های عمومی جهرم نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال کتابخانه عمومی شماره ۲ جهرم در مسجد است و شکایات بسیاری درباره شلوغی فضای مسجد به دلیل برگزاری مراسم‌های مختلف و البته محدودیت ورود وجود دارد.

وی اظهار کرد: تعدد روستاهای شهرستان جهرم کار خدمات‌رسانی به این روستاها را کم کرده است، اما راه‌اندازی کتابخانه سیار که به این کتابخانه‌های دورافتاده بتواند خدمات‌رسانی کرد.

وی تصریح کرد: به همت خیرین مقداری مصالح برای پروژه کتابخانه موسویه تهیه شد، اما با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، خیران، کنار کشیده‌اند.

فرماندار شهرستان جهرم نیز در این جلسه گفت: مردم اگر آرامش داشته باشند خودبه‌خود به سمت کتاب خواهند آمد.

مهدی شفیعیان با بیان اینکه هنوز تا سطح مطلوب فاصله داریم، افزود: سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌های جهرم مطلوب نیست و بحث با توجه به کتاب و کتابخوانی از اولویت شهرستان خارج شده است.

وی اظهار کرد: بحث زمین برای کتابخانه هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است و باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی تصریح کرد: پروژه موسویه باید کد پروژه عمرانی بگیرد تا بتوانیم برای ساخت و ساز آن پیگیری‌هایی را انجام دهیم.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار داد.

برچسب‌ها نهاد كتابخانه های عمومی کشور جهرم کتاب کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نهاد كتابخانه های عمومی کشور جهرم کتاب نهاد كتابخانه های عمومی کشور جهرم کتاب کتابخوانی کتابخانه های عمومی شهرستان عمومی شهرستان جهرم کتابخانه ها کتابخانه عمومی استان فارس نسخه کتاب کتاب ها کل کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۷۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

دببرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توسعه کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتربرخوردار و روستاها و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور را از جمله اقدامات در دستور کار این نهاد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، مهدی رمضانی، بعدازظهر امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که ۲۸۰۰ مورد آن زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۱۰۰۰ مورد نیز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی افزود: در بُعد کتابخانه‌های عمومی، جزو ۲۰ کشور اول دنیا و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه سیاست اصلی دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: برنامه کلان ما تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است چون ظرفیت‌های فرهنگی ما را شکل می‌دهد.

رمضانی توسعه کتابخانه‌های سیار را از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد و اضافه کرد: کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتر برخوردار و روستاها دسترسی مردم به کتاب را افزایش می‌دهد که هم‌اکنون ۵۰ مورد از آن در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد؛ پایه فعالیت‌ها باید در حوزه کودک و نوجوان متمرکز شود که در این راستا درصدد ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع و متعدد موجب مراجعه مردم به کتابخانه می‌شود، ادامه داد: بیش از ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفته است و در ماه رمضان گذشته نیز ۴۷۰۰ ساعت محتوای قرآنی در کتابخانه‌های کشور تولید و مصرف شد.

عضویت ۱۰ میلیون نفر در کشور در کتابخانه‌های عمومی

رمضانی ادامه داد: ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که کمتر از سه میلیون نفر آنها کتاب به امانت برده و تراکنش داشته‌اند.

وی در مورد وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز گفت: از سنوات قبل شاهد عدم توجه به کتابخانه‌های استان بوده‌ایم و این مسئله بر فضای کتابخانه‌ای شهرهای استان تأثیر داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در صورتی که فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه در استان در اختیار ما قرار گیرد ما آمادگی تجهیز آن را با امکانات لازم داریم.

رمضانی خاطرنشان کرد: چندین پروژه نیمه تمام نیز در کردستان وجود دارد که دو پروژه آن در آستانه بهره‌برداری و تکمیل شدن است.

کد خبر 747612

دیگر خبرها

  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد
  • غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی