Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@18:08:20 GMT

لزوم نقش آفرینی دفاتر تسهیل گری در توسعه حل اختلاف

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۷۸۱۲

لزوم نقش آفرینی دفاتر تسهیل گری در توسعه حل اختلاف

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، حجت الاسلام حمید رضا بندانی در بازدید از دفتر تسهیل گری و توسعه محلی محلات شیر آباد 2 و همت آباد اظهار کرد: شوراهای حل اخلاف نهادی است که می تواند بستری برای حل اختلاف  باشد و مردم قبل از اینکه به دادگاه مراجعه کنند بتوانند از طریق ریش سفیدان اختلافات را حل کنند.

وی با اشاره به جایگاه سیستان و بلوچستان در زمینه صلح و سازش گفت: سیستان و بلوچستان از گذشته تا کنون ظرفیت خوبی برای استفاده از ظرفیت بزرگان معتمدان و ریش سفیدان داشته و هنوز هم در جای جای این استان فرهنگ صلح و سازش همچنان نهادینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بندانی بیان کرد:  قوه قضائیه اقدامات خوبی در راستای اعتلای فرهنگ صلح و سازش انجام داده به گونه ای که هم اکنون موسسات میانجی گری در استان در حال راه اندازی و اقدامات اولیه آنها انجام شده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین ستاد ملی صبر که از صلح، بخشش و رضایت تشکیل شده نیز به شورای حل اختلاف واگذار شده تا افراد شاخص در زمینه صلح و سازش شناسایی و از طریق این ستاد برای آنها ابلاغ فعالیت در عرصه صلح و سازش و حل اختلاف صادر شود.

بندانی همچنین از سازش بیش از 40 فقره پرونده اختافات طایفه ای منجر به قتل در سال گذشته در استان خبر داد و گفت:   سال گذشته 12 هزار پرونده در شورای حل اختلاف استان به سازش ختم شده که 35 درصد از حجم پرونده های وارده را تشکیل داده است.

بندانی در ادامه به نقش خوب دفاتر تسهیل گری در توسعه حل اختلاف و صلح و سازش اشاره کرد و گفت:
این دفاتر می توانند افراد شاخص در حوزه صلح و سازش را معرفی تا از طریق قوه قضاییه برای آنها ابلاغ صادر شود و به صورت نظام مند و در قالب ستاد ملی صبر در حل و فصل اختلافات نقش ایفا کنند.

در ادامه رضایی رئیس سازمان بسیج حقودانان سیستان و بلوچستان نیز گفت: از اواسط سال گذشته تفاهم نامه‌ای از طریق سازمان بسیج حقوقدانان با دفاتر تسهیلگری ۹ گانه در نقاط حاشیه شهر تنظیم شده است.

ابوالحسن رضایی گفت: سازمان بسیج حقوقدانان در غالب این تفاهم نامه ها آموزش همگانی حقوق در نقاط حاشیه شهر بر اساس آسیب شناسی و نیاز سنجی دفاتر را در دستور کار قرار داده و اساتید و وکلا و قضات و مشاوران خانواده  را به مساجد و دفاتر تسهیلگری  اعزام و مشاوره حقوقی رایگان ارائه می کنند.

انتهای پیام/75005

منبع: فارس

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان صلح حل اختلاف سیستان و بلوچستان صلح و سازش حل اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل درپی اختلاف خانوادگی

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: با همت و تلاش اعضای شعبه ویژه قتل شورای حل اختلاف دزفول، پرونده اختلاف خانوادگی که منجر به قتل یک نفر شده بود، با رضایت اولیای دم منتهی به صلح و سازش شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و به نقل از دادگستری خوزستان، حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی اظهار کرد: چهار ماه پیش درگیری و نزاع خانوادگی در مسجدسلیمان اتفاق افتاد که منجر به قتل یک خانم می‌شود و این حادثه اختلافات بین اعضای خانواده را تشدید کرد.

وی افزود: با توجه به درخواست مکرر بستگان این خانواده از رئیس دادگستری دزفول مبنی بر اصلاح ذات‌البین فی ما بین اعضای خانواده، با دستور قضائی وی و پیگیری دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان، پرونده برای حل و فصل به شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول ارجاع شد و با دعوت از اعضای خانواده و برگزاری جلسات متعدد در راستای ایجاد صلح و سازش میان آن‌ها، اقداماتی صورت گرفت.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان خاطرنشان کرد: تلاش اعضای شعبه ۱۲ شورای حل اختلاف دزفول با اقدامی جهادی و خداپسندانه به ثمر نشست و پس از چهار ماه، اولیای دم با رضایت ثبتی و بدون هیچ‌گونه دریافت دیه، قاتل را بخشیدند.

حجت‌الاسلام امانت بهبهانی اضافه کرد: میان اعضای خانواده برادری، صمیمت و رفع کدورت ایجاد و این پرونده و چندین پرونده مرتبط با آن به صلح و سازش ختم شد.

کد خبر 747158

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان
  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • مصالحه بیش از ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول
  • پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول به صلح و سازش ختم شد
  • رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: ۸۵ پرونده قصاص در کشور به سازش انجامید
  • ۸۵ پرونده قصاص در سراسر کشور منجر به سازش شد
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل در پی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل درپی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول