Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، چین فضاسازی‌های اخیر دولت آمریکا درباره احتمال شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاه را «توهم توطئه احمقانه» توصیف کرد. 

در مقاله‌ای که در روزنامه رسمی «People's Daily» به عنوان تریبون رسمی دولت چین منتشر شده آمده است:  «مضحک است که آمریکا مکرراً توهم توطئه نشت آزمایشگاهی را مطرح کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» 

در این مقاله تصریح شده تحقیقات ادعایی آمریکا برای یافتن منشأ شیوع کرونا تنها نوعی تبلیغات سیاسی است که به بهانه تحقیقات انجام می‌شوند و هیچ تفاوتی با ادعاهای مطرح‌شده در آغاز شیوع این بیماری همه‌گیر ندارند. 

اخیراً یک رسانه آمریکایی در ادامه فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره منشأ کرونا مدعی شده بود یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا در گزارشی به این جمع‌بندی رسیده که فرضیه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین محتمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال بامداد سه‌شنبه هفته جاری مدعی شد این مطالعه ماه می‌سال ۲۰۲۰ توسط «آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور» در کالیفرنیا تهیه شده و وزارت خارجه آمریکا در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با استناد به آن خواستار تحقیقات بیشتر در خصوص منشأ شیوع کرونا شده است. 

رسانه آمریکایی نوشته این گزارش، اکنون که بایدن به نهادهای اطلاعاتی آمریکا دستور داده ظرف ۹۰ روز نتایج یافته‌هایشان درباره نحوه شیوع این ویروس را گزارش کنند به تازگی در کنگره مورد توجه واقع شده است. 

بایدن در روزهای گذشته بدون ارائه توضیحات بیشتر گفته دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا روی دو فرضیه درباره منشأ ویروس کرونا تمرکز کرده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است یکی از این فرضیه‌ها بر انتقال ویروس کرونا از حیوان آلوده به انسان تمرکز دارد و دیگری تصادف آزمایشگاهی را عامل آن می‌داند. 

منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند گزارش مذکور توسط بخش Z در آزمایشگاه «لاورنس لیورمور» تولید شده که بازوی اطلاعاتی این آزمایشگاه به شمار می‌رود. گفته می‌شود این آزمایشگاه تخصص قابل توجهی در زمینه مسائل بیولوژیک دارد و ارزیابی‌اش بر تحلیل ژنومی ویروس SARS-Cov-2 یا همان ویروس کرونای جدید متکی است. 

چین، طرح شائبه‌های جدید درباره منشأ ویروس کرونا در حالی که این مسئله قبلاً توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تحقیق قرار گرفته را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار بر پکن می‌داند. 

چین تصریح کرده سیاسی کردن ردیابی منشأ «کووید-۱۹» که یک مسئله علمی است، نه تنها یافتن منشأ اصلی ویروس را سخت می‌کند بلکه به شدت در مسیر همکاری بین‌المللی در زمینه این همه‌گیری مانع ایجاد می‌کند. 

سخنگوی سفارت چین در آمریکا حدود ۱۰ روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد:  «در زمینه ردیابی منشأ کووید-۱۹، ما خواستار همکاری بین‌المللی بر پایه حقایق و علم با هدف مقابله بهتر با اپیدمی‌های غیرمنتظره در آینده، هستیم» . 

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا از چند هفته قبل‌تر، پس از آن داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست. 

یک روز بعدتر، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد. 

 «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت:  «موسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی ازابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود» . 

پیش‌تر نیز تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «با احتمال بالایی بعید به نظر می‌رسد» . 

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در جهان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نام آن را «ویروس چینی» گذاشت و این کشور را به انتشار آن متهم کرد. 

کد خبر 606562 برچسب‌ها كروناويروس چین و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس چین و آمریکا وال استریت ژورنال ویروس کرونا درباره منشأ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۸۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند، اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند.

شیوع سویه JN ۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN ۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ادعاهای اسرائیل درباره آنروا در گزارشی مستقل رد شد
  • ببینید | تصاویری جالب از خون‌گیری موزیکال در یک آزمایشگاه؛ می‌خواهیم خون بگیریم ۲ سی‌سی از شما!
  • تل آویو دلیلی برای اثبات ادعاهای خود درباره آنروا ندارد
  • باید با ائتلاف ناتو با ایران مقابله کرد! | ادعاهای تازه علیه ایران
  • ترکیه ادعای رهگیری موشک‌های ایرانی را رد کرد
  • اجرای تکالیف قانون مبارزه با پولشویی وارد فاز جدیدی شد
  • رودخانه های رشت یک گام به احیا نزدیک تر شدند
  • رودخانه های رشت یک گام به احیا نزدیک تر شد
  • مراقب بیماری‌ها با منشأ اشعه رادیواکتیو باشیم