به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد نوشت: ​24 ساعت پس از پایان دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، هنوز موج انتقادها به آنچه بعدازظهر روز سه‌شنبه با حضور 7 کاندیدای انتخابات و مجری صداوسیما روبه‌روی چشمان مخاطبان رقم خورد، فروکش نکرده و در این ساعاتی که از آن رویارویی انتخاباتی می‌گذرد، بحث از نفس انجام این مناظره و چند و چون برگزاری آن، اگر نگوییم بیش از خود انتخابات، باید اعتراف کنیم که ‌نسبت به همان اندازه مورد توجه افکار عمومی بوده است.

مناظره‌ای که این‌بار نه‌تنها همچون مناظره نخست، مورد انتقاد ناظران و مخاطبان قرار گرفت، بلکه این‌بار کاندیداها، حتی آن محافظه‌کارترین کاندیدای متمایل به منتهی‌الیه راست سیاسی ایران نیز زبان به نقد آن گشوده و جالب آنکه شاید یکی از جدی‌ترین و تندترین انتقادها هم از زبان همین کاندیدای خاص مطرح شد؛ سعید جلیلی که به ‌لحاظ سمت و سویی سیاسی به جبهه پایداری نزدیک است و اگرچه حتی این تشکل سیاسی اصولگرا نیز از رییسی اعلام حمایت کرده اما او چندان روی خوشی به همفکرانش برای کناره‌گیری به نفع رییسی نشان نداده، در جریان مناظره دوم به ‌شدت نسبت به چگونگی برگزاری آن و به‌ خصوص نحوه انتخاب و طرح پرسش‌ها انتقاد کرد و ادامه برگزاری این مناظره‌ها به‌ شیوه کنونی را «بیهوده» توصیف کرد.

اما این تنها سعید جلیلی نبود که در مناظره، بر مناظره نطق کرد. جز او و البته جز محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی که به عنوان 2 کاندیدای غیراصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم که شنیدن انتقاد از صداوسیما از زبان‌شان دور از انتظار نیست، در جریان مناظره دوم برخی اصولگرایان حاضر در صحنه انتخابات نیز به انتقاد از این مناظره‌ها و چگونگی برگزاری آن پرداختند.

چنانکه علاوه بر محسن رضایی که اصولا با گاردی بسته و رویکردی انتقادی وارد گود رقابت شده، حتی امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی که ظاهرا از آنجا که می‌داند شانسی برای ریاست‌جمهوری ندارد و احتمالا یکی از همان پوششی‌هایی خواهد بود که روز آخر به نفع رییسی کناره‌گیری خواهند کرد، می‌خواهد جایزه اخلاق را به نام خود ثبت کند و تا توان دارد، با ملاحظه‌گری اظهارنظر کرده و می‌کند، در این فقره ساکت نماند و به چند و چون برگزاری مناظره‌ها انتقاد کرد.

در این شرایط و در حالی که عملا اکثر کاندیداهای این انتخابات نیز منتقد چگونگی برگزاری مناظره‌ها بودند، می‌شد حدس زد که ناظران بیرونی چه نگاهی به این صحنه دارند. ناظرانی که البته نگاهی متفاوت از کاندیداها داشتند و نه‌تنها به صداوسیما به عنوان مقصر اصلی نحوه برگزاری مناظره‌ها انتقاد داشتند، بلکه همزمان به خود کاندیداها نیز انتقاد داشتند.

از جمله روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور که در توییتی نوشت: «انتقاد و اعتراض به مناظرات انتخاباتی بیش از آنکه به سیاستگذاری، اجرا، سوالات، اظهارات و مواضع نامزدها و... باشد به عدم سنخیت ماهیت این‌گونه مناظرات با ساختار فرهنگی، دینی، قانونی و حقوقی کشورمان بستگی دارد.» او همچنین نوشت: «مناظره واقعی یعنی نظرگاه گفتمانی، نه مجادله رای‌طلبانه!»

این نگاه البته پس از مناظره نخست نیز با انتقادهایی گسترده روبه‌رو شد. انتقادهایی که شاید اوج آن، انتقادی بود که از زبان محمدرضا عارف مطرح شد. او که پس از مناظره اول در این رابطه با ایسنا به گفت‌وگو نشسته بود، آنچه بیش از هر چیز در مناظرات اخیر، اذهان را به خود مشغول کرده، «سقوط اخلاق سیاسی» عنوان کرده و گفته است: «قرار بود در نظام جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت، متصف به ارزش‌های اسلامی، از جمله اخلاق باشد. وقتی جمهوریت تحت‌الشعاع قرائت‌های سلیقه‌ای قرار می‌گیرد و قرائت ضدحقوق مردم میدان‌داری می‌کند، اسلام اخلاقی و انسانی در حاشیه قرار می‌گیرد.»

عارف که ریشه این معضل را در نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان ارزیابی کرده، معتقد است: «اگر با تفسیری حقوقی به بررسی صلاحیت پرداخته می‌شد، کاندیداهای حاضر در عرصه، بسی اخلاقی‌تر، انسانی‌تر و اسلامی‌تر عمل می‌کردند.» آنچه اما در این میان در گفته‌های عارف نسبت به دیگر منتقدان تاحدودی تازگی داشت و کمتر عنوان شده بود، به پیشنهاد او به کاندیداها مربوط بود.

آنجا که عارف گفت: «به عنوان یک شهروند ایرانی از نامزدهای محترم انتخابات می‌خواهم با شفافیت برنامه‌های اقتصادی خود را در موضوعاتی مانند مهار تورم، اشتغال، قیمت ارز، قیمت حامل‌های انرژی و نیز قیمت اقلام مصرفی نظیر گوشت و مرغ اعلام کنند و متعهد شوند اگر در یک بازه زمانی مشخص -به عنوان مثال یک‌ساله- به وعده‌های خود در خصوص موارد اعلام شده، عمل نکردند یا نتوانستند عمل کنند، با عذرخواهی از مردم برای ادامه مسیر در راستای پاسخ به مطالبات بحق مردم چاره‌اندیشی کنند.»

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 سعید جلیلی محمدرضا عارف صداوسیما انتخابات 1400 مناظره های انتخابات مناظره های انتخابات 1400 سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 مناظره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۲۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بگو مگوی تند همتی، رئیسی و مهرعلیزاده | زاکانی عصبانی شد

الگوبرداری گزینشی اصولگرایان از مدل چینی برای ایران

انتقاد شدید روحانی از صداوسیما و نامزدهای اصولگرا: در این انتخابات جفاها و ظلم‌های بسیار بدی شد

چرا روحانی دست‌های پشت پرده را رو نمی‌کند تا دلیل مشکلات امروز معلوم شود؟

قاضی زاده هاشمی: دسترسی آزاد به اطلاعات اولویت قطعی دولت سلام است

خبر بعدی:

آیا نذر کردن برای امامان، عملی مشرکانه است؟

برخی‌ها ممکن است شبهه کنند که عده‌ای از مردم اموال و خیرات خود را نذر امامان می‌کنند و مثلا می‌گویند: «فلان چیز را نذر امام حسین یا نذر امام رضا کردم.» آیا این نوع طلب حاجت، کمک خواستن از غیرخدا و شرک است؟

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اگر صرف حاجت طلبیدن، تقاضا کردن و کمک خواستن از غیرخدا شرک باشد، پس نه فقط شیعیان بلکه همه مردم مشرکند! و با این حساب، اصلا نمی‌توان موحدی روی زمین پیدا کرد. باید بدانیم که خداوند انسان را موجودی اجتماعی و نیازمند به اجتماع آفریده است، لازمه روابط اجتماعی و زندگی اجتماعی هم بر پایه نیاز متقابل قرار دارد.

طبیعتا افراد هر اجتماعی مثل حلقه‌های یک زنجیره‌اند که برای تکامل و اداره امور خود، به یکدیگر محتاجند. حال که اینگونه است، امروزه تمام مردم دنیا- اعم از مسلمان و غیرمسلمان، موحد و بی‌دین، شیعه و سنی- برای رفع نیاز‌های خود به یکدیگر مراجعه می‌کنند بدون اینکه در مراجعات خود نامی از خداوند ببرند. در این صورت و با تعریفی که در سوال مطرح شد، همه این مردم باید مشرک باشند؛

– بیماری که برای درمان به پزشک مراجعه می‌کند،
– کسی که برای سیر کردن شکم خود و برای دو قرص نان، حاجت به نانوا می‌برد و طلب نان می‌کند،
– غریقی که فریاد می‌زند تا کسی او را از غرق شدن نجات بدهد،
– کسی که برای تعمیر خودروی خود از مکانیک کمک می‌خواهد،
– دانشجویی که برای علم‌آموزی نزد استاد می‌رود،
– حتی خودِ شمایی که این سؤال را مطرح کرده‌ای! چون برای پاسخ به این سؤال به غیرخدا مراجعه کرده‌ای!

اگر طلب کمک از غیرخداوند شرک باشد، مراجعه فقیران به ثروتمندان و طلب کمک مادی کردن از ایشان هم شرک است، ولی می‌بینیم که خداوند در قرآن کریم مکررا دستور داده که اگر فقیری به شما مراجعه کرد از او دستگیری کنید.

حتی بالاتر از این، خداوند متعال به پیامبر خود دستور داده که: «اگر سائلی به تو مراجعه کرد، او را از خود نران!» (ضحی/۱۰) در حالی که اگر رفتن به سراغ غیرخدا، برای طلب حاجت، شرک بود، پیامبر اسلام باید سائل را به‌دلیل شرک‌ورزی‌اش از خود می‌راند. پس صرف طلب از غیرخدا شرک نیست.

اما به دلیل اینکه موضوع نذر به محلی برای اشکال و شبهه تبدیل شده است، شاید پیرامون این موضوع توضیح بیشتری لازم باشد.

باید دانست که در تمام رساله‌های مراجع تقلید و فتاوای ایشان، نذر نوعی عبادت است که مانند سایر عبادات، باید برای خدا باشد. در نذر لازم است که دو شرط وجود داشته باشد که اگر یکی از آن‌ها نباشد، نذر شرعی نیست و محقق نمی‌شود. اول، نیت و قصد قربهًْ الی‌الله و دوم صیغه نذر. با توجه به شرط اول، اگر کسی در نذر، نیتی برای غیرخدا داشته باشد، نذر او باطل است. اما شرط دوم، تکمیل کننده و تثبیت کننده شرط اول است. بدین معنا که نذرکننده باید در موقع نذر صیغه لازم را بخواند و اگر در صیغه، نام خدای متعال نباشد، اساسا نذری جاری نمی‌شود. مثلا کسی که نذر می‌کند تا در صورت برآورده شدن حاجتش، مبلغی به فقرا بدهد یا روزه بگیرد یا چیزی به حرم امام علیه‌السلام اهداء کند، باید در موقع نذر بگوید: «اگر فلان حاجت من برآورده شد، برای خدا روزه می‌گیرم یا برای به‌خاطر خدا به فقرا کمک می‌کنم.» بنابراین هم نیت و هم صیغه نذر، هر دو تاکید بر انجام نذر برای خدا دارند و باید برای جلب رضای الهی باشد. این‌ها برای اصل موضوع نذر بود، اما نذرکننده در اینکه به چه کسی نذر کند و محل مصرف مال مورد نذر، کجا باشد مختار است. مثلا می‌تواند محل مصرف نذر را، فقرا، مسجد، هیئت یا حرم امامان قرار دهد که در این صورت، با توجه به اینکه در نیت و صیغه نذر، تاکید شده است که «برای خاطر خداست» دیگر هیچ اشکالی متوجه نذر و محلی که در آن مصرف می‌شود نیست.

با این توضیحات روشن می‌شود، که نذر نه تنها شرک نیست، بلکه عین توحید است.


منبع: نشریه حرم

دیگر خبرها

  • عباس برکنار می‌شود؟
  • کمپینی برای استعفا و یا برکناری محمود عباس
  • هاآرتص مدعی آغاز یک کمپین فلسطینی برای استعفا و یا برکناری محمود عباس شد
  • ناگفته‌های میرسلیم از دلایل استعفا از هیات نظارت بر انتخابات شوراها
  • کاری می‌کنیم که ملت ایران از مزایای «برجام» برخوردار شوند
  • برنامه جوانترین کاندیدای ریاست جمهوری برای مذاکرات برجام
  • امیدوارم مردم تا انتها، حامی من باشند
  • وعده جوانترین کاندیدا درباره مذاکرات برجام /به مذاکرات به صورت عملی فیصله می دهم
  • استعفای مدیر فارس اصفهان همزمان با آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی/ صالحی: علی‌رغم منع قانونی برای انجام رقابت سالم استعفا دادم
  • پاسخ عملی به نیازهای جامعه با پاسخگویی اجتماعی میسر می شود
  • میرسلیم از هیئت نظارت بر انتخابات شوراها استعفا داد
  • مدیر خبرگزاری فارس هرمزگان برای دوری از شائبه‌های انتخاباتی استعفا داد
  • جایگزینی عضو شورای شهر، ۲ ماه مانده به پایان دوره پنجم
  • کاظمی: قالیباف در کار هیات نظارت دخالتی نمی‌کرد/ دلیل استعفای میرسلیم
  • نشست همکاریهای مشترک صنعت و دانشگاه در مجتمع صنعتی چادرملو
  • راهکارهای عملی برای رفع چالش تراز منفی گاز/ برنامه‌ریزی دقیق آیت الله رئیسی برای تقویت دیپلماسی انرژی
  • سینگ: بابت عملی نشدن برخی وعده‌‌ها دلخور هستم/ لیاقت گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان را داریم
  • تشکیل کابینه لبنان همچنان در بن‌بست/ «سعد الحریری» استعفا می‌دهد؟
  • جزئیات آخرین مناظره | فرصت ۸ دقیقه ای برای دفاع دولت
دیگران می‌خوانند: