Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، چرا نمادهای کوچک بازار سرمایه با وجود اصلاح 50-60 درصدی قیمت سهام هنوز به تعادل نرسیدند؟ اظهار کرد: در سال 99 به خصوص در اردیبهشت و خرداد ماه بازار سرمایه روند صعودی پرشتابی را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: این روند صعودی پر شتاب، بسیاری از سهام های کوچک را دچار سفته‌ بازی کرد و سهام های کوچک با رشد بسیار زیادی مواجه شدند. رشد سهام بورسی، رشد بنیادی نبود بلکه ناشی از افزایش تقاضا در تمام سهام ها بود و با واقعیت‌ شرکت ها همخوانی نداشت. برخی شرکت‌ها در سال 99 به چند برابر ارزش ذاتی خود رسیده بودند و همین سبب ایجاد حباب در بازار سرمایه شد.

بیشتر بخوانید

کاهش تورم در کشور به شرط توقف تزریق درآمد نفتی به بودجه ریالی

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چه زمانی شاخص سهام ها به تعادل می رسند؟ گفت: در حال حاضر، در سهام های بزرگ هنوز به اندازه کافی اصلاح قیمتی صورت نگرفته، که بتوان اظهار به بازگشت روند عادی به بازار سرمایه کرد. در هر صورت باید بخشی از حباب قیمتی سهام تخلیه شود تا به برگشت روند عادی به وضعیت سهام ها امیدوار باشیم.

وی بیان کرد: بازگشت روند صعودی به سهام های کوچک نیز زمانی اتفاق می افتد که، در سهام های  بزرگ، روند با ثبات و اصلاح شده، مشاهده شود. در این صورت، باید حداقل یک هفته حجم معاملات بالا و همچنین روند بازار سرمایه صعودی و مثبت باشد. هنوز ما به این شرایط پایدار نرسیده ایم تا بخواهیم به سهام های کوچک بپردازیم.

تاجبر در خصوص اینکه هنوز حباب سهام کوچک تخلیه نشده، اظهار کرد: در زمانی که بازار سرمایه روند نزولی به خود گرفت، اکثر سهام های بورسی، بازارگردان نداشتند. به همین علت، حجم مبنای این سهام ها در حالی که منفی و در صف فروش بودند، پر نمی‌شد و قیمت سهام کاهش نمی یافت.

وی بیان کرد: بنابر این اگر به مقایسه قیمت سهام های کوچک با ۶ ماه قبل بپردازیم، اصلاح قیمتی بسیار زیادی را در قیمت سهام مشاهده نمی‌کنیم. برای همین احتمالاً بازار سرمایه انتظار دارد در زمان بازگشایی، سهام با دامنه نوسان باز، بازگشایی شوند و در آنجا اصلاح قیمتی صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت حال حاضر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در بازار سرمایه پارامترهای بنیادی خوبی وجود دارد ولی بحث ریسک‌های سیستماتیک و نتیجه انتخابات را نیز پیش رو داریم و تا زمانی که حجم معاملات به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان نرسد منتظر ورود پول واقعی به میزان حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه نباشیم و همچنین تا زمانی که روند صعودی به مدت بیش از ۱۰ روز ادامه دار نباشد، نمی‌توان گفت که روند بازار سرمایه برگشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه سهام بازارگردان سهام های کوچک بازار سرمایه روند صعودی قیمت سهام سهام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۲۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس، امروز به کدام سمت حرکت می کند؛ ریزش یا ادامه صعود

به گزارش خبرنگار مهر یک ساعت تا بازگشایی بازار سهام باقی مانده است؛ دیروز شاخص بورس برای چهارمین روز صعود کرد و موقعیت خود را در محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را تثبیت کرد. نمادهای بوعلی، فملی و نوری بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند.

علاوه بر این برای سومین روز متوالی پول حقیقی‌ها به بازار وارد شد و نمادهای کاما، واعتبار، کیا، تنوین، نوری، صبا، خاهن، وبملت، خکاوه و فالوم بیشترین ورود سرمایه را داشتند.

خبر خوب اینکه در مجموع سه روز اخیر بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شده است و نکته هشدار آمیز اینکه روند آن نزولی بوده و دیروز به ۴۲ میلیارد تومان کاهش یافت.

با این همه، مازاد تقاضا در معاملات دیروز سیگنال مثبتی برای معاملات سه‌شنبه است. ناظران معتقدند روند کلی بازار مثبت است اما دور از انتظار نیست که پس از چند روز صعود متوالی شاهد تعدیل و اصلاح نیز باشیم و طبعاً تعدیل به معنای شکل گیری روند ریزشی نیست.

کد خبر 6086012 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • بورس، امروز به کدام سمت حرکت می کند؛ ریزش یا ادامه صعود
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • بورس به مدار برگشت؟
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟