Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@03:53:05 GMT

افزایش هوشمندسازی شهرها در آینده

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۲۸۶۹

افزایش هوشمندسازی شهرها در آینده

چالش‌های بسیاری پیش روی شهرنشینی امروزی قرار گرفته است که البته نوآوری‌ها، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و به طور کلی، تکنولوژی پیشرفته می‌تواند مشکلات ناشی از آن را به حداقل برساند و در ایجاد شهرهای هوشمند آینده سهیم باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت شهرها با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش نهاده است به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۷۰ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین، شهرهای آفریقایی و آسیایی بیشترین رشد جمعیت را تجربه خواهد کرد و این پرسش را پیش روی انسان قرار خواهد داد که چگونه مقامات در این شهرها خواهند توانست بیشترین سازگارسازی را بین رشد جمعیت و زیرساخت‌های شهری به وجود آورند. البته بسیاری از محققان بر این باورند که بهره‌گیری از تکنولوژی هوشمند، هوش مصنوعی و سایر موارد مشابه به یاری مدیران شهری برای حل بحران جمعیت خواهد آمد و به آن‌ها در حل چالش‌های متأثر از افزایش جمعیت نظیر تغییرات آب و هوایی و پایداری کمک خواهد کرد.

بدیهی است که با گذشت زمان، نیازهای بشری نیز تغییر پیدا می‌کند و چالش‌های جدید زیادی پیش روی زندگی او قرار می‌دهد. نحوه مصرف، تردد، طراحی شهری، تغییرات اقلیمی و کیفیت هوا همگی مشکلاتی است که در آینده نزدیک، پیش روی زندگی شهری قرار می‌گیرد که البته افزایش جمعیت نیز آن‌ها را شدت بیشتری خواهد بخشید.

گزارشات حاکی است که شهرها بیش از ۶۷ درصد انرژی جهان را مورد استفاده قرار می‌دهد، مسئول انتشار حدود ۷۰ درصد از کل گازهای گلخانه‌های دنیا است و نقش بسیار مهمی نیز در تغییرات اقلیمی و وقوع حوادث طبیعی ایفا می‌کند. از سوی دیگر، شهرنشینان به علت افزایش نابرابری و نرخ اشتغال، آلودگی هوا و آب، تراکم جمعیتی، خشونت و جرم بیشترین تنش را در زندگی روزانه خود تجربه می‌کنند. با این حال، فرصت‌های اقتصادی که در شهرها وجود دارد و حتی بسیاری از دیگر شرایط زندگی، شهرنشینی را به امری غیر قابل اجتناب در دنیای امروز تبدیل کرده است.

نابرابری، چالش بسیار بزرگی به شمار می‌رود که پیش روی بشر امروزی قرار گرفته است؛ به عنوان مثال، بیش از یک میلیارد جمعیت جهان در زاغه‌ها سکونت دارند و از خدمات شهری بسیاری محروم هستند. در واقع، بیش از یک ششم جمعیت دنیا، در مناطقی شهری با نامناسب‌ترین طراحی‌های شهری زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها حتی به آب سالم در نزدیکی محل سکونت خود نیز دسترسی ندارند و جالب اینکه حدود ۸۰ درصد آن‌ها در شهرهای آسیایی و آفریقایی زندگی را به سر می‌برند. البته غیر از این، حدود سه میلیارد نفر از مردم جهان نیز از دسترسی به خانه‌های مقرون به صرفه محروم هستند و با مشقت زیادی می‌توانند در خانه‌هایی با بیشترین هزینه سکونت پیدا کنند.

البته تنها موضوع کمی مسکن در دنیای امروزی مورد بحث محققان قرار نگرفته است؛ چه بسا شهرهایی که تعداد واحدهای مسکونی کافی و مقرون به صرفه‌ای را برای تمام ساکنان خود فراهم آورده‌اند با این حال، کیفیت نامناسب این منازل، زندگی در آن‌ها را برای ساکنان با مشکل مواجه کرده و حتی باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی و روانی زیادی در بین آن‌ها شده است.

مقامات در بسیاری از شهرهای امروز در صدد هستند استراتژی‌هایی خلاقانه برای حل مشکل مسکن شهروندان ارائه دهند و خانه‌هایی با بیشترین تجهیزات احداث کنند یا به نوسازی خانه‌های قدیمی بپردازند. بدیهی است که این اقدامات مستلزم حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و مهم‌تر از همه، کاهش اثرات کربن است. بدون شک، یکی از بهترین رویکردها برای رسیدن به این اهداف، استفاده از مواد بازیافتی برای ساخت و سازهای شهری است که می‌تواند انتشار گازهای آلاینده را در حین پیاده‌سازی پروژه‌ها به حداقل برساند. از سوی دیگر، تبدیل سازه‌های بدون استفاده به ساختمان‌های چند منظوره، نه تنها از صرف هزینه‌های ساخت و سازهای جدید جلوگیری به عمل می‌آورد، بلکه در حل مسئله تراکم جمعیت و کمبود فضا بسیار سهیم خواهد بود. علاوه بر این، اگر معماران در پیاده‌سازی پروژه‌های خود از سازه‌های پیش‌ساخته استفاده کنند نیز بیشترین تبعات مثبت را برای یک شهر و شهروندان آن به ارمغان خواهند آورد. بدیهی است که آگاهی از اقتصاد مدور می‌تواند فرصت‌هایی را در اختیار مردم قرار دهد که بر اساس آن می‌توانند در مورد نحوه استفاده از مواد مورد نیاز خود تجدید نظر کنند و برای دستیابی به رفاه و پایداری دائمی بکوشند.

طی چند سال گذشته، شهرهای هوشمندی نظیر هلسینکی در فنلاند توانسته از طریق بهینه‌سازی زیرساخت‌ها، شهروندان را در مدیریت خدمات به مشارکت فرا خواند. از سوی دیگر، استفاده از تکنولوژی پیشرفته، سیستم‌های متعدد، سنسورها، هوش مصنوعی و نرم‌افزارهایی برای جمع‌آوری داده‌های مختلف، توانسته در شهرهای هوشمند به تصمیم‌گیری‌های درست در زمینه تردد، سلامت، مدیریت آب و انرژی، مسکن، پسماندها و آب و فاضلاب منجر شود.

نرم‌افزارهایی که بر پایه اینترنت اشیا ساخته می‌شود، داده‌ها را دریافت، تحلیل و مدیریت می‌کند و از این طریق، در کمک به مقامات محلی، تاجران و شهروندان برای تصمیم‌گیری‌های بهتر در زمینه افزایش کیفیت زندگی شهری نقش مهمی به عهده می‌گیرد.

کد خبر 499648

منبع: ایمنا

کلیدواژه: هوشمندسازی شهرها شهر هوشمند شهر هوشمند طراحی شهر هوشمند چالش های شهر هوشمند تراکم جمعیت شاخص های شهر هوشمند اقتصاد مدور مفهوم شهر هوشمند شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پیش روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۲۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید فرصت دلبری بیمه‌های زندگی بیمه تعاون

بیمه تعاون با تمدید دومین جشنواره فروش، فرصت دلبری بیمه‌های زندگی را بار دیگر برای مردم فراهم کرد.

بیمه از اهمیت بسیار زیادی در عرصه‌های گوناگون برخوردار است. بیمه به اندازه‌ای اهمیت دارد که می‌تواند انگیزه فعالیت را به تمامی مردم عنایت کند. امروزه اموال، دارایی، دستاورد‌ها و حتی جان مردم مورد تهدید جدی قرار دارد و می‌تواند وضعیتی به وجود بیاورد که یک فرد پس از گذشت سال‌ها تلاش، از اوج عزت به پایین‌ترین درجه ذلت سقوط کند. کشاورزان در معرض سیل، خشکسالی، سرمازدگی و دیگر بلایای طبیعی قرار دارد. صنعتگران در معرض انواع تهدید‌های عرصه تولید هستند که از آتش سوزی تا مرگ کارگران می‌تواند ضربه‌های مهلکی به کارفرمایان وارد کند. مردم عادی نیز در معرض تهدید‌های روزمره‌ای هستند که می‌تواند بحران بزرگی برای آنان رقم بزند.

پیش بینی آینده با بیمه

البته بخش مهمی از بیمه، شامل اینده نگری می‌شود. مردم در شرایطی که با هیچ مشکلی دست به گریبان نیستند، آینده نامعلومی را پیش رو دارند و نمی‌دانند سرنوشت چه آینده‌ای را برای آنان در نظر گرفته است. اما بیمه برای این موارد نیز چاره اندیشی کرده که در قالب بیمه زندگی تعریف می‌شود. مردم با خرید بیمه زندگی، می‌توانند آینده نامعلوم را مشخص کنند و با پس انداز‌های ناچیز در طول سال‌های زندگی، آینده خود را از همین ابتدا پیش بینی کنند.

معضل بی توجهی به بیمه

با وجود ظرفیت و جایگاهی که بیمه‌ها دارند، شاهد بی توجهی مردم به این فرصت بزرگ هستیم. در حالی که می‌توان با خرید بیمه حوادث، اتفاقات قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینی را مدیریت کرد، نسبت به این مهم بی توجهی می‌شود و کار بجایی می‌رسد که در نتیجه یک آتش سوزی ساده، تمام اموال و دارایی یک خانواده دود می‌شود و در حالی که عمر خانواده سپری شده، برای جمع آوری اثاثیه زندگی و رسیدن به روز قبل، باید همه چیز را از نو آغاز کرد و با افسردگی از دست دادن اموال، به کار و تلاش مضاعف پرداخت.

فرهنگ سازی به اشکال گوناگون

نکته بسیار مهمی که در نهادینه کردن بیمه مطرح می‌شود، فرهنگ سازی است. این واقعیت البته دردناک وجود دارد که نمی‌توان مردم به وادار به خرید بیمه کرد، اما می‌توان با اطلاع رسانی درست، تبیین شرایط و در نظر گرفتن گزینه‌های تشویقی، مردم را نسبت به اهمیت بیمه هوشیار کرد. این مهم باید با ابزار‌های گوناگون مورد تاکید قرار گیرد تا فرهنگ سازی برای استقبال مردم از بیمه صورت پذیرد که یکی از مهمترین آنها، برگزار همایش‌ها و جشنواره هاست.

 

بیشتر بخوانید:

پاسخگویی و مشتری مداری بیمه تعاون در اوج


تمدید دومین جشنواره

بیمه تعاون با درک درست از اهمیت فرهنگسازی، اقدام به برگزاری جشنواره‌های متعدد کرده و، چون بیمه زندگی هنوز در بین مردم جا نیفتاده، جشنواره بیمه زندگی تعاون را در دستور کار قرار داده که اکنون دومین جشنواره برنامه ریزی شده است. به همین دلیل روابط عمومی بیمه تعاون اعلام کرده با توجه به درخواست‌های مکرر شبکه فروش و پیشنهاد مدیریت، و با موافقت مدیر عامل بیمه تعاون، دومین جشنواره فروش بیمه‌های زندگی سازمان فروش بیمه تعاون تا ۳۱ خرداد ١٤٠٣ تمدید شد.

همایش در تابستان

بیمه تعاون با اعلام اینکه دومین جشنواره فروش بیمه‌های زندگی سازمان فروش بیمه تعاون از ۱۳ آذر ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت افزوده است: همایش در فصل تابستان و در شهر تهران برگزار خواهد شد و این همایش فرصتی مناسب برای تبادل نظر، آموزش‌های تخصصی و افزایش کیفیت کارکنان سازمان فروش بیمه تعاون خواهد بود. بر این اساس، نمایندگان، کارگزاران و ارکان سازمان محترم فروش می‌توانند جهت شرکت در این جشنواره، مطابق با دستورالعمل ابلاغی، طیف گسترده‌ای از بیمه نامه‌های زندگی را به فروش رسانده و از جوایز آن بهره‌مند شوند.

اهداف جشنواره

بیمه تعاون اهداف برگزاری دومین جشنواره را تشریح کرده و آورده است: ایجاد انگیزه در شبکه فروش، افزایش سطح مشارکت در تحقق اهداف شرکت، جذب پرتفوی مناسب و همچنین افزایش سهم بازار و سودآوری از طریق جذب پرتفوی مطلوب و ماندگار از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است. علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات کامل از جزییات جشنواره وجوایز آن به شعب و نمایندگان بیمه تعاون در سراسر کشور مراجعه نمایند.

دیگر خبرها

  • ۲۰ کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • هوشمندسازی ناوگان ترانزیت برای افزایش جذابیت ترانزیتی کشور
  • تمدید فرصت دلبری بیمه‌های زندگی بیمه تعاون
  • خودکفایی غذایی در شهرها + نمونه‌های موفق
  • مرزبندی محدودکننده شهری علی رغم افزایش جمعیت کلانشهر ها
  • اصلاح معماری داده همگام با هوشمندسازی دولت
  • تجربه لمس فناوری‌های آینده در رویداد تجربه فناوری اینوتکس ۲۰۲۴
  • لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها
  • معماری داده همگام با هوشمندسازی دولت اصلاح می‌شود