Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@12:35:24 GMT

اهدای عضو آغازی بر یک پایان

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۳۳۸۴

اهدای عضو آغازی بر یک پایان

آن قدر فرصت کارهای خوب در زندگی انسان ها وجود دارد که حتی در هنگام جان دادن نیز می توان فرصتی برای انجام کار خوب مهیا کرده و شادی و خوشحالی را به فرد و خانواده ای هدیه داد.

خبرگزاری شبستان- جهرم:

انسان ها در هر حال و شرایطی که باشند می توانند دست هم نوع خود را گرفته و آنها را از یک آسیب جدی نجات دهند؛ یکی با بخشش مال خود و وقف کردن آن، دیگری با زکات علم خود و یا حتی استفاده از توان جسمی برای کمک به ساختن یک اتاق برای سر پناه خانواده نیازمند؛ همگی می تواند نجات بخش فرد یا خانواده ای از آسیب روحی، روانی و جسمی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آن قدر فرصت کارهای خوب در زندگی انسان ها وجود دارد که حتی در هنگام جان دادن نیز می توان فرصتی برای انجام کار خوب برای خود مهیا و شادی و خوشحالی را به فرد و خانواده ای هدیه داد.

 

اهدای عضو، یکی از این کارهای خوب است که سالانه افراد بسیاری را از مرگ حتمی نجات داده و زندگی دوباره ای را برای آنان رقم زده است.

 

بنیان اهدای عضو در ایران با فتوای امام خمینی (ره) از سال 1368 به تدریج آغاز شد و مجلس شورای اسلامی در سال 1379 قانون پیوند اعضا از فرد مرگ مغزی را تصویب و در سال 1382 نیز نخستین شبکه اهدای عضو در کشور دایر شد.

 

در ایران 10 درصد افراد از کارت اهدای عضو برخوردارند و این کشور رتبه نخست اهدای عضو در آسیا و سی و نهم دنیا را به خود اختصاص داده است.

 

سالانه حدود هشت هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌ شوند که از این تعداد، سه هزار مورد عضو قابل اهدا دارند، اما تنها هزار مورد آن‌ ها اعضای خود را اهدا می ‌کنند و 2 هزار مورد دیگر فرصت اهدای عضو را از دست می ‌دهند.

 

سالانه به‌ دلیل عدم رضایت خانواده‌ های افراد مرگ مغزی به اهدای عضو، بیش از هفت هزار عضو پیوندی رهسپار خاک می ‌شوند و این در حالی است که از 25 هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در لیست ‌های انتظار کشور، روزانه هفت تا 10 نفر و یا به عبارتی سالانه سه هزار نفر جان خود را از دست می ‌دهند و اصلی ‌ترین عامل در خاکسپاری این اعضای با ارزش و عدم رضایت خانواده ‌ها، عدم آگاهی کامل جامعه از مرگ قطعی بودن مرگ مغزی است.

استان فارس رکورددار اهدای عضو

PMP، تعداد اهدا کنندگان عضو از مرگ مغزی را در جمعیت یک میلیون نفر و در طول یک سال نشان می ‌دهد که این شاخص در بالاترین میزان برای کشور‌های اروپایی و به خصوص بلژیک، اسپانیا و کرواسی، ۴۰ تا 45 مورد ثبت شده است.

 

این در حالی است که به گفته پدر پیوند کبد ایران، این شاخص در استان فارس به عدد 70 رسیده در حالی که برای ایران 13 تا 14 نفر است.

 

«سیدعلی ملک حسینی» با بیان اینکه مرکز پیوند «ابوعلی سینا» شیراز از نظر تعداد پیوند در سال و توان علمی بزرگ ‌ترین مرکز پیوند در دنیا است، گفته با وجود تیم قوی پیوند و انجام جراحی‌ های پیوند در کبد، کلیه، لوزالمعده، پانکراس، روده، قلب، پیوند‌های خوشه ‌ای، امید به زندگی برای بیماران پیوندی تا 90 در صد افزایش یافته است.

 

وی معتقد است اهدای عضو بویژه از مرگ مغزی ‌ها پشتوانه حمایتی ارزشمندی برای به کار گیری توان علمی متخصصان پیوند در این مرکز بوده و امروز در ایران با وجود فتاوا و قوانین مصوب موجود، ۹۰ تا ۹۵ در صد مرگ مغزی‌ ها برای اهدای عضو رضایت می‌ دهند و این یک شانس واقعی برای ادامه زندگی بیمارانی است که در انتظار عضو پیوندی هستند.

 

فرهنگ سازی برای توسعه مشارکت در این کار خداپسندانه یک امر ضروری است که خوشبختانه در سال های گذشته رنگ جدی تری به خود گرفته و شاهد تحول در این عرصه هستیم.

 

امسال نیز پروژه ملی «ایران، دیار نفس» به منظور ترویج فرهنگ اهدای عضو شکل گرفت تا حال و هوای معنویت فرایند اهدای عضو با محوریت فرهنگ ایثار و نوعدوستی ایجاد شود.

 

این پروژه ملی در راستای نهادینه‌سازی هرچه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در جامعه و با اهداف یادبود فرشتگان ماندگار اهداکننده عضو، تقدیر از نوعدوستی و بخشندگی خانواده‌های آنها، ارتقای آگاهی جامعه در مورد چرخه‌ اهدای عضو در ایران و غیرقابل برگشت بودن پدیده‌ مرگ مغزی، تشکر از تیم‌های تخصصی اهدا، پیوند اعضا و مسئولان ذیربط کشور و همچنین قدردانی از سفیران و نام‌آوران و حامیان همیشگی این فرایند انسان‌دوستانه برگزار شد.

 

پویش کشوری «ایران، دیار نفس» تلاش کرده با فرهنگ‌سازی مناسب به هموطنان نیازمند پیوند، کیفیت زندگی بالاتری را هدیه کند.  

 

اهدای عضو بیش از یکصد شهروند جهرمی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفته اهدای عضو در شهرستان جهرم از سال 1383 آغاز شده و تا کنون بیش از یکصد بیمار مرگ مغزی در این شهرستان اعضای خود را اهدا کرده اند.

 

«محمد رحمانیان» بیشتر اهداء کنندگان عضو در جهرم را آقایان دانسته و عنوان کرده کوچکترین و بزرگ ترین بیمار مرگ مغزی که اعضای خود را اهداء کرده، دختر بچه سه ساله و آقایی 63 ساله بوده است.

 

به گفته وی، بیماران نیازمند به عضو رو به افزایش است و هر بیمار مرگ مغزی می تواند حداقل جان هشت نفر را از مرگ نجات دهد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو در جهرم، عنوان کرده امسال به مناسبت روز ملی اهداء عضو ایستگاه «دیار نفس» برای نام نویسی جهت دریافت کارت اهداء عضو در بیمارستان های جهمر برپا شد و بیش از 2 هزار نفر نام نویسی کرده و کارت اهداء عضو دریافت کردند.

 

به گفته رحمانیان در سال 1398 به همت هيئت امناء آرامستان فردوس جهرم قطعه اي به متوفيان اهداء عضو تعلق گرفته است كه تا كنون هفت نفر اهداکننده عضو در اين مكان به خاک سپرده شده اند.

برتری جهرم در اهدای عضو

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت: بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این شهرستان در سال 98 در اهدای عضو بیماران دچار مرگ مغزی، رتبه چهارم کشور را از آن خود کرده است.

 

«قهرمان بمانا» افزود: تعداد و تنوع اهدای عضو و فعالیت گسترده واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در عرصه درمانی، فرهنگی، تحقیقاتی، پشتیبانی و آموزشی از دیگر مولفه‌هایی است که سبب شده تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان جهرم را حائز رتبه چهارم در اهدای عضو معرفی کند.
 

وی ادامه داد: واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی که زیر مجموعه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم است و در بیمارستان پیمانیه این شهر مستقر است، با شناسایی بیماران دچار مرگ مغزی و اخذ رضایت به اهدای عضو از خانواده‌های ایشان، هدف مقدس کمک به بیماران نیازمند پیوند اعضا را دنبال می‌کند.
 

به گزارش شبستان، برای نام نویسی در طرح اهدای عضو راه های مختلفی وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت کارت اهدای عضو از طریق ارسال کد ملی خود به سامانه‌ پیامکی 3432 و یا مراجعه به سامانه‌ ملی دریافت کارت اهدای عضو به آدرس www.ehdacenter.ir و همچنین با پیوستن به طرح «سفیران اهدای عضو» با مراجعه به آدرس سامانه‌ فوق، در این امر خداپسندانه شرکت کنند.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: ترویج فرهنگ اهدای عضو اهدای عضو اهدای زندگی اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی جهرم اهدای عضو اهداء عضو مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای قلب و ۳ عضو دیگر جوان دشتستانی + تصویر

جوان ۲۳ ساله دشتستانی که بر اثر واژگونی موتورسیکلت دچار ضربه مغزی شده بود، خانواده وی قلب، کبد و ۲ کلیه فرزند خود را برای جان دوباره بخشیدن به ۴ بیمار نیازمند پیوند اهدا کردند. - اخبار استانها -

حسن ملکی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دشتستان، با اشاره به اهدا عضو بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند، اظهار داشت: در سال گذشته خانواده‌های مختلفی برای اهدا اعضا بیماران مرگ مغزی به دیگر بیماران نیازمند پیوند موافقت کردند.

وی با اشاره به مرگ مغزی یک جوان 23 ساله به سبب واژگونی موتورسیکلت در روستای شکرک دشتستان بیان کرد: با رضایت خانواده احسان حسنی که دچار ضربه مغزی شده بود به 4 بیمار نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه این جوان اول فروردین در بیمارستان شهید گنجی برازجان بستری شده بود، خاطرنشان کرد: بعد از تأیید مرگ مغزی، توسط پزشکان فوق تخصص در بیمارستان شهید گنجی برازجان ارگان‌های قلب، کبد و هر دو کلیه برداشت شد.

ملکی‌زاده با بیان اینکه اعضای پیکر این جوان عشایر توسط بالگرد اورژانس 115 بوشهر به بیمارستان ابوعلی سینا شیراز انتقال داده شد گفت: این جوان 23 ساله دشتستانی ناجی جان 4 بیمار نیازمند به عضو شد.

وی ضمن تشکر از خانواده ایثارگر این جوان از تلاش کارکنان بیمارستان شهید گنجی برازجان، همکاری پزشکان تأیید کننده و پزشکی قانونی، مدیریت بیمارستان بابت این کار خداپسندانه کمال تشکر کرد و افزود: تاکنون 7 مورد اهدا قلب در استان بوشهر ثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: نخستین ایثار ماندگار استان بوشهر در سال جدید و در مجموع یک صد و شانزدهمین اهدا عضو در استان بوشهر بوده است.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • اولین مورد اهدای عضو ۱۴۰۳ در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • بانوی ارومیه ای جان بخش دو بیمار نیازمند
  • قالیباف: مقاومت مردم غزه تکلیف ما را سنگین‌تر کرده است / هنیه: طوفان الاقصی آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی خواهد بود
  • زندگی دوباره ۳ بیماربا اهدای عضو در مشهد
  • تقویت و تشویق فرهنگ اهدای عضو را جدی بگیریم
  • اعضای بانوی مشهدی به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • اهدای قلب و ۳ عضو دیگر جوان دشتستانی + تصویر
  • اهدای عضو مسافر تهرانی در رشت
  • بانوی مرگ مغزی نجات بخش زندگی ۵ بیمار نیازمند به عضو شد
  • اهدای عضو یک تهرانی در رشت