Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- شیوع کرونا ضربه سهمگین کرونا به پیکره این نحیف هنر صنعت صنایع دستی وارد کرد و حمایت‌های دولت هم چاره‌ای بر مشکلات بی‌شمار آنها نشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، 20 خرداد ماه روز جهانی صنایع دستی است؛ روزی برای ارج نهادن به آثار هنری که بازگو کننده روح ملت‌ها و اقوام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزی برای بوسه‌زدن به دستان زنان و مردانی که با ذوقی سرشار، آثاری را خلق می‌کنند که خاص سرزمین مادری‌شان است، روزی متعلق به دنیای پر نقش و نگار دست بافته‌ها و آثاری که عاشقانه خلق شدند تا با زبان بی‌زبانی قصه دل خالقشان را روایت کنند.

کرمان از جمله استان‌هایی است که صنایع‌دستی متعدد و فراوان و متنوعی دارد و هنرمندان زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند هنرمندانی که این روزها حال خوشی ندارند؛ هرچند روز جهانی صنایع دستی جای بیان تلخی‌ها نیست اما نمی‌توان چشم خود را به روی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این هنرمندان بست.

صنعتی که به شدت به حوزه گردشگری وابسته بود و شیوع کرونا ضربه سهمگین کرونا به پیکره این نحیف این صنعت وارد کرد، برخی از فعالان آن تا مرز ورشکستگی پیش برد و تسهیلات حمایتی دولت هم چاره‌ای بر مشکلات بی‌شمار آنها نشد.

پای درد دل‌هایشان که می‌نشینی از کرونا می‌گویند و عدم حمایت مسئولان؛ از کاهش تولید و مشکلات بازار فروش، بیمه، تسهیلات اندکی و مشکلاتی که نفس این صنعت را به شماره انداخته و روز به روز این هنرمندان این رشته از پای درمی‌آورد.

کاظم حسین‌زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه صنایع دستی بخش مهمی از فرهنگ و آینه تمام نمای هویت هر کشور است اظهار داشت: صنایع دستی مفهومی‌ترین، کاربردی‌ترین و مردمی‌ترین هنر سرزمین ماست.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان یکی از مهم‌ترین کانون‌های تولید صنایع دستی در دنیا شناخته می‌شود عنوان  کرد: از 295 رشته و زیر مجموعه رشته صنایع دستی بدون احتساب فرش 100 رشته و زیر مجموعه آن در استان کرمان فعال است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به حمایت دولت از صنایع دستی در قالب پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ارزان قیمت مشاغل خانگی و اشتغالزایی روستایی و عشایر بیان کرد: شناسایی و برطرف کردن موانع کسب و کار و حمایت‌های بیمه‌ای از تولید‌کنندگان صنایع دستی از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه حدود 70 هزار نفر هنرمند و صنعتگر در حوزه صنایع دستی استان کرمان فعال هستند که این تعداد بدون احتساب فعالان حوزه فرش است گفت: هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی از جمله گروه‌هایی بودند که از شیوع ویروس کرونا آسیب زیادی دیدند.

نبود حمایت و گرانی مواد اولیه هنرمندان صنایع دستی کرمان را رنج می‌دهدهنرمندان صنایع دستی کرمان از دغدغه‌هایشان می‌گویند؛ نبود بیمه و رقابت سخت با صنایع‌دستی بی‌کیفیت وارداتی

حسین‌زاده با اشاره به اینکه بازار فروش صنایع دستی عمدتاً از طرق گردشگران خارجی، گردشگران داخلی و مردم بومی هر منطقه است افزود: فعالان حوزه صنایع دستی با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی و محدود شدن سفرها در تمامی دنیا بخش عمده بازار فروش خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: بازار فروش صنایع دستی در مردم بومی نیز متاثر از شرایط اقتصادی و تورمی حاکم بر جامعه رونق خود را از دست داده است.

انتهای پیام/511/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا استان کرمان ویروس کرونا استان کرمان استان کرمان بازار فروش صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۵۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زائران کرمانی ۸ اردیبهشت به حج عمره اعزام می‌شوند

محمد علی ایرانمنش گفت: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده به همت سازمان و حج و زیارت، وزارت امور خارجه و اعلام شرکت هواپیمایی ایران‌ایر مبنی بر موافقت‌ با مجوز‌های پروازی، اعزام زائران عمره از ۳ اردیبهشت آغاز می‌شود.

وی افزود: برای استان کرمان، ۳ کاروان ۸۵ نفره در قالب یک پرواز تخصیص داده شد و توزیع این کاوران‌ها براساس امتیاز و تعداد زائران ثبت نامی که زودتر واریز وجوه داشتند به شهر‌های کرمان  یک کاروان، رفسنجان یک کاروان و زرند یک کاروان صورت پذیرفت که براساس لیست ابلاغی سازمان با زائران مشمول تماس گرفته شد و این زائران در کاروان‌های بیان شده ثبت نام شدند.

مدیر حج زیارت استان کرمان اضافه کرد: با برنامه ریزی به عمل آمده و پس از صدور روادید، اعزام زائران کرمانی به حج عمره در قالب یک پرواز در ۸ اردیبهشت ماه از ایستگاه پروازی کرمان انجام خواهد شد.

وی بیان داشت : مدت سفر حج عمره، ۱۰ روزه و هزینه سفر، بین ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان اعلام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد
  • تاکید استاندار خوزستان بر تامین پوشاک مورد نیاز صنایع استان از تولیدکنندگان داخلی
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • خزعلی: صدور کارت ملی با نام مادران منتفی شد
  • برپایی میز ارتباطات مردمی وزارت میراث فرهنگی در سمنان
  • زائران کرمانی ۸ اردیبهشت به حج عمره اعزام می‌شوند
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد