Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: به منظور قدردانی از «اکبرعباس‌نژاد فرسنگی» پیشکسوت صنایع‌دستی و هنرهای ‌سنتی خراسان رضوی و به پاس تلاش ۸۰ ساله او در زمینه تولید کاشی سنتی، کاشی ماندگار سر در منزل این استاد نصب شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر در حاشیه مراسم نصب کاشی ماندگار این هنرمند، اظهار کرد: استاد اکبرعباس‌نژاد فرسنگی متولد سال ۱۳۰۶ در شهر کرمان است که از سال ۱۳۲۰ فعالیت در زمینه کاشی‌سازی سنتی را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: این پیشکسوت کاشی‌سنتی و هنرهای‌ سنتی از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۳۰ در مسجد گوهرشاد واقع در مجموعه آستان‌ قدس‌ رضوی فعالیت داشت تا به استادکار تبدیل شد و مدت طولانی از خدمت به فرهنگ و هنر او به این سرزمین می‌گذرد.

مکرمی‌فر با بیان این که محصولات تولیدی استاد عباس‎نژاد در جای جای ایران مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: کاشی‌های ساخت او در مجموعه شاهچراغ شیراز، مجموعه‌های امام زاده محمدمحروق و فضل‌ابن‌شاذان نیشابور، مجموعه آرامگاه امامزاده عبدالعظیم حسنی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که استاد عباس‌نژاد الگویی برای هنرمندان است، خاطرنشان کرد: این پیشکسوت شاگردان زیادی تحویل جامعه داده است که امیدوارم با ادامه راه استاد، این هنر تداوم داشته باشد.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، مکرمی‌فر عنوان کرد: استاد عباس‌نژاد پدر شهید محمدعباس‌نژاد است که رهبرمعظم‌انقلاب در سال ۱۳۸۳ در منزل این هنرمند حاضرشده و از این پدر شهید قدردانی کرده‌اند.

گفتنی است که این مورد یازدهمین کاشی ماندگار نصب شده در حوزه میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان است و پیش از این نیز کاشی‌های ماندگار دیگری بر سر در منزل عثمان محمدپرست، یعقوب دانش‌دوست، محمدجعفر یاحقی، سیدجلال شمسی‌نژاد، سیدمحمد میرقاسم‌اخویان، محمدعلی فضلی‌نژاد، رجبعلی لباف خانیکی، زهرا محسنی و سیدحسن موسوی در استان خراسان رضوی نصب شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنایع دستی کاشی ماندگار کاشی سازی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی کاشی ماندگار خراسان رضوی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند

به گزارش قدس خراسان، محمد علی نعمت‌نژاد اظهار کرد: هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در استان واجد شرایط هوشمندسازی هستند که تاکنون ۸۸۲ فقره از این تعداد به کنتور هوشمند مجهز شده و ۷۶۳ حلقه چاه صنایع هنوز به کنتور هوشمند مجهز نشده اند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۵۳ درصد چاه‌های آب بخش صنعت در استان شامل ۸۸۲ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مقرر شده چاه های آب تمام صنایع استان خراسان رضوی تا پایان مهرماه امسال به کنتور هوشمند تجهیز شوند.

نعمت نژاد ادامه داد: طبق این مصوبه، صنایع متخلف با قطع برق روبرو خواهند شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی در استان خراسان رضوی نیز برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیر اصولی آب از منابع زیرزمینی، به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی اضافه کرد: فرو نشست زمین از تبعات برداشت غیر اصولی آب از منابع زیرزمینی است و طبق برآوردهای انجام شده، نرخ فرو نشست زمین در بخش مرکزی دشت مشهد بین ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر در سال است، درحالیکه که ۵۰ درصد جمعیت استان در همین بخش ساکن هستند.

نعمت نژاد گفت: عمده فشار برنامه‌های کنترل و مدیریت مصرف آب و تعادل آبخوان بر روی بخش کشاورزی است، بخش‌های شرب و صنعت نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تجهیز ۵۳ درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • تجهیز ۵۳ درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر
  • مصرف آب مشهد هفت هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است
  • صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی
  • ۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است