Web Analytics Made Easy - Statcounter

کریمی با اشاره به اینکه اقدام همتی در جبران کسری بودجه از طریق انتشار اوراق غیرمنطقی بود گفت: اینکه هزینه های یکسال بخواهد از محل درآمد سالهای آینده تامین شود، اتفاق خوبی نیست ولی متاسفانه این اتفاق افتاده است و انتشار اوراق باعث شده تا در حدود ۳-۴ سال آینده هم با حجم زیادی از بدهی دولت مواجه باشیم و آنان مجبور به تامین منابع آن و بازپرداخت اصل اوراق و سود آن باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ همتی رئیس سابق بانک مرکزی در یکی از اظهارات اخیر خود گفت: کسری بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت روحانی را با ورود بانک مرکزی به بورس و فروش اوراق خزانه به مردم جبران کردم. این در حالی است که بسیاری از مردم در طول یکی دو سال گذشته ضرر های جبران ناپذیری از بورس متحمل شدند.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب درباره اینکه آیا عبدالناصر همتی با توجه به سابقه کاری اش در بانک مرکزی، در صورت رئیس جمهور شدن می تواند اقتصاد ایران را نجات دهد، گفت: یکی از مشکلات جدی دولت در سال های اخیر بحث کسری بودجه بوده است که در طول سال های اخیر به صورت تامین مالی از طریق انتشار اوراق سعی در جبران این کسری شد.

وی افزود: این موضوع در بسیاری از موارد بیشتر از حجمی بود که در قوانین بودجه سنواتی برای آن مجوز صادر شده بود و به نوعی تخلفی از بودجه بوده است. همچنین باید در نظر داشت که تامین مالی از طریق انتشار اوراق باعث پیش‌خور کردن منابع مالی دولت های آینده است و تعهداتی برای آنان ایجاد خواهد کرد و آنان را مقروض خواهد کرد در حالی که بودجه کشور سند مالی یکساله است و نباید از حالا بودجه های آینده را با کسری مواجه کرد و هر دولتی باید برای سال مالی خودش بودجه را ببندد.

کریمی تصریح کرد: اینکه هزینه های یکسال بخواهد از محل درآمد سالهای آینده تامین شود، اتفاق خوبی نیست ولی متاسفانه این اتفاق افتاده است و انتشار اوراق باعث شده تا در حدود ۳-۴ سال آینده هم با حجم زیادی از بدهی دولت مواجه باشیم و آنان مجبور به تامین منابع آن و بازپرداخت اصل اوراق و سود آن باشند.

نماینده اراک خنداب و کمیجان خاطرنشان کرد: لذا چنین اقدامی که رئیس سابق بانک مرکزی انجام داده کاری غیر منطقی بوده است. البته باید در نظر داشت تامین مالی از طریق انتشار اوراق روش بهتری از انتشار پول توسط بانک مرکزی یا قرض گرفتن دولت از بانک مرکزی است چرا که بار تورمی این کار از انتشار اوراق بسیار بیشتر است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: طریق انتشار اوراق کسری بودجه بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۵۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403

یکی از دلایل اصلی عدم تعادل مصرف بنزین در ایران، اتکای شدید به خودروهای تولید داخل است. این خودروها به دلیل مصرف سوخت بالا که بسیار فراتر از میانگین جهانی است، شناخته شده اند. این امر منجر به وضعیتی شده است که تقاضا برای بنزین بسیار بیشتر از ظرفیت تولید کشور است و نیاز قابل توجهی به واردات را به دنبال دارد.

برای پرداختن به این موضوع، تمرکز بر ترویج استفاده از خودروهای دوگانه سوز که می توانند با بنزین و CNG  کار کنند، ضروری است. با تشویق به استفاده از CNG به عنوان منبع سوخت برای وسایل نقلیه، می‌توانیم تقاضای کلی برای بنزین را کاهش دهیم و فشار بر منابع انرژی کشور را کاهش دهیم.

علاوه بر این، باید تلاش کرد تا در دسترس بودن و دسترسی به جایگاه های سوخت CNG در سراسر کشور افزایش یابد. این امر نه تنها باعث می‌شود مصرف‌کنندگان به سمت وسایل نقلیه با سوخت CNG راحت‌تر شوند، بلکه خودروسازان را تشویق می‌کند تا خودروهای دوگانه سوز بیشتری تولید کنند.

همچنین علاوه بر ترویج استفاده از سوخت های جایگزین، محدود کردن تولید خودروهای پرمصرف در ایران بسیار مهم است. با اعمال مقررات سختگیرانه تر برای خودروسازان و تشویق به واردات خودروهای کم مصرف تر، می توانیم تقاضای کلی برای بنزین را کاهش دهیم و وابستگی کشور به واردات خارجی را کاهش دهیم.

سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت CNG برای حمایت از پذیرش گسترده خودروهای دوگانه سوز ضروری است. این شامل ساخت جایگاه‌های سوخت CNG بیشتر، تشویق کسب‌وکارها برای تبدیل ناوگان خود به CNG و ارائه یارانه برای مصرف‌کنندگانی است که تصمیم می‌گیرند به خودروهای با سوخت CNG روی آورند.

در نهایت، رسیدگی به عدم تعادل در مصرف بنزین در ایران نیازمند رویکردی چند وجهی است که هم تغییرات نظارتی و هم تغییرات زیرساختی را در بر می گیرد. با ترویج استفاده از خودروهای دوگانه سوز، گسترش جایگاه‌های سوخت CNG و محدود کردن تولید خودروهای پرمصرف، می‌توان گام‌های مهمی در جهت کاهش اتکای کشور به واردات بنزین و ارتقای پایداری و مصرف انرژی برداشت.

با توجه به بررسی جدول هدفمندی یارانه های انرژی در بخش جداول اصلی ارسالی دولت به مجلس بودجه ۱۴۰۳ در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی، شاهد حذف ردیف مربوط به صادرات بنزین و کاهش درآمدهای تبصره هدفمندی یارانه ها هستیم و در مقابل واردات بنزین ذیل ردیف واردات فرآورده های نفتی افزایش یافته است. 

از طرفی شاهد تهاتر بنزین وارداتی با محصولات و فرآورده های صادراتی هستیم که باز هم درآمدهای این تبصره را کم خواهد کرد؛ راهکار اصلی برای رفع این معضل به شکل کوتاه مدت تمرکز بر دوگانه سوز کردن خودروها نداریم و باید CNG جایگزین بنزین شود.

دیگر خبرها

  • ببینید | کنایه عبدالناصر همتی به رئیسی با انتشار این ویدیو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند
  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • ۷۲ میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد
  • ۷۲ میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود
  • جای خالی شیر مدارس در بودجه ۱۴۰۳ !
  • جای خالی شیر مدارس در بودجه ۱۴۰۳!
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳