Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران به نقل از ان بی سی نیوز،یک بیمارستان در شهر«هیوستن» آمریکا نزدیک به 200 تن از کارکنان یک بیمارستان را پس از آن که حاضر نشدند واکسن ضد کرونا را بزنند از کار اخراج کرد.

«مارک بوم» رئیس بیمارستان Houston Methodists در بیانیه ای اعلام کرد که نزدیک به 25هزار تن از کارکنان این بیمارستان واکسن کرونای خود را به عنوان بخشی از درخواست برای واکسیناسیون که در ماه آوریل اعلام شد، زدند اما 178 کارمند که مصون نیستند و معافیت های دینی یا پزشکی دریافت نکردند بدون حقوق به دلیل مخالفت شان با واکسیناسیون از کار اخراج شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

27 نفر از این تعداد نیز به شکل جزئی واکسن دریافت کردند.

بوم افزود که 285 کارمند غیرمصون نیز به معافیت های پزشکی یا دینی دست یافتند و 332 کارمند دیگر نیز مجاز به دریافت واکسن با تأخیر شدند.

این در حالی است که 117 کارمند این بیمارستان در پایان ماه می گذشته شکایتی ارائه کردند مبنی بر اینکه واکسن های ضد کرونا آزمایشی بوده است و بیمارستان نمی تواند کارمندان مجبور به قبول واکسنی کند که مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت نکرده است و تأکید کردند که واکسن های آزمایشی در دسترس در حال حاضر موافقت نهایی سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت نکرده اند.

 

واکسیناسیون در اروپا

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اتحادیه اروپا پس از پشت سر گذاشتن یک دوره بحرانی با شرکت‌ های تولید کننده واکسن کرونا و تحمل فشارهای داخلی در خصوص روند کند توزیع این واکسن، از یک سو تلاش می‌ کند تا منتقدان داخلی را آرام و از سوی دیگر انتظار نهادهای بین‌ المللی در خصوص توزیع عادلانه واکسن را اجابت کند.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت در شاخه اروپایی خود هشدار داد، سطح واکسیناسیون اروپا برای آنکه از شیوع دوباره کرونا جلوگیری شود کافی نیست.

این سازمان همچنین پرهیز از «اشتباهی» که تابستان 2020 منجر به افزایش موارد ابتلا شد درخواست کرد روند تزریق واکسن سریع تر و بیشتر انجام شود.

 در حالی که 30 درصد از مردم اروپا یک دوز واکسن را و 17 درصد دو دوز را دریافت کرده اند، «هانس کلوگه در کنفرانس خبری مجازی هشدار داد «پوشش واکسیناسیون برای محافظت منطقه اروپا از شیوع دوباره کرونا کافی نیست».

پیشتر هم یک مسئول سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود هنگامی که 70 درصد جمعیت دنیا واکسینه شوند، شیوع کرونا پایان خواهد یافت.

این مسئول سازمان جهانی افزود: همچنان ریتم واکسیناسیون در اروپا «بسیار کند است».

واکسیناسیون اروپا از اواخر دسامبر سال گذشته آغاز شد؛ اما از همان ابتدا اختلافات با دو شرکت داروسازی آسترازنکا و فایزر-بیون تک به دلیل تاخیر در تحویل واکسن باعث بروز نارضایتی‌ های گسترده در این بلوک شد.

کمیسیون اروپا تا امروز به چهار واکسن فایزر-بیون‌ تک، جانسِن از شرکت جانسون اند جانسون، مودرنا و آسترازنکا چراغ سبز نشان داده است. با این حال تزریق دو واکسن جانسِن و آسترازنکا از نیمه اول آوریل (فروردین) به دلیل گزارش مواردی از عوارض از جمله لخته خون در افراد دریافت کننده به حالت تعلیق در آمده است.

اروپا که از آغاز برنامه‌ ریزی‌ ها برای پیشبرد طرح‌ های واکسیناسیون به تامین واکسن آسترازنکا امیدوار بود، اما بی اعتمادی به این شرکت سبب شده تا اتحادیه اروپا اکنون به فایزر متکی شود.  

به دنبال کشمکش‌ های فراوان اروپا و شرکت دارویی تولید واکسن آسترازنکا، «تیری بِرِتون» کمیساریای اروپا در بازار داخلی سرانجام اعلام کرد که قاره سبز قرارداد خرید واکسن از این شرکت انگلیسی-  سوئدی را از ماه ژوئن (خرداد) تمدید نخواهد کرد.

گزارش‌ ها حاکی است که استرازنکا در سه ماهه نخست سال جاری برخلاف 120 میلیون دوزی که طبق قرارداد وعده داده بود زیر 30 میلیون دوز به اتحادیه اروپا تحویل داده است. این شرکت حاضر نشد تا بخشی از این کمبود را از سفارش انگلیس جبران کند و ادعا کرد که به ترتیب نوبت، سفارش‌ ها را تحول می‌ دهد. این بدین معناست که انگلیس در نوبت بالاتری از اتحادیه اروپا قرار دارد.

اتحادیه اروپا ماه گذشته از این شرکت انگلیسی-سوئدی به اتهام نقض قرارداد شکایت کرد.

«استلا کریاکیدیس» کمیسر امور بهداشت و مواد غذایی اتحادیه اروپا با بیان این ادعا که برخی مفاد قرارداد با آسترازنکا اجرا نشده است تصریح کرد که این شرکت راهبرد قابل قبولی را برای تحقق تعهداتش ارائه نداده است. این مقام اروپایی خاطر نشان کرد که مهم‌ ترین مساله تحویل سریع دوزهایی است که آسترازنکا در هماهنگی با قرارداده وعده داده است. کریاکیدیس بر همین اساس افزود که کمیسیون اروپا فرآیند شکایت از این شرکت انگلیسی-سوئدی را از جانب خود و 27 کشور عضو اتحادیه آغاز کرده است.

در همین حال برخی کشورهای اروپایی که از پیگیری‌ های کمیسیون اروپا قطع امید کردند نیاز خود را از طریق سایر شرکت‌های تولید کننده واکسن تامین کردند. مجارستان اولین کشور اروپایی بود که بهمن گذشته قرارداد خرید واکسن اسپوتنیک وی از روسیه را امضا کرده است.

نارضایتی از عملکرد بد اتحادیه اروپا در توزیع واکسن کرونا

نتایج نظرسنجی اخیر موسسه بین‌المللی «یوگو» نشان می دهد که مردم پنج کشور اروپایی از نحوه توزیع واکسن کرونا توسط اتحادیه اروپا ناراضی هستند.

نظرسنجی موسسه یوگو که به تازگی بر روی بیش از 6000 نفر از افراد بزرگسال در کشورهای آلمان، فرانسه، دانمارک، سوئد و انگلیس انجام شده است به این موضوع پرداخته که مردم این پنج کشور درباره نحوه عملکرد دولت ها و نیز اتحادیه اروپا در طول مدت شیوع ویروس کرونا چه احساسی دارند؟

نتایج به دست آمده، بسته به عملکرد دولت ها متفاوت بوده است، اما بخشی که اکثریت پاسخ دهندگان بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که اتحادیه اروپا در توزیع واکسن کرونا بد عمل کرده است.

پرسش شوندگان درانگلیس، فرانسه و سوئد درباره عملکرد اتحادیه اروپا سخت گیرانه نظر داده و تنها یک پنجم پاسخ دهندگان (20 درصد) در فرانسه و سوئد معتقدند که اتحادیه اروپا در این زمینه خوب عمل کرده است و 69 درصد فرانسوی ها و 63 درصد سوئدی ها اظهار داشته اند که اتحادیه اروپا ضعیف عمل کرده است.

 تعداد انگلیسی هایی که احساس می کنند اتحادیه اروپا در خصوص توزیع واکسن کرونا کارش را به درستی انجام داده نسبت به دیگر کشورها کمتر است به طوری که تنها 14 درصد از آنها نظر مثبت داشته اند در حالی که 65 درصد شان از عملکرد اتحادیه ناراضی هستند.

اتحادیه اروپا در این خصوص بیشترین حمایت را از بزرگسالان دانمارک داشته است با این وجود حتی در این کشور هم تنها یک سوم (34 درصد) نظر مثبت دارند و نیمی از مردم این کشور فکر می کنند که اتحادیه اروپا کارش را به خوبی انجام نداده است.

رئیس کمیسیون اروپا در همین پیوند اذعان می‌ دارد که این اتحادیه به توانایی خود در نبرد علیه ویروس کرونا بیش از حد خوش بین بوده و به پیشرفت مورد نظر خود دست نیافته است. فون درلاین با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا تصریح کرد: ما در تائید (واکسن کرونا) تأخیر کردیم و به تولید انبوه واکسن بیش از حد خوش بین بودیم. شاید بیش از حد اطمینان داشتیم که سفارش‌هایمان به موقع تحویل داده می‌ شود.

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: شش ماه از آغاز واکسیناسیون کووید19  در جهان می‌گذرد اما از مجموع واکسن‌ های تزریق شده، 44 درصد در کشورهای ثروتمند و تنها 0.4 درصد در کشورهای فقیر استفاده شده است؛ به عبارت دیگر، دسترسی ثروتمندان به واکسن، 110 برابر بیشتر بوده است.

سازمان ملل بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت در این گزارش نوشت، ناامیدکننده تر از آمار نابرابر توزیع واکسن، تداوم این روند بوده به طوری‌ که برای ماه‌ها هیچ تغییری در این دسترسی به واکسن حاصل نشده است.

در حالی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا برای ششمین هفته و شمار جانباختگان کرونا برای پنجمین هفته، روند نزولی را در پیش گرفته اما جامعه بین‌ الملل با شرایط ناهمسان و نابرابر مواجه است؛ از شش منطقه تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت، سه منطقه آقریقا، (قاره) آمریکا و پاسیفیک غربی (غرب اقیانوس آرام) شاهد افزایش مرگ‌ومیر مبتلایان به کووید 19 است.

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار آن شدند که به منظور تسریع کار توزیع انواع واکسن کرونا در سطح جهانی، قانون انحصار حقوق معنوی این واکسن‌ها موقتا لغو شود تا تولید آنها در همه جا امکان‌پذیر گردد.

از سوی دیگر، پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) با ۳۵۵ رأی موافق، ۲۶۳ رأی مخالف و ۷۱ رأی ممتنع به تصویب رسید، پیشنهاد کرده است که برای «بهبود دسترسی جهانی به محصولات پزشکی مقرون به صرفه مربوط به کووید ۱۹» و «رفع کمبودها و محدودیت‌های تولید جهانی» در این زمینه، مذاکرات برای لغو موقت موافقت‌نامه سازمان تجارت جهانی موسوم به «تریپس» آغاز گردد.

تریپس، موافقت‌نامه‌ای بین‌المللی در مورد جنبه‌های مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری و حق ثبت اختراع تحت مدیریت سازمان تجارت جهانی است.

به گزارش یورونیوز، در بیانیه مطبوعاتی نمایندگان پارلمان اروپا در این زمینه آمده است: «دادن امتیاز به شکل داوطلبانه به صورتی که سازنده واکسن خودش تصمیم بگیرد که چه کسی و تحت چه شرایطی افراد می‌توانند از حق معنوی فرمول استفاده کنند تا امکان تولید فراهم شود، و نیز انتقال دانش و فناوری به کشورهایی که دارای صنعت تولید واکسن هستند، مهم‌ترین راه افزایش و تسریع تولید در سطح جهانی در دراز مدت است.»

نمایندگان اروپایی همچنین برای رفع تنگناهای تولید از اتحادیه اروپا خواستار «حذف سریع موانع صادرات و جایگزینی سازوکار صدور مجوز صادرات با الزام شفافیت» شده‌اند.

آنها با یادآوری این که برای ایمن‌سازی ۷۰ درصد از جمعیت جهان به ۱۱ میلیارد دوز واکسن کووید ۱۹ نیاز است و تا امروز تنها بخشی از این مقدار تولید شده، گفته‌اند که آمریکا و انگلیس نیز باید «بی‌درنگ ممنوعیت صادرات واکسن و مواد اولیه را لغو کنند»

پارلمان اروپا تأکید کرده است که اکثر قریب به اتفاق ۱.۶ میلیارد دوز واکسنی که تاکنون استفاده شده نصیب خود کشورهای صنعتی تولید کننده واکسن شده و تنها ۰.۳ درصد از آنها به ۲۹ کشور از فقیرترین کشورهای جهان رسیده است.

نمایندگان پارلمان اروپا با اشاره به این که اتحادیه اروپا نیاز به حمایت از تولید در آفریقا دارد همچنین گفته‌اند که وسیله مهم دیگر برای تهیه واکسن در کشورهای با اقتصاد ضعیف، کوواکس، برنامه سازمان بهداشت جهانی برای توزیع واکسن کووید ۱۹ است که اروپا از آن استقبال می‌کند.

اعضای پارلمان خواستار افشا شدن کامل توافق‌نامه‌های پیش‌خرید واکسن به ویژه واکسن‌های نسل بعدی شده و گفته‌اند که این قراردادها باید شامل الزام شفافیت از سوی تأمین‌کنندگان این کالا باشد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا حدود یک ماه پیش ایالات متحده آمریکا و دیگر تولید کنندگان واکسن کووید-۱۹ را دعوت کرده بود تا به جای بحث درباره مالکیت معنوی، واکسن‌های تولیدی را به سراسر جهان صادر کنند.

دفتر مطبوعاتی پارلمان اروپا در پاسخ به این پرسش یورونیوز فارسی که آیا قطعنامه امروز نمایندگان پارلمان برای اجرایی شدن به دست کمیسیون اروپا الزام‌آور است یا نه، گفت: «این یک قطعنامه‌ است و الزام اجرایی ندارد. اما همین قطعنامه در نشست دو روزه در مقر سازمان تجاری جهانی در ژنو مطرح شده و این سازمان قاعدتا تصمیم خود در این مورد را اعلام خواهد کرد.»

در نشست سازمان تجارت جهانی، به جز نمایندگان اروپا نمایندگان چندین گروه سیاسی دیگر نیز در پشتیبانی از لغو حق مالکیت معنوی برای فرمول ساخت واکسن‌های کووید ۱۹ سخن گفتند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 ویروس کرونا واکسن ضد کرونا سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۷۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا و توافقی دیگر برای سرکوب پناهجویان

اتحادیه اروپا در ادامه روند ایجاد محدودیت علیه پناهجویان و برون‌سپاری مهاجرت، توافقی با موریتانی امضا کرده است.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا و موریتانی در اوایل ماه مارس (اسفند ماه گذشته) قرارداد مهاجرتی به ارزش ۲۱۰ میلیون یورو (۲۲۷ میلیون دلار) امضا کردند.

این توافق از سوی اتحادیه اروپا مدیریت شد و دولت اسپانیا که نگران افزایش مهاجرت غیرقانونی به جزایر قناری است، درباره آن لابی کرد.

در ماه ژانویه (دی و بهمن ماه گذشته)، بیش از ۷ هزار ورود به این جزایر ثبت شده است.

هدف از این توافق مهاجرتی، کاهش ورود پناهجویان با حمایت از مرز موریتانی و نیروهای امنیتی برای مبارزه با قاچاق انسان و تقویت ظرفیت‌های مدیریت و نظارت مرزی موریتانی است.

این توافق همچنین وعده بودجه برای ایجاد شغل در این کشور، تقویت سیستم پناهندگی و طرح‌های مهاجرت قانونی را می‌دهد.

اما نگاهی اجمالی به تاریخچه سیاست‌های «برون مرزی» اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که این توافق شانس کمی برای رسیدن به هدف اعلام شده خود دارد؛ بدتر از آن، واکنش بی‌سابقه عمومی که در موریتانی ایجاد کرده است، این کشور را بی‌ثبات می‌کند.

تلاش‌های اتحادیه اروپا برای جلوگیری از مهاجرت از موریتانی در سال ۲۰۰۶ زمانی که نزدیک به ۳۲ هزار نفر از سواحل غرب آفریقا وارد جزایر قناری شدند، آغاز شد؛ این ورودی‌های دریایی به دنبال سرکوب خونین مهاجران در مناطق محصور شمال آفریقا و اسپانیا در سئوتا و ملیلیه در سال ۲۰۰۵ و در نتیجه تغییر جهت حرکت مهاجران به سمت جنوب صورت گرفت.

این واکنش شامل عملیات نظارت هوایی و دریایی بود که از سوی اسپانیا با حمایت فرانتکس، آژانس گارد مرزی و ساحلی اروپا، و استقرار گارد مرزی اسپانیا در شهر بندری نوادهیبو در شمال موریتانی انجام شد.

نیروی پلیس مرزی وظیفه گشت‌زنی در شهر و آموزش همتایان موریتانیایی خود را بر عهده داشت؛ برای پردازش و اخراج افرادی که در جزایر قناری بازداشت یا در دریا دستگیر شده بودند، یک مدرسه قدیمی در این شهر به یک مرکز بازداشت تبدیل شد.

این تلاش‌ها منجر به افزایش چشمگیر اخراج اتباع خارجی از قلمرو موریتانی و توقف موقت ورود به جزایر قناری شد و به اسپانیا اجازه داد تا عملیات را به عنوان موفقیت‌آمیز توصیف کند.

اتحادیه اروپا از این فرصت استفاده و یک استراتژی مهاجرت ملی جدید را تهیه کرد که از سوی دولت موریتانی در سال ۲۰۱۰ تصویب شد.

در عمل، این استراتژی مجموعه‌ای از پروژه‌ها را در این کشور تأمین مالی می‌کرد، از ظرفیت‌سازی برای نیروهای امنیتی و ارتقای زیرساخت‌های مرزی کشور تا برنامه‌های کمک به جوانان و کمپین‌های افزایش آگاهی برای مهاجران در این کشور.

در سال‌های بعد، مسیرهای اروپا به سمت شرق تغییر کرد و تعداد بی‌سابقه‌ای از مسیرهای مدیترانه مرکزی و شرقی در سال ۲۰۱۵ وارد شد؛ در پاسخ، اتحادیه اروپا صندوق امانی (EUTF) را برای رسیدگی به علل ریشه‌ای مهاجرت و آوارگی غیرقانونی در آفریقا راه‌اندازی کرد.

با این حال، تا سال ۲۰۲۰، ورود به جزایر قناری از غرب آفریقا با بیش از ۴۰ هزار ورود دریایی که از سوی دولت اسپانیا در آن سال ثبت شد، یک بار دیگر افزایش یافت.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در گزارشی درباره این ورودها، محدودیتی را در گذرگاه‌های مرزی در مراکش در میان عوامل افزایش شناسایی کرده است.

با این حال، انتقال به دریا هزینه‌های انسانی زیادی را به همراه داشت، نرخ مرگ و میر در مسیر اقیانوس اطلس برآورد می‌شود که به ازای هر ۱۲ نفری که این سفر را انجام می‌دهند، یک مرگ روی می‌دهد.

در حالی که مدت‌ها مشاهده شده است که چنین مرگ و میرهای مرزی و به‌طور کلی قاچاق افراد، نتیجه محدودیت‌های حرکت قانونی است، واکنش اتحادیه اروپا گسترش بیشتر ابزارهای محدود کردن رفت و آمد در موریتانی بوده است.

اسنادی که در سال گذشته فاش شد نشان می‌دهد که در محافل دولتی موریتانی در مقایسه با تونس که با اتحادیه اروپا قراردادی امضا کرد که شامل ۱۰۰ میلیون یورو (۱۱۲ میلیون دلار) به مدیریت مهاجرت می‌شد، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با افزایش ورود به جزایر قناری در اواخر سال ۲۰۲۳، زمینه برای امضای قرارداد مشابه با موریتانی فراهم شد.

با توجه به سابقه سیاست‌های خارجی‌سازی که از سال ۲۰۰۶ در موریتانی اجرا شده است، به نظر می‌رسد امید کمی وجود دارد که این توافق به هدف مورد نظر خود برای جلوگیری از «مهاجرت غیرقانونی» به اروپا برسد. کسانی که به دنبال رسیدن به اروپا هستند به تلاش خود برای یافتن مسیرهای جایگزین در پاسخ به محدودیت‌ها و سرکوب‌ها ادامه خواهند داد.

منبع: میزان

دیگر خبرها

  • جنگ اوکراین اولویت های اروپایی ها را تغییر داده است
  • ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • مخالفت دوباره شولتز با ارسال موشک تاروس و اعزام نیرو به اوکراین
  • الخلیفی و چفرین: باور کنید سوپرلیگ را شکست دادیم!‏
  • رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولت را اخراج می‌کند!
  • رکورد اتحادیه اروپا را شکستیم
  • رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!
  • اتحادیه اروپا و توافقی دیگر برای سرکوب پناهجویان