Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@02:07:38 GMT

زاکانی: با فضای مجازی موافقم

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۸۱۸۱

زاکانی: با فضای مجازی موافقم

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت که با فضای مجازی موافقم و آن را یک موهبت بزرگ الهی می‌دانم که به دست انسان مهیا شده است اما در خصوص نقاطی که به سلامت اخلاقی نوجوانان و امنیت خانواده‌ها هجوم می‌برد، حتما دقت می‌کنم.

علیرضا زاکانی در برنامه دستخط در توضیح علت کاندیدا شدنش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به شرایط سخت و حساسی به میدان آمدم همان طور که از ابتدای انقلاب اسلامی هر کجا که شرایط سخت و حساس بود به میدان آمدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به حضورش در جنگ و فعالیت‌های دانشجویی و عضویت در هیات علمی دانشگاه گفت: در سال ۶۸ ازدواج کردم و سه فرزند دارم.

وی با بیان اینکه سال ۸۲ ناخواسته وارد عرصه سیاست شده است گفت: در دوره هفتم نماینده مجلس شدم و همزمان وارد عرصه سیاست به معنای کارکردهای انقلابی آن شدم. همیشه به دوستان می‌گفتم ما از عرصه اعتقادی به عرصه سیاسی آمده‌‌ایم، البته نه اینکه کسی باشیم که به دنبال سیاست بدویم. خوشبختانه آنجا توانستم سلسله فعالیت‌های کشوری را داشته و هم کل کشور را چندین بار بگردم و هم سازماندهی کشوری انجام دهم.

زاکانی خاطرنشان کرد: کار سخت، کاری است که مانند رزمندگان انجام شود. انسان مانند ماهی است که آن را در آب می‌اندازند و از آن لذت می‌برد. الان هم یک دهه است که دوستان جریان انقلاب به من اصرار می‌کردند که وارد عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری شوم، لذا برای انتخابات در سال‌های ۹۲ و ۹۶ ثبت نام کردم، سال ۹۶ به دلیل مبارزه با مفاسد اقتصادی آن اتفاق افتاد. معتقدم برای مبارزه با فساد باید از قوی‌ترین و گردن‌کلفت‌ترین آدم‌ها شروع کنیم و لذا در گذشته به سراغ وزرای نفت و اطلاعات، قوه قضائیه، معاون رئیس جمهور، برادر رئیس جمهور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دادستان تهران رفتم برخی مواقع نمایندگان مجلس مرا دست می‌گرفتند و می‌گفتند برویم تا بنده جواب فلان شخص را بدهم، می‌گفتم خودتان جواب دهید، آنها می‌گفتند ما هیچگاه در این وادی‌ها وارد نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه در مبارزه با مفاسد اقتصادی و مسائل مختلف جدی هستیم و با چپ و راست، بالا و پایین تعارف نداریم افزود: معتقدم اگر هر کسی گفت که انقلابی‌تر است در صورت خطا باید ۲ تا چوب بخورد برعکس دیگران که می‌گویند اگر فلانی دوست ما بود، رهایش کنید. هیچ رفیقی نداشتم که اگر خطا کرده باشد خودم یقه‌‌اش را نگرفته باشم. از این رو بین دوستانم مشهور است که کسی نمی‌تواند در کنار ما خطا کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره قابلیت‌هایش گفت: هر کجا سختی و هزینه دادن بوده، تلاش کرده‌‌ام که در صحنه حضور داشته باشم و امروز نیز روز هزینه دادن است؛ دوم، برنامه و کادر داشتن است، به این معنا که بنده در طول فعالیتم بعد از ورود به دانشگاه، یعنی از حدود ۳۲ سال قبل با نسلی در جریان دانشجویی و بعد از در جریان سیاسی و جریان مسئولیتی کشور آشنا شدم که ذخیره بسیار مهمی است، اعتقاد بر این است ما کادر بالایی داریم اما قدر نیروی انسانی را نمی‌دانیم. امروز جامعه ما به نیروی انسانی خلاق، آگاه و دانشمند نیاز دارد. بعد از آن ارتباط با نیروهای انقلاب و شناخت معضلات کشور است.

وی با بیان اینکه چهار رویکرد تحولی در حوزه‌های اقتصاد و مدیریت، فرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت و سیاست خارجی دارد، افزود: بالغ بر ۲۵ هدف عملیاتی داریم که وعده‌های ما ناظر بر این اهداف عملیاتی است، برخی از آنها، ۶۰ سال است که در کشور ما اجرا نشده است.

زاکانی درباره اینکه آیا اختیارات قانون اساسی را برای رفع مشکلات کشور کافی می‌داند گفت: این اختیارات کاملا کافی است. آنهایی که می‌گویند کافی نیست، از بی‌فکری، بی‌ارادگی و بی‌عرضگی‌شان است. من ساختار کشور را به خوبی می‌شناسم و ۴ دوره نماینده مردم در مجلس بوده‌‌ام و مجلس را در راس امور می‌دانسته، می‌دانم و خواهم دانست. ان شاءالله در دولت خودم امکانی را فراهم می‌کنم که این نقش و نسبت‌ها دوباره برقرار شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این نسبت به دستگاه قضایی شناخت دقیقی دارم و با روحیه‌‌ای که امروز در این دستگاه وجود دارد، می‌توانیم به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده و کشور را با شتاب فراوانی به پیش ببریم. ما امروز از یک رهبر حکیم و فرزانه، ملت در صحنه، جمع جوانان پرشور و عالم، زنان و اقوام و مذاهب مختلف هستیم و امکان بالایی در کشور بهره مند هستیم، به این مسائل واقف هستم و می‌دانم که این حرف‌ها بهانه‌جویی است.

زاکانی درباره نگاهش برای حل مشکلات اقتصادی گفت: اتکا به درون و بعد از آن استفاده از ارتباطات بین المللی نگاه درستی است. ما فوریت را اقتصاد و مدیریت با کانون جهش تولید قرار داده‌ایم و به واسطه تجربه ۲ دهه خودم، مخالفتمان را هم با دیوان سالاری، یعنی فساد اداری و اقتصادی قرار داده ایم. در حوزه فرهنگ و اجتماع نیز کانون‌مان تعلیم و تربیت و در حوزه سیاست و امنیت هم اساس کار را بر مشارکت و تحقق مردم سالاری دینی گذاشته‌‌ایم، در عرصه سیاست خارجی فرصت ما دیپلماسی فعال و هوشمند است و از همه ظرفیت جهانی و منطقه‌‌ای استفاده می‌کنیم اما تا زمانی که در داخل کشور به یک قابلیت نرسیم، در خارج از کشور، کسی برای ما تره خورد نخواهد کرد.

وی سهم تحریم‌ها را در مشکلات فعلی کشور حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد و سهم سوءمدیریت را ۸۰ درصد دانست و گفت: همین مسئله مرغ را بینید، ما سالانه باید ۲۱ میلیون تن نهاده برای دام، مرغ و آبزیان تامین کنیم که حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تن آن واردات است و ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذرت، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن جو و ۳ میلیون و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن هم سویا و کنجاله سویا است. از قبل مشخص بوده که باید چه اتفاقی در این زمینه رخ دهد و فصل‌های کشت و برداشت و خرید در عرصه جهانی در حوزه آمریکای جنوبی، اوراسیا و قیمت‌ها هم معلوم است اما بی‌کفایتی سبب می‌شود که در نهایت اجازه خرید نمی‌دهند و عملا وارد فصل گرانی می‌شویم و بعد از اینکه خرید انجام می‌شود، پول آن را نمی‌توانند تامین کنند و در نهایت هم پول آن را به دست افراد به اصطلاح از ما بهتران می‌دهند و بعد هم بخش دولتی وارد می‌شود و قیمت تمام شده گران‌تری را از بخش خصوصی وارد می‌کند. در آخر هم مرغ ۱۴ هزار تومانی به ۳۵ هزار تومان می‌رسد و این ظلم و نامردی است.

وی اضافه کرد: نکته دوم این است که وقتی سال ۹۸ ما بحث واردات را با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی دنبال کردیم، متوجه شدیم که ۱۵ میلیارد دلار در اقلام مختلف اعم از کالای اساسی، دارو و غیره واردات داشته‌ایم، اما در سال ۹۹ گفتند که ۶ میلیارد دلار آن را کم می‌کنیم و تنها ۹ میلیارد دلار در نظر می‌گیریم، اولا در همین مجلس دیدیم که بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی و بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دعوا وجود دارد و در نهایت هم هر ۴ بخش با یکدیگر دعوا داشتند. مسئله بعدی هم این بود که وزارت نفت امکان انتقال ارز داشت، اما این کار را نمی‌کرد. شنیدم که وزیر اقتصاد و عزیزی که در سازمان برنامه متولی کار است، معترض بودند که وزارت نفت به وظایف خودش عمل نمی‌کند.

وی افزود: یک جلسه‌‌ای در حدود ۲ ماه پیش بود با حضور وزرای نفت، صمت، کشاورزی، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی برگزار شد، رئیس بانک مرکزی عنوان کرد که ما مشکل انتقال ارز داریم که بنده گفتم ما چنین مشکلی نداریم و شما دقیق صحبت کنید. رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که چطور این حرف را می‌زنید که بنده در جواب گفتم ارز حداکثر با ۲ ماه اختلاف وارد می‌شود اما در حساب‌های وزارت نفت است، حتی اسامی حساب‌ها و بانک‌ها را هم گفتم. آقای همتی گفت بنده از این مسئله خبر ندارم، در جواب گفتم مشکل کشور این است که شما خبر ندارید، از وزیر نفت سوال کنید. وزیر نفت گفت که این پول‌ها ۱۴. ۵ درصد خودمان است، گفتم نه، اینطور نیست و حساب خودمان نداریم و این پول‌ها در حساب‌های وزارت نفت است. البته بعدا دیدیم که این پول‌ها را جابه جا کردند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: این نکته را هم درباره نهاده‌های دامی بگویم که همان قیمتی که سال ۹۸ بود، برای سال ۹۹ در نظر گرفتند، اما سال ۹۹ به دلیل کرونا قیمت آن بالا رفت و ۱۱ درصد ورود نهاده‌ها به کشور کاهش یافت، در حالی که بانک مرکزی اعلام کرد همان پول سال ۹۸ را برای ۹۹ هم در نظر گرفته است و مشکل کجاست؟ در حالی که اصلا دقت نکردند در عرصه جهانی به دلیل کرونا قیمت نهاده‌ها بالا رفته است.

وی ادامه داد: نمونه دیگر این است که ما ۱۲۵ میلیون تن تولید پروتینی، کشاورزی و باغداری در داخل کشور داریم که از این تعداد ۱۰۹ میلیون تن کشاورزی و باغداری و ۱۶ میلیون تن آن پروتئینی است، ۳۶۰ میلیون دلار برای سم، کود و بذر اصلاح شده لازم بود و دولت در آن ۶ میلیارد دلاری که کم کرده بود، این ۳۶۰ میلیون دلار را حذف و اعلام کرد آن را از طریق ارز آزاد وارد کنید و عملا شرایطی را به گونه‌‌ای رقم زد که قیمت کود ۱۰۰ برابر شد، خود جهاد کشاورزی اصرار داشت و اعلام می‌کرد که در حال نابودی هستیم، ولی به آنها می‌گوییم چرا این کار می‌کنید، می‌گویند نه، مصوب است. ببینید، متاسفانه این غیرت دینی وجود ندارد.

زاکانی در توضیح اولین گامش برای حل مشکل بیکاری گفت: در گام اول دولت را از رقابت با تولید عقب می‌کشم و بانک را از پیمانکاری و دلالی و بازارسیاه به کمک کار تولید منتقل می‌کنم، دولت امروز به جای اینکه دست تولیدکننده را بگیرد، پای او را می‌گیرد و وقتی تولیدکننده با کله زمین می‌خورد، به او می‌خندد و تازه می‌گوید در حال کمک کردن هستم. حکایت ما مانند ماشینی است که از ۴ طرف، افرادی در حال هل دادنش هستند و علی رغم اینکه خسته می‌شوند، می‌گویند چرا ماشین حرکت نمی‌کند؟ در حالی که نمی‌بینند خودشان تلاش همدیگر را خنثی می‌کنند و این مسئله در بخشی از کشور وجود دارد. از طرف دیگر در همین دولت حالی برای انجام دادن وجود ندارد.

وی افزود: اولین کاری که بنده انجام می‌دهم، مقررات‌زدایی از تولید و سهولت صدور مجوز است، الان ۸۰ درصد مجوزها به واسطه رانت صادر می‌شود. همچنین امکانی را فراهم می‌کنم که تولیدکننده سیاست باثباتی را ببیند، همین که تولید شروع شد اثراتش در بیکاری، در تورم، در زندگی شاداب خانواده‌ها ایجاد می‌شود. اشکالی که در کشور ما وجود دارد این است که در گذشته دولت نفت می‌فروخت، خودش را سرپا نگه می‌داشت و تصور هم می‌شد که رئیس دولت تنها رئیس کارمندان خودش است و کاری با مردم نداشته است.

زاکانی بیان کرد: در سال‌های اخیر دولت کاری که کرده که با افزایش تورم خودش را اداره کرده و مانند بچه پولدارها هم خرج کرده، اولین تلاشم این است که از اصلاح خود دولت شروع کنم و دولت را در حمایت از تولید و مردم قرار دهم؛ آن زمان شما می‌بینید که چه جهشی در تولید و صادرات انجام می‌شود.

به گفته وی، سن ازدواج آقایان ۳۰ سال و خانم‌ها ۲۴ سال و ۲۹ سالگی هم بچه دار می‌شوند. جالب است بدانید که آقایان به صورت میانگین در ۳۳ سالگی سر کار می‌روند.

زاکانی درباره اینکه سن ازدواج باید چقدر باشد گفت: ۳ دختر دارم که بچه اولم در دبیرستان ازدواج کرد و بچه دوم و سوم بعد از کنکور ازدواج کردند، بدون اینکه اصلا بنده بخواهم فشاری را بیاورم و الان هم ۴ نوه دارم دخترانم تحصیلات عالیه دارند و در جامعه نیز به فعالیت می‌پردازند. ازدواج نه تنها مانع تحصیلشان نشد، بلکه بچه دار شدن هم مانع این کار نشد.

وی درباره جهیزیه و مهریه دخترانش گفت: مهریه شان ۱۴ سکه طلا بوده و تمام خواهرانم هم همین میزان مهریه دارند.

زاکانی درباره میزان هزینه‌‌اش برای جهیزیه دخترانش عنوان کرد: قیمت جهیریه متفاوت بود اما همه آنها از کالای ایرانی بوده است. یعنی الان که رسم شده باید کالای ایرانی باشد، اما ما از دهه ۷۰ این کار را انجام می‌دادیم. من سال ۶۶ به مکه رفتم و زمانی که برگشتم هیچ سوغاتی از مکه نیاوردم و تنها ۴ لیتر آب زمزم آوردم و زمانی که به فرودگاه تهران رسیدم، از آنجا کالای ایرانی خریدم.

وی درباره اینکه آیا می‌داند قیمت کالای ایرانی چقدر است تصریح کرد که خیلی بالاست.

زاکانی درباره اولین گامش برای ازدواج جوانان توضیح داد: اولین گام اشتغال است ک البته این با حلوا حلوا دهن شیرین نمی‌شود؛ در این زمینه و در حوزه مسکن و تنظیم آن و ایجاد تسهیلات برای ازدواج و تسهیلاتی که به یک نوعی امکان فعال کردن تولید داخل را داشته باشد، اقدام می‌کنم. به عبارت دیگر کاری می‌کنیم که افراد کالای تولید داخل را بخرند. یکی از ویژگی‌های تحریم این بود که در داخل کشور یک فرم قابل قبولی در حوزه لوازم خانگی رسیدیم. لذا نوع مواجهه بنده با نوع مواجهه برخی از آقایان که مدام توصیه می‌کنند، متفاوت است چون ۱۳ سال بودجه بسته‌‌ام و می‌دانم هزینه و درآمد یعنی چه و از وضعیت کشور آگاهم، تمام تلاشم این است که از ظرفیت‌های داخل مجموعه بودجه و امکانات استفاده و برای زوج‌های جوان تسهیلات ایجاد کنم. ما الان ۳ و نیم میلیون زن سرپرست خانوار و ۲۱ میلیون زن خانه‌دار داریم، همچنین بسیاری از جوانان ما امروز بیکار هستند. سعی می‌کنم از طریق یک نوع نگاه جدید به عرصه و قبول مسئولیت‌های لازم کار را پیش ببرم. متاسفانه دولت‌های ما مسئولیت‌پذیر نبوده اند.

وی با بیان اینکه از فضای مجازی اطلاعات زیادی دارد، درباره دغدغه‌‌اش برای استفاده از فضای مجازی گفت: معمولا یک چیزی گفته می‌شود که کاسه داغ‌تر از آش نشوید، عین این قضیه برای فضای مجازی هم وجود دارد! انگلیس قانون مستحکمی ناظر به صیانت کودک و نوجوان از فضای مجازی دارد، ولی داخل کشور عده‌‌ای با جوانان ما نامردی می‌کنند و نمی‌گذارند این اتفاق رخ بدهد. با فضای مجازی موافقم و آن را یک موهبت بزرگ الهی می‌دانم که به دست انسان مهیا شده است اما در خصوص نقاطی که به سلامت اخلاقی نوجوانان و امنیت خانواده‌ها هجوم می‌برد، حتما دقت می‌کنم.

وی ادامه داد: مگر می‌شود که اوباما زن و بچه‌هایش را از پرسه در فضای مجازی جلوگیری می‌کند اما ما این مسیر را باز بگذاریم. بنده حکمرانی بر فضای مجازی و دولت الکترونیک را در سال اول دولتم به مردم وعده می‌دهم، نکته دیگر اپلیکیشن‌های موجود در فضای مجازی است که داخلی‌ها را تقویت کرده و خارجی‌ها را هم ملزم می‌کنم که به داخل کشور آمده و با قواعد کشور کار کنند. ما که کمتر از ترکیه نیستیم؛ این کشور برای آنها تعیین تکلیف می‌کنند اما مسئولین ما پایشان در مقابل آنها می‌لرزد. تا زمانی که ما در کشور قابلیت ایجاد نکنیم ممکن است آنها مسیر خودشان را بروند و به همین دلیل توسعه فضای مجازی از وظایف ماست و این هم ربطی به الان ندارد.

وی اضافه کرد: سال ۸۰ در مشهد جلوی ۱۲۵۰ دانشجو سخنرانی کردم و گفتم اینترنت یک موهبت است و باید از آن استفاده کرد. بله اگر عرضه استفاده از آن را نداریم مسئله دیگری است. متاسفانه دولت فعلی و کسانی که نگاه ابزاری به جامعه دارند، دائما مردم را می‌ترسانند؛ من معتقدم با همه وجود باید این حوزه را توسعه داده و ضابطه‌مند کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم این برنامه درباره شغل پدرش گفت: شغل پدرم آزاد بود و در کنار آن داور بین‌المللی کشتی و از دوستان جوان پهلوان تختی بودند، پدرم از دنیا رفته اما مادرم هستند. دو خواهر و ۴ برادر هستیم.

زاکانی درباره نحوه آشنایی با همسرش اظهار کرد: سال ۶۸ ازدواج کردم، به صورت محلی و مادرم در هیات ایشان را دیده بودید. مهریه همسرم ۵۰ مثقال نقره است و خطبه عقدمان را عموی همسرم خواند. تحصیلات همسرم نیز حوزوی است و ایشان فعال فرهنگی هستند.

وی درباره اینکه آیا در زمان خواندن انشا در مدرسه تصور می‌کرده روزی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، گفت: نه ولی همیشه تصور می‌کردم یا خلبان و یا پزشک می‌شوم.

زاکانی درباره تعداد فرزندانش نیز خاطرنشان کرد: ۳ دختر و ۴ نوه دارم که همه آن‌ها فوق لیسانس هستند و یکی در حال تحصیل در این مقطع تحصیلی است. یکی از فرزندانم معلم، دیگری در حوزه نرم افزار و دیگری هم در حال تحصیل در علوم شناختی است و علاقه زیادی هم به هوش مصنوعی دارد.

وی درباره اینکه در فضای مجازی مطرح شده که دو همسر دارد، گفت: متاسفانه وقتی دستشان به جایی بند نیست، دروغ جعل می‌کنند و مایه خجالت است. نمی‌دانم چرا عده‌‌ای اینقدر ترسیده‌‌اند که انگار خبری هست، بله خبرایی هست و معتقدم با تجربه ۲ دهه در مبارزه با مفاسد و یا بک نگاه سیستم و هوشمندانه و با به میدان آوردن مردم، ریشه فساد چه در حوزه اقتصادی و چه اداری را خواهیم خشکاند.

وی درباره اینکه آیا در کارهای منزل به همشرش کمک می‌کند گفت: وقت نمی‌کنم که بخواهم آن را انجام دهم. زحمت ما بر دوش همسرم است.

زاکانی در پاسخ به اینکه آشپزی بلد است اظهارکرد که بله انواع و اقسام تخم مرغ را می‌توانم بپزم.

وی درباره تفریحاتش بیان کرد: هفته‌‌ای یکبار فرزندانم در منزل ما جمع می‌شوند و تفریح‌‌ام زمانی است که فرزندان و نوه‌هایم می‌آیند و با آنها کشتی می‌گیرم. همین امروز نوه‌هایم آمده بودند و آنها اجازه نمی‌دادند که من بیایم. علاوه بر آن با برخی از دوستانم هفتگی به کوه می‌روم.

این نامزد انتخاباتی درباره اینکه آیا اهل ورزش است، گفت: ورزشکار بوده‌‌ام و ورزشکاران را نیز دوست دارم. ورزشکار بوده‌‌ام به این معنا که چون پدرم داور بین المللی کشتی بود، در خون و وجودمان کشتی وجود دارد اما سال ۶۲ که دستم را خدا پذیرفت و شکرش می‌کنم، هر چند که با یک دست کشتی می‌گرفتم، اما آن را کنار گذاشتم و الان نیز کوه را دنبال می‌کنم اما نه به معنی کوه پیمایی حرفه‌‌ای، بلکه همین کوه‌هایی مانند سوهانک می‌روم.

زاکانی در پاسخ به اینکه آخرین فیلم سینمایی و سریالی که دیده، چه بوده گفت: هر چند که شاید خوب هم نباشد، اما واقعا فرصت ندارم. از صدا و سیما اخبار را دنبال می‌کنم اما مسئولیت خطیری بر گردنم است و در حدود ۱۰ ماهی که مسئول مرکز پژوهش‌ها هستم، برخی هفته‌ها ۳ شب در محل کار می‌خوابیدم و از روز اول با خانمم در همان سال ۶۸ شرط کردم و گفتم که وقف انقلاب اسلامی و مردم هستم، زندگی‌ات را طوری تنظیم کن که این مسئله را بپذیری و همسرم هم لطف کرده و آن را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه هفتگی به اطراف شهرهای بزرگ سر می‌زنم افزود: آن زمان که نماینده تهران بودم به صورت هفتگی به اسلامشهر و دیگر نقاط مختلف و شرق، غرب و جنوب تهران سر می‌زدیم و الان که نماینده قم هستم، هر پنجشنبه بین مردم می‌روم و حتی به منازلشان هم می‌روم، اوضاع خراب است و باید قیام کرد.

زاکانی درباره علت افزایش قیمت مسکن گفت: طی حدود ۶ سال گذشته دولت اراده‌‌ای برای ساخت مسکن نداشته و با انباشتی از تقاضا روبرو هستیم. ما سالانه ۷۰۰ هزار ازدواج داریم و حدود ۱۷۰ هزار طلاق هم ثبت می‌شود و هیچ قید و بندی را دولت برای کمک به حوزه مسکن قبول نکرده و نتوانسته نیاز این بخش را تامین کند. خود مسکن هم به یک کالای سوداگری تبدیل شده و بانک‌ها و دیگر مجموعه‌ها در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند و این باعث شده تا ۲۸. ۹ درصد از هزینه یک خانوار برای اجاره در استان‌ها و در تهران ۵۸ درصد از هزینه یک خانوار برای اجاره یک خانه ۷۵ متری صرف شود.

وی ادامه داد: مردم در حال له شدن هستند. الان اگر کسی می‌خواهد در تهران صاحبخانه شود اگر یک سوم درآمدش را کنار بگذارد بعد از ۷۵ سال صاحب خانه می‌شود و دولت باید حرکت جدی داشته باشد و بنده ۹ پیشران تحول اقتصادی را در بخش جهش تولید دنبال می‌کنم که یکی از آنها حوزه مسکن است.

وی درباره برنامه‌‌اش برای مسکن توضیح داد: ما ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی داریم و یک میلیون واحد در سال الزام مجلس به دولت برای ساخت مسکن است که ۳۵۰ هزار خانه توسط خود مردم ساخته می‌شود. اگر یک بازه ۳ ساله را برای ساخت مسکن در نظر بگیریم و حتی آن را ۳۰ ماهه در نظر بگیریم، حداقل بیش از ۸ تا ۹ ماه صرف گرفتن مجوز می‌شود. ما ۱۰ مرحله را باید برای گرفتن مجوز داشته باشیم که در کشورهای خارج این کار با یک نصف روز انجام می‌شود. متاسفانه هزار و یک مفسده تنها برای گرفتن مجوز ایجاد می‌شود. اولین کارم تسریع در صدور مجوزهاست.

زاکانی اضافه کرد: تسهیلات دقیقی با استفاده از ابزارهای نوین مالی ایجاد می‌کنم تا بتوان در حوزه مسکن ثبات ایجاد کرد. نکته بعدی ناظر بر ۲. ۶ میلیون خانه خالی است که در تهران و شهرستان‌ها وجود دارد و درباره آنها ما حتما یک تصمیم جدی و قاطع می‌گیریم و اینطور نمی‌شود که سوداگران کاری کنند که خانه‌ها خالی بماند اما جوان‌ها خانه نداشته باشند. بحث دیگر هم صنعتی‌سازی است که به شیوه نوین دنبال می‌شود و باعث بازسازی نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌شود و این کار ظرفیت بزرگی را فراهم می‌کند و همچنین از منابع طبیعی در صورت نیاز استفاده می‌کنیم تا هزینه زمین به حداقل برسد و بعد از طریق تولید مسکن بازار اشتغال بالا و ایجاد تسهیلات برای مسکن خواهد بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: برای زوج‌های جوان و زنان سرپرست خانوار و کسانی که در دهک‌های پایین هستند، بسته تامین اجتماعی فراهم کرده که هم ناظر بر اعطای پول نقد، خدمات بن کالا، خدمات آموزش و سلامت است و یکی از ویژگی‌های آن هم ناظر بر مسکن است، به خصوص مسکنی که دولت به عنوان مسکن ملی می‌سازد. بنده خودم را مکلف می‌دانم که قانون اساسی را اجرا کنم.

وی درباره اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: ۳ دهک بالای جامعه، ۴ دهک میانی و ۳ دهک ضعیف جامعه، ۳ نوع رفتار مختلف ناظر به آنها صورت می‌گیرد و آن ۵ خدمتی که در حوزه سلامت، کمک مالی، آموزش، بن کالا و… برای افراد طبقه‌بندی شده و منابع و مصارف آن را هم مشخص کرده ایم. کسی که ضعیف‌ترین بخش جامعه، ما مکلف به کمک به او هستیم و به این قشر علاوه بر خدمات آموزشی و سلامتی، باید پول نیز به میزان مکلفی به آنها پرداخته شود چراکه باید به عدالت نزدیک شد تا این قشر هم با عزت زندگی کند.

وی درباره اینکه برخوردش با منتقدان چگونه خواهد بود گفت: اساس کارم نقد کردن و نقد شنیدن بوده لذا در مناظرات همیشه پیشقدم بوده‌ام و باید سعه صدر هم داشته باشیم. در مجلس هم جنس ما همینطور است و محکم حرف مان را می‌زنیم و حرف هم می‌شنویم. برای این ماجرا در حوزه سیاست و امنیت یک نهادسازی نوین و در بخش مدیریت تمرکززدایی می‌کنم که به شهرستان‌های کل کشور اختیار تام مالی، تصمیم گیری، برنامه ریزی بدهم که در قالب سیاستگذاری‌هایی که به صورت کلی در کشور و میانی در استان‌ها انجام می‌شود، کارها را دنبال کنند.

وی ادامه داد: هر استان فرمانده محور کار است و این ۴۵۰ شهرستان با یکدیگر رقابت کرده و یا هم افزایی می‌کنند، برای یک گام بالاتر و طبق یک کار جدی آمایشی که در همان سال اول انجام می‌شود، این مهم را دنبال می‌کنیم. در دل این کار، در هر شهرستان یک نهادسازی نوین صورت می‌گیرد که اصل هشتم و ۲۷ قانون اساسی را برای ما عملیاتیند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر مسئولین یک اصل است و اینکه مردم حق اعتراض دارند بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی هم مسئله دیگری است. باید در ستادهای نمازجمعه از شنبه تا چهارشنبه امکانی فراهم شود که اگر مثلا کارگران هپکو اعتراض دارند، طرح اعتراضی را بدهند و در جلسه‌‌ای که جمعی از عناصر موثر و کارشناسان فعال در هر شهرستان حضور دارند، مسئول هپکو و نماینده کارگران می‌آید و جواب می‌دهد و کارگران نظارت می‌کنند. اولین کار ما این است که تمام فرمانداران، استانداران و خودم را در معرض مردم قرار می‌دهم و این نهادسازی نوین امکانی را فراهم می‌کند که ما مردم‌سالاری دینی را حاکم کنیم و این هم شدنی است و نقد از خود دولت اولویت اول و دولت را در معرض دیگران قرار داد، اولویت بعدی است. ایجاد شفافیت و امکان اعتراض مسئله دیگری است که دنبال می‌کنیم.

زاکانی در توضیح این صحبتش که کارگزاران و اصلاح طلبان خودی‌های متاخر هستند، گفت: نسبت به محور حق که ولی جامعه است، برخی متقدم و برخی متاخر هستند و این در زیارت جامعه، صلوات شعبانه و نهج البلاغه است و ادبیات دینی ما است. متاخر کسانی هستند که عملا از ولی و امام جامعه عقب افتاده و متقدم کسانی هستند که از ولی و امام ۴ قدم جلوتر می‌روند و به امام اعتراض می‌کنند که چرا فلان کار را انجام نمی‌دهند. متاخرین به تعبیر خودشان با عقلانیت بدون دقت نسبت به ارمان‌ها حرکت می‌کنند و عقلانیت شان، عقلانیت مادی و حداقلی است و متقدمین هم اشکال خاص خودشان را دارند. موضوع اصلاح طلبان و کارگزاران از این جنس است، البته فتنه‌گران شان کسانی هستند که دیگر سقوط می‌کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه آیا خط قرمزی برای این‌ها دارد، اظهار کرد: برای حزب‌اللهی هم خط قرمزی ندارم؛ بنده نه چپ و نه راست و نه بالا و نه پایین می‌شناسم. آنچه فهم می‌کنم این است که رهبری حکیم و مردم خوبی داریم و از تدابیر رهبری نهایت استفاده و تبعیت را می‌برم و با مسئولین حداکثر مشارکت و با مردم حداکثر محبت و اغماض را خواهم داشت؛ یعنی نامه ۵۳ نهج‌البلاغه. ما مشکل مان این است که اسلامی عمل نمی‌کنیم.

وی درباره برخوردش با فساد اقتصادی نزدیکانش گفت: اظهارکرد: حتما با آنها سنگین‌تر از برخورد با کسان دیگر است.

زاکانی درباره سودهای بانکی گفت: بانک باید در خدمت تامین سرمایه قرار بگیرد نه اینکه بانک برای خودش کارگزاری راه بیندازد و بانک خصوصی دست به دامن بانک دولتی شود و بانک‌های دولتی هم دستشان در جیب بانک مرکزی باشد و این سیستم معیوبی است. بنده بانک را سر جای خودش قرار می‌دهم و با یک منطق درست بازار سرمایه را تقویت کرده و افرادی که در بورس آسیب دیدند، امکانی را فراهم می‌کنیم برای کل کشور که بورس تنها یک منبع درآمد برای دولت نشود که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ از آن برداشت کند، بلکه به محلی تبدیل شود که مردم با اطمینان و سیاستگذاری درستی که دولت انجام می‌دهد بتوانند سرمایه گذاری دقیق کنند.

وی درباره مهم‌ترین ویژگی مثبت خودش را نوکری مردم و صداقت خواند و افزود: بنده همه حرف‌هایی که الان زدم، همان حرف‌هایی است که ۱۰ سال پیش، زمان دانشجویی و دوران جنگ می‌زدم. بنده نوکر مردم هستم و با مردم بودن برایم افتخار است و تمام تلاشم این است که قدر و منزلت ولی و امام جامعه را فهم کنم و این رهبر حکیم و بی‌نظیر در جهان امروز را دریابم و بتوانم به خوبی خدمت گذار مردم تحت سایه ایشان باشم و همه آنچه در وجودم است را وقف مردم کنم.

زاکانی در پایان گفت: کشور نیاز به یک جهش و حرکت همه جانبه دارد و ۲۵ محور تحولی را احصا کرده‌ایم که بر مبنای الگوی جدید مدیریتی خواهد بود که در گذشته در دفاع مقدس آن را تجربه کرده‌ایم و آن هم مشارکت کل مردم بر محور نخبگان و علم و عقلانیت بالا و شور و نشاط است، تا بتوانیم کل کشور را متحول کنیم. بزرگترین وظیفه خودم را نوکری مردم می‌دانم و کشور را به عنوان یک الگوی فرا روی جهان قرار دهیم./ ایسنا

تاکید زاکانی بر افزایش اختیارات شهرستان‌ها و رونق اقتصادی در کشور

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در دومین گفت و گوی خود با شبکه‌های استانی، برگشت به شعارهای انقلاب، افزایش اختیار شهرستان‌ها، تامین حداقل‌های زندگی مردم، رونق اقتصادی و مبارزه با فساد را از برنامه‌های دولت خود در صورت انتخاب شدن از سوی مردم اعلام کرد.

علیرضا زاکانی عصر پنجشنبه در دومین گفت و گوی استانی نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از طریق شبکه‌های تلویزیونی استان‌های قزوین، خراسان شمالی، اصفهان و گیلان به بیان برنامه‌های خود پرداخت.

برگشت به شعارهای انقلاب
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین گفت و گوی استانی خود با مردم استان خراسان شمالی اصلاحات در دولت برای مبارزه با فساد و برگشت را شعارهای انقلاب را مهمترین برنامه دولت خود در صورت انتخاب شدن از سوی مردم اعلام کرد و گفت: بزرگترین رسالت و مسوولیت ما تحقق شعارهای انقلاب اسلامی، آزادی، پیشرفت و شکل گیری تمدن بزرگی که با استفاده از تجربیات ۴۲ ساله بدست آمده است.

علیرضا زاکانی در این گفت و گو که از طریق شبکه استانی اترک پخش شد اظهارداشت: کشور درگیر مافیاهای متعدد و گرفتار مافیای هفت سر شد که باید کوشید با این مافیا مبارزه کرد و آن را از بین برد و این امر ممکن نمی‌شود مگر این که دولت دست به اصلاحات همه جانبه بزند.

وی افزود: اگر بتوانیم با اصلاحات همه جانبه و نوین شرایط مدیریتی جدیدی فراهم کنیم، می‌توانیم قله‌های افتخار را با تجربیات ۴۲ ساله خود فتح کنیم.

زاکانی با بیان این که حوزه اقتصاد و مدیریت کشور نیازمند تحول و دگرگونی است گفت: این کار معطوف به جهش تولید، برداشتن موانع تولید و کمک به تولید است و باید هر آنچه که مقابل تولید قرارمی گیرد رفع کنیم.

وی تمرکز زدایی و توجه به شهرستان‌ها را به عنوان نقاط مولد و حاصلخیز کشور یکی از راهکارهای توسعه برشمرد و افزود: توجه به خلق ثروت و توزیع مناسب آن، دقت در آمایش سرزمینی و در پیش گرفتن استراژی درست صنعتی، انتخاب پیشران‌های صنعتی و هم چنین دادن اختیارات به شهرستان‌ها مبتنی بر یک الگوی مشخص کشوری که بر تامین عزتمند معیشت مردم استوار باشد از دیگر اموری است که به آن پرداخته خواهد شد و جهشی بزرگ را رقم خواهد زد.

افزایش اختیارات شهرستان‌ها

علیرضا زاکانی همچنین در گفت و گو با شبکه استانی قزوین، افزایش اختیارات شهرستان‌ها و تمرکز زدایی را از مهمترین برنامه‌های دولت خود اعلام کرد و اظهارداشت: ما با هم تعهد می‌کنیم که در ابتدای راه، اصلاح را از خود دولت شروع کنیم، اولین اقدام دولت تمرکز زدایی و دادن قدرت به شهرستان‌ها است و شهرستان‌ها را کانون مشخص تصمیم گیری، کانون معین برنامه ریزی و کانون دقیق هزینه کرد و به کارگیری امکانات و دارای اختیارات اجرایی می‌کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: کشور حدود ۲۰ سال در انتظار توزیع قدرت و تمرکز زدایی است و اصل ۴۸ قانون اساسی تاکید بر این مساله دارد اما با وجود اسه برنامه گذشته بر تمرکز زدایی تاکید شد، ولی تاکنون اهداف این قانون محقق نشده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تخصیص اعتبار به صورت ملی، ملی استانی، وزارتخانه‌ها و پروژه‌های ملی تخصیص می‌یابد و شرایط را به سمتی می‌برد که اصلا خبر نداریم این پول‌ها کجا هزینه می‌شود به طوری که ۱۰ درصد از این بودجه در اختیار استان‌ها و ۱۲ درصد در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد و ۷۸ درصد اعتبارات توسط پروژه‌های ملی یا ملی استانی از قبل تعیین تکلیف می‌شود.

زاکانی خاطر نشان کرد: این موضوع، منافات با پیشرفت و استقلال شهرستانها دارد و کسی از محل شهرستان مادرزادی خود بدش نمی‌آید اما وقتی جایی فقر به سراغ ما آمد و بیکاری و مشکلات در حوزه زیرساخت‌ها به وجود آمد ما چه باید بکنیم و وظیفه دولت است که تمرکز زدایی کند و در سه سطح کشوری، سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های کلان را برعهده بگیرد و در استان‌ها جنبه سیاست گذاری میانی و هماهنگی را پیگیری کند و شهرستان‌ها را به عنوان کانون اصلی تحول مدنظر قرار دهد.

وی افزود: با دادن اختیارات و بودجه و اعتبارات و شرایطی که بتواند با اقدام مناسب چهره شهرستان‌ها را تغییر دهد و براساس یک آمایش دقیقی سرزمینی بیش از ۴۳۰ نقطه کشور را از قاعده هرم اجتماعی دگرگون کند.

تامین حداقل‌های زندگی مردم

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در گفت و گو با شبکه استانی اصفهان، تامین حداقل‌های زندگی مردم را از وظایف دولت‌ها اعلام کرد و گفت: باید شرایطی ایجاد شود که حداقل‌های معیشتی برای عموم مردم و امکانات یک زندگی آبرومندانه و در شان آنها فراهم شود.

زاکانی تامین مسکن، تامین اجتماعی و آموزش را از برنامه‌های دولت خود در صورت انتخاب شدن از سوی مردم اعلام کرد و اظهارداشت: با وجود تاکنون برنامه تامین حداقل‌های زندگی مورد غفلت قرار گرفت که باید این کاستی‌های جبران شود.

زاکانی با انتقاد از فرایند طولانی اخذ مجوز برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف افزود: این فرایند باید کوتاه و تنها در یک مرحله و با شفافیت و بدون اعمال سلیقه اخذ شود و با برنامه‌ریزی، استفاده از فناوری، تجمیع اطلاعات و در نهایت تحقق کامل دولت الکترونیک، رفع این موانع پیچیده امکانپذیر است.

وی با تاکید بر مبارزه با فساد و تبعیض خلق ثروت را مهمترین برنامه دولت خود اعلام کرد و بر تسریع در خانه دار شدن مردم تاکید کرد.

رونق اقتصادی و مبارزه با فساد

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی همچنین در گفت و گو با مردم استان گیلان رونق اقتصادی و مبارزه با فساد را برنامه‌های اولویت دار خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری آینده کشور اعلام کرد و اظهارداشت: فوری‌ترین کار ما در دولت جدید در عرصه اقتصاد و تولید است، هر آنچه که به درد تولید می‌خورد به درد ما در عرصه اقتصاد هم می‌خورد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: طی ۲۰ سال گذشته همه تلاشم درگیری با مافیای فساد در کشور و زمین زدن آن بود، امروز با کوله بار تجربه و شناخت دقیق موانع باید مسیری را طی کنیم که ماحصل آن شکستن کمر مفسدان است.

وی با بیان اینکه ما با انقلاب اسلامی پیام بزرگی را صادر کردیم و جهانیان این پیام را دریافتند، خاطر نشان کرد: تلفیق آزادی به معنی درست آن با عدالت و جمع این دو با معنویت یک امکانی را فراهم کرد که راه گمشده بشر را در تاریخ کنونی فراروی جامعه جهانی قرار دهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشت: شعارهای انقلاب اسلامی بسیار جذاب و زیبا بود و با فطرت ما سازگاری داشت، اعتراض به استبداد ستمشاهی و استکبار بین المللی با انقلاب اسلامی ایران معنی خاص خود را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی بخش کوچکی از کشور آباد بود و سراسر کشور در فقر می‌سوخت، اضافه کرد: امروز ما به خوبی‌های کشورمان افتخار می‌کنیم اما به کاستی‌ها و مشکلات که دقت می‌کنیم، باید به تحول بزرگ و عظمتی که در انتظار ماست فکر کنیم.

زاکانی با بیان این مطلب که نیازمند این هستیم تا دست به دست هم داده و کشوری الگو بسازیم، اظهار داشت: بزرگترین رسالت و مسئولیت انقلابی ما تحقق شعارهای انقلاب در آزادی، استقلال، عدالت و معنویت و الگو قرار دادن برای تکثیر و شکل گیری تمدن انقلاب اسلامی است لذا باید ۴۲ سال تجربه مان را به کار گیریم. / ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری تامین حداقل های زندگی امکانی را فراهم درباره اینکه آیا شعارهای انقلاب مبارزه با فساد افزایش اختیار انقلاب اسلامی علیرضا زاکانی زاکانی درباره شهرستان ها شهرستان ها رونق اقتصادی میلیارد دلار کالای ایرانی انجام می شود تمرکز زدایی برنامه ریزی قانون اساسی بین المللی بانک مرکزی فضای مجازی پول ها میلیون تن حوزه مسکن داخل کشور وزارت نفت دولت خود استان ها گفت و گو کل کشور سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۸۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی

به گزارش «تابناک»؛ آنچنان که مورد اشاره قرار گرفت، در میان اخبار و حوادثی که در هفته گذشته در فضای مجازی مطرح شد، تعدادی از اخبار برای مدت چشمگیری در کانون توجهات قرار داشتند که در این بسته خبری به اهم آن‌ها اشاره می‌شود. با این توضیح، علاوه بر اشاره به اصل موضوع و یا خبر، تلاش می‌کنیم تا مقداری نیز در مورد چرایی ترند شدن و جزئیات آن توضیح دهیم.

حمله اسرائیل به ایران

با وجود گذشت بیش از ۱۰ روز از تاریخ حمله ایران به اسرائیل هنوز فضای مجازی تحت تاثیر اخبار و حواشی این اتفاق مهم است. به ویژه به این دلیل که برخی کاربران و شهروندان ایرانی و نیز دیگر کشور‌های جهان در پی کسب اطلاع در رابطه با واکنش‌های مرتبط با حمله ایران به اسرائیل بودند و برایشان مهم بود که بدانند آیا اسرائیل نیز به ایران حمله می‌کند یا خیر؟

یورونیوز در این خصوص نوشت: پس از تقابل نظامی علنی میان ایران و اسرائیل در هفته‌های اخیر، نگرانی‌ها از احتمال شکل‌گیری یک درگیری نظامی مستقیم میان دو طرف افزایش یافته بود. مقام‌های اسرائیلی حالا و پس از حملات پهپادی و موشکی ایران به این کشور تلاش می‌کنند توجهات جهانی را متوجه خطرات پیرامون ایران کرده و جمهوری اسلامی را به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان معرفی نمایند.

این در حالی است که اسرائیل آغازگر این جنگ بوده و در ماه‌های اخیر به واسطه قتل و عام ده‌ها هزار زن، کوک و غیرنظامی در حماس به شدت از سوی جامعه جهانی مورد نکوهش قرار می‌گیرد.

اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟

یکی از پرسش‌های مهم در خصوص جنگ ایران و اسرائیل توان و یا احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران است؟

در این خصوص عصرایران نوشت: طی سال‌های گذشته همواره تهدیدی مبنی بر حمله هوایی اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران وجود داشته است و هیچ گاه این تهدید و به اصطلاح "گزینه روی میز" از لفاظی‌ها و تهدید‌های صریح و ضمنی مقامات اسراییل به ویژه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر راستگرای اسراییل حذف نشده است.

اسراییل پیشتر برای از بین بردن برنامه هسته‌ای عراق و سوریه هم دست به انجام حملات هوایی زده و هر دو راکتور هسته‌ای عراق و سوریه را در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ با انجام حمله هوایی از بین برده است.

اما مساله ایران به طور کلی متفاوت از برنامه‌های هسته‌ای محدود و خلاصه شده در یک راکتور در عراق و سوریه است.

برنامه هسته‌ای ایران تبدیل به یک دانش بومی و بالنده شده که با حمله هوایی از بین رفتنی نیست و از سوی دیگر دوری مسافت ایران نسبت به سوریه و عراق و نیز پراکندگی و گستردگی تاسیسات هسته‌ای در عمق فلات مرکزی ایران و در عمق زیر زمین (که با هر موشکی نمی‌توان به آن نفوذ کرد) از مهم‌ترین چالش‌های اسراییل محسوب می‌شود.

وانگهی توان بازدارندگی و پاسخ ایران و نیرو‌های نیابتی نزدیک به ایران در منطقه علیه اسراییل نیز مساله دیگری است که بر پیچیدگی موضوع می‌افزاید، به نحوی که بسیاری از کارشناسان اسراییلی بر این نکته تاکید دارند که همزمان با حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، اسراییل باید به حزب الله لبنان هم حمله کند تا توان پاسخ این نیروی قوی نظامی در لبنان را در هم بشکند.

با این همه در صورت دست زدن نتانیاهو به قمار خطرناک حمله به تاسیسات هسته ای، ایران هم از عمق خاک خود و هم از جغرافیای وسیع منطقه غرب آسیا امکان هدف قرار دادن اسراییل را خواهد داشت و می‌تواند حتی با وجود "گنبد آهنین" ضربات ویرانگری به عمق تاسیسات راهبردی و شهر‌های اسراییل وارد کند.

جنگ ایران و اسرائیل

از جمله عناوین دیگری که در ارتباط با حمله ایران به اسرائیل در فضای مجازی مورد توجه قرار دارد، عنوان مشخص جنگ ایران و اسرائیل است.

گویا برای بسیاری این مهم است که بدانند تکلیف جنگ ایران و اسرائیل چه خواهد شد و این تنش‌ها و درگیری‌ها در نهایت به کجا خواهد رسید؟

در همین رابطه نشریه فارن پالیسی در یادداشتی به چرایی عدم ورود ایران به جنگ از سوی جنبش حماس پرداخته و نگاهی دقیق به تفکر تهران در مورد تشدید جنگ در غزه انداخته است. آرش رئیسی‌نژاد کارشناس مهمان مرکز خاورمیانه مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن در یادداشتی به تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ در این نشریه نوشت: از همان آغاز ۷ اکتبر، جنگ غزه به عنوان پیش زمینه‌ای بالقوه برای درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل تصور می‌شد. حزب الله همچنان تهدید به گشودن جبهه جدیدی در جنگ می‌کند و برخی در ایران از یک مداخله مستقیم استقبال کرده اند. ماه گذشته، محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین ایران، به نامه‌ای اشاره کرد که در آن برخی مقامات تلاش می‌کردند تصمیم‌گیران را متقاعد کنند تا ایران از طرف حماس وارد درگیری با اسرائیل شود. با این حال، احتمال یک جنگ منطقه‌ای گسترده پایین است. به‌رغم شعار‌هایی که منعکس می‌شوند، واقعیت تفکر استراتژیک ایران محتاطانه است. حداقل هفت دلیل وجود دارد که تهران احتمالا از شروع جنگ با اسرائیل به نمایندگی از حماس اجتناب می‌کند.

آیا اسرائیل به ایران حمله می‌کند؟

یکی دیگر از پرسش‌های مهمی که در ارتباط با درگیری‌های میان ایران و اسرائیل مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار داشت، طرح این پرسش بود که آیا اسرائیل به ایران حمله می‌کند یا خیر؟

در این بین یک سری اتفاق‌های مشکوک که بیشتر به نظر خرابکاری می‌رسد در اطراف فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ظن حمله انتقام جویانه اسرائیل را تقویت کرد، اما به هر صورت اسرائیل جسارت پذیرفتن مسئولیت خرابکاری‌ها در اصفهان را نپذیرفت.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان عقیده دارند اتفاقی که در اصفهان رخ داد اقدامی از سوی اسرائیل با مصرف داخلی بود.

توان موشکی ایران

توان موشکی ایران یکی دیگر از عبارت‌های پرکاربرد و مورد توجه در فضای مجازی در هفته‌های گذشته بوده است.

پس از حمله جنایتکارانه اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بالاخره یک فرصت مهم و عملیاتی برای ایران فراهم شد تا قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را به جهانیان اثبات کند و با حملات کوبنده موشکی که با ظرفیت و توان موشکی انجام شد، جهان به نظاره قدرت موشکی ایران نشست.

واقعیت این است که ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه توان موشکی است و موشک‌های دقیق و نقطه زن ایران در چند صد و چه بسا چند هزار کیلومتری کشور بحثی پیرامون توان موشکی ایران باقی نمی‌گذارد.

سهام عدالت

پس از طرح اخباری مبنی بر واریز مرحله سوم سهام عدالت به حساب مشمولان سهام عدالت، دوباره این عنوان در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.

بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها خرداد خواهد بود، سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست. انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول سود عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود. سود سهام عدالتی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند البته که میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشت.

جدول لیگ برتر

با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی لیگ برتر، یکی از عناوین پر کاربرد فضای مجازی نیز به بخش ورزش و به صورت مشخص جدول لیگ برتر اختصاص دارد.
در حال حاضر استقلال با ۵۳ و پرسپولیس با ۵۲ امتیاز شانس‌های اصلی قهرمانی در فصل جاری هستند و در پی آن‌ها نیز سپاهان با ۴۵ و تراکتور با ۴۰ امتیاز شانس‌های دیگر قهرمانی تلقی می‌شوند.

قیمت دلار

قیمت دلار نیز یکی دیگر از عبارت‌های مورد توجه کاربران در هفته گذشته بود و کاربران پیگیر اخبار و اطلاعات مرتبط با آن و به صورت مشخص نرخ آن هستند.

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز با اشاره به اثر رخداد‌های اخیر در افزایش شارپی قیمت دلار گفت: «دلار متاثر از اتفاقات اخیر، مسیر قیمتی را که پیش‌بینی می‌شد سه ماهه طی کند، طی چند کندل هیجانی در نیمه فروردین دید. این به معنی آن است که هدف قیمتی دلار در ماه اول سال دیده شد.»

وی با اشاره به اینکه دلار به دلیل هیجانات هفته‌های اخیر به وضوح در روند صعودی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: «هر چند قیمت اسکناس آمریکایی به بازه قبل از هیجانات برگشته است، اما این معنی را می‌دهد که روند صعودی در بازار ارز هنوز ادامه دارد و احتمالا یک بار دیگر قیمت دلار برای فتح کریدور بالاتر خیز برمی‌دارد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «عوامل بنیادی اقتصاد موید این موضوع است که ارزش ذاتی قیمت دلار رشد می‌کند و در حال حاضر دلار پایین ارزش ذاتی قرار دارد.»

وی با این توضیح که در روند‌های صعودی، قیمت دلار حباب مثبت می‌گیرد، گفت: «به لحاظ سنتی، بعد از سال ۹۷ کف قیمت دلار در طول یک سال در خرداد و تیر شکل می‌گیرد. این موضوع می‌تواند قیمت و روند دلار را طی ماه‌های پیش رو تحت تاثیر قرار دهد.»

حق‌شناس اظهار کرد: «روند قیمت دلار صعودی است و این اسکناس تا خرداد در کریدور بالاتر خواهد نشست؛ با لحاظ این موضوع که از سال ۹۷ کف قیمت دلار در خرداد و تیر شکل گرفته است.»

سیل دبی

سیل دبی و تصاویر تکان دهنده مرتبط با آن یکی دیگر از اخبار مهم و مورد توجه کاربران فضای مجازی در هفته گذشته بود.

برخی رسانه‌های بین المللی مدعی شدند دولت امارات اقدام به بارورسازی ابر‌ها کرد و این موضوع سبب شد تا بارش‌ها در این کشور تشدید شده و با توجه ویژگی‌های جغرافیایی این کشور که شامل پهنه‌های وسیع و مسطح است، در روز‌های گذشته شاهد جریان ثابت حجم بسیار زیادی از آب در سطح شهر‌های این کشور بودیم که شرایط سختی را برای مردم رقم زد.

مقامات امارات متحده عربی هشدار داده اند که انتشار تصاویر به گفته آن‌ها " منفی یا غیرواقعی" از سیلاب کم سابقه اخیر در شهر دوبی در فضای مجازی، غیرقانونی است.

بر این اساس، وزارت کشور امارات اعلام کرده که انتشار تصاویر منفی یا غیرواقعی درباره سیل اخیر در دوبی ممکن است بر اساس قوانین جرایم سایبری کشور مجازات‌های سنگین همچون زندان یا جریمه نقدی به همراه داشته باشد.

قیمت طلا

قیمت طلا نیز یکی دیگر از عناوین مهم و پرکاربرد فضای مجازی در هفته گذشته بود.

این عنوان نیز همانند عنوان قیمت دلار به شدت مورد توجه کاربران است و آن‌ها نگران نسبت به آینده در پی یافتن آخرین قیمت این کالای ارزشمند هستند.

بر اساس اخبار موجود در بازار روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه قیمت طلا و سکه سقوط کردند. همچنین اخبار برجامی و سفر اردوغان بعد از ۱۲ سال به عراق در بین معامله گران دست به دست شد.

تعطیلی پنجشنبه‌ها

در هفته گذشته خبر تعطیلی پنجشنبه‌ها نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. با اعلام ورود مجلس به موضوع تعطیل کردن پنجشنبه‌ها بسیاری در پی این هستند که بدانند بالاخره تکلیف تعطیلی این روز چه شد؟

مهدی یزدان‌پناه، معاون حقوقی مجلس و استان‌ها سازمان اداری و استخدامی کشور درباره لایحه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و کاهش ساعات کاری، گفت: طبق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری ساعت کاری در هفته برای کارکنان ۴۴ ساعت پیش‌بینی شده است؛ پس از کارشناسی سازمان ملی بهره‌وری، بسیاری از دستگاه‌ها از ما درخواست کردند تا روز‌های پنجشنبه را ساماندهی کنیم. در تحقیقات سازمان ملی بهره‌وری متوجه شدیم تغییرات مناسبی را می‌توانیم ایجاد کنیم و به همین منظور در لایحه تنظیم شده جدید ۵ ویژگی وجود دارد که اهداف مهمی دارند.

وی ادامه داد: اولین هدف افزایش کیفیت کار است؛ ما می‌دانیم که افزایش ساعات کار به معنای بالا بودن کیفیت کار نیست. در ادامه ما خواستیم تا تعادل بیشتری بین زندگی کاری و زندگی شخصی افراد ایجاد کنیم تا رضایت شغلی و انسجام خانوادگی افزایش پیدا کند. از طرف دیگر سلامت جسمی و روانی کارکنان جهت بهره‌وری بیشتر نیروی کار از اهداف این لایحه بوده است. لایحه ماده ۸۷ در تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۱ تقدیم به مجلس شورای اسلامی شد.

او درباره ویژگی‌های این لایحه گفت: ما در تهران از شنبه تا چهارشنبه از ۸ صبح تا ۱۶:۳۵ دقیقه به مردم خدمت‌رسانی داریم؛ به همین دلیل خواستیم تا شهرستان‌ها نیز شرایط مشابهی با تهران داشته باشند. در نتیجه اولین ویژگی این لایحه یکپارچه شدن شهرستان‌ها به حساب می‌آید. دومین ویژگی این لایحه تعطیل نبودن بازار، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی است. این لایحه همچنین ساعات کاری هفته را از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت تقلیل داده، اما در کمیسیون اجتماعی پیشنهاد ۴۰ ساعت مطرح شده است.

یزدان‌پناه بیان کرد: متناسب با تغییرات فناوری و شرایط اقلیمی تقویم تحصیلی نیز با تغییرات مواجه می‌شود. برای مثال تقویم مناطق سردسیر می‌تواند به ۱۰ شهریور برسد و مناطق گرمسیر می‌توانند آموزش خود را در ۱۰ مهر آغاز کنند. این لایحه برای کارگران، کارمندان و تمامی فعالان صدق می‌کند و ساعات کاری برای همه کاهش پیدا می‌کند. با این وجود باید توجه داشت که مراکزی مانند بانک‌ها، بیمارستان‌ها و نیرو‌های مسلح در طول هفته فعالیت خواهند داشت و این شامل پنج‌شنبه‌ها نیز می‌شود تا فعالیت جاری کشور متوقف نشود.

وی تصریح کرد: برخی استثنا‌ها مانند بانک‌ها و مراکز درمانی وجود دارد که باید در شش روز کاری خدمات خود را ارائه دهند؛ بنابراین در تبصره ۳ این لایحه آمده تمامی دستگاه‌های اجرایی به استثنای بخش عملیاتی واحد‌های خدمت‌رسان، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی و واحد‌های نظامی موظف هستند ساعات کار خود را در ۵ روز تنظیم کنند

دیگر خبرها

  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • ربیعی: تعطیلی شنبه توطئه نیست
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • شوخی گلزار با مردم
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی
  • بازتاب اجرای طرح نور در فضای مجازی
  • فضای مجازی یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی
  • فساد در زنجیره تأمین داده‌های فضای مجازی