Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:11:54 GMT

اقتصاد حرف اول و آخر را در انتخابات ایران میزند

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۸۲۷۲

اقتصاد حرف اول و آخر را در انتخابات ایران میزند

اسوشیتدپرس در گزارشی نوشت از نظر مردمی که در ایران زندگی می کنند، این اقتصاد است که حرف اول و آخر را در انتخابات پیش رو می زند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و نوشت: تقریبا ۶ سال پیش ایرانی ها به خیابان ها آمدند و حصول توافق هسته ای با قدرت های جهانی را جشن گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر مردم ایران، برجام مقدمه ای بود برای ورود مجدد ایران به عرصه اقتصاد جهانی و ایجاد فرصت های بی نظیری برای فروش نفت در بازارها و خرید هواپیماهای جدید. امروز این رویا در نتیجه تورم بالا، کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ بیکاری کمرنگ تر از گذشته است و کرونا هم شرایط را برای اقتصاد بدتر کرد.  

از دید غربی ها برنامه هسته ای ایران مهم ترین مساله در مواجهه با تهران است اما از نظر مردمی که در ایران زندگی می کنند، این اقتصاد است که حرف اول و آخر را در انتخابات پیش رو می زند. هر کس بعد از رییس جمهور روحانی سر کار بیاید، چاره ای جز تلاش برای اصلاح اقتصاد ایران نخواهد داشت.  

یک شهروند ۵۰ ساله در این رابطه می گوید: روزی که توافق هسته ای اعلام شد همه خوشحال بودند و (قیمت) دلار روز به روز پایین تر می رفت. اما کمی بعد که یک نفر زیر توافق زد و از آن خارج شد، بازنده اصلی مردم بودند.  

اسوشیتدپرس در ادامه با اشاره به پیامدهای گسترده خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ بر روی اقتصاد ایران نیز نوشت: شاید هیچ مثال بهتری از ریال را نتوان برای توصیف پیامدهای بازگشت تحریم ها پیدا کرد. هر دلار در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۲۰۰ تومان قیمت داشت و امروز حدود ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت می خورد. شهروندان برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید ارز، ملک و فلزات گرانبها کردند. در بورس که به مقصد جذابی برای سرمایه گذاری تبدیل شده بود شاخص کل از بالای دو میلیون واحد در آگوست ۲۰۲۰ به ۱.۱ میلیون واحد رسیده است.

این خبرگزاری آمریکایی، برنامه های عوام پسندانه نظیر یارانه های نقدی و طرح های مسکن عمومی را از دلایل اصلی رشد تورم در ایران دانسته و در ادامه افزوده است: بدون آن که درآمد واقعی وجود داشته باشد، هزینه این برنامه ها از طریق چاپ پول تامین شده و مشخصا این وضعیت نتیجه ای جز کاهش بیشتر ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم نداشته است.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آسوشيتدپرس انتخابات رياست جمهوري اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۸۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست و غالب بانوان ما خود را متعهد می‌دانند و درصد اندکی رعایت نمی‌کنند که با تذکر رعایت می‌شود؛ بین آنها نیز تعداد انگشت‌شماری هستند که ممکن است مقابل قانون مقاومت کنند و فراجا طبق وظایف قانونی‌اش موضوع را به مراجع قضایی ارسال می‌کند. 

وی افزود: فراجا نیروهای خود را توجیه کرده که بین کسی که اهمال دارد و کسی که تلاش بر قانون‌گریزی دارد، تفاوت قائل باشد.

وحیدی گفت:‌ این کار از وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قوه قضاییه است و اگر مشکلی باشد، باید به مرجع قضایی ارجاع دهند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: جلسات خوبی با مقامات پاکستانی داشتیم و نظرات دو طرف بر ضرورت برقراری امنیت بین دو کشور، یکی بود و نظرها این‌گونه بود که جریانات تروریستی هدایت‌شده‌ی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی هستند. هم‌چنین توافقات خوبی در برخورد با گروهک‌های تروریستی و هماهنگی‌های اطلاعات صورت گرفت.

وحیدی درباره انتخابات مجلس نیز بیان کرد: دور دوم انتخابات در 21 اردیبهشت و در 22 حوزه برگزار می‌شود؛ از این 22 حوزه، در 8 حوزه که شامل تهران هم می‌شود انتخابات به‌صورت تمام‌الکترونیکی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • برنج هم از تورم جا نماند!
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است