Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@20:43:17 GMT

جمعه‌های انتظار| انتخاب اصلح، گامی بزرگ به سمت ظهور

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۸۹۳۳

جمعه‌های انتظار| انتخاب اصلح، گامی بزرگ به سمت ظهور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، انتخابات، عرصه تبلور اراده مردم در تعیین بخشی از شرایط و احوالات آینده ملی و مذهبی خود و خانواده خود می‌باشد و همیشه اهتمام بصیرانه به این کنش سیاسی از تاکیدات موکد و مهم همه بزرگان، خصوصا علماء و اندیشمندان اسلامی است.

چرا که آنچه در انتخابات تجلی اراده مردم است، دوراهی انتخاب افراد صالح و شایسته برای استفاده از همه امکانات و فرصتها برای زمینه سازی ظهور و یا انتخاب غلط در تعیین حاکمانی است که نه تنها زمینه ظهور را فراهم نکرده ،بلکه خود، به مانعی برای ظهور تبدیل شده و جامعه اسلامی را علی رغم علاقه و تلاش مردم به عقب باز می‌گردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با انتخاب غلط انتخابگر خود خواسته یا ناخواسته وارد در محدوده ظلم شده که در محدوده وسیعی از رفتارهای انسان تعریف می‌شود و اقسام آن ـ اعم از ظلم به نفس، ظلم به دیگران، ظلم به خدا و ظلمی که حاکمان مرتکب می شوند می تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد.

امام زمان (عج) برای برقراری عدالت و تأسیس مدینه فاضله قیام نموده و مصداق کامل آن در محو همه مراتب ظلم متبلور می شود. انسانی که به دنبال انجام وظایف فردی خود در عصر غیبت است باید به گونه ای عمل نماید که در این محدوده‌ی وسیع قرار نگرفته و به عبارت بهتر، ظالم نباشد. بدین ترتیب هم از غضب حضرت در امان می‌ماند و هم با بسط عدالت ـ هر چند محدود ـ گامی در جهت پیشبرد آرمان امام زمان عج برداشته و ان‌شاءالله لبخند رضایت را بر لبان مبارک ایشان خواهد نشاند. 

نگاه به عرصه انتخابات از منظر انتظار و زمینه سازی برای ظهور، و ایجاد و گسترش عدالت(هر چند حداقلی)، اهمیت پرداختن به آن و روشنگری و بصیرت افزایی را در این عرصه برایمان صد چندان نموده تا جایی که احساس میشود، رسیدن به عاقبت نیکو و فرجام شایسته به چگونگی انتخاب در این عرصه ها بستگی دارد.

با نگاه به این ضرورت ، باید اوصاف مدیران مهدوی در جامعه منتظر را در چند نوشتار در جمعه های مهدوی خدمت شما عزیزان، مورد بررسی قرار داده تا ملاک شایسته ای برای انتخاب نیکو و صحیح در دستان همگان باشد.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

اما یکی از آیات سیاسی و راه گشای قرآن در این ایام پر التهاب انتخابات آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده می باشد. آیه ای که از آیات مهدوی قرآن بوده و به آیه ایرانیان در قرآن نیز از آن یاد می شود بعد از نزول این آیه شریفه پیامبر اکرم ص دست به شانه سلمان زده و فرمود مصداق این آیه سلمان و قوم او (ایرانی ها)می باشند. در احادیث دیگری نیز یکی از مصادیق و افراد آیه شریفه مذکور را منتظرین امام زمان (عج) در عصر غیبت یاد کرده اند که جمع بین احادیث می‌تواند بیانگر و روشن کننده این سرّ و رمز باشد که شاید مراد ایرانیان منتظر امام زمان می باشد.

خدای متعال در این آیه شریفه به کسانی که ایمان آوردند می‌فرماید: ای گروهی که ایمان آورده اید هرکه از شما که از دین خود مرتد شود به زودی خدا قومی را برمی‌انگیزد که آنها را بسیار دوست داشته و آنها نیز خداوند را دوست می دارند، نسبت به مومنین متواضع و رئوف بوده و در برابر کافران سَرافراز و مقتدر ند در راه خداوند اهل جهاد و تلاش ند و از نکوهش و سرزنش ملامت کنندگان هراسی ندارند این فضل خداست که به هر که بخواهد اعطا می کند.

رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در خصوص این آیه می‌فرمایند: چنان‌چه بخواهیم جسارت کنیم و عرض بکنیم ملاک انقلابی بودن در این مجموعه‌ها چیست، بنده به نظرم میرسد ملاک انقلابی بودن، تقوا است، شجاعت است، بصیرت است، صراحت است، نترسیدن از «لَومَةَ لآئِم» است؛ اینها ملاک انقلابی بودن است.

چنان‌چه ما تقوا داشته باشیم، شجاعت لازم را هم داشته باشیم، صراحت لازم را هم -[البتّه‌] در جایی که صراحت لازم است؛ آنجایی که تَکنیه لازم است، نه؛ آنجا صراحت مضر است، اگر توانستیم اینها را انجام بدهیم [انقلابی هستیم‌].

شناخت درست از دشمن داشته باشیم. دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابسته‌ به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت می‌کند که می‌تواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند.

جبهه‌ دشمن را بشناسیم، شیوه‌های دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن‌] چه جوری دشمنی میکند. گاهی هست که دشمن وارد میشود، یک کاری را شروع می‌کند به قصد یک هدف خباثت‌آمیز و ما درست نمیدانیم آن هدف چیست؛ ظاهر کار را نگاه می‌کنیم می‌بینیم کار خوبی است و از آن استقبال می کنیم؛ در حالی‌که او دارد آن هدف خودش را دنبال می‌کند.

از این قبیل در کشور داشته‌ایم و داریم مواردی را که آنها یک کاری را شروع کردند با یک هدفی، ما هم ظواهر کار را نگاه کردیم گفتیم عجب! خب اینکه کار خوبی است، اینکه اشکالی ندارد، در حالی‌که اگر بصیرت داشته باشیم، اگر اهداف دشمن را بشناسیم، این‌ طور گول نمی‌خوریم.

بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری_۱۳۹۵/۰۳/۰۶

تحلیل آیات:

چند نکته نسبت به آیه عرض کرده سپس به ویژگی‌هایی که خدا برای بهترین بندگان خود بیان می کند، می پردازیم:

۱_مؤمن باید به فکر عاقبت خود باشد، چه بسا مؤمنانى که مرتدّ شوند. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ»

۲_کفر یا ارتداد گروهى از مؤمنان، به راه خدا ضربه نمى‌زند. فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ‌ ...

۳_اسلام رو به گسترش است، تنها به ریزش‌ها نگاه نکنیم به رویش‌ها نیز نگاه کنیم. مَنْ یَرْتَدَّ ... یَأْتِی اللَّهُ‌

۴_در آینده ای نه چندان دور، پرچم اسلام را کسانى بدست خواهند گرفت که عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند. یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ‌ ... أَعِزَّةٍ

شاخصه‌های مدیر اصلح:

همان‌گونه که عرض شد خدای متعال شاخص و خط کشی هایی را در قرآن برای انتخاب اصلح برای همه بندگان بیان کرده که در این بخش به بیان چند مورد دیگر از آنها می پردازیم:

۱_ محبوب خدا
آنچه به عنوان اولین ویژگی در این بخش مطابق با آیه شریفه بایستی بیان کرد این است که خدای متعال میفرماید مدیر لایق و شایسته، محبوب درگاه الهی است چنان‌چه بخواهیم با تفسیر آیه به آیه قرآن که یکی از شیوه های تفسیر قرآن است مفهوم این کلام الهی را استخراج کنیم با تحقیق اندکی در سایر آیات در می یابیم که خداوند متعال

اهل مقاومت در برابر بیگانگان (صف۴)
ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله

اهل عدل و داد (حجرات۹)
ان الله یحب المقسطین

نیکوکاران (بقره۱۹۵)
ان الله یحب المحسنین

اهل تقوا
فان الله یحب المتقین (آل عمران ۷۶)

عذرخواهان و دست پاکان (بقره۲۲۲)
ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین

اهل توکل
ان الله یحب المتوکلین (ال عمران۱۵۹)
متوکلین را دوست می‌دارد
اینک باید تطبیق داد ویژگیهای فوق را با شخصیتهایی که برای انتخاب پیش روی ما قرار دارند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخابات مدیر اصلح ظهور قرآن کریم بصیرت داشته باشیم ی أ ت ی الل آیه شریفه امام زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۸۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد برگزار می‌شود

شهردار بجنورد گفت: نخستین پیاده‌روی بزرگ خانوادگی سال ۱۴۰۳ به مناسبت هفته شورا، کار و کارگر، معلم و سلامت، روز جمعه برگزار می‌شود.

محمدعلی کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان شمالی، اظهار کرد: نخستین پیاده‌روی بزرگ خانوادگی سال ۱۴۰۳ به مناسبت هفته شورا، کار و کارگر، معلم و سلامت برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم جمعه، هفتم اردیبهشت در جاده سلامت برگزار می‌شود.

شهردار بجنورد خاطرنشان کرد: این پیاده‌روی از ساعت ۵:۳۰ دقیقه آغاز و به سمت پارک ملی بش قارداش برگزار می‌شود.

کشمیری گفت: برنامه‌های فرهنگی و تفریحی نیز در محل بش قارداش تعیین شده است.

کد خبر 746579

دیگر خبرها

  • سه قلوهای رادکانی در انتظار حمایت مسئولان + فیلم
  • جام ملت‌های آسیا: در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی
  • ناگفته‌هایی از عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی
  • خطر بزرگ در انتظار پرسپولیس
  • بسیاری از مردمان دنیا امروز دلداده سپاه هستند
  • رهبر معظم انقلاب: موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی است؛ ناراحتی دشمن از همین موضوع است/ تعداد موشک‌های شلیک شده و یا اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است
  • قدرت اراده ملت ایران در حوادث اخیر ظهور کرد/ لزوم مواجهه با دشمن با تکیه بر نوآوری و ابتکار
  • قدردانی فرمانده کل قوا از عملکرد همراه با تدبیر نیرو‌های مسلح در حوادث اخیر/اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح/لزوم استمرار نوآوری در تسلیحات، شیوه‌ها و شناخت روش‌های دشمن
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد برگزار می‌شود
  • حمایت ائمه جمعه و شورای فرهنگی اهل سنت گلستان از اقدام فراجا برای اجرای طرح نور