Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@13:02:47 GMT

نظام بانکی تأمین کننده ۷۵ درصد تأمین مالی کشور

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۹۱۱۵

نظام بانکی تأمین کننده ۷۵ درصد تأمین مالی کشور

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هم اکنون نظام بانکی ۷۵ درصد تأمین مالی را در کشور بر عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، عبدالناصر همتی پس از حضور در برنامه شبکه سه و جوانان و ضبط برنامه تبلیغاتی استانی خود در جمع خبرنگاران افزود: برای توسعه کشور باید سالانه ۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که این رشد نیازمند حمایت بانکی از تولید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که ناترازی بانک‌ها موضوع بسیار مهمی در عملکرد اقتصادی کشور است، گفت: این ناترازی ناشی از عملکرد سه دهه گذشته است در این مدت به تدریج تکالیفی بر بانک‌ها گذاشتیم که در کنار کافی نبودن سرمایه بانک ها، مشکلات عدیده‌ای ایجاد شده است.

 

این نامزد ریاست جمهوری برنامه‌های خود در این باره را حل کردن ناترازی بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها بیان کرد و افزود: باید اجازه ندهیم بانک‌ها با ریسک بیشتر مواجه شوند و دارایی هایشان بی رویه رشد کند از این رو دارایی‌های بانک‌ها باید محدود شود و بانک مرکزی نظارت کنونی خود را بر بانک‌ها افزایش دهد.

 

همتی ادغام بانک‌ها را دیگر دستور کار خود برای ساماندهی نظام بانکی بیان کرد و گفت: ادغام بانک‌ها با ادغام بانک‌های نیرو‌های مسلح آغاز شد و بانک‌های ناتراز و مؤسسات مشکل دار در حال مدیریت هستند تا تعیین تکلیف شوند.

 

وی افزود: مایکروفاینانس (تأمین منابع مالی طرح‌های تولیدی توسط مؤسسات مالی) را به طور جدی در دولت سیزدهم برای اشتغال جوانان در دستور کار داریم که از این طریق می‌توانند تأمین مالی کارآفرینانی را که می‌توانند بنگاه‌های کوچک و متوسط را راه اندازی کنند بر عهده بگیرند، زیرا اشتغال در همین بنگاه‌های کوچک و متوسط نهفته است از این رو تمرکز نظام بانکی را به سمت این توسعه اشتغالزا و فقرزدا هدایت خواهیم کرد.

 

این نامزد ریاست جمهوری درباره وجود مجوز‌های زائد و بروکراسی‌ها بر سر راه کارآفرینی جوانان گفت: مشکل اساسی نسل جدید از جمله نسل سه و چهار انقلاب این است که قبلی ها، شغل‌ها و فعالیت‌ها را گرفتند، اما برای اعطای مجوز‌ها بر سر راه کسب و کار جوانان آنقدر بروکراسی قرار دادند که در عمل جوانان را پشیمان می‌کند این بروکراسی‌ها ما را در زمره ۲۰ درصد کشور‌های دارای رتبه بد در فضای کسب و کار قرار داده است.

 

همتی افزود: باید اعطای مجوز کسب و کار را با گواهی نامه عوض کنیم یعنی کسی که گواهی نامه فعالیتی را دارد بتواند براساس آن کارش را آغاز کند فقط توسط صنف مربوط نظارت شود.
وی گفت: با استفاده از مایکروفاینانس‌ها و برداشتن موانع بر سر راه مجوزدهی باید جوانان را به سمت کارآفرینی و فعالیت‌های اقتصادی خوب به ویژه در بخش خدمات که ظرفیت‌های بالایی در اشتغال آفرینی دارد رهنمون شویم.

 

این نامزد ریاست جمهوری معیشت، آزادی‌های اجتماعی و تورم را سه دغدغه اصلی مردم از دیدگاه خود برشمرد و افزود: معیشت مردم به علت تحریم‌های ظالمانه و اقدامات گروه‌هایی که همیشه می‌گویند تحریم مهم نیست آسیب دیده است، تحریم منابع درآمدی کشور را دچار مشکل کرده است برخی می‌گویند FATF مهم نیست، اما ما به همراه دو تا سه کشور دنیا از مبادلات بانکی با کل دنیا محروم شدیم ضمن این که هزینه مبادلاتی ما به علت تحریم و عضو نبودن در FATF بیست درصد افزایش یافته است.

 

همتی گفت: جوانان ما از وضع فعلی راضی نیستند، زیرا فشار‌های زیادی بر جوانان، زنان و دختران وارد می‌کنیم و برای فعالیت‌های زنان و جوانان محدودیت‌های زیادی ایجاد کردیم که ما برای رفع انسداد داخلی و حضور خوب زنان در اجتماع به ویژه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی برنامه داریم.

 

وی افزود‌: تورم ناشی از مشکل رابطه بودجه با بانک مرکزی است و از آنجا که بودجه ما ناتراز است کسری بودجه به استقراض از بانک مرکزی منجر می‌شود که عمده آن هم براساس قانون اتفاق می‌افتد.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که این رابطه بودجه با بانک مرکزی را اصلاح و نقدینگی را کنترل خواهم کرد گفت: اگر نقدینگی را کنترل و رشد اقتصادی حداقل ۵ درصد را ایجاد کنیم تورم را در سه تا چهار سال به ۸ تا ۱۲ درصد خواهیم رساند این آرزو نیست، زیرا ۱۵۰ کشور دنیا این کار را انجام داده اند و ما هم می‌توانیم انجام دهیم.

 

همتی درباره برنامه‌های خود برای صنعت خودرو سازی افزود: این که خودرو سازی داخلی و زنجیره تولید آن‌ها را تکمیل کنیم یک اولویت است، اما این که خودرو سازان را بدون رقیب بگذاریم بحث انحرافی است.

 

وی گفت: بازار در رقابت شکوفا می‌شود که رقابت یا باید داخلی باشد یا با خودرو‌های خارجی، اما نکته مهم این است که رقابت با خودرو‌های خارجی نباید به تخریب چرخه تأمین تولید داخلی منجر شود.

   

این نامزد ریاست جمهوری افزود: واردات در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که منابع ارزی کافی را در اختیار داشته باشیم این در حالی است که تحریم سالانه ۴۰ میلیارد دلار یعنی حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد ارزی ما را کاهش داده است بنابر این در این شرایط نمی‌توانیم واردات خودرو داشته باشیم، اما اگر امکانش وجود داشته باشد حتماً باید در کنار تولید داخلی واردات داشته باشیم البته با تعرفه مناسب، نه این که تعرفه‌ای برای خودرو‌های وارداتی وضع کنیم که دوباره صنعت نوزاد خودرو سازی ما به همین روند فعلی خود به کار ادامه دهد.

 

همتی گفت: همچنان داریم به صنعت خودرو سازی وام و امکانات می‌دهیم و قیمت آن را طوری تعیین می‌کنیم که شرایط خود را حفظ کنند، اما باید گفت می‌توان اقداماتی انجام داد که صنعت خودرو سازی ما اشتغال خوبی ایجاد کند.

 

وی افزود: مردم ما حق دارند مانند همه جای دنیا خودروی خوب سوار شوند چرا باید ماشین معمولی را به قیمت ماشین فورد بخرند؟ این‌ها باید اصلاح شود و من برای خودرو سازان برنامه جدی دارم.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: همتی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات نامزد ریاست جمهوری داشته باشیم خودرو سازی بانک مرکزی نظام بانکی فعالیت ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۹۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همانگونه که وعده صادق با همت جوانان کشور تحقق یافت جهش تولید نیز با مشارکت مردم محقق می‌شود

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، در جشن احیای 201 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان، از حضور در این مراسم و نیز یکی از کارخانه‌های احیا شده ابراز خرسندی کرد و گفت: در وهله اول از لطف خداوند و سپس از تلاش‌های همه کسانی که برای بازگشت این 201 واحد تولیدی به چرخه تولید زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش استاندار درباره اینکه در کنار تلاش برای احیای واحدهای راکد، تلاش شده از تعطیل و راکد شدن واحدهایی که دچار مشکل بودند هم جلوگیری شود، افزود: طبق گزارشی که ارائه شده با احیای این واحدها حداقل 4 هزار و 500 فرصت شغلی نیز ایجاد شده است. شاخص‌های ما نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در استان سمنان کاهش و اشتغال افزایش یافته و حتی بعضی از واحدها دنبال نیروی کار هستند که این خبر بسیار خوبی است.

رئیسی با بیان اینکه سمنان می‌تواند استان نمونه اشتغال، تولید، کار دانش‌بنیان و رونق و رشد تولید باشد، تصریح کرد: نرخ تورم در استان کاهشی و نرخ رشد اقتصادی افزایشی است، اینها همه شاخص‌های خوب و قابل تقدیری است که در استان سمنان داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رفع مشکلات اقتصادی و رسیدن به اقتصاد مقاومتی در گروه رونق تولید است، اظهار داشت: تمام تلاش‌ها باید بر این محور باشد که تولید افزایش یابد. قاچاق کالا مانعی در مسیر تولید و در واقع خنجری بر پشت نظام تولید است که تولید و اشتغال را مختل می‌کند و مبارزه با قاچاق اقدامی در جهت رونق تولید است.

رئیسی ایجاد اشتغال و رشد تولید را محورهای اصلی دستور کار دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده تا کنون حدود 8 هزار و 400 واحد تولیدی راکد احیا شده که قابل تقدیر است و امیدوارم همه واحدهای دیگر راکد هم به چرخه تولید بازگردند. همین واحدهای تولیدی که امروز از نمایشگاه آنها بازدید کردیم اعلام کردند که هدف‌گذاری‌های خوبی در جهت رشد تولید برای آینده کرده‌اند که مایه خرسندی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به آن دسته از واحدهای تولیدی که در اثر بروز مشکل از سوی بانک‌ها تملک می‌شوند اشاره کرد و گفت: متاسفانه این واحدها به دلیل اشتغالات بانک‌ها به مسائل بانکی دچار رکود می‌شوند، اما این شایسته نیست که این واحدها به این شکل از تولید بازبمانند. در جریان بازدید ما از نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برگزار شده پیشنهادی مطرح شد که کارگروهی با حضور وزارت صمت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و ستاد احیا تشکیل شده و در راستای خودداری بانک‌ها از بنگاه‌داری این واحدها را راه‌اندازی کرده و به بخش خصوصی واگذار کنند.

دکتر رئیسی در ادامه به شعار سال اشاره کرد و تحقق آن را نیازمند ساز و کارهایی دانست و افزود: یکی از بخش‌هایی که در تحقق مشارکت مردم در راستای جهش تولید بسیار سهم دارد،‌ بخش تعاونی است؛ تعاونی‌ها و افرادی که توانایی، امکان و انگیزه دارند با همکاری وزارت تعاون و دیگر بخش‌های مربوطه به میدان بیایند چرا که امسال یکی از جلوه‌های مهم مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید، میدان دادن به تعاونی‌هاست.

رئیس جمهور حضور تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد را بسیار اثربخش توصیف و تصریح کرد: حضور تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد از جلوه‌های مهم مشارکت مردمی در جهش تولید خواهد بود. تحقق شعار سال نیازمند مشارکت و تلاش همه بخش‌های دولتی، فعالان اقتصادی، بخش خصوص و تعاونی است. دولت در این مسیر همه حمایت‌های مالی، تسهیلاتی و حقوقی را از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی به عمل خواهد آورد تا جهش تولید تحقق یابد.

رئیسی تاکید کرد: همانگونه که وعده صادق با همت جوانان این کشور تحقق یافت و باعث ذلت رژیم صهیونیستی و حامیانش شد، جهش تولید نیز با مشارکت شما مردم و جوانان کشور تحقق خواهد یافت. برنامه جدی دولت مردمی حمایت از تولید، کار و کارگر است و در این راستا رفع مشکلات معیشتی و مسکن کارگران نیز مورد توجه دولت است و مقرر شده با فعال شدن تعاونی‌های مسکن در واحدهای تولیدی و کارخانجات رفع دغدغه کارگران در زمینه مسکن نیز به طور جدی دنبال شود.

دیگر خبرها

  • تاثیر دلار تلگرامی روی کالاهای وارداتی چه قدر است؟
  • ریل‌گذاری نظام بانکی چگونه باشد؟
  • همانگونه که وعده صادق با همت جوانان کشور تحقق یافت جهش تولید نیز با مشارکت مردم محقق می‌شود
  • بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند
  • ضوابط اجرایی تأمین مالی جمعی ارزی تصویب شد
  • بانک‌ها در تله آفساید
  • دست انداز تازه برای واگذاری سرخابی ها به بانکها / مال بد،بیخ ریش صاحبش ماند!
  • پرسپولیس بانکی شد، استقلال نفتی!
  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  • افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲