Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@21:20:34 GMT

مصباحی مقدم: نفت را باید سرمایه‌گذاری کرد نه هزینه

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۹۲۹۸

مصباحی مقدم: نفت را باید سرمایه‌گذاری کرد نه هزینه

خبرآنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در همایش صنعت و خودرو ستاد مردمی سیدابراهیم رئیسی گفت: اقتصاد ایران بیمار است این بیمار به شدت نیازمند به معالجه و اصلاح است. نقطه آغازین، اصلاح بودجه است بودجه ما ناتراز است هزینه ها همواره بیش از درآمدها است زمانی که نفت امکان رشد داشت این ناترازی را تراز می کردند اما کیست که نداند که استفاده از نفت در بودجه خدمت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفت را باید سرمایه‌گذاری کرد نه هزینه. هزاران میلیارد دلار از آغاز پیدایش نفت در بودجه آمده و خرج شده و بخش کمی از درآمد نفت تبدیل به سرمایه ملی شده است و بخش بیشتری به هزینه جاری تبدیل شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: دولت در این مدت برای تامین منابع مالی خود یا اوراق توزیع کرده یا از بانک مرکزی استقراض کرده است ولی با این کار آسیب زده و آن تورم شدید و توزیع ناعادلانه درآمد اغنیا و فقرا و نیز بین حقوق‌بگیران بوده است. در سال‌های تحریم استقراض از بانک مرکزی برداشتن از جیب ملت است.

مصباحی مقدم افزود: وقتی بنگاه‌ها کوچک و تعطیل شدند لذا دیگر نمی‌شد از آنها مالیات گرفت که درآمد دولت افزایش یابد. اما می‌شد تامین سرمایه را از راه صرفه‌جویی در مصرف انرژی امکان‌پذیر کنیم. فقط در مصرف گاز بیش از اتحادیه اروپا هستیم. معتقدم اصلاح الگوی مصرف در صنعت، حمل و نقل و خانوارها امکان دارد و یک صرفه‌جویی ۵۹ درصدی انرژی را اگر انجام دهیم آن وقت می‌توانیم انرژی و مشتقات را صادر کنیم.

او  ادامه داد: از راه فروش نفت خام که اکنون هم ادامه دارد باید سرمایه‌گذاری شود تا صنعت‌گران ما بتوانند از این منبع تغذیه کنند و کسب و کار را رشد دهند. ما نیاز به نقشه راه داریم و تاکید می‌کنم که در بدو راه باید بودجه را اصلاح کرد.

او اظهار کرد: استقراض ملی مشکل ندارد اما باید در قالب‌های شرعی جمع‌آوری نقدینگی انجام شود و اگر این اتفاق بیفتد نیاز به اتکا به نفت وجود ندارد.

مصباحی مقدم تاکید کرد: ما نیازمند اصلاح نظام بانکی و بانک مرکزی هستیم. بانک مرکزی کیسه دولت شده است. باید استقلال بانک مرکزی را برگرداند. نیازمند اصلاح بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی‌مان هستیم. همچنین باید توزیع درآمد را اصلاح کنیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: بانک مرکزی نفت مصباحی مقدم مصباحی مقدم بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۹۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد درآمد عوارض خروج از کشور در اختیار گردشگری قرار گیرد

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیان کرد: در نشست مشترکی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم مساله عوارض خروج از کشور به صورت جدی از طرف ما مطرح شد ما معتقدیم این عوارض باید برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری کشور باشد در مقطعی که چنین چیزی از نظر تاریخی تعیین شده آقای نوبخت بارها اعلام کرد که دلیل این عوارض تقویت زیرساخت‌های گردشگری است.

وی گفت: اکنون این عوارض گرفته می‌شود ولی بیشتر به منابع عمومی تخصیص پیدا می‌کند در جلسه‌ای که با مسؤولان سازمان برنامه و بودجه داشتیم، دوستان به استدلال ما معتقد بودند من هم این مساله را در دولت مطرح کردم و مورد تاکید قرار گرفت. فکر می‌کنم با استدلالی که پشت این مساله است؛ مجلس هم آن را تصویب کند. عدد این هم حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد است و اگر درصد مناسبی به گردشگری اختصاص داده شود حتماً نقش مؤثری در ارتقای زیرساخت‌ها خواهد داشت. فکر می‌کنم امسال بتوانیم بخشی از این اعتبارات را بگیریم.

ضرغامی با بیان اینکه پیشنهاد کردیم حداقل ۳۰ درصد از کل درآمد حاصل از دریافت عوارض خروج از کشور در اختیار ما قرار گیرد، گفت: ما استدلال خود را کردیم آنها هم دلایلی دارند که جاهای دیگر هم در گردشگری مؤثر هستند ولی ما فعلاً برای دریافت ۳۰ درصد پیگیری می‌کنیم تا به زیرساخت‌های گردشگری تعلق بگیرد.

کد خبر 6079973 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • سهم مالیات در عمران و آبادانی کشور برای مردم تبیین شود
  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • سهم مالیات در عمران و آبادانی کشور باید برای مردم تبیین شود
  • مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند
  • جزییات بودجه شهرداری همدان در دسترس مردم قرار گرفت
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج از کشور در اختیار گردشگری قرار گیرد
  • پیامک گران شد
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد