Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: در حوزه تولیدات گیاهی هدفمان توسعه گلخانه ها است و این قضیه هم در بخش محصولات سبزی سیفی، گیاهان زینتی و...بشدت در حال توسعه است

این روزها تهیه نهاده‌های دامی برای تولیدکنندگان دام و طیور به معضلی در چرخه روند تولید و دام و طیور تبدیل شده است به طوریکه روزانه شاهد نوسان قیمت مرغ و گوشت در بازار هستیم اتفاقی که می تواند در دراز مدت مشکلات زیادی را بوجود بیارود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با قدس آنلاین در خصوص وضعیت حال حاضر تولید علوفه صحبت کرده است که می خوانید:

در جایی گفته بودید کمبود علوفه وجود دارد برای رفع این کمبود چه تمهیداتی برای رفع این مشکل اندیشیده اید؟

-استان خراسان رضوی در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ علی رغم اینکه ما را برای تامین بذر با مشکلات زیادی مواجه کرد ولی خوشبختانه با استقبال بسیارخوب مردم در کشت غلات استان منجمله گندم، جو و کشت چغندر پاییزه مواجه شد با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی متاسفانه در استان وارد فاز خشکسالی همراه با سرما شدیم و بارش های کم و پاییزبسیار سرد و علی رغم اینکه پیش بینی شده بود که از اواخر آذر ماه بارندگی ها شروع خواهد شد و این کم بارشی ها جبران می شود متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در دی ماه سرمای  تا منهای. ۶ درجه سانتی گراد را تجربه کردیم و در اوایل  بهمن و اسفند با برف اندکی که بارید گرهی از این مشکل باز نکرد. با توجه به بارش ۶.۵ میلی متر فروردین ماه روزهای سختی را تجربه کردیم و متاسفانه بحث علوفه ی استان دچار مشکل شد. همانطور که می دانید دامداران ما حدود سه ماه علوفه دستی را در دامداری هایشان انجام میدهند و بعد می آیند و علف جو را کشت می کنند و به چرا میدهند و... در سال زراعی که در آن قرار داریم متاسفانه  حدود یک میلیون و  ۲۰۰ هزار تن  از علوفه مراتع تقریبا تبدیل به صفر شد و متاسفانه علوفه های خودرو ها هم سبز نشد و دلیلش هم میزان بارندگی خیلی کمی بود که آمارها نشان از این بود که بارندگی ها نسبت به سال گذشته در مدت مشابه اش چیزی حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است

البته نا گفته نماند که بارندگی ها در قسمت جنوبی استان بهتر شد که متاسفانه در این تولید خیلی موثر نبود چون در این قسمت ها بیشتر باغات شهرستان های بردسکن، گناباد، بجستان، مه ولات و...قرار دارند  و یک قسمت هایی هم در تربت که متاسفانه منجر به سیلی شد و خسارات جدی بر سطح باغات شهرستان بوجود آورد.

در بحث تولید جو استان خراسان چه جایگاهی در کشوردارد؟

ما در بحث تولید جو گام مقام اول تولید جو کشور را داریم از هشتصد و ۴۰ هزار هکتار جو کشور ۳۲۹ هزار هکتار آن در خراسان کشت میشود که این قضیه باعث شده است که هم در تامین بذر و هم در تامین جو قابلیت بسیار بالایی پیدا کنیم که متاسفانه با توجه به این وضعیت امسال در تامین جو دچار مشکل جدی شدیم بدین جهت که پیش بینیمان تهیه و تامین حدود ۴۶۰ هزار تن بود که با توجه به برداشت جو که از شهرستان بجستان شروع شده است پیش بینی می کنیم این مقدار به چیزی حدود ۲۵۶ هزار تن کاهش پیدا کرده باشد.

با این حساب در سالهای پیش تولید جو بیشتر ازاین مقدار بوده است.

بله متاسفانه در حال حاضر عملکردها زیر ۲ تن است این در حالی است که تا پیش از این تولید و برداشت جو ۳ و نیم تا ۴ تن بوده است که با این وضعیت متاسفانه آسیب دیده است.

متاسفانه در همین وضعیت چیزی حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ تن کاه را هم از دست داده ایم و دلیلش هم این است که متاسفانه تولید گندم هم کاهش پیدا کرده است و به همان نسبت هم تولید کاه کاهش پیدا کرده است.

پس به این شکل بود که قیمت علوفه و دیگر نهاده ها هم افزایش پیدا کرده است؟

دقیقا. قیمت علوفه در استان بشدت افزایش پیدا کرده است تا جایی که قیمت هر کیلو کاه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، جو ۶ هزار و ۳۰۰ تومان، یونجه ۶ هزار تومان، ذرت سیلویی هزار و ۸۵۰ تومان است این در حالی است که مثلا نهاده ای مثل ذرت سیلویی در سال گذشته در سطح مزارع بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ تومان در سطح مزارع برداشت شده است. جو کیلویی هزار و ۷۰۰ تومان و یونجه هم هر کیلو ۲ هزار و ۴۵۰ هزار تومان  و کاه هم کیلویی هزار تومان بوده که رشد بی سابقه ای داشته است.

این قیمت ها برای هر نهاده واقعی است؟

خیر. این قیمت ها به اعتقاد کارشناسان ما کاذب است چون شما به هر میزان که حساب کنید و هر اندازه هزینه کرده باشدی اصلا قیمت جو ۶۴۰۰ تا ۷۰۰۰ تومن در نمی آید ولی چون روی دامدارن جو روانی وجود دارد و نگرانی جدی دارد متاسفانه باعث شده که قیمت جو افزایش خیلی چشمگیری داشته باشد.

آیا در این خصوص کاری هم از سوی شما انجام شده است که قیمت ها هر چه بیشتر واقعی باشند؟

تمام تلاش ما این است که طی برنامه هایی آنهم در بحث تامین علوفه به مردم کمک کنیم مقداری اعداد و رقم هامان را در بحث علوفه تغییر دادیم به همین منظور چیزی حدود ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی استان را زیر کشت علوفه قرار دادیم که می تواند نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید خواهیم داشت. در بحث ذرت وزرات خانه سطح زیر کشت ۱۹ هزار هکتار را به ما ابلاغ کرده است که ما هم سطح کشت ۲۵ هزار هکتار را به شهرستان هایمان ابلاغ کردیم  تا بتونیم بخشی از سطوح جالیز را کم کنیم و برویم به سمت تولید علوفه تا بتوانیم بحران علوفه را مدیریت کنیم.

در خصوص کشت ارزن و سورگوم چه اقداماتی انجام داده اید؟

خوشبختانه در این خصوص هم  استقبال بسیار خوبی از سوس کشاورزان و دامدار ها شده است و در حال اجرای طرح های پایلوت هستیم که با مشارکت کشاورزانی که دامدار هستند بتونیم تولید علوفه را در استان مدیریت کنیم

ایا امکان کشت علوفه به روش های نوین و گلخانه ای وجود ندارد؟

-ما این تجربه را در سال ۹۰ در شهرستان نیشابور داشتیم که متاسفانه آن زمان خیلی متقاضی نداشت و تعطیل شد علی رغم اینکه می شود با یک تن جو در فضای گلخانه ۷ تن علوفه را در زمان بسیار کوتاه یعنی ۱۰ تا ۱۲ روز تولید کرد و چرا داد متاسفانه حوزه ی معاونت امور دام در سطح وزارت خانه خیلی این بحث را از نظر فنی تایید نمیکنند.

چرا؟

آنها می گویند کالری که یک تن جو ماده خشک تولید میکند بیشتر از ۷ تن علوفه ای است که شما تولید می کنید و بعد توضیه میکنند که اگر قرار کسی کاری انجام بدهد این علوفه در قسمت هایی برای پرورش اسب بصورت فانتزی تر آهو و...به هر شکل خیلی برایشان توجیح ندارد. با همه این همه اما یک واحد گلخانه ای درشهرستان تایباد درحال تولید است و به مصرف دام می رساند ولی از نظر کارشناسان بخش دام این  قضیه توجیه اقتصادی ندارد.

چه آینده ای برای کشت گلخانه ای متصور هستید؟

-ما در حوزه تولیدات گیاهی هدفمان توسعه گلخانه ها است و این قضیه هم در بخش محصولات سبزی سیفی، گیاهان زینتی و...بشدت در حال توسعه است. اخیرا افرادی متقاضی کار در قطعات ۳ هزار هکتاری در این خصوص هستند و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم از سوی مردم مواجه شده ایم. منتهی در بحث تولید علوفه در گلخانه تا زمانی که شرایط فراهم نباشد و بخش تخصصی خیلی توصیه نکند این اتفاق نمیفتد. نکته ای که ما به عنوان کارشناس کشاورزی مد نظرمان هست  این است که شما در گلخانه می توانید بهره وری را از آب تا ۱۰ برابر افزایش بدهید. یعنی مثلا گوجه فرنگی که در فضای گلخانه تولید می شود ۴ برابر بیشتر از فضای باز است و کیفیت بهتر و قیمت بیشتری هم دارد.

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کشت گلخانه ای تولیدات گیاهی پیدا کرده خراسان رضوی تولید علوفه هزار هکتار چیزی حدود تولید جو هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با اشاره به سطح زیر کشت کلزا در شهرستان مشهدگفت: سطح ابلاغی زیر کشت کلزا در مشهد برای سال زراعی جاری ۹۲۰هکتار است که کل سطح زیر کشت ابلاغی کلزا در این شهرستان محقق شده است.

علی اکبر قارزی بابیان اینکه  پیش‌بینی می‌شود از این سطح کشت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن کلزا برداشت شود گفت: شهرستان مشهد رتبه نخست را در سطح زیر کشت و تولید در زمینه محصول کلزا در سطح استان به خود اختصاص داده است.

وی گفت: تعداد کمباین‌های برداشت در استان برای این نوع محصول ۴۵ دستگاه است.

 

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود
  • خراسان رضوی یکی از استان‌های برتر کشور در تولید تخم مرغ است
  • صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی
  • جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد
  • میزان تولیدات کشاورزی دهلران در سال ۴۲۵ هزار تن است
  • تولید گوشت‌مرغ در خراسان رضوی ۱۴ درصد افزایش یافت
  • فرودگاه منطقه ای گناباد یک سرمایه ملی است
  • سطح کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر افزایش می‌یابد