Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@10:46:06 GMT

آیین گل‌آرایی حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۰۴۲۹

آیین گل‌آرایی حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد

آیین گل‌آرایی حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) روز جمعه به مناسبت آغاز دهه کرامت، در قم برگزار شد.

در این آیین، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و با حضور تعدادی از خادمان بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) مضجع شریف و نورانی بانوی کرامت، گل‌آرایی شد و یکی از مداحان در وصف کریمه اهل بیت اشعاری را قرائت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همچنین به همین مناسبت، خادمان واحد فضاسازی حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) به مناسبت دهه کرامت به آذین‌بندی و تزیین این بارگاه ملکوتی پرداختند.

بر اساس این گزارش، آیین تعویض پرچم گنبد منور حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز، عصر امروز (۲۱ خرداد)، ساعت ۱۹ با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی از خطیبان در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار و این مراسم از طریق شبکه مجازی حرم مطهر و شبکه نور (سیمای استانی قم) پخش می‌شود.

اول تا دهم ماه ذی‌القعده که با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز و به ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام رضا (ع) برادر گرامی حضرت معصومه ختم می‌شود، «دهه کرامت» نامگذاری شده؛ امسال دهه کرامت مصادف با ۲۲ خردادماه جاری تا یکم تیرماه امسال است.

همچنین اول ذی‌القعده سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) روز «دختر» نامگذاری شده است. 

حضرت معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود؛ آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آنکه پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش حضرت رضا(ع) بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساءالعالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان است.

لقب «معصومه» از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده و علامه مجلسی در این رابطه گفته است: امام هشتم شیعیان(ع) در جایی فرمودند که «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) بعد از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه النبی به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع‌الاول وارد قم شد.

آن حضرت در شهر قم، مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت و پس از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی‌ابن‌خزرج که به «بیت‌النور» شهرت یافت، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حرم حضرت معصومه س گل آرایی حضرت معصومه س کریمه اهل بیت دهه کرامت اهل بیت ع حرم مطهر امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۰۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) بر اهمیت توجه به زیر ساخت معرفتی جشن‌های دهه کرامت تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش استان قم ضمن اشاره به گرامیداشت هفته تعلیم و تربیت و روز معلم، به وضعیت ایمان و بصیرت در جامعه اشاره و اظهار داشت: تعهد آحاد مختلف جامعه از جمله معلمین و اساتید به اسلام و شهدا و انقلاب بیشتر شده است.

 وی افزود: در بیش از 40 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، شاهد عبرت ها و درس های شیرین و تلخی بودیم که هر کدام می توانست ایمان و اعتقاد مردم را دستخوش تغییر قرار دهد.

امام جمعه قم با بیان این که بخش اعظمی از جوانان و فرزندان سرزمین‌مان با این که امام و دفاع مقدس را درک نکرده اند، تعهد وصف ناپذیری نسبت به اسلام و انقلاب دارند، گفت: این که افرادی که مظاهر، مبادی و موسس انقلاب را درک نکردند، این گونه پای نظام اسلامی ایستادگی می کنند، نشان دهنده رشد و تعالی ایمان در جامعه است.

آیت الله سعیدی به بازتاب جهانی دستاوردهای نظام مقدس اسلامی و سلحشوری جوانان غیور سرزمینمان در پاسخ به یاوه گویی های استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: ذوب یکی از فرایندهای خالص سازی مواد است تا مواد پیرامونی از ماده اصلی تفکیک پذیر باشند.

وی با اشاره به این که سطح بینش مردم نسبت به سال‌های نخستین انقلاب ارتقاء یافته است، اظهار داشت: بعد از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب، با عبور از بحران‌ها، خلوص انقلابی ملت ایران بیشتر و ناخالص‌ها جدا شدند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به پاسخگویی فرزندان جوان و انقلابی سرزمینمان به رژیم غاصب صهیونیستی اشاره و با تأکید بر این که عملیات وعده صادق به صورت فنی طراحی و اجرا شد، افزود: فرزندان سلحشور سرزمینمان پیام دقیق و روشنی به چند سال یاوه گویی‌ رژیم غاصب صهیونیستی دادند.

آیت الله سعیدی بر اهمیت توجه به زیر ساخت معرفتی جشن‌های دهه کرامت تصریح و با بیان این که اساس و مبنای این جشن‌ها باید «عارفاً بحقّها» باشد، عنوان کرد: برپایی جشن‌ها باید بهانه ای برای افزایش معرفت دانش آموزان، شرکت کنندگان و فعالان برگزاری این مراسم‌ها باشد.

وی ضمن اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام، زائران با معرفت حرم فاطمه معصومه سلام الله‌علیها را بهشتیان روی زمین دانست و گفت: کار آموزش و پرورش در شهر مقدس قم در عین سختی، بسیار شیرین و معنوی است. گرایش کلی تمام مدارس قم در عین توجه به الزامات آموزشی و ارائه رویکردهای تخصصی باید توجه به این نکته باشد که کار فرهنگی و آموزشی ما در بستر حرم اهل بیت علیهم السلام دنبال می‌شود.

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه سلام الله علیها آثار بازخورد نظرسنجی‌های دانش آموزی در ترسیم اولویت‌ها و ایجاد جاذبه‌های تحصیلی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: صداقت کودکان و نوجوانان در بیان علاقه مندی ها، دغدغه‌ها و انتظارات باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

آیت الله سعیدی در بخش پایانی سخنان خود شهید مطهری را شمع فروزان بصیرت بخش و دانش افزا دانست و با بیان این که شهید مطهری جان و سلامتی اش را در راه خدا و برای مردم صرف نمود، عنوان کرد: عمر شهید مطهری مملو از تعلیم، تدریس، تزکیه و روشنگری بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • مراسم صبحگاه یگان حفاظت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه‌ معصومه(س) برگزار می‌شود
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • ۵۶۰ هزار افطاری ساده و گرم در حرم حضرت معصومه (س) توزیع شد
  • نباید از اجرای برنامه ترکیبی و تلفیقی دهه کرامت غافل شد