Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عکاس زن انگلیسی، بهار امسال و سال گذشته را با یک خانواده از ایل بزرگ بختیاری همراه شده است تا دشواری‌های کوچ آن‌ها در زاگرس را به تصویر بکشد. خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: امیلی گارت‌ویت عکاس ۲۸ ساله اهل انگلستان است. او که در لندن زندگی می‌کند، به عنوان یک هنرمند به کشور‌های مختلف دنیا سفر کرده و به موضوعاتی همچون حقوق بشر و محیط زیست از دریچه دوربین خود نگاه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاصل یک دهه عکاسی حرفه‌ای او، برپایی نمایشگاه‌های متعدد، همکاری با رسانه‌هایی از جمله گاردین، نیوزویک، یورونیوز و ایندیپندنت و همچنین دریافت جوایز از مسابقات، جشنواره‌ها و سازمان‌های هنری و خبری است.   اما شهرت این عکاس مسیحی در ایران به حضورش در پیاده‌روی اربعین باز می‌گردد.  گارت‌ویت برای مستندنگاری از بزرگترین تجمع مسالمت‌آمیز جهان سال ۲۰۱۷ به عراق رفت و آنقدر فضای آنجا برایش عجیب و دلچسب بود که سال بعدش هم خود را به اربعین حسینی رساند. ماحصل این حضور، اسفندماه ۱۳۹۷ در نمایشگاه عکس «به سوی اربعین» در ایران به نمایش درآمد.   این عکاس انگلیسی، ۲ سال را با کوچ عشایر بختیاری ایران همراه شده و این جابجایی را از دریچه دوربین خود ثبت و به تازگی منتشر کرده است. به گفته گارت‌ویت، او برای تحقق این امر در دوران شیوع ویروس کرونا، ضمن انجام تست‌های کرونا در انگلستان و ایران، شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده است.     ما برق و آب لوله‌کشی نداشتیم، در حالی که با حدود ۱۰۰ گوسفند، بز، سگ، قاطر، خر و اسب از کوه‌ها بالا و پایین می‌رفتیم. امیدوارم این عکس‌ها واقعیت را منتشر کند و حضور من در صحنه، روی روال زندگی عشایر تأثیر نگذاشته باشد.   امیلی گارت‌ویت گفته که در طول این سفر به دلیل دسترسی نداشتن به برق، باتری دوربین و تجیهزات عکاسی خود را با پنل خورشیدی شارژ می‌کرده است.     روایت این عکاس را در ادامه مرور می‌کنیم.   ابوالفیض و محمد درباره کاهش جمعیت خرس‌ها که حاصل شکار در کوه‌های زاگرس است، با برادرزاده‌شان پورنگ (نفر وسط) صحبت می‌کنند   پورنگ نظاره‌گر گله گوسفندان و بز‌های خانواده خود در دامنه کوه است.     ابوالفیض یکی از گوسفندان را به آن طرف رودخانه حمل می‌کند.     ابوالفیض مختاری به گله خود نگاه می‌کند. او قبل از ترک روستایشان (چین) و صعود به ارتفاعات ۳۲۰۰ متری در کوه‌های زاگرس، در شمارش گوسفندان اشتباه کرده و همین امر موجب از دست دادن ۵ گوسفند عمویش شده است.   با طلوع خورشید در زاگرس، ابوذر گله گوسفندان را به سمت گردنه کوه حرکت می‌دهد.   برای گرفتن اولین عکس از «حسین» تلاش زیادی کردم.   هر زمان که او در دامنه کوه می‌دوید، سنگ‌های سست پشت سرش شروع به قل خوردن می‌کرد‌ند با این وجود می‌دانستم که فقط اگر با او همراه شوم، می‌توانم احترامش را کسب کنم و این کار را کردم. سرانجام حسین دلیل حضور من را درک کرد و یک روز که به دلیل لغزش سنگ‌ها نزدیک رودخانه زخمی شده بودم، برای یافتنم به دنبالم آمد، مرا پیدا کرد و به محل اطراق برد.  آن روز بود که او مرا دخترش خواند و مانند دخترش از من مراقبت می‌کرد.       امیلی در کنار حسین خانواده حسین جزء ۴۰ هزار بختیاری ساکن ایران هستند که هنوز سبک زندگی عشایری را ادامه می‌دهند، در حالی که اکثر افراد یا در روستا‌ها ساکن شده‌اند یا به شهر مهاجرت کرده‌اند.     حسین چای می‌نوشد. دستان ترک‌خورده او با پوست گردو سیاه شده است   حسین قصد معامله اسبش را با یک قوچ داشت، معامله‌ای که البته جوش نخورد!     بی بی در خانه خود در میان کوه‌های زاگرس در جنوب غربی ایران ایستاده است. او از قبیله بختیاری است و لباسی سنتی زنان بختیاری را با نماد‌هایی از ماه و خورشید می‌پوشد.     بی‌بی بیشتر وقت خود را به بافندگی مشغول است. بیشتر بخوانید: طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر جهان متعلق به کجاست؟ انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: کوچ عشایر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کوچ عشایر کوچ عشایر کوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۲۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ممنوعیت لیزر مو‌های زائد از نگاه طب سنتی (فیلم) درمان سنتی عفونت لثه از نگاه طب سنتی (فیلم) کدام مواد غذایی در زیبایی جنین تاثیر دارد؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی (فیلم)
  • نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»
  • درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • عفونت گوش در کودکان + فیلم
  • سوالات عجیب وزیر خارجه اوکراین از همتای انگلیسی پس از حمله ایران به اسرائیل
  • تخمین رسانه انگلیسی از تعداد موشک های ایران | پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • دیپلمات انگلیسی: چرت نگویید! حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود
  • روزنامه نگار انگلیسی: اقدام تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی دستاوردهای مهمی داشت
  • اذعان اندیشکده انگلیسی به حمله موفق ایران به اسرائیل