Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@07:25:14 GMT

لزوم بررسی باکتری سالمونلا در سگ‌های ولگرد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۲۳۵۸

لزوم بررسی باکتری سالمونلا در سگ‌های ولگرد

پژوهشگران دامپزشکی و میکروبیولوژی با انجام یک مطالعه روی سگ‌های بدون صاحب، به لزوم بررسی این سگ‌ها از نظر وجود باکتری بیماری‌زای سالمونلا تاکید کردند.

سالمونلا یکی از عوامل بیماری‌زا ایجاد کننده عفونت‌های روده‌ای است و می‌تواند بیماری‌های گوارشی مثل اسهال‌های حاد تا مزمن را ایجاد کند. این بیماری به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناخته می‌شود و می‌تواند در انسان به دنبال ارتباط با حیوانات بروز پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع باکتری سالمونلا را در بسیاری از حیوانات به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد؛ چرا که بسیاری از حیوانات مانند سگ‌ها می‌توانند بدون این‌که علائمی نشان دهند ناقل این باکتری باشند و آن را در محیط دفع کنند.

در مورد شیوع و اپیدمیولوژی این بیماری در میان سگ‌ها و انتقال آن به انسان در ایران اطلاعات اندکی وجود دارد. بر همین اساس پژوهشگران با انجام یک مطالعه سگ‌های بدون صاحب در تهران را از نظر باکتری سالمونلا و تعیین مقاومت آنتی‌بیوتیکی آن مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه در یک پناهگاه حیوانات بی‌سرپرست در اطراف تهران، از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پاییر سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۰۰ نمونه از سگ‌های دارای علایم بالینی (شامل اسهال، بی‌اشتهایی و تب) و ۱۰۰ نمونه از سگ‌های به ظاهر سالم، جمع‌آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که در میان سگ‌های دارای علایم بیماری مشکوک ۹ نمونه (۹ درصد) از نظر وجود سالمونلا مثبت بودند و در سگ‌های ظاهرا سالمن نیز تعداد دو نمونه (دو درصد) از این نظر مثبت بودند.

همچنین مشخص شد که در میان این یازده نمونه، هفت مورد مربوط به سالمونلا تیفی موریوم و چهار مورد مربوط به سالمونلا انتریتیدیس است. بررسی مقاومت آنتی‌بیوتیکی در این نمونه‌ها نیز نشان داد که بیشترین مقاومت سالمونلا انترتیدیس مربوط به آنتی‌بیوتیک جنتامایسین و در مورد سالمونلا تیفی موریوم مربوط به آنتی‌بیوتیک آمیکاسین است.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: با توجه به اهمیت انتقال سالمونلا به عنوان یکی از پاتوژن‌های مشترک انسان و حیوان، پایش بیشتر و مستمر سگ‌های ولگرد به خصوص سگ‌های ولگردی که در پناهگاه‌های مخصوص نگهداری می‌شوند، بیش از پیش حائز اهمیت است. به نظر می‌رسد در پناهگاه‌های نگهداری سگ‌های ولگرد، سالمونلا یک خطر بالقوه برای سلامت عمومی جامعه است.

همچنین این محققان معتقدند که هرچند آنتی‌بیوتیک‌های سیپروفلوکساسین و استرپتومایسین آنتی‌بیوتیک‌های موثری در باکتری سالمونلا هستند، با این وجود مراقبت در تجویز و جلوگیری از تجویز بیش از حد آن‌ها نباید مورد غفلت قرار گیرد.

در انجام این تحقیق نادر عسکری و سیامک مشهدی؛ پژوهشگران دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و کیومرث امینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «شناسایی سروتاپینگ و تعیین مقاومت آنتی‌بیوتیکی جدایه‌های سالمونلا به دست‌آمده از سگ‌های بدون صاحب در تهران» در نشریه میکروبیولوژی دامپزشکی منتشر شده است./ ایسنا

کرونای سگی/ جدیدترین ویروس کرونا از سگ‌ها می‌آید آیا سگ‌ها بوی کرونا را حس می‌کنند؟ علم چه می‌گوید؟ دقت ۹۶ درصدی سگ‌ها در تشخیص نمونه‌های مثبت کرونا سگ‌ها و گربه‌ها کرونا را از صاحبشان گرفته و منتقل می‌کنند

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: باکتری سالمونلا آنتی بیوتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۲۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس سازمان بهزیستی بر لزوم اجرای همه جانبه طرح «خانواده میزبان»

در جلسه بررسی فرایند اجرایی طرح ملی «خانواده میزبان» که به بررسی فرایند و روند اجرایی طرح ملی میزبان اختصاص داشت، معاونت سلامت اجتماعی گزارشی از نحوه اجرای این طرح پس از ابلاغ شیوه نامه اجرایی طرح توسط وزارت دادگستری ارائه داد.

بر اساس گزارش این معاونت تا کنون ۸۷ کودک در ۱۳ استان اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، تهران، قزوین، اصفهان، خوزستان، کرمان، مازندران، کرمانشاه، سمنان، مرکزی و همدان وارد خانواده میزبان شده‌اند.

همچنین بیش از ۶۰۰ خانواده جهت حضور کودکان در خانواده خود ثبت نام نموده اند. صلاحیت این خانواده‌ها در کارگروه‌های شهرستانی و استانی مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن با طی کردن دوره آموزشی، در صورت آمادگی میزبان، کودکان به صورت موقت تا زمان تعیین تکلیف آنان برای ورود به خانواده دائمی خود (بازپیوند به خانواده زیستی، نگهداری در خانواده خویشاوندان و یا فرزندخواندگی) به عنوان مهمان در خانواده میزبان حضور خواهند داشت.

در این جلسه رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن بررسی مستندات و گزارشات گفت: انتخاب خانواده شایسته برای فرزندان سازمان و همچنین انتخاب موسسات خانواده محور حائز صلاحیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید از سوی ستاد و استان‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: خانواده‌هایی که این کودکان به آنان سپرده می‌شود باید از شایستگی و صلاحیت کامل برخوردار باشند و نظارت لازم و کافی بر این امر صورت پذیرد.

علی محمد قادری ضمن تاکید بر اهمیت ویژه این طرح و لزوم حضور کودکان در خانواده‌ها بجای نگهداری در مراکز نگهداری بر اساس تعالیم اسلامی و ملی، گفت: باید روند اجرایی مرحله به مرحله طرح در جلساتی ماهیانه متشکل از نمایندگان حوزه‌های اجرایی و نظارتی سازمان مورد بررسی قرار گیرد و گزارش جزئیات به وی ارائه شود.

لازم به ذکر است این طرح که به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر (مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید پس از ابلاغ شیوه نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.

این طرح تکمیل کننده سایر طرح‌های خانواده محوری است که در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است. در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا ۲۰۰ سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه روزی نگهداری نمی‌شد. جای این کودکان در خانواده خویشاوندان بود. اما به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی، مراکزی با نام دارالایتام که سپس به یتیمخانه و پرورشگاه تغییر نام یافت در کشور راه اندازی شد و گسترش یافت.

اجرای طرح خانواده میزبان مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است و یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگهداری شبانه روزی جلوگیری می‌نماید. این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.

این طرح به ویژه برای حضور کودکان نیازمند مراقبت ویژه که اقبال کمتری برای حضور در فرزندخواندگی دارند، حائز اهمیت است. خانواده‌های متقاضی می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ و بادیگارد قوی قلب شماست
  • لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • تاکید رئیس سازمان بهزیستی بر لزوم اجرای همه جانبه طرح «خانواده میزبان»
  • لزوم برنامه عملیاتی برای خروج از زیان‌دهی واحدهای دانشگاهی
  • بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی
  • یافته محققان ژاپنی؛ مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • لزوم بازبینی در حرایم بهداشتی دامپروری جهت مشارکت حداکثری مردم در حوزه دام