Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «فصل فیروزه» داستانی عاشقانه با محوریت زندگی «حضرت معصومه (س)» که به قلم محبوبه زارع و توسط انتشارات کتابستان معرفت روانه بازار نشر شده است.

خبرگزاری میزان - سیندخت، دختری زرتشتی و اهل یزد است. پدر‌ی تاجر دارد که با او و کاروان تجاری‌اش به نقاط مختلف خلافت عباسی در سیروسفر هستند. ثمره این سیروسفر، آشنایی او با کیارش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسری زرتشتی اهل نیشابور که فیروزه‌تراشی است ماهر.

سیندخت که درگیر عشقی آتشین شده است با رفتن ناگهانی کیارش رنگی دیگر می‌گیرد. ماجرای او وقتی پیچیده‌تر می‌شود که کاروان تجاری پدرش در میانه صحرای مرکزی ایران، دستخوش حمله راه‌زنان می‌شود و پدرش کشته می‌شود. همراهی او با کاروانی که سمت مرو درحرکت است، عمقی دیگر پیدا می‌کند.

ذهن و زبان متن یکدست و پخته است. محبوبه زارع نویسنده فصل فیروزه توصیفات خوبی از رفتار و سلوک مسلمانان در قرن سوم هجری به مخاطب نشان میدهد و در خلق اتمسفر و فضایی یکدست تلاش فراوان کرده است.

سخن گفتن شخصیت‌ها نشان داده است او در پی آفرینشی از جنس واقعیت تاریخی است. لحن سیندخت همانقدر تشخص دارد که لحن شیخ پیر قبیله. خدیجه که مادری به سوگ فرزند نشسته است، در تمام سخن گفتنش داغ فرزند ازدست‌داده را به‌خوبی نشان داده است و این مشتی است نمونه خروار از کوشش نویسنده برای زنده و جاندار کردن گفتگوها. تبحر نویسنده در استفاده از کلمات، فضل فروشی و تفاخر و تکاثر ادبی نیست بلکه بنایش آن است که فاصله بین مخاطب و شخصیت‌ها را بردارد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

صفحات رنگارنگ کتاب دست مخاطب را می‌گیرد و از کویری گرم و سوزان، او را به ساوه و قم و نیشابور می‌برد. این سفر بی آنکه گردوغباری حوصله سر بر روی ذهن مخاطب بپاشد، یا بخواهد با او همچون گردشگری غربی رفتار کند، او را درگیر و پابند عشق و عاشقی و ماجرای امام و سفر خواهرشان به مرو می‌کند.

نویسنده، عاشقی را فیروزه می‌داند. گوهری گرانبها که نباید به کم آن قانع شد. باید آن را به‌خوبی تراش داد تا اصل آن دیده شود. هرقدر بیشتر تلاش کنیم تا زوائد آن را کنار بزنیم به عشقی واقعی‌تر و حقیقی‌تر نزدیک می‌شویم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات معرفی کتاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۲۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت نویسنده بوسنیایی و بازدید مسؤولان نمایشگاه کتاب از مصلی

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: با شروع تعطیلات سال جدید حوزه فرهنگ روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد. اگرچه این روزها نمایشگاه قرآن کریم درحال برگزاری است، اما حوزه کتاب و ادبیات در آرامش خبری، خود را برای بهار کتاب ایران آماده می‌کند.

بنابراین در گزارش مرور اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات ۳ خبر مهم به چشم می آید که درگذشت نویسنده بوسنیایی و بازدید مدیران نمایشگاه کتاب از محل برگزاری آن از مهم‌ترین عناوین آن ها هستند.

برگزاری مسابقه «کتاب شیرین»

برنامه و مسابقه تلویزیونی تعاملی «کتاب شیرین» با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. این مسابقه با محوریت سه کتاب «بزرگ‌شدن در سپیدان»، «قصه‌های ادواردو» و «خدا و ضرب‌المثل‌ها» طراحی شده است؛ شرکت‌کنندگان با مطالعه این کتاب‌ها در مسابقه شرکت کرده و به سوالات آن پاسخ می‌دهند.

بازدید مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)

قایم مقام و مدیران سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سه شنبه هفتم فروردین از بخش‌های مختلف مصلی امام خمینی (ره) بازدید کردند.

علی رمضانی قایم مقام و سخنگوی نمایشگاه در این بازدید با بیان اینکه پیشرفت مصلی امام خمینی (ره) مسرت‌بخش است، گفت: امسال مردم جلوه‌های جدیدی از پیشرفت را در این مجموعه خواهند دید که اضافه شدن محیط‌های مسقف جدید و امکانات رفاهی و بهداشتی، باز شدن درب‌های ورودی جدید، اختصاص پارکینگ‌های بیشتر به مردم و بازدیدکنندگان و… از جمله این پیشرفت‌هاست.

درگذشت نویسنده بوسنیایی

عبدالله سیدران نویسنده بوسنیایی که برای فیلمنامه «وقتی بابا رفته بود ماموریت» امیر کوستوریتسا تحسین شده، این هفته در ۷۹ سالگی از دنیا رفت.

این شاعر بوسنیایی که نویسنده فیلمنامه فیلم برنده جشنواره کن توسط امیر کوستوریتسا، کارگردان صرب، بود و میراث غنی فرهنگی از بینش انتقادی خود درباره بالکان به جا گذاشته، در سارایوو درگذشت.

کد خبر 6064536 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • یادداشت| آیا سید‌حسن حسینی جانبداری متعصبانه از بیدل داشت؟
  • درگذشت نویسنده بوسنیایی و بازدید مسؤولان نمایشگاه کتاب از مصلی
  • جزئیات مراسمات شب‌های قدر در حرم حضرت معصومه(س)
  • ظرفیت عظیم شعر برای برنامه‌سازی در تلویزیون
  • گزارشی از نظر منتقدان درباره آخرین کتاب چاپ شده مارکز
  • برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) در شب‌های قدر اعلام شد
  • هدف اصلی «بی‌انتها»، رساندن مخاطب به محبت پروردگار است
  • برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در شب‌های قدر اعلام شد
  • بزرگترین سفره افطاری در حرم حضرت معصومه(س) + فیلم
  • تلفیقی موفق از ژانر جنگی و درامی عاشقانه در «آمرلی»