Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@19:10:03 GMT

شعبده بازی شرمن

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۳۱۷۳

شعبده بازی شرمن

گروه بین‌الملل فردا: مقامات کاخ سفید در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ( بر سر احیای برجام) ،رویکرد مشخصی را در پیش گرفته اند. هدف آنها ، غلبه دادن "عوامل خارجی" بر " صحنه مذاکرات" است. بی دلیل نیست که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و یکی از کلیدی ترین دیپلماتهای این کشور در پروسه انعقاد اولیه برجام، از "انتخابات ایران" و " گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی" به عنوان عواملی تاثیرگذار بر صحنه مذاکرات یاد می کند! این همان تاکتیک" پیچیده سازی صحنه مذاکرات" است که مدتهاست از سوی شرمن و دیگر دیپلماتهای آمریکایی دنبال می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وندی شرمن همان کسی است که در سال 1393 و در اظهاراتی جنجالی مدعی شده بود که ایرانیان دارای ژن فریبکاری در مذاکرات هستند! با این حال پس از انعقاد توافق هسته ای، شرمن و جان کری و دیگر مقامات وزارت خارجه آمریکا با فریبکاری مطلق، مانع از عادی سازی روابط بانکی و اعتباری ایران با دیگر کشورهای دنیا شدند.

شرمن چه می گوید؟!

معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید آخر هفته جاری گفت‌وگوهای احیای برجام با ایران از سر گرفته خواهد شد. وندی شرمن تأکید کرد تا زمانی که "میخ آخرین جزئیات کوبیده نشده است، نمی‌توان دانست که به توافقی خواهیم رسید".

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده در یک نشست مجازی که از سوی نهاد "جرمن مارشال فاند" برگزار شده بود، گفته است: «می‌دانم که مذاکرات در آخر هفته جاری از سر گرفته خواهند شد.فکر می‌کنم پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است، اما بر اساس تجارب من، تا زمانی که میخ آخرین جزئیات آن کوبیده نشده، تأکید می‌کنم، کوبیدن میخ آخر، نمی‌توانیم بدانیم که ما به توافقی رسیده‌ایم.»

دولت آمریکا روز  ۸ ژوئن با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست تا زمینه نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای را فراهم سازد. در این بیانیه آمده است که عدم همکاری ایران می‌تواند گفت‌وگوها و مذاکرات ناظر بر احیای برجام را به مخاطره بیندازد.در این بیانیه آمریکا از ایران خواسته است که از انجام هر اقدامی که مانع از دسترسی و گردآوری اطلاعات لازم درباره فعالیت‌های هسته‌ای از سوی آژانس بین‌المللی انرژی گردد، جدا خودداری ورزد.در بیانیه آمریکا آمده است که چنین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دست‌کم به طور جدی باعث پیچیده شدن بازگشت ایران به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا گردد!این در حالیست که بر همگان محرز است ادعاهای مضحکانه اخیر رافائل گروسی مدیر کل آژانس، اولا معطوف به زمان حال نیست و ضمن دروغین بودن آن، تلاشی جهت افزایش قدرت مانور سیاسی آمریکا و متحدان اروپایی آن در مذاکرات وین محسوب می شود. در این میان، رافائل گروسی به مانند همیشه به جای مدیر سازمان بین المللی انرژی اتمی، در نقش یکی از مهره های واشنگتن وارد عمل شده است.

مذاکرات در چه روندی قرار دارد؟

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که ریاست گروه مذاکره کننده این کشور در کمیسیون مشترک برجام در وین را برعهده دارد، روز چهارشنبه ۱۹ خرداد (نهم ژوئن) توضیحاتی درباره نتایج این مذاکرات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داد.

به گزارش دویچه وله، عراقچی ضمن تکرار سخنان پیشین خود مبنی بر کسب پیشرفت در مسائل مورد گفت‌وگو، از پیش‌بینی این موضوع که آیا دور ششم مذاکرات دور نهایی خواهد بود یا نه، اجتناب ورزید. گفت در شرایط کنونی برای قضاوت در این زمینه "زود" است.نماینده ارشد ایران در مذاکرات برجام در وین در نشست خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از "برخی مسائل کلیدی" سخن گفت که باید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.اما سوال اصلی اینجاست که این اختلافات بر سر چه مواردی می باشد؟بر اساس گزارشهای موجود، "تفکیک تحریمهای ضد ایرانی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا" از یک سو و "مخالفت آمریکا با استقرار نسل جدید سانتریفیوژها" در ایران، دو مانع اساسی در مسیر  انعقاد توافق بازگشت به برجام محسوب می شود. میخائیل اولیانف سرپرست هیات نمایندگی روسیه در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، نیز پس از ارائه گزارش ناظر بر اقدامات اخیر ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از بابت نافرجام ماندن مذاکرات احیای برجام ابراز نگرانی کرد.

شانتاژ همه جانیه غربی ها در آستانه مذاکرات جدید

بازیگران غربی سعی دارند از عدم صدور قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مصداق " پایبندی خود به مسیر دیپلماسی" یاد کنند.به عنوان مثال، "دویچه وله" در این خصوص می نویسد:

"کشورهای غربی حاضر در شورای حکام از ارائه قطعنامه‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و موضوع غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط این کشور در شرایط کنونی چشم‌پوشی کرده‌اند.این کشورها برای انصراف از صدور چنین قطعنامه‌ای استدلال کرده‌اند، در شرایطی که مذاکرات کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در وین ادامه دارد، این امر می‌تواند از احتمال دست‌یابی به توافق بکاهد."

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سخنان خود در برابر سنای آمریکا تاکید کرد که در شرایط کنونی احتمال دست‌یابی سریع ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، الزام تسریع روند کسب توافق با ایران و کنترل و نظارت فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور را ایجاب می‌کند.

شعبده بازی شرمن در وین!

بدون شک در جریان برگزاری دور جدید مذاکرات وین، وندی شرمن مانند همیشه سعی دارد نقش کلیدی و پررنگی ایفا کند. او سعی دارد در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد، آن را محصول "قدرت دیپلماتیک آمریکا و متحدان واشنگتن" دانسته و در صورت شکست مذاکرات نیز عواقب آن را به لحاظ سیاسی و تبلیغاتی متوجه ایران کند. این همان رویکرد مسبوق به سابقه مقامات آمریکایی است.با این حال دموکراتها به طور کلی تجربه زیادی در طی کردن بازی " مقصر سازی طرف مقابل" در مذاکرات دارند. بدیهی است که در چنین شرایطی، وزارت امور خارجه کشورمان باید برخی پشت پرده های مذاکرات هسته ای را با هدف پرده برداری از بازی فریبکارانه مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا کنار بزند. بدون شک وندی شرمن و دیگر مقامات آمریکایی به خوبی می دانند که چگونه باید به برجام باز گردند زیرا خود توافق هسته ای را امضا و منعقد ساخته اند! از این رو پیچیده سازی صحنه مذ اکرات و دخیل کردن عوامل بیرونی بر یک مذاکره کاملا حقوقی، چیزی جز یک عملیات فریب جهت انحراف افکار عمومی دنیا در قبال مذاکرات برجامی اخیر محسوب نمی شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی انرژی ایالات متحده بازی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی آژانس بین المللی انرژی بین المللی انرژی اتمی فعالیت های هسته ای خارجه آمریکا احیای برجام وزیر خارجه وندی شرمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۳۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس

به گزارش تابناک، حماس اظهارات «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا را که در آن این جنبش را مسئول مانع‌تراشی در دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه دانست، محکوم کرد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات (وزیر خارجه آمریکا) آنتونی بلینکن هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد و با این واقعیت که تأیید می‌کند حماس بیش از یک بار انعطاف‌پذیری برای تسهیل دستیابی به توافق برای توقف جنگ نسل‌کشی و توقف کشتار ملت ما را نشان داده، در تناقض است.»

طبق گزارش المیادین، در این بیانیه آمده است که اظهارات بلینکن «با سرسختی و تعلل (نخست وزیر اسرائیل) بنیامین نتانیاهو و دولت او» که موانع و مشکلاتی بر سر راه توافق ایجاد می‌کنند و به دنبال طولانی کردن جنگ خشمگینانه خود علیه مردم ما هستند، در تضاد است. موضوع اسیران صهیونیست جزو اولویت‌های آنها نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: «مطالبات حماس و مقاومت از روز اول مشخص بوده و همان مطالباتی است که در مارس گذشته ارائه کردند و مورد استقبال همه طرف‌ها و میانجی‌ها قرار گرفت این مطالبات در ضرورت آتش‌بس دائمی، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر و بازگشت آوارگان به محل سکونت خود در تمام مناطق نوار غزه، افزایش  امداد‌رسانی و شروع بازسازی خلاصه می‌شود.»

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: «آمریکا به عنوان شریک کامل در جنگ نسل‌کشی علیه مردم ما که همچنان با سلاح، مهمات و پوشش سیاسی از اشغالگری حمایت می‌کند، با اتهامات واهی علیه حماس این نقش خصمانه خود علیه مردم ما را تکمیل می‌کند.»

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد حماس در مذاکرات برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن اسیران و آتش‌بس خواسته‌های خود را «تغییر» داده است.

متئو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که حماس در مذاکرات با اسرائیل، با میانجی‌گری مصر و قطر، «خواسته‌های خود» را تغییر داده است.

حماس پیشتر هم گفته بود که ادعای آنتونی بلینکن مبنی بر اینکه این جنبش مانع آتش‌بس در نوار غزه می‌شود، «جانبداری آشکار» از اسرائیل است.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • فشار آمریکا و اسرائیل به قطر برای تحت فشار قرار دادن حماس
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • سخنگوی وزارت خارجه: موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین هسته‌ای و دفاعی کشور ندارد
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد