Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۲۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۸۱ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (بیست و یکم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹هزار و ۹۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۲۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۳۰ هزار و ۷۸ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون و ۶۲۴ هزار و ۸۰۲نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۴۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۱ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۸۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۰۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۷۶۵ هزار و ۲۱۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۶۱ هزار و ۲۰ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۷۷۷ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده است.

 

۲۱ خرداد ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

با وجود عبور از موج سهمگین چهارم و کاهش نسبی فوتی ها و شمار مبتلایان، کرونا همچنان در کمین است و ساده انگاری ها و عدم رعایت پروتکل ها به شیوع بیشتر آن دامن می زند.

اگر چه چند روزی است آمار مبتلایان و فوتی های کرونا نزولی شده است اما نمی توان از جهش های این ویروس و پیامدهای بیماری کووید ۱۹ غافل شد ،هر گونه عادی انگاری و رعایت نکردن توصیه های بهداشتی علاوه بر خسته کردن کادر درمان و احتمال بروز موج پنجم خسارت های جبران ناپذیری را به بخش های مختلف کشور وارد خواهد کرد .

 اینکه هم اکنون ۱۶ شهر در وضعیت قرمز و ۲۰۱ شهر هم در وضعیت نارنجی بسر می برند بیش از هر زمان دیگری این نکته را به هموطنان یاد آوری می کند که رعایت توصیه های بهداشتی ،اجتناب از دورهمی ها و رعایت فاصله اجتماعی همراه با واکسیناسیون است که می تواند شرایط را به وضعیت عادی باز گرداند و  مرگ و میرها را کنترل و به صفر برساند.

کرونا در استان ها

در ایلام و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ، تعداد فوتی های ناشی از کرونا در این استان روند کاهشی دارد و پنجمین روز متوالی بدون فوتی کرونا در این استان ثبت شد.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: این هفته تنها در روز شنبه ۲ مورد فوتی کرونا رخ داد و پس از آن پنج روز بدون فوتی ثبت شد این در حالیست که هفته ماقبل آن هشت نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده، مجموع فوتی های استان تا این لحظه همچنان ۷۹۶ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم با بیان اینکه در شبانه روز گذشته فوت فرد مبتلا به کووید ۱۹ در استان گزارش نشده است گفت: هم‌اکنون ۳۱۶ فرد مشکوک به بیماری کووید۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۱ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

دکتر ابراهیم سلمانی افزود:در شبانه روز گذشته از ۴۰۳ نمونه گرفته شده از مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

در اردبیل هم  روند کاهشی شیوع بیماری کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد بطوری که در شبانه‌روز گذشته برای پنجمین بار طی سال جاری، روز بدون فوتی کرونا در این استان به ثبت رسید.

 شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر روند کاهشی داشته، به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته با صفر شدن فوت مبتلایان، مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ ماه گذشته در حد یک هزار و ۸۰۵ نفر باقی ماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

خبرهایی از واکسیناسیون

بر اساس اطلاعات دریافت شده از دانشگاه های علوم پزشکی کشور تا کنون و با توجه به دریافت واکسن های وارداتی و تولیدات داخلی اجرای طرح  واکسیناسیون کرونا در بسیاری از استان ها به خوبی انجام شده و با رسیدن محموله های جدید و توزیع آن کار تزریق واکسن به سرعت از سر گرفته خواهد شد.

به گفته مسئولان حوزه بهداشت واکسیناسیون علیه کرونا در سال جاری تا دستیابی به ایمنی‌سازی ۷۵ درصد مردم انجام  با تامین و تولید واکسن ملی، این هدف هرچه زودتر محقق خواه شد.

طی روزهای گذشته به دلیل تاخیر در وارد شدن محموله واکسن کرونا به کشور واکسیناسیون کرونا در برخی استان ها متاثر از این امر با کندی مواجه شده است که با تلاش مسئولان و دولت طی روزهای آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

توقف تزریق واکسن در قم هم خبری بود که به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این استان منتشر شد .

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به‌تزریق تمامی سهمیه واکسن کرونای استان در نوبت اول و دوم، از جمعه مورخ ۲۱ خردادماه، در تمامی مراکز تجمیعی واکسیناسیون تزریق واکسن صورت نخواهد گرفت و با تامین واکسن، مجددا فعالیت این مراکز از سر گرفته خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم با اشاره به  اینکه در روزهای اخیر اندکی روند واردات واکسن کُند شده است ابراز امیدواری کرد که این تاخیر به‌زودی برطرف شود.

دکتر پرویز قزلباش با تاکید بر اینکه فاصله زمانی تزریق بین ۲ دوز واکسن کرونا در صورت تاخیر مشکل جدی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند با چندماه تاخیر هم تزریق شود اظهار داشت :تزریق واکسن آسترازنکا پیش از این نیز با فاصله ۲۸ تا ۳۰ روز انجام می‌شد، اما مطالعات نشان داد که تزریق دوز دوم با فاصله ۳ ماه هم مشکلی ایجاد نمی‌کند چراکه دوز اول سیستم ایمنی را تحریک و آماده دفاع کرده و دُوز دوم مکمل است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه زنجان مرکز توزیع واکسن شمال‌غرب کشور محسوب می شود، بطور طبیعی نیز بیشترین ذخایر را داشته و تلاش بر این است که واکسن‌های ارسالی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان بلافاصله و با سرعت مناسب که برای سنین مشخص شده، توزیع تزریق شود.

اگر چه خبرهای از اتمام واکسن در برخی نقاط کشور به گوش می رسد اما اعلام آغاز واکسیناسیون ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاه‌ها علیه کرونا از مرداد ماه خبری خوش بود که سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در لارستان فارس به آن اشاره کرد.

سیما سادات لاری با اشاره به نشست هم اندیشی معاونان و مسئولان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهارشنبه ۱۹ خردادماه جاری در همین خصوص گفت: این نشست خروجی خوب و مثبتی داشت و ما را به یک چشم انداز و افق روشنی برای موضوع آموزش در سال تحصیلی جدید دانشگاه ها رساند.

وی افزود: با وجود طرح واکسیناسیون شاید همچنان همه دانشجویان نتوانند در کلاس‌های حضوری حضور یابند و فضاها باید آن محدودیت های قبلی خود را داشته باشد.

وی در مورد اجرای طرح واکسیناسیون گروه های هدف و وقفه ای که در انجام آن به وجود آمده است نیز توضیح داد: این طرح که در حقیقت گام پنجم از طرح شهید سلیمانی بود با قوت و جدیت و به صورت منظم در حال انجام بود که حدود یک یا دوهفته با توقف ورود واکسن ها مواجه شدیم که در دوز دوم تزریق وقفه ای کوتاه به وجود آمد.

در خبر خوش دیگر  معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: بی خطر و بدون ضرر بودن نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا با نام "رازی کوو پارس" مورد تایید قرار گرفت.

دکتر محمدحسن فلاح مهرآبادی افزود: این موضوع در فاز اول انسانی مورد تایید قرار گرفته بود و تا این مرحله از فاز دوم هم باردیگر تایید شد و  بررسی نتایج آزمایش داوطلبانی که تاکنون وارد این طرح مطالعاتی شدند، نشان می دهد که این واکسن بی خطر است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ،تاکنون چهار میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۰۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۷۶۵ هزار و ۲۱۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۶۱ هزار و ۲۰ دوز رسید.

 

۳۷ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۳۷ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر رسید.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۸۳ نفر است که ۷۳ بیمار در کاشان و ۱۰ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۰ نفر اعلام و اضافه کرد: هشت نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: در مدت ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۲ نفر با سن ۲۳ تا ۷۷ سال در کاشان و یک نفر با سن ۲۱ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۰ هزار و ۸۶۱ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۶۴۴ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۸۴ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۲۷ مبتلای جدید به کرونا در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: ۲۷ نفر مبتلای جدید به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته بستری و یک نفر دیگر هم فوت شدند.

دکتر سید احمد هاشمی اظهار داشت: اکنون ۲۰۷ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با انتقاد از کم توجهی به پروتکل های بهداشتی در استان گفت: برخی افراد با وجود این که در وضعیت بحرانی به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک کم توجهی می کنند و هم اکنون متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

هاشمی افزود: همه گروها های سنی اعلام شده برای دریافت واکسن باید از طریق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کرده تا به ترتیب سنی به صورت هوشمند و از

براساس آمار رسمی، استان خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد و از فرودین ماه سال جاری نیز با روند افزایشی آمار بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد فاز چهارم این بیماری شد، به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ درصد از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد و از ابتدای شروع ویروس کرونا  تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست دادند.

علاوه بر آن براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که ۱۳ خردادماه سال جاری منتشر شد از هشت شهرستان این استان چهار شهرستان بجنورد؛ شیروان، مانه و سلقمان و اسفراین در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان راز و جرگلان، فاروج، گرمه و جاجرم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۱۸ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین ۹۳ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۷۵۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۳ هزار و ۷۹۳ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۶ مورد بود که ۷۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: هشت بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی  ۳۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۸۳، بهار ۹۶۰، تویسرکان یک هزار و ۹، رزن ۷۵۴، درگزین ۲۸۵ ، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۴ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۱۹۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۷۰ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۷۵۰ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، «فامنین، اسدآباد و تویسرکان» در وضعیت زرد و هفت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

۸۸ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۸۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون ۵۸۲ بیمار کووید ۱۹ در استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت : ۶ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را در البرز از دست دادند و شمار جانباختگان به چهار هزار و ۱۴۶ نفر رسید.

فتحی افزود: ۴۵ هزارو۶۳۵  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۴۰ هزارو۹۰۰ نفر آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های پر ازدحام و استفاده از ماسک توصیه دانشگاه علوم پزشکی به مردم برای مهار کرونا است.

پنج شهرستان تابعه البرز نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

یک نفر دیگر در لرستان قربانی کرونا شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باخت و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۸۲ نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین ۱۸۷ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۸ هزار و ۵۷۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۶۹هزار و ۷۷۹ نمونه تشخیص کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال شده که از این مجموع ۳۶۶ هزار و ۳۵ مورد پاسخ داده شده و ۲۴۷هزار و ۴۶۵ نمونه آن منفی بوده است.

کوشکی بیان کرد: در حال حاضر ۴۰۱ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های خرم آباد، الیگودرز، ازنا، بروجرد ، پلدختر، دورود، دلفان و کوهدشت در لرستان در وضعیت نارنجی و سلسله، چگنی و رومشکان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

 دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به عادی‌انگاری کرونایی هشدار داد

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ابراز نگرانی از این که عادی‌انگاری کرونایی در جامعه حاکم شده است ، هشدار داد : با ادامه این وضعیت و فاصله‌گیری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی مازندران طی هفته‌های آینده با موج پنجم شیوع کرونا مواجه خواهد شد.

دکتر سیمین بابایی روز جمعه ضمن هشدار نسبت به عادی انگاری کرونایی بویژه همزمان با شروع تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها ، گفت : متاسفانه رفتار فعلی مردم هیچ همخوانی با شرایط کرونایی ندارد و مردم گویا به زندگی عادی قبل از شیوع کرونا بازگشته اند.

وی  وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی را در مازندران خیلی ضعیف توصیف کرد و افزود : ثابت ماندن آمار بیماران بستری کرونایی در استان به معنای از بین رفتن خطر این ویروس نیست و نباید سبب عادی سازی رفتارهای عمومی و بهداشتی شود ، زیرا شمار بیماران بستری تنها یک عدد است و فاکتور مناسبی برای سنجش همه گیری کرونا به حساب نمی آید بلکه برای برنامه ریزی بهتر جهت مقابله با این ویروس است.

سرپرست  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : روند کاهش ابتلا به کرونا در استان سبب شده تا مردم به طور کامل کرونا را فراموش کنند و به روال عادی زندگی پیش از کرونا بازگردند و در حال حاضر نیز مهمانی های خانوادگی و برپایی مراسم عروسی در استان بدون توجه به عواقب آن به راه است. 

وی نشست های انتخاباتی را یکی دیگر از علت های عادی انگاری کرونایی دانست و افزود : جو انتخاباتی ، نشست ها و تجمعات انتخاباتی این روزها مدیریت شیوع کرونا را تحت شعاع قرار داده و باعث شده است تا مردم فراموش کنند که طی یک سال و نیم گذشته چه عزیزانی در استان به خاطر همین بیماری از دست رفتند و خانواده ها را داغدار کردند.

دکتر بابایی گفت: اگر وضعیت دورهمی ها و نشست ها و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی ستادهای انتخاباتی نامزدها به همین روال ادامه داشته باشد ، طی دو هفته آینده مازندران وارد پیک پنجم کرونا خواهد شد.

وی به عنوان به آمار بستری های کرونایی در مازندران اشاره  کرد و توضیح داد : روند کاهشی بستری بیماران مبتلا به کووید 19 در استان طی تقریبا چند روز اخیر متوقف و حتی افزایشی شده است در حالی که ما هنوز به نقطه کاهشی موج اول و دوم نرسیدیم.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : متاسفانه همین مشکل را ما در موج سوم و چهار داشتم . در موج سوم کم توجهی به رعایت پروتکل ها سبب شده بود تا مازندران طولانی تر از هر استان دیگری در این موج باقی بماند و در نهایت هم آمار بستری ها در پایین ترین سطح به موج دوم و اول نرسید که وارد موج چهارم شدیم.

بررسی ها نشان می دهد در موج اول و دوم آمار بستری کرونایی در بیمارستان های مازندران به زیر 300 نفر رسیده بود ولی در موج سوم از نقطه 346 نفر وارد موج چهارم شد و در حال حاضر نیز که خروج از موج چهارم محسوب می شود آمارها هنوز بالای 300 نفر است.

در حالی که آمار بستری در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تا کمتر از 320 نفر در اوایل هفته جاری رسیده بود ، ولی هم اکنون به حدود 330 نفر افزایش یافته است.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ورود به موج بعدی شیوع کرونا در استان را با تداوم وضعیت موجود قطعی دانست و گفت : ویروس حال حاضر از نوع جهش یافته است و می تواند همانند برخی استان های جنوبی  کشور  از جمله هرمزگان در کمترین زمان بار دیگر شدت بگیرد و جمعیت بیشتری را به خود مبتلا کند و از کنترل  کادر درمان خارج شود.

 

پیک پنجم کرونا در کمین مازندران

دکتر بابایی همچنین از کاهش ۲۰ درصدی رعایت پروتکل های بهداشتی در استان خبر داد و گفت : رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در استان به  زیر ۵۰ درصد رسیده است که  این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روند واکسیناسیون نیز متوقف شده است ، افزود : لازم است مردم  با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک روند شیوع کرونا را کنترل کنند.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد : طی هفته های آینده واکسیناسیون مجدد با واکسن ایرانی در استان آغاز خواهد شد ولی تا زمانی که بیش از70 درصد جامعه واکسینه نشوند ، خطر اوج گیری شیوع کرونا همچنان وجود دارد.

استان مازندران از هفته دوم فروردین به طور رسمی وارد موج چهارم ویروس کرونا شد و در کمتر از ۱۰ روز به طور کامل وارد در رنگ بندی پرخطر قرمز قرار گرفت. پس از جابه جایی رکورد تعداد افراد بستری در سه موج گذشته و رسیدن به عدد بیش از  یک هزار و ۶۰۰ نفر ، پیک این موج مشخص و روند کاهشی آغاز شد که تا اوایل هفته جاری ادامه داشت.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، هم اکنون ۳۲۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۰ نفر در بخش های مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

 

ثبت پنجمین روز بدون فوتی کرونا در استان اردبیل طی سال جاری

روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل همچنان ادامه دارد ، طوری که در شبانه‌روز گذشته برای پنجمین بار طی سال جاری، روز بدون فوتی کرونا در این استان به ثبت رسید.

شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر روند کاهشی داشته، به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته با صفر شدن فوت مبتلایان، مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ ماه گذشته در حد یک هزار و ۸۰۵ نفر باقی ماند.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در ادامه وضعیت نزولی شیوع کرونا، شمار مبتلایان جدید کووید.۱۹ در این استان به ۴۲ نفر تنزل کرده که ۷۹ نفر پایین تر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه قبل و همانند آمار میانگین زمستان سال گذشته است.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده، شمار مبتلایان بستری همزمان در این استان نیز از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۶۰ نفر کاهش، به ۱۷۳ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز جمعه کاهش آمار فوتی، بستری‌های جدید و همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خواند و گفت: شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و در وضعیت مهار قرار گرفته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل افزود: در شبانه‌روز گذشته ۲۹ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی همچنین از روند کاهشی افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل را مطلوب خواند و بیان کرد: هم‌اکنون ۴۳ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: مراکز درمانی استان آماده پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا هستند.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 واکسیناسیون وزارت بهداشت آمار کرونا در ایران استان های قرمز کرونا استان های قرمز شهرهای قرمز شهرهای قرمز کرونا استان های قرمز کرونایی شهرهای قرمز کرونایی استان های قرمز امروز شهرهای قرمز کرونا در ایران رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی استان رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها استان های قرمز کشور شهرهای قرمز امروز شهرهای قرمز کرونایی در ایران شهرهای قرمز کرونایی امروز استان های قرمز کرونایی امروز رنگ بندی جدید شهرها واکسیناسیون کرونا رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان دانشگاه علوم پزشکی مازندران دانشگاه علوم پزشکی کاشان رعایت پروتکل های بهداشتی کووید ۱۹ در بیمارستان ها رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان و آران و بیدگل کرونا در استان اردبیل استان بستری هستند مبتلا به کووید ۱۹ عادی انگاری کرونایی بیمارستان های استان شیوع کرونا در استان درمان و آموزش پزشکی مراکز درمانی استان کرونا در این استان بدون فوتی کرونا شبانه روز گذشته بیمار کووید ۱۹ کووید ۱۹ در استان بیماران مبتلا ۲۴ ساعت گذشته وضعیت نارنجی استفاده از ماسک مراکز درمانی رعایت پروتکل ها مراقبت های ویژه بیماری کووید ۱۹ مبتلایان کرونا مبتلا به کرونا نفر از بیماران بیمار مبتلا بیماران بستری شمار مبتلایان بیماران کرونا بیماران کووید روز بدون فوتی وزارت بهداشت استان طی وضعیت زرد روزهای اخیر تزریق واکسن ویروس کرونا واکسن کرونا حال حاضر بستری شدند آمار بستری قرار دارند تحت مراقبت روند کاهشی کاهشی شیوع جان خود طی روزهای موج چهارم روند کاهش قرار گرفت یک هزار واکسن ها خواهد شد نفر دیگر سال جاری شمار جان هزار نفر نفر رسید استان ها هم اکنون روز جمع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۳۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در هرمزگان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله سلامت خانواده است که در سال قبل در دو شهرستان اجرایی شد و اجرایی شدن این برنامه در سایر شهرستان‌ها و روستاها می‌تواند اثرگذار باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: در هفته سلامت که از اول اردیبهشت تا هفتم همین ماه ادامه دارد شعار محوری سلامت خانواده با مشارکت مردم در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: ما در هفته سلامت برنامه‌های متنوعی در نظر داریم که بخشی از آنها انجام پذیرفته و بخشی نیز در ادامه هفته سلامت انجام خواهد گرفت. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مجموعه‌های مختلف شبکه بهداشت و درمان استان در این هفته برنامه‌های خوبی اجرا خواهند کرد که گزارش این اقدامات از طریق رسانه‌ها و نشریات به اطلاع مردم  استان خواهد رسید. 

وی تصریح کرد: بنا داریم در این هفته جشنواره رسانه‌ای سلامت نیز در استان برگزار کنیم و از ظرفیت رسانه‌ها برای تولید محتوای مناسب در این حوزه بهره ببریم این برنامه در پارک غدیر شهر بندرعباس و پس از برگزاری نشست‌های تخصصی بهداشت برگزار می‌شود. 

جاودان با اشاره به مهم ترین برنامه‌های حوزه سلامت استان اظهار داشت: ما در حوزه تخت‌های بیمارستانی کمبودهایی داشتیم اما با همکاری همه‌جانبه مدیران استانی ساخت هزار تخت بیمارستانی در دستور کار است و در این دولت به نتیجه خواهد رسید. 

وی ادامه داد: کار مهم دیگری که در حوزه سلامت و بهداشت و درمان استان در حال انجام است مسئله دانشکده های علوم پزشکی در شرق و غرب استان بود که امیدواریم در نتیجه این دانشکده‌ها مردم دسترسی مناسبی به خدمات درمانی داشته باشند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله سلامت خانواده است که سال قبل در دو شهرستان اجرایی شد و اجرایی شدن این برنامه در سایر شهرستان‌ها و روستاها می‌تواند اثرگذار باشد. 

انتهای پیام/864 

دیگر خبرها

  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در هرمزگان
  • هوای خرمشهر در مرز رسیدن به وضعیت قرمز
  • وضعیت «قرمز» هوا در اهواز
  • وضعیت قرمز بازار گوشت
  • آشکارشدن ابعاد جنایت‌بار دیگری از انفجار تروریستی کرمان