Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@09:39:33 GMT

آداب صحبت کردن با دیگران

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۴۸۵۰

صحبت کردن با دیگران از اهمیت خاصی برخوردار است که باید به آداب آن توجه ویژه ای کرد. ناطقان: در زندگی با افرادی برخورد کرده اید که با نحوه صحبت کردنشان، شما را مجذوب خود کرده باشند و احترام متفاوتی برای آن ها قائل باشید؟

برخی از افراد بر این باور هستند که خوب صحبت کردن، یک ویژگی ذاتی است و گویا به فردی که می‌تواند با کلام خود در دیگران نفوذ کند، امکان ویژه‌ای داده شده است و در این میان هم نباید این واقعیت را کتمان کرد که شخصیت اثرگذار و کاریزماتیک دارای ویژگی‌های متفاوتی است که نتیجه تعامل و ویژگی‌های فردی اعم از ژنتیک، جسمانی و روانی با شرایط اجتماعی یا محیطی است که در آن پرورش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




اما نکته قابل توجه این است که ما با یاد گرفتن و تمرین می‌توانیم بسیاری از مهارت‌ها را به کار بگیریم و حتی در آن مهارت‌ها توانمند شویم که یکی از این مهارت ها، صحبت کردن است.

رویا نوری جامعه شناس، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با آداب صحبت کردن با دیگران اظهار کرد: صحبت کردن با دیگران دارای شرایط و آدابی است که هر فردی باید به آن توجه کند. به طور مثال؛ فرد هنگام گفت وگو با دیگری بایدمراقب باشد تا روی خود را از او برنگرداند و به او پشت نکند و صرفا حول محور خود و علایقش با فرد مقابل صحبت نکند و بیش از این که گوینده باشد سعی کند شنونده خوبی باشد و از بیان داستان‌های طولانی و تکراری پرهیز کند و درمورد مسائل بسیار خصوصی خود و روابط عاشقانه اش با دیگری صحبت نکند.

آداب صحبت کردن با دیگران

وی بیان کرد: اگر فردی هنگام صحبت کردن با دیگری خمیازه اش گرفت حتما باید دهان خود را ببندد و اگر سیگاری است و یا چیزی در دهان دارد با فرد مقابل صحبت نکند و مراقب باشد در صورت کسی که مخاطبش است سرفه یا عطسه نکند.

نوری با اشاره به راز‌های یک شخصیت اثرگذار در فرایند صحبت کردن تصریح کرد: زمانی که کسی مشغول صحبت کردن است، حواس خود را صرفا به فرد مقابل معطوف کند و باید تلفن همراه خود را کنار بگذارد و همچنین به طور مرتب به صفحه تلفن همراهش نگاه نکند.

وی گفت: گوینده باید به چشم‌های طرف مقابل خود که شنونده است نگاه کند و با پرسیدن سوال و یا بیان جملاتی، چون " بله می‌فهمم. " به فرد مقابل خود نشان دهد که به مکالمه در حال جریان علاقه‌مند است و متکلم وحده نباشد و اجازه دهد فرد مقابلش هم صحبت کند.

این جامعه شناس ادامه داد: گوینده نباید وسط حرف فرد مقابل خود بپرد، امّا اگر مجبور شد، کلام او را قطع کند،  ابتدا باید مطمئن باشد که دلیل خوبی برای این کار دارد و در این میان، صبر کند جمله فرد مقابل تمام شود و یا با بلند کردن دست یا نگاه کردن به چشمان فرد متکلم به او بفهماند که قصد قطع کردن صحبت او را دارد و تا جایی که می‌تواند مودب باشد و به خاطر قطع کردن صحبت فرد مقابل خود از او عذرخواهی کند.

نوری افزود: قبل از صحبت کردن، به رفتار و زبان بدن مخاطب خود توجه کند تا متوجه شود آیا تمایلی برای حرف زدن یا ادامه صحبت دارد یا خیر؟! خمیازه کشیدن، برگرداندن نگاه به گوشه و کنار، عقب رفتن و دادن جواب‌های کوتاه نشان می‌دهد که طرف مقابل علاقه‌ای به صحبت کردن با او را ندارد.

آداب صحبت کردن با دیگران

وی بیان کرد: گوینده باید واضح و رسا صحبت کند، امّا داد نزند و شمرده صحبت کند و تُن صدای او باید به حدّی باشد که مخاطبش بتواند صدای او را براحتی بشنود بدون این که میزان صدایش باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران شود.

این جامعه شناس در پایان خاطرنشان کرد: افراد نباید زیاده گو باشند و درمورد مسائلی که در خصوص آن‌ها اطلاع ندارند، نظر ندهند و همیشه قبل از بیان آن چه در ذهن دارند، خوب فکر کنند تا دقیق و حساب شده صحبت کنند و در این صورت، به اندازه و به موقع صحبت کردن بسیار بهتر از زیاده گویی است چرا که به زبان آوردن صحبت‌های بدن فکر می‌تواند آن‌ها را به دردسر بیندازد و بنابراین، باید این موضوع را در خود به عادت تبدیل کنند که " اول فکر کنم بعد حرف بزنم." منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: آداب ، صحبت کردن ، دیگران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: آداب صحبت کردن دیگران مقابل خود فرد مقابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌های افراد پر انرژی

شما معمولا افراد دور و بر خود را چگونه ارزیابی می‌کنید و چطور به ان‌ها برچسب می‌زنید معیار شما برای سنجش افراد چیست؟
افرادی که می‌شناسید و در طول روز با ان‌ها در ارتباط هستید چه نوع انرژی‌هایی دارند
آیا برای شما پیش آمده که بعد از ملاقات و گفتگو با این افراد احساس کنید انرژی خوبی دارید
و یا از گفتگو با آن‌ها چیزی آموخته باشید
و یا برای شروع انجام کاری انگیزه نداشتید، ولی زمانی که با دوستی ملاقات کردید و با او صحبت کردید نگاه شما تغییر کرده متحول شده باشید؟

برای این که متوجه شویم آدم‌های اطراف ما از چه نوع انرژی‌هایی برخوردار هستند و این که، سطح انرژی آن‌ها چگونه است می‌توانیم از بازخورد‌های خودمان بهتر تشخیص دهیم

در واقع انتظاری که ما از دیگران داریم این است که در کنارشان حال خوبی را تجربه کنیم و حضور آن‌ها نه تنها آرامش ما را سلب نکند بلکه کمک کند حس بهتر و خوشایندی را تجربه کنیم

می‌دانید که تاثیر انرژی از یکدیگر به صورت متقابل است
اگر بخواهید از خودتان سوال کنید که نقش شما در تاثیر گزاری در مقابل دیگران چیست چه چیزی می‌گویید و چه نظری دارید
آیا من در ارتباطات بین فردی قادر هستم کمک موثری برای ایجاد انگیزه دیگران باشم آیا می‌توانم نگاه زیبا و موثر داشته باشم آیا زیبایی‌های جهان هستی را به وضوح دیده و آن را درک می‌کنم

آیا قادر به درک زیبایی‌های خلقت و کائنات هستم
و از این همه زیبایی‌ها به وجد آمده خدا را ستایش می‌کنم
آیا در هنگام صحبت کردن و سخن گفتن نگاه امیدوار و مثبت دارم

اگر شما دنیا را این چنین می‌بینید بر خود ببالید و بدانید که شما هم قادر هستید منبع انرژی، شور و عشق و آرامش برای اطرافیان خود باشید
افرادی که مرتب از روزگار گلایه و شکایت می‌کنند چطور می‌توانند سبب انگیزه و آرامش برای دیگران باشند ۰ در مقابل اگر توان ایجاد حس خوب و تقویت امید به زندگی را داشته باشیم به وظیفه خود عمل کرده ایم پس در این صورت از خودتان راضی و خرسند باشید.


افرادی که پر از انرژی‌های مثبت و خوب هستند هم برای خودشان و هم برای دیگران احساس خوشایندی ایجاد می‌کنند وقتی در کنارشان هستیم متوجه گذر زمان نمی‌شویم و لحظات را به خوبی سپری می‌کنیم، زیرا آن‌ها زندگی را راحت می‌گیرند سبک بال هستند و همین احساس را به اطرافیان خود هم منتقل می‌کنند.

به یاد داشته باشید همچنان که عملکرد دیگران را بررسی می‌کنید لازم است خودتان را هم بررسی کرده محک بزنید اصلا از اطرافیان و دوستان در مورد خودتان سوال کنید یک ارزیابی از وضعیت خلقی خودتان می‌تواند پلی باشد به سمت تحول پس اقدام کنید پویا باشید و تا می‌توانید مانند ادم‌های پر انرژی اطراف خود باشید و با حضور سرشار از انرژی‌های خوب و مثبت دیگران را خوشحال کنید و حتی خوب بودن را الگو کنید اطمینان داشته باشید کار سختی نیست با کمی تمرین و اصلاحات شما نیز فرد موثر و تاثیر گزاری برای دیگران خواهید شد خوش اخلاقی خوش رفتاری و خوش خلقی شما زبان زد دیگران خواهد شد.


ویژگی‌های افراد انرژی مثبت


_ افراد خوش انرژی در ارتباطات معمولا لبخند به لب دارند

_ موضوع صحبت را با شوخی شروع می‌کنند و با شوخی تمام می‌کنند

_ به دنبال گلایه کردن از دیگران نیستند واگر شکایت هم داشته باشند در قالب مزاح انتقال می‌دهند

_ معمولا برای لحظه، لحظه زندگی احترام قائل هستند

_ هر کجا خوشی و شادمانی هست حاضر هستند

_ از حداقل‌ها حداکثر بهره را می‌برند

_ آدم‌های راحتی هستند

_ بی تکلف هستند با حداقل انتظارات

_ بعد از خداحافظی با آن‌ها، احساس خوبی با ما همراه می‌شود

_ اعتماد به نفس خوبی دارند و دیگران را تضعیف نمی‌کنند

_ در حضور آن‌ها غم و افسردگی معنایی ندارد

_ به دنبال سرزنش و نصیحت کردن و تحقیر دیگران نیستند

_ معمولا به دنبال مرور و یادآوری خاطرات خوش هستند

_ آزردگی خاطر ایجاد نمی‌کنند
در کنار آن‌ها اثری از خشم و عصبانیت نیست

_ آن‌ها دیگران را همانطور که هستند می‌پذیرند و از تحقیر دیگران پرهیز می‌کنند

_ از بودن با آن‌ها احساس خوشایندی می‌کنیم

_ آنان در لحظه زندگی می‌کنند و به آن لبخند می‌زنند

شما چگونه هستید

موفق باشید
فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی

دیگر خبرها

  • ویژگی‌های افراد پر انرژی
  • آب‌های کردستان، به کام دیگران
  • چگونه نظر دیگران را عوض کنیم؟
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • ◄ گرانی 45 درصدی کرایه تاکسی به نام رانندگان به کام دیگران!
  • نهادینه شدن فرهنگ کار باید از خانواده‌ها آغاز شود
  • نهادینه شدن فرهنگ کار باید از خانواده‌ ها آغاز شود
  • نهادینه شدن فرهنگ کار بهترین ابزار جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمنان است