Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@00:47:42 GMT

محتشمی‌پور میدان و دیپلماسی را به هم متصل کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۵۲۱۲

محتشمی‌پور میدان و دیپلماسی را به هم متصل کرد

گروه سیاسی/ حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) با اشاره به اقدامات مرحوم حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر محتشمی‌پور در راه‌اندازی حزب‌الله لبنان و تلاش‌های دیپلماتیک برای بستن راه دسترسی رژیم صدام به بندر لاذقیه سوریه و قطع راه ارسال تجهیزات ارتش بعث، این اقدامات را به این معنا دانست که مرحوم محتشمی‌پور دیپلماسی و میدان را به هم متصل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای در سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام محتشمی‌پور در مجتمع فرهنگی مذهبی دارالزهرا(س)، محتشمی‌پور را شخصیتی توصیف کرد که همه خصوصیات یک انسان مسئول در تراز جمهوری اسلامی در او جمع بوده است و به همین دلیل امام(ره) بر هوش و درایت سیاسی او صحه گذاشته بود.
وی با اشاره به سوابق محتشمی‌پور در سال‌های مبارزات نهضت امام خمینی(ره) اظهار کرد: این مرد بزرگ در سال‌های اقامت در نجف که در خدمت امام خمینی(ره) به سر برد، علاوه بر تحصیل، یک‌سره درگیر فعالیت‌های مبارزاتی معطوف به ایران و فلسطین و غیره بود تا جایی که رنج‌ها و مشکلات او در خارج از کشور، با اینکه به ظاهر زندان رژیم نرفت، اگر بیشتر از ما نبوده، کمتر هم نبوده است.
این فعال سیاسی- مذهبی پیروی از خط امام(ره) را از مختصات محتشمی‌پور دانست و با اشاره به اینکه امام نشان مخصوص «هوش سیاسی» را به او داد گفت: در زمان مسئولیت سفارت ایران در سوریه، در مسائل فلسطین و لبنان و مقابله با اشغالگری اسرائیل، نقش بنیانی در تأسیس حزب‌الله لبنان داشت.
زمانی که بیروت در اشغال اسرائیل بود و هیچ‌کس جرأت نداشت اعتراض یا مقاومت کند، تنها راه همان نقشه‌ای بود که آقای محتشمی کشید؛ یعنی ایجاد یک «حزب الله» و هسته مقاومت که نظیر او تا آن زمان در لبنان و مناطق عربی وجود نداشت.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) با بیان اینکه در طول 40 سال گذشته شاهد بوده‌ایم که گروه‌های فلسطین، لبنان و بقیه دست‌اندرکاران چگونه به این مرد احترام می‌گذاشتند، ادامه داد: در جنگ تحمیلی علیه کشور ما نیز او توانست با حرکت‌های دیپلماتیک نقش عظیمی در مسائل «میدان» بگذارد.
آقای محتشمی کاری کرد که ضربه بسیار مهلکی به نیروهای مهاجم صدام وارد شد، زیرا در آغاز جنگ تحمیلی، بخش بزرگی از لجستیک عراق باید از مسیر بندر لاذقیه در سوریه عبور می‌کرد که با حرکت دیپلماسی موفق و هوشیارانه آقای محتشمی در ارتباط با حکومت سوریه و آقای حافظ اسد، جلوی ارسال سلاح به عراق از این راه گرفته شد و ضربه زیادی به نیروهای مهاجم وارد شد.
وی، یکی دیگر از اقدامات مؤثر دیپلماتیک معطوف به میدان مرحوم محتشمی‌پور را جلوگیری از استحکام تشکل اتحادیه عرب در مقابل جمهوری اسلامی ایران از طریق فاصله‌گیری سوریه از اتحادیه دانست و با اشاره به همراهی کامل مرحوم محتشمی‌پور با مجاهدان فلسطینی، گفت: در واقع می‌شود گفت که مرحوم محتشمی‌پور دیپلماسی را با میدان توأم کرد و به یکدیگر متصل نمود، اینها با هم توأم هستند و بدون همدیگر نمی‌توانند کاری انجام بدهند.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) مرحوم محتشمی‌پور را انسانی هوشمند، سیدالمجاهدین، سید مظلوم و دارای پایبندی کامل به عبادات و سنت‌های دینی و در عین حال مخالفت با تحجر و عقب افتادگی فکری و عدالت‌طلبی دانست و آرزو کرد که‌ای کاش چنین انسانی برای این جامعه و نظام می‌ماند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مرحوم محتشمی پور حجت الاسلام خط امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۵۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است

به گزارش جماران؛ عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه؛ در نشست مجازی کلاب کافه خبر در اسپیس ایکس گفت: در حال حاضر و پس از فروکش کردن تنش ایران و اسراییل، پس از حمله به کنسولگری، زمان استفاده از ابزار سیاسی و دیپلماسی و به تعبیری موشک های دیپلماتیک برای تثبیت قدرت ایران است. مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه های قدرت صورت نمی گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

عراقچی گفت: باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا پس از حمله اسراییل به کنسولگری، ایران، صرفنظر کردن از تقابل را به توقف حمله به غزه کرده بود، خاطرنشان کرد:  از پشت صحنه خبر ندارم و اطلاعات من فقط رسانه ای است. اما درخواستی از طرف ایران قطعا وجود نداشته که توقف حمله به غزه  در مقابل عدم حمله ما اتفاق بیفتد.

این حرف ها بخشی از همان جنگ های روانی و رسانه ای است که آنان انجام دادند تا مانع حمله ایران شوند که موفق نشدند.

باز هم تاکید می کنم، مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه های قدرت صورت نمی گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است

دیگر خبرها

  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • دست دیپلماسی در دست میدان
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه